Hur mycket gör Range Mode?
Moderator: Redaktion
Hur mycket gör Range Mode?
Någon som gjort något test av Range Mode?
Hur stor skillnad gör det?
Jag upplever ingen direkt skillnad de gånger jag provat, förutom att jag får kallare i kupén...(ca 10-15 mils sträckor jag provat på)
Upplever att det gör mycket mer att sänka farten istället om endast räckvidden är viktig...
/Jocce
Hur stor skillnad gör det?
Jag upplever ingen direkt skillnad de gånger jag provat, förutom att jag får kallare i kupén...(ca 10-15 mils sträckor jag provat på)
Upplever att det gör mycket mer att sänka farten istället om endast räckvidden är viktig...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Hur mycket gör Range Mode?
Tesla Björn har ju testat. På en P85D gör det 8% tror jag om jag inte kommer ihåg fel.
På RWD gör det nog max 1% skulle jag gissa.
På RWD gör det nog max 1% skulle jag gissa.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Helt beroende av om man har fyrhjulsdrift samt väder ute (dvs hur mkt el värme/ac drar utan RM på). Troligen även större skillnad på X än S.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Prova rangemode på sträckor under 5 mil så gör det skillnad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Gör det det? Har jag aldrig testat. Jag trodde att rangemode är till för att öka räckvidden och det behövs ju mest på långresor. Jag har således bara testat på långresor, och förutom att jag halvfrös hela tiden har jag inte sett någon som helst skillnad. Som Jocce skriver, att sänka farten en gnutta har betydligt mer inverkan på räckvidden.e5m1r skrev:Prova rangemode på sträckor under 5 mil så gör det skillnad
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man har nytta av det om man ska göra många korta resor utan möjlighet att ladda emellan, då den stänger av eller minskar den aktiva laddningen av batteriet. Det gör att man har regenbegränsning under en längre tid än annars. Eftersom detta samt klimatanläggningen jobbar som hårdast i början blir effekten störst på många små resor då batterivärmning och klimatanläggning får jobba hårt. På en långresa blir detta en mycket kortare del av redan, och förbrukningen går ner när man kört några mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om jag förstår dig rätt så är rangemode alltså egentligen bara riktigt effektiv på vintern i kombination med korta sträckor?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Stämmer nog ganska bra, samt i dom fall då man behöver varenda meter räckvidd som det bara går...mati skrev:Om jag förstår dig rätt så är rangemode alltså egentligen bara riktigt effektiv på vintern i kombination med korta sträckor?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Märker stor skillnad med range mode på och använder det oftast nu på vintern under korta sträckor. Utan range mode äter bilen upp laddning!! Till stor del på att värma batteriet och det tycker jag inte är så viktigt när man åker och handlar eller kör en kort sträcka till skidspåret. Problemet är att batteriet inte värms när man förvärmer bilen inkopplad med sladd. Så de gånger man vill åka längre eller ha lite regen så får man gå ut i bilen och slå av range mode.
2016 Model S 75
Inser att jag genast ska slå på range mode. Snittsträckan jag kör är nog en mil normalt, långresor borträknade. Till jobbet, 16km, drar den i -7 grader 31km. Iofs ganska exakt samma som min diesel, den brukade tappa 29-30km på samma sträcka.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Du får inte va frusen bara...Remuz skrev:Inser att jag genast ska slå på range mode. Snittsträckan jag kör är nog en mil normalt, långresor borträknade. Till jobbet, 16km, drar den i -7 grader 31km. Iofs ganska exakt samma som min diesel, den brukade tappa 29-30km på samma sträcka.
Jag testade för första gången i fredags. Kunde köra tio minuter sedan var rutorna helt igenimmade. Försökte hitta någon manuell inställning på fläkten som fick bort det, dock utan framgång. Slog därför av det igen. Någon som har några tips?
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Du har ju den vanliga ikonen för avimning längst ner på touchscreenen. Ett tryck dirigerar lite mer luft till rutorna på ett diskret sätt, och två tryck kör max temp och fullt blås på rutorna för att snabbt få bort mycket imma.Beigler skrev:Jag testade för första gången i fredags. Kunde köra tio minuter sedan var rutorna helt igenimmade. Försökte hitta någon manuell inställning på fläkten som fick bort det, dock utan framgång. Slog därför av det igen. Någon som har några tips?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Varför har de inte undermenyer där det går att ställa in om man vill stänga av batteri- och kupévärmen eller om man vill köra med frammotorn osv. Svarar själv
det blir ju rörigt för farbror så klart...

Teslas hvac stänger av AC vilket = immaBeigler skrev:Jag testade för första gången i fredags. Kunde köra tio minuter sedan var rutorna helt igenimmade. Försökte hitta någon manuell inställning på fläkten som fick bort det, dock utan framgång. Slog därför av det igen. Någon som har några tips?
Slå på AC så slipper du imma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jo, fast du kan inte aktivera den fulla effekten när du har range mode på.point1 skrev:Kupévärmare kan du ju stänga av.LarsL skrev:Varför har de inte undermenyer där det går att ställa in om man vill stänga av batteri- och kupévärmen eller om man vill köra med frammotorn osv. Svarar självdet blir ju rörigt för farbror så klart...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Okej, köper att RangeMode verkar då göra mest på många korta sträckor...mao där iallafall jag behöver det som minst.
I helgen hade jag snarare haft nytta av lite mer räckvidd på långkörning SuC Väsby - Jakobsberg - Eskilstuna - Solna. Då syrran i Eskilstuna verkar ha nått konstigt elfel, typ jordfel eller liknande vägrar bilen ladda där, så blev till att ta och fylla på med Chademo i Liljeholmen (Vattenfall), då den som är gratis i Sätra (Mobility Motors) inte fungerade. Spärrad för annat än Nissan?
Hade klarat mig till Solna, men då den (långsamladdaren) där hos polaren oftast är ICEad vågade jag inte chansa på att stå ett par timmar i minusgrader med 15-20 km kvar på batteriet, så laddade i ca 10 minuter på Chademon...
/Jocce
I helgen hade jag snarare haft nytta av lite mer räckvidd på långkörning SuC Väsby - Jakobsberg - Eskilstuna - Solna. Då syrran i Eskilstuna verkar ha nått konstigt elfel, typ jordfel eller liknande vägrar bilen ladda där, så blev till att ta och fylla på med Chademo i Liljeholmen (Vattenfall), då den som är gratis i Sätra (Mobility Motors) inte fungerade. Spärrad för annat än Nissan?
Hade klarat mig till Solna, men då den (långsamladdaren) där hos polaren oftast är ICEad vågade jag inte chansa på att stå ett par timmar i minusgrader med 15-20 km kvar på batteriet, så laddade i ca 10 minuter på Chademon...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.