Borås på gång ( OBS ej med SC vad jag vet, utan vanliga 3,7)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Borås på gång ( OBS ej med SC vad jag vet, utan vanliga 3,7)

Inlägg av Crappy »

Det rör sig lite på elfronten i Borås.
http://www.bt.se/boras/boras-laddar-for-elbilar/
http://www.bt.se/boras/bostadsrattsfore ... framtiden/

Man kan bara hoppas att det är riktiga laddare de installerar
Senast redigerad av Crappy, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Borås pågång

Inlägg av vigge50 »

Skulle du kunna ge en sammanslagning, måste vara inloggad för att se innehållet i artiklarna.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Borås pågång

Inlägg av Crappy »

Ops så korkat

Kortkort version
"Laddhybriderna och elbilarna blir allt fler och nu har utbyggnaden av laddstolpar börjat ta fart. Borås har tredubblat antalet laddstationer det senaste året och biltillverkaren Tesla har gått sin egen väg. Men det är inte alla som nöjda med utbyggnadstakten"

"För ett halvår sedan fick Borås stad kritik för att det fanns få laddplatser. Kommunen hamnade på näst sista plats i en undersökning som sajten Tesla club Sweden hade gjort. Endast Norrköping var sämre i undersökningen.
– Det har tillkommit sex nya uttag i centrala Borås och åtta i Fristad."

"Totalt finns det nu fyra platser i centrala Borås där det finns möjlighet att ladda sin elbil. De nya laddstationerna som tillkommit finns i Brodalsgaraget, på p-däcket under Kungsbron och på parkeringsplatsen Valhall. Sedan tidigare har det funnits möjlighet att ladda sin elbil i Nybrons p-hus."

"När det nya p-huset Vulcanus står färdigt kommer det att finnas ytterligare fyra platser där det går att fylla på bilens batterier.
– Vi jobbar också med att ta fram en strategi för laddinfrastrukturen i Borås och tittar på flera viktiga punkter. Bland annat fler laddstationer i centrala Borås och att det ska finnas fyra stycken laddplatser i våra serviceorter Dalsjöfors, Viskafors, Fristad och Sjömarken/Sandared"

Teslas senaste modeller har en räckvidd på drygt 60 mil på en laddning." :o :o :o :o


"bostadsrättsföreningen Utsikten går runt på parkeringen utanför de två nybyggda husen på Hästhagsgatan. Här ska de 46 laddstolparna snart byggas."

"Laddstolparna kommer att installeras i början av mars till en konstad av 800 000 kronor, varav hälften är ett bidrag från Klimatklivet som stödjer lokala klimatinvesteringar."

"– Det skulle kosta oss lika mycket att bara installera uttag för motorvärme. Det vore såklart vansinnigt att investera i gårdagens teknik när vi kan bygga för framtiden, säger Kent."
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11236
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Borås pågång

Inlägg av Jerker »

Crappy skrev:
"– Det skulle kosta oss lika mycket att bara installera uttag för motorvärme. Det vore såklart vansinnigt att investera i gårdagens teknik när vi kan bygga för framtiden, säger Kent."
Precis!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Borås pågång

Inlägg av Teslaspolen »

Var gärna på och fråga om det rör sig om endast Typ2 laddstolpar eller om det även blir vissa snabbladdare alá CHAdeMO/CCS!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Borås pågång

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Var gärna på och fråga om det rör sig om endast Typ2 laddstolpar eller om det även blir vissa snabbladdare alá CHAdeMO/CCS!
Om dom jämför priset med motorvärmaruttag, så lär det inte vara chademo.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Borås pågång

Inlägg av joel80 »

Vid bostadshus ska det ju inte vara snabbladdare.. Inte heller i garage behövs det.. Fast kanske semisnabbladdare är bra där.. Där står man väl oftast minst några timmar?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Borås pågång

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Var gärna på och fråga om det rör sig om endast Typ2 laddstolpar eller om det även blir vissa snabbladdare alá CHAdeMO/CCS!
Om dom jämför priset med motorvärmaruttag, så lär det inte vara chademo.
Jo att det är tal om Typ-2 är ingen tvekan. Men det kanske kunde bli snabbladdare på något ställe med?
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Borås pågång

Inlägg av hanty »

Enligt uppladdning.nu är det typ 2 uttag med 3,7kW, dvs 16A enfas, 2 uttag vid varje parkeringsplats. Det är ju knappast som i tex Varberg där det finns flera publika laddstolpar i centrala stan med 22kW utan avgift på dagen, men det är ju en början, räcker ju till att fylla på en hybrid på ett par timmar. Borås kanske ändå slipper min nominering till Sveriges sämsta elbilsstad.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Borås pågång

Inlägg av danni »

Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Borås pågång

Inlägg av Haglund »

Man kan väl hoppas att de där Typ 2-stolparna är tänkta att uppgraderas till 11 kW. 3,7 är inte tillräckligt för att jag skulle stoppa i sladden i alla fall.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Borås pågång

Inlägg av Crappy »

Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.

Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Borås pågång

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Under "Övrigt"?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Borås pågång

Inlägg av danni »

bylund skrev:
danni skrev:
Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Under "Övrigt"?
Jag tittar nästan aldrig vad för kategorier inlägg ligger under.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Borås pågång

Inlägg av bylund »

danni skrev:
bylund skrev:
danni skrev:
Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Under "Övrigt"?
Jag tittar nästan aldrig vad för kategorier inlägg ligger under.
Fast då kanske du inte ska skylla på rubriken ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Borås pågång

Inlägg av Haglund »

Crappy skrev:
Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.

Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
I det här fallet vet jag att beslutsfattaren (som dessutom var intervjuad i tidningen) har fått reda på vad vi här tycker. I och med att han och jag har diskuterat det hela över en fika i somras. Då var jag tvärtydlig med att om man skall bygga destinationsladdare vid exempelvis turistattraktioner eller runt centrum så är det Typ 2 11-22 kW-stolpar som gäller. Mindre än så är ingen idé och DC-stolpar är overkill. Nu sätter de dit 3,7 kW-stolpar i alla fall så antagligen var det mer kittlande att kunna få bra betyg hos de som inte förstår sig på det (läs journalister) än att faktiskt göra nytta.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Borås pågång

Inlägg av danni »

bylund skrev:
danni skrev:
bylund skrev:
danni skrev:
Vilken elak rubrik. Jag började hoppas att det skulle handla om den supercharger som enligt Teslas hemsida är planerad i området runt Borås/Ulricehamn.
Under "Övrigt"?
Jag tittar nästan aldrig vad för kategorier inlägg ligger under.
Fast då kanske du inte ska skylla på rubriken ;)
Det är klart jag ska. Även om jag skulle kollat kategorin så hade jag ju gjort det efter att jag läst rubriken, och då hade tanken hunnit slå mig ändå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Vasp
Inlägg: 587
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Borås pågång

Inlägg av Vasp »

Även jag trodde i några sekunder att det handlade om supercharger. Även fast jag inte bryr mig om den placeringen. Har ingen Tesla och även om jag hade det så kan jag inte tänka mig att jag nån gång i mitt liv skulle ha vägarna förbi Borås.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Borås pågång

Inlägg av Crappy »

Haglund skrev:
Crappy skrev:
Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.

Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
I det här fallet vet jag att beslutsfattaren (som dessutom var intervjuad i tidningen) har fått reda på vad vi här tycker. I och med att han och jag har diskuterat det hela över en fika i somras. Då var jag tvärtydlig med att om man skall bygga destinationsladdare vid exempelvis turistattraktioner eller runt centrum så är det Typ 2 11-22 kW-stolpar som gäller. Mindre än så är ingen idé och DC-stolpar är overkill. Nu sätter de dit 3,7 kW-stolpar i alla fall så antagligen var det mer kittlande att kunna få bra betyg hos de som inte förstår sig på det (läs journalister) än att faktiskt göra nytta.
Smart, då kan det som tidigare i tråden nämnts, sedan säga
-Titta ingen laddar i alla fall. Det där med elbilar och laddstolpar är skit. Vi bygger en vätgasmack istället så kan vi lägga på skatt och moms på vätgasen

Man blir lite ledsen över hur kortsiktigt de tänker, 3,7kw.....vad är nästa ide? Max p-tid 30 minuter?
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Borås pågång

Inlägg av Crappy »

Crappy skrev:
Haglund skrev:
Crappy skrev:
Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.

Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
I det här fallet vet jag att beslutsfattaren (som dessutom var intervjuad i tidningen) har fått reda på vad vi här tycker. I och med att han och jag har diskuterat det hela över en fika i somras. Då var jag tvärtydlig med att om man skall bygga destinationsladdare vid exempelvis turistattraktioner eller runt centrum så är det Typ 2 11-22 kW-stolpar som gäller. Mindre än så är ingen idé och DC-stolpar är overkill. Nu sätter de dit 3,7 kW-stolpar i alla fall så antagligen var det mer kittlande att kunna få bra betyg hos de som inte förstår sig på det (läs journalister) än att faktiskt göra nytta.
Smart, då kan det som tidigare i tråden nämnts, sedan säga
-Titta ingen laddar i alla fall. Det där med elbilar och laddstolpar är skit. Vi bygger en vätgasmack istället så kan vi lägga på skatt och moms på vätgasen

Man blir lite ledsen över hur kortsiktigt de tänker, 3,7kw.....vad är nästa ide? Max p-tid 30 minuter?
Edit: Blev lite irriterad och drog ett mail där jag ställde frågan om vad för stolpar de tänkt sätta upp, och förklarade mycket kort meningslösheten med 3,7kw stolpar på korttidsparkeringar
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Borås pågång

Inlägg av Haglund »

Crappy skrev:
Crappy skrev:
Haglund skrev:
Crappy skrev:
Märkligt att de inte kollar vad för grejer som behövs. Det är ok att bostadsrätten sätter upp 3.7kw kanske. Men publika laddare måste vara sådana med kräm. Det säger sig själv. Man går på stan en timme eller två. Då vill man iaf få tillräcklig att man an värma batteriet.

Vad det gäller ett stall SC hoppas jag att jag har fel, för även om det hade varit kanon i krysset mellan genvägen till Rv27 (varberg) och Rv40.
Dessutom kan de lägga den jämte Max, eller vid citygross. Så tror jag att det är för nära Göteborg/landvetter
Den kommer möjligen hamna mellan Ulricehamn och Jönköping
I det här fallet vet jag att beslutsfattaren (som dessutom var intervjuad i tidningen) har fått reda på vad vi här tycker. I och med att han och jag har diskuterat det hela över en fika i somras. Då var jag tvärtydlig med att om man skall bygga destinationsladdare vid exempelvis turistattraktioner eller runt centrum så är det Typ 2 11-22 kW-stolpar som gäller. Mindre än så är ingen idé och DC-stolpar är overkill. Nu sätter de dit 3,7 kW-stolpar i alla fall så antagligen var det mer kittlande att kunna få bra betyg hos de som inte förstår sig på det (läs journalister) än att faktiskt göra nytta.
Smart, då kan det som tidigare i tråden nämnts, sedan säga
-Titta ingen laddar i alla fall. Det där med elbilar och laddstolpar är skit. Vi bygger en vätgasmack istället så kan vi lägga på skatt och moms på vätgasen

Man blir lite ledsen över hur kortsiktigt de tänker, 3,7kw.....vad är nästa ide? Max p-tid 30 minuter?
Edit: Blev lite irriterad och drog ett mail där jag ställde frågan om vad för stolpar de tänkt sätta upp, och förklarade mycket kort meningslösheten med 3,7kw stolpar på korttidsparkeringar
Bra. Jag tänker göra samma sak och dessutom informera min kontakt på Borås tidning.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Skriv svar