För ett tag sedan så lade ju Tesla in en begränsning på att AP inte får köra över hastighetsbegränsningarna på vägar utan mitträcke. Det verkar dock enligt folk på internätet som att de har rullat tillbaka detta för några veckor sedan till hur det var innan att man åtminstone kunde köra 10 km/h över.
Är det någon som har koll på ifall detta bara gäller amerikanska bilar eller om det helt enkelt är så att jag inte har fått den uppdateringen än?
Begränsad hastighet AP
Moderator: Redaktion
Re: Begränsad hastighet AP
Det är som innan +10Perry skrev:För ett tag sedan så lade ju Tesla in en begränsning på att AP inte får köra över hastighetsbegränsningarna på vägar utan mitträcke. Det verkar dock enligt folk på internätet som att de har rullat tillbaka detta för några veckor sedan till hur det var innan att man åtminstone kunde köra 10 km/h över.
Är det någon som har koll på ifall detta bara gäller amerikanska bilar eller om det helt enkelt är så att jag inte har fått den uppdateringen än?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ah bra, då är det nog bara jag som inte har fått uppdateringen än av någon anledning.
Jag upptäckte idag att AP växlade hastighet själv när vi passerade fartskyltar. Körde på 80-sträcka och kom till 60. AP larmade och drog ner till 60. När det sedan blev 80 igen informerade AP att den tänkte öka till 80 och gjorde så också. Detta inträffade vid flera tillfällen och gällde även vid 70-sträcka.Perry skrev:För ett tag sedan så lade ju Tesla in en begränsning på att AP inte får köra över hastighetsbegränsningarna på vägar utan mitträcke. Det verkar dock enligt folk på internätet som att de har rullat tillbaka detta för några veckor sedan till hur det var innan att man åtminstone kunde köra 10 km/h över.
Jag har ett påslag på 3 km/t så AP valde alltså 83, 73 och 63!
Jag har inte testat på motorväg eller 110, 100 eller 90.
AP har blivit ännu mer ansvarstagande!

Model S P85D,
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag körde nyligen på en 50-väg och fick bara sätta AP till just 50 och inte +10 (60).
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
I så fall har de återinför det
Efter att många klagat kom en update som löste detta sen dess har det varit flera updates så kan vara en mellanting nu
När det först kom så gick den ner i hastighet men även den förinställda gick ner så det gick inte tilbaka efter att man lämnat restriktions sträckan
Nu har jag själv inte varit nånstans med bilen där dessa begränsningar råder sen den sista update så jag vet inte hur det är nu
Efter att många klagat kom en update som löste detta sen dess har det varit flera updates så kan vara en mellanting nu
När det först kom så gick den ner i hastighet men även den förinställda gick ner så det gick inte tilbaka efter att man lämnat restriktions sträckan
Nu har jag själv inte varit nånstans med bilen där dessa begränsningar råder sen den sista update så jag vet inte hur det är nu
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag få modifiera något:Foluke skrev:Jag upptäckte idag att AP växlade hastighet själv när vi passerade fartskyltar. Körde på 80-sträcka och kom till 60. AP larmade och drog ner till 60. När det sedan blev 80 igen informerade AP att den tänkte öka till 80 och gjorde så också. Detta inträffade vid flera tillfällen och gällde även vid 70-sträcka.Perry skrev:För ett tag sedan så lade ju Tesla in en begränsning på att AP inte får köra över hastighetsbegränsningarna på vägar utan mitträcke. Det verkar dock enligt folk på internätet som att de har rullat tillbaka detta för några veckor sedan till hur det var innan att man åtminstone kunde köra 10 km/h över.
Jag har ett påslag på 3 km/t så AP valde alltså 83, 73 och 63!
Jag har inte testat på motorväg eller 110, 100 eller 90.
AP har blivit ännu mer ansvarstagande!
Ikväll körde jag på en större men dock tvåfilig väg, en fil i vardera riktning, AP började visserligen på 60 men fortsatte med det när det blev 80. Den godtog glatt 100 på 80-sträcka och ignorerade helt 50! Där avslutade jag testet!
Ibland är AP "fin i kanten", ibland struntar den helt i fartgränser! Oklart vad som avgör!
Model S P85D,
Det beror på vad kartan i bilen har klassificera vägen som. Och den kartdatan verkar inte vara så exakt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS