Hur mycket ska försvinna mellan fingrarna?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Hur mycket ska försvinna mellan fingrarna?

Inlägg av Pontus »

En till tråd om förbrukning. Jag startade dagen med 230 km på mätaren (typical) och kom hem till SuC med 59 km kvar på mätaren. Samtidigt så stod det att jag förbrukat 27,7 kWh och kört 122,7 km. Kollade och att typical ligger kvar på 190 Wh/km. Enligt räckvidden har jag alltså förbrukat (230-59)*0,190=32,49 kWh. Då har det alltså försvunnit 4,8 kWh eller 15% på annat och det var ca 0 grader och torrt ute. Är inte lite mycket?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur mycket ska försvinna mellan fingrarna?

Inlägg av Bjelke »

Låg du helt enkelt inte bara på 225Wh/km då isf 190?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

IMG_6271.JPG
Jag låg på 226 och då stämmer siffrorna på bilden men jag började med 230km i räckvidd och slutade på 59km, dvs jag har gjort av med 230-59=171km och dess beräknas med 190Wh/km enligt typical. Det blir 171*0,190=32,49 kWh. Det är väl den sista som har försvunnit i verkligheten från batteriet dvs drygt 17% mer än vad bilden anger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

En del rinner nog iväg ja. Men bara man står stilla i bilen med värme på så räknas väl det inte in i tripförbrukningen. Likaså förvärming hamnar bredvid förbrukningstalen.
Om värme och batterivärmen går på max, då förbrukar väl bilen ca 6+6 kW? Alltså ca 2kWh på 10 min. Sedan får man ju inte tillbaka 100% på regen så där lär det ju också försvinna en del. Plus lite annat som drar ström. När man kör med bilen antar jag att allt som bilen förbrukar räknas med.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Skulle vara bra att ha räckviddsmätaren i kWh istället. Går att slå om till procent så det blir enkelt att räkna. Är typical alltid 190Wh/km?

Min drar runt 40km räckvidd på 17km resa till jobbet när jag förvärmer och riktigt gottar mig. Då säger den att jag bränt runt 10km när jag kommer till bilen (förvärmning 2kWh), sedan drar den runt 300Wh/km där det är runt 380 i början och 250 i slutet. Jag tror därför inte att förvärmningen räknas, men sedan räknas allt sett till min icke-vetenskapliga analys.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
Skulle vara bra att ha räckviddsmätaren i kWh istället. Går att slå om till procent så det blir enkelt att räkna. Är typical alltid 190Wh/km?

Min drar runt 40km räckvidd på 17km resa till jobbet när jag förvärmer och riktigt gottar mig. Då säger den att jag bränt runt 10km när jag kommer till bilen (förvärmning 2kWh), sedan drar den runt 300Wh/km där det är runt 380 i början och 250 i slutet. Jag tror därför inte att förvärmningen räknas, men sedan räknas allt sett till min icke-vetenskapliga analys.
Typical är olika på olika varianter. Min bakhjulsdrivna Model S 85 har t ex 200 Wh/km som typical.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Inlägg av janni »

Remuz skrev:

Som jag förstått det är "typical" vad du ska förbruka i snitt för att nå räckvidden den anger, min X har typical på 210Wh/km men har för tillfället ett snitt på ca 270Wh/km.
Detta gjorde att jag valde att ändra så den visar % istället för km eftersom de ändå inte stämde med verkligheten.

Tolkar det som att du kört 122,7km sen senaste laddning och snittförbrukningen var 226Wh/km (vilket ger totalt 27,7kWh) på denna sträcka, sista körningen var på 35.6km och där snittade du 190Wh/km.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Dagens första körning. Bilderna är tagna precis innan och efter körningen.
Tripmätaren:
61km x 0,246 kWh/km = 15,0 kWh

Räckviddsberäkning:
(242km - 156km) x 0,190 kWh/km = 16,34 kWh

Så det är någon förbrukning som tripmätaren inte räknar med. Jag skulle hellre se att den räknar med allt för det är ju det jag vill veta och har nytta av.
IMG_6272.JPG
IMG_6273.JPG
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
Dagens första körning. Bilderna är tagna precis innan och efter körningen.
Tripmätaren:
61km x 0,246 kWh/km = 15,0 kWh

Räckviddsberäkning:
(242km - 156km) x 0,190 kWh/km = 16,34 kWh

Så det är någon förbrukning som tripmätaren inte räknar med. Jag skulle hellre se att den räknar med allt för det är ju det jag vill veta och har nytta av.
IMG_6272.JPG
IMG_6273.JPG
Vad är det för modell su har ?
Det som jag kan tänka mig inte visas är batteri värmaren
Coupe och resten av elprylar tar den med syns tydligt om du har energimätaren framme (lilla skärmen och drar på värmen)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag kör alltid med procentvisning istället för typical. Har aldrig förstått varför man ska visa uppskattad räckvidd när den saknar verklighetsförankring, även om typical ligger närmare sanningen än rated. Den räknar ju ändå men en konstant energiförbrukning som sällan stämmer. Framförallt nu på vintern räknar den upp till 50% fel. När man visar faktiska enheter (som i det här fallet kilometer) så tycker jag att siffran måste stämma någorlunda, annars är informationen ganska värdelös. Procentvärdet däremot stämmer ju förhoppningsvis, då kan man lika bra räkna själv eller titta i energiappen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

85D är modellen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar