Oväntade fördelar med att köra elbil
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Oväntade fördelar med att köra elbil
Det var en sak som jag tänkte på här om dagen. Det finns dolda/sekundära fördelar med att köra elbil!
Det jag själv tänkt på, är det som många oroas för: Laddstopp. Man måste stanna en eller ett par gånger under 1-3 timmars bilfärd, beroende på batteristorlekar, vart man kör, väder osv. Detta kan ju absolut vara en fördel, det ökar trafiksökerheten och gör dig själv mera vaken eftersom du får ta dig en obligatorisk bensträckare som man inte kan lura sig själv att man klara sig undan. Samtidigt tror jag att man blir lugnare och mindre stressad.
Några fler?!
Det jag själv tänkt på, är det som många oroas för: Laddstopp. Man måste stanna en eller ett par gånger under 1-3 timmars bilfärd, beroende på batteristorlekar, vart man kör, väder osv. Detta kan ju absolut vara en fördel, det ökar trafiksökerheten och gör dig själv mera vaken eftersom du får ta dig en obligatorisk bensträckare som man inte kan lura sig själv att man klara sig undan. Samtidigt tror jag att man blir lugnare och mindre stressad.
Några fler?!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Oväntade fördelar med att köra elbil
Man kanske tar till sig en lugnare körstil för att öka räckvidden på långresor. Det är också bra för trafiksäkerheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ungarna uppskattar de regelbundna stoppen som kommer utan att de måste tjata sig till dem. Stoppen blir också mindre stressade eftersom de gör nytta genom att de laddar bilen. Däremot är inte de små bilarna optimala eftersom stoppen kommer för tätt och blir för korta.
Eller tvärtom för att man är nära SuC och för mycket batteri kvarmati skrev:Man kanske tar till sig en lugnare körstil för att öka räckvidden på långresor. Det är också bra för trafiksäkerheten.

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ungarna blev vana vid många stopp med egolfen. Kör vi 25 mil utan stopp nu med teslan blir dom nästan besvikna.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Ser många Tesla som ligger och åker lugnt i högerfilen på autopilot. Medans Audi gänget ligger och stressar i vänsterfilen. Bättre trafikflöde, mindre stress, mindre dumma omkörningar. Ibland blir det lite blyfot dock
så det kanske jämnar ut sig.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Man är ju " King of the road" och självhävdelsebehovet går ner. "Vem skall man imponera på"? Fast det är klart, står man först när det blir grönt någon gång är det ju väldigt enkelt att byta fil om man skulle önska det!bjelkeman skrev:Ser många Tesla som ligger och åker lugnt i högerfilen på autopilot. Medans Audi gänget ligger och stressar i vänsterfilen. Bättre trafikflöde, mindre stress, mindre dumma omkörningar. Ibland blir det lite blyfot dockså det kanske jämnar ut sig.

Model S P85D,
Jag gillar att åka ifrån ett rödljus som just slagit om, bara helt normalt, och efter ett par sekunder inse att de andra mer eller mindre har bara kommit förbi rödljuset och själv är man halvvägs genom häradet. Utan att ligga mycket över fartgränsen eller stampat på gasen. Fullt vridmoment från noll e bara för bra.
Teslan är helt odramatisk, tyst och trevlig när det ska köras från stillastående. Och man kan trycka till ordentligt om man vill/behöver, och då verkligen händer det något.
Teslan är helt odramatisk, tyst och trevlig när det ska köras från stillastående. Och man kan trycka till ordentligt om man vill/behöver, och då verkligen händer det något.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Sant! Men Autopilot är nästan lite fusk. Det är ju inte specifikt för just elbilar. Men visst absolut, Tesla har en väldigt bra teknik, där med!bjelkeman skrev:Ser många Tesla som ligger och åker lugnt i högerfilen på autopilot. Medans Audi gänget ligger och stressar i vänsterfilen. Bättre trafikflöde, mindre stress, mindre dumma omkörningar. Ibland blir det lite blyfot dockså det kanske jämnar ut sig.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
tycker att min förmåga att särskilja dofter har blivit bättre, men det är troligen inbillning, men känns bra ändå
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Sen det blev klart att jag skulle köpa en Tesla så fick jag upp ögonen för att hänga på världens bästa forum

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Och när man har passagerare med sig som inte vet vad en Tesla är kapabel till så tjoar de till när man gör såna där normala rödljusaccelerationer. Vadå, brukar jag säga, jag nuddade bara gasen. Vid nästa rödljus blir det då fullgas.bjelkeman skrev:Jag gillar att åka ifrån ett rödljus som just slagit om, bara helt normalt, och efter ett par sekunder inse att de andra mer eller mindre har bara kommit förbi rödljuset och själv är man halvvägs genom häradet. Utan att ligga mycket över fartgränsen eller stampat på gasen. Fullt vridmoment från noll e bara för bra.

Coolt. Vilket då?Bjelke skrev:Sen det blev klart att jag skulle köpa en Tesla så fick jag upp ögonen för att hänga på världens bästa forum![]()
![]()
![]()

det här är väl ingen direkt fördel, men teslan kan göra skrikare utan att ha slipstart på.
skjutsade ett par äldre damer som satt i baksätet ifjol (när det var nyhetens behag med teslan).
och stampade pedalen i botten (visserligen bara på en S85D), men trot eller ej, det blev en ordentlig skrikare från bilen (tanterna tjöt i högan sky).
skjutsade ett par äldre damer som satt i baksätet ifjol (när det var nyhetens behag med teslan).
och stampade pedalen i botten (visserligen bara på en S85D), men trot eller ej, det blev en ordentlig skrikare från bilen (tanterna tjöt i högan sky).
- Bjelke
- Teslaägare
mickeisol skrev:det här är väl ingen direkt fördel, men teslan kan göra skrikare utan att ha slipstart på.

reportage typ (förutom det som gjordes för papperstidningen)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Alla skriker. Jag har aldrig upplevt att någon inte har skrikit. Jag har testat med alla åldrar. Den äldste var min 93-årige morfar. Jodå. Han skrek han oxå. Fast lite mer dämpat. 

- nicklasandersson
- Teslaägare
Idag skrek det två utanför bilen och pekade. "Kooooolla, en TESLA". 

MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
- Bjelke
- Teslaägare
Ja du.... Det vetti fanbullen skrev:Coolt. Vilket då?Bjelke skrev:Sen det blev klart att jag skulle köpa en Tesla så fick jag upp ögonen för att hänga på världens bästa forum![]()
![]()
![]()

Det komiska är att det ställe jag lagt mest tid på före är garaget.se

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Oväntade fördelar:
Tyst bil, som gjord för att lyssna på musik.
Folk tittar avundsjukt eller respektfullt.
Helt ostressad körstil.
Alla blir imponerade när de får åka med.
Folk kommer fram och frågar en massa.
Inget negativt varumärke (BMW-alfahannar..)
Barnen 17 och 19 älskar baksätet.
Billigt att ladda, särskilt idag när solpanelerna laddade.
Inga utsläpp.
Man är en del av omställningen och därmed framtiden.
Tyst bil, som gjord för att lyssna på musik.
Folk tittar avundsjukt eller respektfullt.
Helt ostressad körstil.
Alla blir imponerade när de får åka med.
Folk kommer fram och frågar en massa.
Inget negativt varumärke (BMW-alfahannar..)
Barnen 17 och 19 älskar baksätet.
Billigt att ladda, särskilt idag när solpanelerna laddade.
Inga utsläpp.
Man är en del av omställningen och därmed framtiden.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Bjelke
- Teslaägare
Du menade väl högst väntade antar jag? 
Dom flesta av sakerna iaf

Dom flesta av sakerna iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Så sant. Tanken att dom missat att det blivit grönt far snabbt genom huvudetbjelkeman skrev:Jag gillar att åka ifrån ett rödljus som just slagit om, bara helt normalt, och efter ett par sekunder inse att de andra mer eller mindre har bara kommit förbi rödljuset och själv är man halvvägs genom häradet. Utan att ligga mycket över fartgränsen eller stampat på gasen. Fullt vridmoment från noll e bara för bra.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Oväntat var ju den omedelbara kraften, att det blivit så lätt att snabbt ta sig ut i korsningar, att köra om osv. Men detta har också inneburit att det blivit farligt när jag ibland kör hustruns fossil! Jag glömmer bort att den inte är lika snabb...
Visst är det så. Man gasar, det vrålar till, och så händer det absolut ingenting. Förutom att det låter väldigt mycket. "Man märker att du kör Tesla", sa sambon till mig häromdagen.Jerker skrev:Oväntat var ju den omedelbara kraften, att det blivit så lätt att snabbt ta sig ut i korsningar, att köra om osv. Men detta har också inneburit att det blivit farligt när jag ibland kör hustruns fossil! Jag glömmer bort att den inte är lika snabb...

Ja kraften är bra även i en liten S60. En kompis som provkörde häromdan var helt lyrisk över kraften och hur snabbt den svarade. Själv satt jag bredvid och undrade varför han inte tryckt på pedalen ordentligt än utan bara rullade iväg lite försiktigt. 

Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Samma här, jag lät en kompis provköra häromveckan. Det var halt och isigt och det var av naturliga skäl inte möjligt att testa bilens acceleration ordentligt. Ändå så var han extremt impad och sa att han aldrig hade varit med om nåt liknande.