Scanias elbuss skippar laddningskabeln och kör trådlöst!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Scanias elbuss skippar laddningskabeln och kör trådlöst!
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Scanias elbuss skippar laddningskabeln och kör trådlöst!
Inte det mest effektiva sättet att ladda men det där är ju ett exempel på när det kan vara bra 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Roligt att de satsar på modern teknik och inte som Lund och börjar bygga spårväg (teknik från 1800 eller?). Sedan får man ju se om detta är bästa lösningen, det finns ju flera försök med elbussar som har lite olika teknik för när och hur de laddas.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Hade varit trevlig standard teknik för elbilar. I mindre format.
P85 från mars 2014
P85 från mars 2014
Känns som en riktigt bra lösning med dagens teknik 

nöjd med min Ampera tillsvidare
Du menar 1800-talsteknik som t ex elektriska asynkronmotorer?chaffis75 skrev:Roligt att de satsar på modern teknik och inte som Lund och börjar bygga spårväg (teknik från 1800 eller?). Sedan får man ju se om detta är bästa lösningen, det finns ju flera försök med elbussar som har lite olika teknik för när och hur de laddas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vad tjänar man på detta jämfört med en skena ovan busskuren som laddar med kontakt (så som de gör med 73an i stockholm?
Är det billigare? Nej?
Är det effektivare? Nej
Kan man ladda med högre effekt? Nej
Ser det snyggare ut? Ja...
Mindre underhåll? Kanske?

Är det billigare? Nej?
Är det effektivare? Nej

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Köp några gamla bromsprovare och hotta upp och kör som regen-laddare istället
Billigt
Fränt
Udda
Verkningsgrad?
Vintersäkert om utomhus? (knappast)
bara fördelar ju.

Billigt
Fränt
Udda
Verkningsgrad?
Vintersäkert om utomhus? (knappast)
bara fördelar ju.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vet inte om det är den bästa tekniken. Men coolt är det i alla fall.
Också min tanke.. Men värkte fram nån enstaka eventuell fördel till.apkungen skrev:Vad tjänar man på detta jämfört med en skena ovan busskuren som laddar med kontakt (så som de gör med 73an i stockholm?
Är det billigare? Nej?
Är det effektivare? Nej
* Inga rörliga delar, vilket kanske är fördel på vintern med snö och is.
* Kanske inte så beroende av position av bussen. Alltså att det kvittar om man stanna en halvmeter tidigt eller sent.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Känns lite B att de svenska busstillverkarna fortfarande bygger kortdistansbussar medans deras amerikanska och kinesiska konkurrenter levererar bussar som klarar sig hela dagen utan omladdning, och därmed kan laddas i depå under natten. Det är väl rätt säkert att investeringen i laddare till ändstationer knappast kommer att löna sig, eftersom det nu, eller inom bara ett par år, kommer att vara så mycket enklare att köpa en buss med vettig räckvidd istället. Lite som Tesla vs alla andra tidiga tillverkare av elbilar när det gäller hur man ska hantera räckvidd.
Att bussar som bara kör en mil mellan ändstationerna ska dra runt på flera hundra kWh batteri känns inte hållbart varken, ekonimiskt eller miljömässigt tycker jag. 73an t.ex. kör från kl 6-19 och kör ungefär 2mil i timmen och drar kanske 10kWh/mil. Det blir 230kWh, 300kWh med lite marginal. Bussar som körs även på natten då? Nej, 50kWh och snabbladdning känns klart bättre tkr jag. Men skrota hybriderna nu o gå på rena elbussar tkr jag,.wing skrev:Känns lite B att de svenska busstillverkarna fortfarande bygger kortdistansbussar medans deras amerikanska och kinesiska konkurrenter levererar bussar som klarar sig hela dagen utan omladdning, och därmed kan laddas i depå under natten. Det är väl rätt säkert att investeringen i laddare till ändstationer knappast kommer att löna sig, eftersom det nu, eller inom bara ett par år, kommer att vara så mycket enklare att köpa en buss med vettig räckvidd istället. Lite som Tesla vs alla andra tidiga tillverkare av elbilar när det gäller hur man ska hantera räckvidd.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Exakt, hybrider känns väldigt... Fegt.
"Titta! Våra bussar är bara hälften så giftiga. Nu är vi hållbara!"
"Titta! Våra bussar är bara hälften så giftiga. Nu är vi hållbara!"

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Eskilstuna kör väl med BYD bussar, undrar hur det går för dom?apkungen skrev:Att bussar som bara kör en mil mellan ändstationerna ska dra runt på flera hundra kWh batteri känns inte hållbart varken, ekonimiskt eller miljömässigt tycker jag. 73an t.ex. kör från kl 6-19 och kör ungefär 2mil i timmen och drar kanske 10kWh/mil. Det blir 230kWh, 300kWh med lite marginal. Bussar som körs även på natten då? Nej, 50kWh och snabbladdning känns klart bättre tkr jag. Men skrota hybriderna nu o gå på rena elbussar tkr jag,.wing skrev:Känns lite B att de svenska busstillverkarna fortfarande bygger kortdistansbussar medans deras amerikanska och kinesiska konkurrenter levererar bussar som klarar sig hela dagen utan omladdning, och därmed kan laddas i depå under natten. Det är väl rätt säkert att investeringen i laddare till ändstationer knappast kommer att löna sig, eftersom det nu, eller inom bara ett par år, kommer att vara så mycket enklare att köpa en buss med vettig räckvidd istället. Lite som Tesla vs alla andra tidiga tillverkare av elbilar när det gäller hur man ska hantera räckvidd.
annars 300kwh i en buss är väl inte så farligt stort batteri (3 st 100kwh teslabatterier ≈1500kg). komplettera med 2 st tesla powerpack /buss, så har man ju snabbladdning i garaget och laddströmmen fördelad på hela dagen 300kwh/24 dvs 13-14kwh/timme per buss. dvs en säkring på 63A klarar att hålla 3 stycken bussar igång.
Jag anser då att man kan med fördel ha bussar med kort räckvidd och laddning vid ändhållplatserna och låta bussarna med lång räckvidd och stora batteripaket att köra mer regional trafik. Olika bussar för olika behov helt enkelt. Det är vad de håller på i min kommun. Biogasbussarna som Skelleftebuss kör i stadstrafiken idag ska på sikt flyttas ut till att köra mer närregionaltrafik. Och i stan blir det elbussar. Tio nya bussar ska köpas in iår varav minst fem ska vara eldrivna.
I första hand ska elbussarna trafikera linje 1 som är den med mest resande. Runt 2021 hoppas de att de ska ha endast elbussar i stan och biogasbussarna på regionaltrafik som inte går allt för många mil utanför stan, Och sen biodiesel på bussarna som kör regionaltrafik. I början av nästa år börjar de nya elbussarna rulla.
I första hand ska elbussarna trafikera linje 1 som är den med mest resande. Runt 2021 hoppas de att de ska ha endast elbussar i stan och biogasbussarna på regionaltrafik som inte går allt för många mil utanför stan, Och sen biodiesel på bussarna som kör regionaltrafik. I början av nästa år börjar de nya elbussarna rulla.
Volvo gör elbussar som säljer rätt bra.. Tyvärr är det hybtidvarianter.. Men det är en liten bit på väg i allafall.
http://www.nyteknik.se/fordon/volvo-far ... ar-6824197
http://www.nyteknik.se/fordon/volvo-far ... ar-6824197
Positioneringen är rätt känslig för induktionsladdning också. Dessutom kan en arm söka sig till rätt läge själv, utan att bussen måste flyttas.joel80 skrev:Också min tanke.. Men värkte fram nån enstaka eventuell fördel till.apkungen skrev:Vad tjänar man på detta jämfört med en skena ovan busskuren som laddar med kontakt (så som de gör med 73an i stockholm?
Är det billigare? Nej?
Är det effektivare? Nej
* Inga rörliga delar, vilket kanske är fördel på vintern med snö och is.
* Kanske inte så beroende av position av bussen. Alltså att det kvittar om man stanna en halvmeter tidigt eller sent.
Snö och is borde vara ett problem när laddningen är på marken och under bussen.
Skulle snö och is hindra laddningen menar du??
Somliga säger att den smälter bort på grund av förlusterna. Jag tror att den kan ställa till det med positioneringen och avståndet.
Beror på hur känsligt det är med avstånd som du säger.. Det är ju inte omöjligt med en dm snö och is.. Så har det betydelse med den avståndsskillnaden förstår jag vad du menar.
Håller med. 300 kWh låter mycket men det är i själva verket betydligt inte alls speciellt stort relativt mot ex en 100 kWh Model S/X. Speciellt inte sett till hur en stadsbuss används, har för mig att den körs 20-25 mil/dag. Samt att den normalt förbrukar 3.5/4l diesel/mil. Dvs, batteristorlek vs mängden fossilt bränsle som ersätts är mycket god.mickeisol skrev:Eskilstuna kör väl med BYD bussar, undrar hur det går för dom?
annars 300kwh i en buss är väl inte så farligt stort batteri (3 st 100kwh teslabatterier ≈1500kg). komplettera med 2 st tesla powerpack /buss, så har man ju snabbladdning i garaget och laddströmmen fördelad på hela dagen 300kwh/24 dvs 13-14kwh/timme per buss. dvs en säkring på 63A klarar att hålla 3 stycken bussar igång.
I Paris ska man köra med bussar med 18 mils räckvidd:
http://www.bussmagasinet.se/2015/06/jat ... ssilfritt/
I London kör man så vitt jag vet endast med bussar med lång räckvidd, främst BYD. Laddar i garage under natten.
För mig känns det som att KISS metoden gäller här. Den absolut enklaste lösningen är bussar som klarar dagens körning med laddning under natten. Bättre för elnätet, miljömässigt. Billigare el. Enklare för chaufförerna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd