Subjektivt. Modell X 90D vs modell S P90DL PRE-Facelift.
Moderator: Redaktion
- Monark1954
- Teslaägare
Subjektivt. Modell X 90D vs modell S P90DL PRE-Facelift.
Valet av modell X skedde efter 100% digital testkörning på nätet. Hade bara sett en modell S på avstånd.
Nu efter 180 mil i en modell S P85DL med Pre-Facelift kommer ett avgörande, valde vi rätt när vi valde en X 90D?
Jämförelsen är subjektiv, behöver inte tänka som en journalist men kanske jag ändå är mer neutral än vissa. Olika årsmodeller kan jag subjektivt blunda för.
Energiförbrukning:
S, 290 Wh/km i snitt på 180 mil. X, 310 Wh/km på 1.000 mil.
Umeå/Stockholm, + 10 km/h . S, 265 Wh/km. X 300 Wh/km. Vinnare, modell S. S:en har därmed längre räckvidd trots 85 mot 90 batteri.
Samma däck, Nokia dubbdäck. 19”, dock lägre profil på S:en. Kör man bara 5-10 mil blir inverkan av kallt batteri kraftig. Gissar likvärdigt mellan S och X.
Långfärd:
Sommarsemester med lite packning blir S en vinnare. För en familj som är fler än 4 blir ju valet annorlunda. Fjällsemester på vintern, modell X vinner om det finns laddningsmöjligheter. Men konsertljudet i X gör valet svårt.
Vindrutespolare:
Smutsen har runnit lägre ner på modell X. S är kass, smuts kvar i siktfältet. X, tappar rengöring längst ner på förarsidan på landsväg.
Stereo:
S, kassettradioljud. X, konsertlokal. (Vår X har Ultra vad det nu heter tillägg, oklart vad S:en hade). Solklar seger får vår X.
Radar för farthållning :
S, tog 100 mil innan jag med avfettning, skurborste, flytande isskrapa mm på radarn återfick farthållning.
X, har aldrig behövt fundera var radarn sitter. Antar att Facelift fronten har annan aerodynamik.
Bagage:
S, inte litet men på väg mot Stockholm ser vi flera S som packat baksätet ända upp till rutorna. Längdåkningsskidor fungerar bra, hann ej testa röjsåg men det bör gå. Barnsitsarna stjäl även utrymme.
X, 6 sitsvarianten. Behöver jag skriva, klart större även om stolarna i rad 2 inte går fälla. Klar X seger.
Inre komfort:
Seger till X. 5 passagerare åker limousin. Underbart stereoljud även i raden längst bak. 3 passagerare i S åker säkert bra men man har inte egen stol bak.
Lull lull:
Inte tusan stänger S dörren när man trampar på pedalen och inte behagar vår låne S öppna inbjudande när man kommer. Mekanisk laddlucka på S verkar stenålder. Falcon Wing dörrar, helt underbart när man lägger in saker i bakre raden.
S, får åla mej in och ur förarplatsen trots mina 174 cm. X, bara att sätta sig och gå ut. S, i jämförelse med X en liten sportbil. Åka X är som att sitta i första klass på flyget med extra utrymme åt alla håll. X med sitt panoramafönster mot att i S ha taket nära pannan.
X är vinnare.
Prestanda:
En löjligt snabb mot en snabb. Solklar seger till S med löjligt snabb tillägg. Jämfört med omvärden får även X godkänt.
Vinterbil:
Oavgjort, med beröm godkänt till bägge. Antar att X i Very High läge kan hantera djupare snö.
S, fick ett intryck att snö drevade fast mer på bakluckan så backvarnaren falskvarnade och kameran gav noll sikt. Händer med sällan på vår X.
Dragkrok.
Ja, klart X vinner. Skulle vilja veta mer hur man hänger en stadscykel på modell S. En racer är lätt att få på takräcke.
Snygg?:
S, är läcker. Sportbilsformer. X, med önskefärg är inte den så pjåkig hellre men nog vinner S.
Mittkonsol.
1-0 till modell X. Gud vad jag saknar ett fack där termosar, flaskor och saker ligger säkert eller dolt
Slutsats:
Vi vill även äga en S.
Tänk om begagnat priset sjunker lite mer nästa år när vi lämnar tillbaka vår Leaf.
X och S med sina räckvidder som elbilar och laddnätverk är helt givna vinnare 2017 även om det finns fossilbilar med högre komfort och kvalité.
Tesla vinner mitt hjärta genom val av asynkronmotor utan magneter som inte tär på sällsynta jordartsmetaller som används till de permanentmagnetmotorer som sitter i nästan alla andra fabrikat. Miljötänk i golvmaterial mm. och den höga krocksäkerheten talar för S och X.
Aluminiumkarosser för lång livslängd, modell 3 verkar ha mer stålplåt.
S kanske vinner i längden över andra alternativ som ”andrabil” till vår X.
Nu efter 180 mil i en modell S P85DL med Pre-Facelift kommer ett avgörande, valde vi rätt när vi valde en X 90D?
Jämförelsen är subjektiv, behöver inte tänka som en journalist men kanske jag ändå är mer neutral än vissa. Olika årsmodeller kan jag subjektivt blunda för.
Energiförbrukning:
S, 290 Wh/km i snitt på 180 mil. X, 310 Wh/km på 1.000 mil.
Umeå/Stockholm, + 10 km/h . S, 265 Wh/km. X 300 Wh/km. Vinnare, modell S. S:en har därmed längre räckvidd trots 85 mot 90 batteri.
Samma däck, Nokia dubbdäck. 19”, dock lägre profil på S:en. Kör man bara 5-10 mil blir inverkan av kallt batteri kraftig. Gissar likvärdigt mellan S och X.
Långfärd:
Sommarsemester med lite packning blir S en vinnare. För en familj som är fler än 4 blir ju valet annorlunda. Fjällsemester på vintern, modell X vinner om det finns laddningsmöjligheter. Men konsertljudet i X gör valet svårt.
Vindrutespolare:
Smutsen har runnit lägre ner på modell X. S är kass, smuts kvar i siktfältet. X, tappar rengöring längst ner på förarsidan på landsväg.
Stereo:
S, kassettradioljud. X, konsertlokal. (Vår X har Ultra vad det nu heter tillägg, oklart vad S:en hade). Solklar seger får vår X.
Radar för farthållning :
S, tog 100 mil innan jag med avfettning, skurborste, flytande isskrapa mm på radarn återfick farthållning.
X, har aldrig behövt fundera var radarn sitter. Antar att Facelift fronten har annan aerodynamik.
Bagage:
S, inte litet men på väg mot Stockholm ser vi flera S som packat baksätet ända upp till rutorna. Längdåkningsskidor fungerar bra, hann ej testa röjsåg men det bör gå. Barnsitsarna stjäl även utrymme.
X, 6 sitsvarianten. Behöver jag skriva, klart större även om stolarna i rad 2 inte går fälla. Klar X seger.
Inre komfort:
Seger till X. 5 passagerare åker limousin. Underbart stereoljud även i raden längst bak. 3 passagerare i S åker säkert bra men man har inte egen stol bak.
Lull lull:
Inte tusan stänger S dörren när man trampar på pedalen och inte behagar vår låne S öppna inbjudande när man kommer. Mekanisk laddlucka på S verkar stenålder. Falcon Wing dörrar, helt underbart när man lägger in saker i bakre raden.
S, får åla mej in och ur förarplatsen trots mina 174 cm. X, bara att sätta sig och gå ut. S, i jämförelse med X en liten sportbil. Åka X är som att sitta i första klass på flyget med extra utrymme åt alla håll. X med sitt panoramafönster mot att i S ha taket nära pannan.
X är vinnare.
Prestanda:
En löjligt snabb mot en snabb. Solklar seger till S med löjligt snabb tillägg. Jämfört med omvärden får även X godkänt.
Vinterbil:
Oavgjort, med beröm godkänt till bägge. Antar att X i Very High läge kan hantera djupare snö.
S, fick ett intryck att snö drevade fast mer på bakluckan så backvarnaren falskvarnade och kameran gav noll sikt. Händer med sällan på vår X.
Dragkrok.
Ja, klart X vinner. Skulle vilja veta mer hur man hänger en stadscykel på modell S. En racer är lätt att få på takräcke.
Snygg?:
S, är läcker. Sportbilsformer. X, med önskefärg är inte den så pjåkig hellre men nog vinner S.
Mittkonsol.
1-0 till modell X. Gud vad jag saknar ett fack där termosar, flaskor och saker ligger säkert eller dolt
Slutsats:
Vi vill även äga en S.
Tänk om begagnat priset sjunker lite mer nästa år när vi lämnar tillbaka vår Leaf.
X och S med sina räckvidder som elbilar och laddnätverk är helt givna vinnare 2017 även om det finns fossilbilar med högre komfort och kvalité.
Tesla vinner mitt hjärta genom val av asynkronmotor utan magneter som inte tär på sällsynta jordartsmetaller som används till de permanentmagnetmotorer som sitter i nästan alla andra fabrikat. Miljötänk i golvmaterial mm. och den höga krocksäkerheten talar för S och X.
Aluminiumkarosser för lång livslängd, modell 3 verkar ha mer stålplåt.
S kanske vinner i längden över andra alternativ som ”andrabil” till vår X.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
Re: Subjektivt. Modell X 90D vs modell S P90DL PRE-Facelift.
Intressant! Blev förvånad över att skillnaden i förbrukning inte var större än så?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Kul läsning! Alltid skönt att bli bekräftad i valet av X'en.
Dock är jag osäker på om jag gjorde rätt, när jag valde 5-sitsig, då vi är 5 i familjen. Men jag ville maximera hur mycket bagage vi ska ha med på våra långresor.
Dock är jag osäker på om jag gjorde rätt, när jag valde 5-sitsig, då vi är 5 i familjen. Men jag ville maximera hur mycket bagage vi ska ha med på våra långresor.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Jag fick låna en S70D i en vecka då min XP90DL inte hann bli leveransklar. Håller med dig på alla punkter. Vi är fem i familjen och då är en sjusitsig X grym. Tycker även att Xen känns mer lyxig på nåt sätt. Ultravita säten är ju magiskt!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- Monark1954
- Teslaägare
Även jag. X kom under hösten med kallt klimat. Siffror kanske jämfördes med S ägares sommarförbrukning.mans71 skrev:Intressant! Blev förvånad över att skillnaden i förbrukning inte var större än så?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Min X ligger efter ca 120mil på 334 i snitt. Tycker den suger i sig mycket trots att jag kör väldigt lugnt. Men det kanske blir skillnad mot våren.Monark1954 skrev:Även jag. X kom under hösten med kallt klimat. Siffror kanske jämfördes med S ägares sommarförbrukning.mans71 skrev:Intressant! Blev förvånad över att skillnaden i förbrukning inte var större än så?
Jag har 269 i snitt efter 270 mil och tycker det är mycket =)SolnaGnagarn skrev:Min X ligger efter ca 120mil på 334 i snitt. Tycker den suger i sig mycket trots att jag kör väldigt lugnt. Men det kanske blir skillnad mot våren.Monark1954 skrev:Även jag. X kom under hösten med kallt klimat. Siffror kanske jämfördes med S ägares sommarförbrukning.mans71 skrev:Intressant! Blev förvånad över att skillnaden i förbrukning inte var större än så?
Snittade 268 fram och tillbaks till Kalmar med några vändor buskörning på motorvägen där.
Man kommer aldrig komma ner till den Europeiska glädjeräckvidden på 48 mil men det är en bra bit ner till den typiska 210 kwh i snitt som bilen säger man ska ha som krävs för att komma 40+ mil på en laddning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Bra inlägg herr monark! 
Trevlig läsning tycker jag iaf

Trevlig läsning tycker jag iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tycker överlag S:en verkar vara den bättre bilen om man inte behöver fler platser. Du glömde en viktig poäng - mycket snyggare
Jag tycker också S:en lastar fenomenalt bra. Och att X verkar vara en otroligt bra bil också, för den delen. Jag håller inte riktigt med om kassettradiostereo i S, tycker den är riktigt bra när man ställt in den rätt, men X:en har bättre ljud, helt klart. Särskilt i baksätet verkar det som.
Din förbrukning med S:en är förresten sjukligt hög. Jag ligger på 228 Wh/km i snitt på 2700 mil, och jag kör som en biltjuv hela tiden.

Din förbrukning med S:en är förresten sjukligt hög. Jag ligger på 228 Wh/km i snitt på 2700 mil, och jag kör som en biltjuv hela tiden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Vadå kassettljud? Jag inbillar mig att jag har ganska känsliga öron som livslång hobbymusiker. Sååå dåligt är ljudet i S:en verkligen inte.
Jag skulle ta S:en sex dagar i veckan och X:en på lördagar när jag ska dra släpet till tippen.
Jag skulle ta S:en sex dagar i veckan och X:en på lördagar när jag ska dra släpet till tippen.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Monark1954
- Teslaägare
Håller med om att S är snyggare, kanske även mycket snyggare.danni skrev:Jag tycker överlag S:en verkar vara den bättre bilen om man inte behöver fler platser. Du glömde en viktig poäng - mycket snyggareJag tycker också S:en lastar fenomenalt bra. Och att X verkar vara en otroligt bra bil också, för den delen. Jag håller inte riktigt med om kassettradiostereo i S, tycker den är riktigt bra när man ställt in den rätt, men X:en har bättre ljud, helt klart. Särskilt i baksätet verkar det som.
Förbrukningsjämförelsen var på samma sträcka för S och X, farthållare/autopilot och + 10 km/h.
Det löjligt snabba tillägget i låne S:en kan väl inte påverka under dessa körsträckor?
Dessutom körde vi neråt med S:en, "ner till Stockholm"

Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
Är det så ovanligt högt nu på vintern? Min snittförbrukning för hela året ligger på 189Wh/km, alltså ganska lågt. Jag kör inte som en biltjuv med andra ord, tvärtom så försöker jag köra så effektivt som möjligt. Men nu på vintern har jag jäkligt svårt att komma under 250Wh/km. Jag ligger alltid runt 300 även på längre sträckor. Och då är det ändå inte särskilt kallt och just nu även ganska torrt på vägarna. Att TS hade en snittförbrukning på 265Wh/km på sträckan Umeå-Stockhom anser jag inte är ovanligt högt. P-modellerna slurpar i sig en del, även när man kör normalt. Det har vi ju konstaterat tidigare.danni skrev:Din förbrukning med S:en är förresten sjukligt hög. Jag ligger på 228 Wh/km i snitt på 2700 mil, och jag kör som en biltjuv hela tiden.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ptjo, jag tycker ändå det, för långresor och längre snitt i alla fall, men kanske inte för enskilda kortare resor. Jag brukar även nu på vintern ligga på kanske 220-250 som oftast, även på lite längre resor. De kortare resorna kan spika uppemot 290 men det tycker jag är ett ovanligt högt värde även för mig. När jag kör på lederna runt stan i 80-100 kryper det ofta ner mot 200 även på vintern.mati skrev:Är det så ovanligt högt nu på vintern? Min snittförbrukning för hela året ligger på 189Wh/km, alltså ganska lågt. Jag kör inte som en biltjuv med andra ord, tvärtom så försöker jag köra så effektivt som möjligt. Men nu på vintern har jag jäkligt svårt att komma under 250Wh/km. Jag ligger alltid runt 300 även på längre sträckor. Och då är det ändå inte särskilt kallt och just nu även ganska torrt på vägarna. Att TS hade en snittförbrukning på 265Wh/km på sträckan Umeå-Stockhom anser jag inte är ovanligt högt. P-modellerna slurpar i sig en del, även när man kör normalt. Det har vi ju konstaterat tidigare.danni skrev:Din förbrukning med S:en är förresten sjukligt hög. Jag ligger på 228 Wh/km i snitt på 2700 mil, och jag kör som en biltjuv hela tiden.
Det där med förbrukningen måste vara mycket individuellt från bil till bil, annars är det svårt att förklara den stora skillnaden. Förr-förra helgen åkte vi med tre Teslor (85D, 60D och min P85) ner till Gbg för att hälsa på H-O Nilsson. Jag var den ende som behövde ladda hos honom, annars hade jag inte tagit mig tillbaks till Jung. Eller med nöd och näppe kanske. Jag hade iaf bränt mer än hälften på ditvägen. Vi körde ju alla likadant. Min snittförbrukning låg nånstans över 250 vid ankomst hemma. Jag minns inte exakt. Och det är ju E20 med massa 80-skyltning, en skitväg som du mycket riktigt skrev i en annan tråd.danni skrev:Ptjo, jag tycker ändå det, för långresor och längre snitt i alla fall, men kanske inte för enskilda kortare resor. Jag brukar även nu på vintern ligga på kanske 220-250 som oftast, även på lite längre resor. De kortare resorna kan spika uppemot 290 men det tycker jag är ett ovanligt högt värde även för mig. När jag kör på lederna runt stan i 80-100 kryper det ofta ner mot 200 även på vintern.

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Vad märkligt. Särskilt att en 60 klarade resan bättre. Hade ni väldigt olika däck/fälgar? Annars brukar ju yttre omständigheter som vind och regn göra enorm påverkan, men gissningsvis råkade ni ut för samma väder alla tremati skrev:Det där med förbrukningen måste vara mycket individuellt från bil till bil, annars är det svårt att förklara den stora skillnaden. Förr-förra helgen åkte vi med tre Teslor (85D, 60D och min P85) ner till Gbg för att hälsa på H-O Nilsson. Jag var den ende som behövde ladda hos honom, annars hade jag inte tagit mig tillbaks till Jung. Eller med nöd och näppe kanske. Jag hade iaf bränt mer än hälften på ditvägen. Vi körde ju alla likadant. Min snittförbrukning låg nånstans över 250 vid ankomst hemma. Jag minns inte exakt. Och det är ju E20 med massa 80-skyltning, en skitväg som du mycket riktigt skrev i en annan tråd.danni skrev:Ptjo, jag tycker ändå det, för långresor och längre snitt i alla fall, men kanske inte för enskilda kortare resor. Jag brukar även nu på vintern ligga på kanske 220-250 som oftast, även på lite längre resor. De kortare resorna kan spika uppemot 290 men det tycker jag är ett ovanligt högt värde även för mig. När jag kör på lederna runt stan i 80-100 kryper det ofta ner mot 200 även på vintern.

Nej, det regnade nog bara för mig.danni skrev:Vad märkligt. Särskilt att en 60 klarade resan bättre. Hade ni väldigt olika däck/fälgar? Annars brukar ju yttre omständigheter som vind och regn göra enorm påverkan, men gissningsvis råkade ni ut för samma väder alla tre

Jag vet inte angående däcken, vi körde väl alla på 19" tror jag. Jag har odubbade Hakka R2 och jag kör med 3,2 bar. Inget konstigt alltså.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag tror att du låg först och alltså bara måste ha kört snabbastmati skrev:Nej, det regnade nog bara för mig.danni skrev:Vad märkligt. Särskilt att en 60 klarade resan bättre. Hade ni väldigt olika däck/fälgar? Annars brukar ju yttre omständigheter som vind och regn göra enorm påverkan, men gissningsvis råkade ni ut för samma väder alla tre
Jag vet inte angående däcken, vi körde väl alla på 19" tror jag. Jag har odubbade Hakka R2 och jag kör med 3,2 bar. Inget konstigt alltså.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Är det inte bara så helt enkelt att P-modellerna förbrukar mer? Dom har ju kortare räckvidd jämfört med dom utan P med samma batteri...
Model S P85DL+
247wh/km över 4400 mil
P90D
P90D
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Ja, så är det nog. Det har väl hävdats ibland att P-förare har en tyngre högerfot, vilket skulle förklara skillnaden, men det är inte hela sanningen. P-modellerna förbrukar mer, så är det.mans71 skrev:Är det inte bara så helt enkelt att P-modellerna förbrukar mer? Dom har ju kortare räckvidd jämfört med dom utan P med samma batteri...
Dessutom får man inte glömma att min P85 är tvåhjulsdriven. D-modellerna är lite snålare.
Jag har länge funderat på om en 60D i praktiken inte har samma eller rentav längre räckvidd än min P85, också med tanke på att min bil är tre år gammal och batteriet inte är riktigt på topp längre. Kan vara en intressant tanke för den som är osäker om man ska köpa en ny sneak-60 eller en äldre S/P85.