Laddbart fortsätter att öka i Norge

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av Wilson »

Aftenposten har sammanställt lite statistik om bilförsäljningen i Norge hittills i år. Spännande läsning. Laddbara bilar uppgår nu till 49% av försäljningen i Oslo. Diesel rasar från 33% till 19%.

http://www.aftenposten.no/osloby/Diesel ... 5012b.html

Märker ni att det händer nu? Snart är elbilar normen och ICE är uddavalet som man måste försvara/förklara för andra. Vågar du verkligen köpa en sån där diesel? Hur är andrahandsvärdet egentligen? Är det inte jobbigt att behöva åka till en mack för att fylla på räckvidd? Hur står du ut med ljudet och vibrationerna?

Som jämförelse var andelen laddbara nybilar i Sverige 4,1%under Q4 2016 (Stockholms län 6,1%). Inser såklart att situationen är en annan i Norge med kraftiga subventioner och tal om dieselbilsförbud i städerna. Men jag kan inte låta bli att undra när vi når Norges nivåer här i Sverige... Vad tror ni?
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av vigge50 »

Om vi jämför januari endast och hela länderna så var andelen laddbara fordon i Norge 37% och i Sverige var den 5.3%.

http://ev-sales.blogspot.se/2017/02/nor ... 7.html?m=0

http://ev-sales.blogspot.se/2017/02/swe ... 7.html?m=0
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26
Referralkod: ts.la/jens1164

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av Jensa »

Ja ska vi komma så långt som de gjort i Norge, då lär det börja hända saker här hemma också! Tyvärr ser inte jag hur det ska gå till om vi inte tar bort moms eller liknande från elbilar. Det måste löna sig att köpa elbil privat också, det är svårt att få till det idag och alla stirrar sig blinda på priset och "den dåliga räckvidden".
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av janni »

Jensa skrev:
Ja ska vi komma så långt som de gjort i Norge, då lär det börja hända saker här hemma också! Tyvärr ser inte jag hur det ska gå till om vi inte tar bort moms eller liknande från elbilar. Det måste löna sig att köpa elbil privat också, det är svårt att få till det idag och alla stirrar sig blinda på priset och "den dåliga räckvidden".
De får ju klart mer hjälp från staten i Norge när de ska köpa elbil.
I Sverige får du nöja dig med att inte bli straffad lika hårt som om du köpte ICE, dock ska de fortfarande åtminstone svida att köpa bil.
När de nu dessutom sänkte avdraget på förmånsvärdet för miljöbilar förstår jag inte hur de fortfarande kan heta miljöpartiet, hade köpt om sänkningen bara gällde hybrider (och så kallade diesel miljöbilar) då majoriteten av dessa ändå inte bryr sig om att koppla in sladden.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av Swede1 »

Mm, med mer subventioner så snabbas övergången till eldrift på. Konstigt att inte svenska politiker vill hjälpa till mer. Låt oss folkomrösta i frågan.. Tex 0 % moms, en miljard till snabbladdare. Halverat förmånsvärde. Gratis parkering och laddning i städer. Se på Norge. Då skulle vi också ha 30-50% nyabils sälj av elbilar.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av bullen »

Swede1 skrev:
Mm, med mer subventioner så snabbas övergången till eldrift på. Konstigt att inte svenska politiker vill hjälpa till mer. Låt oss folkomrösta i frågan.. Tex 0 % moms, en miljard till snabbladdare. Halverat förmånsvärde. Gratis parkering och laddning i städer. Se på Norge. Då skulle vi också ha 30-50% nyabils sälj av elbilar.
Men tänk vad det skulle bromsa utvecklingen av vätgasbilarBild
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av bylund »

janni skrev:
De får ju klart mer hjälp från staten i Norge när de ska köpa elbil.
I Sverige får du nöja dig med att inte bli straffad lika hårt som om du köpte ICE, dock ska de fortfarande åtminstone svida att köpa bil.
När de nu dessutom sänkte avdraget på förmånsvärdet för miljöbilar förstår jag inte hur de fortfarande kan heta miljöpartiet, hade köpt om sänkningen bara gällde hybrider (och så kallade diesel miljöbilar) då majoriteten av dessa ändå inte bryr sig om att koppla in sladden.
Är det verkligen så, eller mest en fördom mot laddhybridsförare? Min erfarenhet av laddhybridister är att de jagar laddning snarare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av bylund »

Swede1 skrev:
Mm, med mer subventioner så snabbas övergången till eldrift på. Konstigt att inte svenska politiker vill hjälpa till mer. Låt oss folkomrösta i frågan.. Tex 0 % moms, en miljard till snabbladdare. Halverat förmånsvärde. Gratis parkering och laddning i städer. Se på Norge. Då skulle vi också ha 30-50% nyabils sälj av elbilar.
Eller så röstas det ner, och politikerna blir av med handlingsutrymme, då det skulle gå emot resultatet att alls satsa på elbilar. Vi gillar elbilar här på forumet, men de flesta i landet bryr sig nog inte tillräckligt för att bry sig om att rösta i en sådan liten detaljfråga, och många av dem som bryr sig hatar elbilar, och vill inte göra dem momsfria och ge dem en massa förmåner.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av SolnaGnagarn »

Hur mycket subventionerar norska staten? Vad kostar en Tesla i Norge egentligen?
Jag har även hört att i England så baseras förmånsvärdet på utsläpp. Dvs 0:-/mån för en Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av Herr X »

SolnaGnagarn skrev:
Hur mycket subventionerar norska staten? Vad kostar en Tesla i Norge egentligen?
Jag har även hört att i England så baseras förmånsvärdet på utsläpp. Dvs 0:-/mån för en Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nollutsläppsbilar har 0% moms i Norge. Dessutom har man en skatt på fossilbilars motoreffekt, vilket gör dem väldigt dyra. En vanlig familjebil med klen motor, typ en enklare Volvo V70, kostar ny mellan 450 000 och 550 000. En Tesla Model S börjar väl kring 650 000, så man behöver inte köra mycket för att det ska börja löna sig att köpa en Tesla istället för en fossilbil.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av SolnaGnagarn »

Herr X skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Hur mycket subventionerar norska staten? Vad kostar en Tesla i Norge egentligen?
Jag har även hört att i England så baseras förmånsvärdet på utsläpp. Dvs 0:-/mån för en Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nollutsläppsbilar har 0% i Norge. Dessutom har man en skatt på fossilbilars motoreffekt, vilket gör dem väldigt dyra. En vanlig familjebil med klen motor, typ en enklare Volvo V70, kostar ny mellan 450 000 och 550 000. En Tesla Model S börjar väl kring 650 000, så man behöver inte köra mycket för att det ska börja löna sig att köpa en Tesla istället för en fossilbil.
Så du menar att förmånsvärdet är 0:- även i Norge? Har inte staten även subventionerat priserna?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av bylund »

SolnaGnagarn skrev:
Hur mycket subventionerar norska staten? Vad kostar en Tesla i Norge egentligen?
Jag har även hört att i England så baseras förmånsvärdet på utsläpp. Dvs 0:-/mån för en Tesla.
För att slippa den infekterade debatten om vad som är en subvention kan vi ju nöja oss med att konstatera skillnader mellan en elbil (eller vätebil) och en förbränningsmotorbil.
Elbilen slipper
- Moms
- Registreringsavgift (engångsavgift). En Volvo V70 kan kosta uppemot 200 000 kr i extra p g a denna.
- Avgift på färjor (fast passagerarna får fortfarande betala)
- Avgift parkering på gatan i många kommuner (fast avgifter, ibland rabatterade, har börjat införas)
- Vägtullar, förutom på Svinesundsbron

De tre senaste kan man dra fördel av vid resa i Norge även med utlandsregistrerad elbil.

Man måste med andra ord vara en rätt hardcore volvofantast för att köpa en Volvo med alla dessa pålagor, jämfört med en Model S.

För att svara på frågan så ligger en ny Tesla alltså c:a 20 % lägre än i Sverige, men ska man jämföra med andra fossilbilar i Norge så blir skillnaden större, då de förutom moms även betalar engångsavgift, parkering, färjor och vägtullar.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av Herr X »

SolnaGnagarn skrev:
Herr X skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Hur mycket subventionerar norska staten? Vad kostar en Tesla i Norge egentligen?
Jag har även hört att i England så baseras förmånsvärdet på utsläpp. Dvs 0:-/mån för en Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nollutsläppsbilar har 0% i Norge. Dessutom har man en skatt på fossilbilars motoreffekt, vilket gör dem väldigt dyra. En vanlig familjebil med klen motor, typ en enklare Volvo V70, kostar ny mellan 450 000 och 550 000. En Tesla Model S börjar väl kring 650 000, så man behöver inte köra mycket för att det ska börja löna sig att köpa en Tesla istället för en fossilbil.
Så du menar att förmånsvärdet är 0:- även i Norge? Har inte staten även subventionerat priserna?
Man halverar elbilars listpris för att komma fram till förmånsvärdet. Om man jämför att köpa Tesla på firman jämfört med privat så går det på ett ut. De flesta köper nog privat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av Herr X »

SolnaGnagarn skrev:
Så du menar att förmånsvärdet är 0:- även i Norge? Har inte staten även subventionerat priserna?
Nej, du betalar vad bilen kostar men slipper en del olika skatter (framförallt att elbilar är momsbefriade - detta gör mycket på bilens pris). Se Bylunds svar ovan.
De subventioner man får är gratis parkering, gratis färjor och gratis vägtullar (något som kan uppgå till stora belopp).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av Torkel »

Swede1 skrev:
Mm, med mer subventioner så snabbas övergången till eldrift på. Konstigt att inte svenska politiker vill hjälpa till mer. Låt oss folkomrösta i frågan.. Tex 0 % moms, en miljard till snabbladdare. Halverat förmånsvärde. Gratis parkering och laddning i städer. Se på Norge. Då skulle vi också ha 30-50% nyabils sälj av elbilar.
Svenska politiker hade säkert varit lika glada i ekonomisk hjälp om Volvo hade byggt elbilar, eller om Stockholm hade akuta problem med smog.

Hade vi röstat om frågan så kan du ge dig på att det hade blivit ett nej. Det är betydligt fler som tycker elbilar är nån konstig hippie-skit än som tycker det är en bra idé just nu. De flesta har ingen aning och hade förmodligen inte röstat för att satsa pengar på något nytt.

Elbilarnas tid lär oundvikligen komma i Sverige också, när de blir det ekonomiskt sunda alternativet så kommer naturligtvis en boom. Förmodligen behövs inga subventioner för detta, men kanske 5 år till.
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av joel80 »

Norge har ju också rätt bra ekonomiskt läge för att kunna subventionera till sig ett sånt här försprång. Den olja dom pumpat upp under årtionden har byggt på en rätt fin statskassa. Sverige har inte riktigt samma förutsättning rent ekonomiskt där, även om jag tycker man borde kunnat satsa betydligt mer på ett snabbare skifte och att vi också legat långt fram nu.

Men övergången är oundviklig nu.. Om det tar 3 år eller 10 år beroende på politiska beslut så kommer ändå resultatet bli att fossilbränslet är dött snart.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Swede1 skrev:
Mm, med mer subventioner så snabbas övergången till eldrift på. Konstigt att inte svenska politiker vill hjälpa till mer. Låt oss folkomrösta i frågan.. Tex 0 % moms, en miljard till snabbladdare. Halverat förmånsvärde. Gratis parkering och laddning i städer. Se på Norge. Då skulle vi också ha 30-50% nyabils sälj av elbilar.
Eller så röstas det ner, och politikerna blir av med handlingsutrymme, då det skulle gå emot resultatet att alls satsa på elbilar. Vi gillar elbilar här på forumet, men de flesta i landet bryr sig nog inte tillräckligt för att bry sig om att rösta i en sådan liten detaljfråga, och många av dem som bryr sig hatar elbilar, och vill inte göra dem momsfria och ge dem en massa förmåner.
Tror att du har helt rätt i det, jag skulle verkligen inte vilja se en omröstning om det idag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
Swede1 skrev:
Mm, med mer subventioner så snabbas övergången till eldrift på. Konstigt att inte svenska politiker vill hjälpa till mer. Låt oss folkomrösta i frågan.. Tex 0 % moms, en miljard till snabbladdare. Halverat förmånsvärde. Gratis parkering och laddning i städer. Se på Norge. Då skulle vi också ha 30-50% nyabils sälj av elbilar.
Eller så röstas det ner, och politikerna blir av med handlingsutrymme, då det skulle gå emot resultatet att alls satsa på elbilar. Vi gillar elbilar här på forumet, men de flesta i landet bryr sig nog inte tillräckligt för att bry sig om att rösta i en sådan liten detaljfråga, och många av dem som bryr sig hatar elbilar, och vill inte göra dem momsfria och ge dem en massa förmåner.
Tror att du har helt rätt i det, jag skulle verkligen inte vilja se en omröstning om det idag...
Helt rätt. Ibland är det bättre att inte fråga vad folket tycker. Den allra största majoriteten bryr sig inte överhuvudtaget. De flesta är totalt omedvetna om att det är en revolution på gång. Det köps bensin- och dieselbilar som aldrig förr. Jag läste precis en debattartikel i nån lokaltidning där det föreslås att man ska storsatsa på dieselbilar som går på biodiesel för att bli fossiloberoende. Det är så de flesta tänker tror jag.
Sen har vi en ganska stor minoritet som hatar elbilar, eller kanske inte hatar, men de tycker i alla fall att det är en fluga som går över. Precis som internet. Elbilar är inget att ha helt enkelt.
Ytterligare en ganska stor minoritet är den gruppen som tycker att elbilar är egentligen ganska bra, men tekniken fungerar inte ännu och därför ska man inte satsa på elbilar (än).
Och så har vi sekten. Det är typ vi som hänger här och några till. Men inte så många fler. Men vi får gärna rösta. Bara att vi måste hålla omröstningen inom det här forumet. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av HelectriC »

Wilson skrev:
Aftenposten har sammanställt lite statistik om bilförsäljningen i Norge hittills i år. Spännande läsning. Laddbara bilar uppgår nu till 49% av försäljningen i Oslo. Diesel rasar från 33% till 19%.

http://www.aftenposten.no/osloby/Diesel ... 5012b.html

Märker ni att det händer nu? Snart är elbilar normen och ICE är uddavalet som man måste försvara/förklara för andra. Vågar du verkligen köpa en sån där diesel? Hur är andrahandsvärdet egentligen? Är det inte jobbigt att behöva åka till en mack för att fylla på räckvidd? Hur står du ut med ljudet och vibrationerna?

Som jämförelse var andelen laddbara nybilar i Sverige 4,1%under Q4 2016 (Stockholms län 6,1%). Inser såklart att situationen är en annan i Norge med kraftiga subventioner och tal om dieselbilsförbud i städerna. Men jag kan inte låta bli att undra när vi når Norges nivåer här i Sverige... Vad tror ni?

Ang att man behöver förklara sig om man köper fossilbil, så är det verkligen redan så när det gäller familjens bil #2. Om man funderar på nåt annat än elbil, som andra bil, så får man märkliga frågor och funderingar från kollegor och vänner.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Norge har ju också rätt bra ekonomiskt läge för att kunna subventionera till sig ett sånt här försprång. Den olja dom pumpat upp under årtionden har byggt på en rätt fin statskassa. Sverige har inte riktigt samma förutsättning rent ekonomiskt där, även om jag tycker man borde kunnat satsa betydligt mer på ett snabbare skifte och att vi också legat långt fram nu.
Sverige är också ett rikt land och Norge använder oändligt lite av sina oljeintäkter - majoriteten läggs på hög i det som heter Statens pensionsfond utland, men oftast kallas Oljefonden.

Som vanligt i politik är det fråga om prioriteringar.
Enligt denna artikel i Aftonbladet, så räknar regeringen med att den svenska satsningen på flyktingmottagande kommer kosta 67 miljarder SEK per år fram till och med 2020.
Enligt denna artikel i Stavanger Aftenblad, så är de samlade norska kostnaderna för elbilsfördelarna 5 miljarder NOK per år. Då har man också räknat med förlorad engångsavgift (en miljöavgift på fossilbilar som inte finns i Sverige). Intäktsförlusten för att bilar utan utsläpp slipper denna miljöavgiften är nästan lika stor som hela momsundantaget.

Bara det norska momsundantaget utgör ca. 2 miljarder NOK per år. I Sverige säljs ungefär dubbelt så många nya bilar per år jämfört med Norge (151' mot 345' 2015), men låt oss räkna högt och låtsas som om ett momsundantag i Sverige skulle kosta de svenska skattebetalarna 5 miljarder SEK per år. Då utgör detta fortfarande bara 7,5% av kostnaderna för den svenska flyktingsatsningen.
Sverige skulle utan tvekan ha råd om man ville. Jag gissar att det snarare handlar om utmaningen med en stor svensk biltillverkare som i dagsläget inte säljer några batteribilar.

(sorry att jag valde att exemplifiera med ett satsningsområde som är politiskt infekterat, men det är ett område där Norge och Sverige har olika prioriteringar - kunde inte komma på något bättre)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Hur mycket subventionerar norska staten? Vad kostar en Tesla i Norge egentligen?
Jag har även hört att i England så baseras förmånsvärdet på utsläpp. Dvs 0:-/mån för en Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nollutsläppsbilar har 0% moms i Norge. Dessutom har man en skatt på fossilbilars motoreffekt, vilket gör dem väldigt dyra. En vanlig familjebil med klen motor, typ en enklare Volvo V70, kostar ny mellan 450 000 och 550 000. En Tesla Model S börjar väl kring 650 000, så man behöver inte köra mycket för att det ska börja löna sig att köpa en Tesla istället för en fossilbil.
motoreffektdelen har försvunnit iom 2017. Nu är det utsläpp och vikt på bil som är avgörande. Se exempel som jag la in på en dieselbil som är 1 år gammal, väger 1700kg, har 200Hk och släpper ut 200g Co2/km. Detta belopp får man alltså betala i tillägg till moms och inköpspris på en importbil. På en ny bil får man självklart inte "bruksfradrag". Detta skulle kunna vara en ganska normal Volvo, som man då behöver betala 286 000 NOK extra för :o
engångsavgift.JPG
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddbart fortsätter att öka i Norge

Inlägg av HelectriC »

jämför man med en bil som har samma övrig data men halverat koldioxidutsläpp, så blir det ganska stor skillnad.
engångsavgift2.JPG
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar