OBS! Performancemodellerna - risk

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av lator »

LeffeP skrev:
LeffeP skrev:
Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Kanske ska förtydliga att min inte löste sig efter byte av motorfäste. Har samma knakande fortsatt. Fick också höra att ställ luftfjädringen i LOW, vilket i min mening är galet, ska man inte kunna göra en omkörning utan att först sänka bilen?!?! Dessutom, det gör ingen skillnad att göra det så. detta må vara ett fel på de med luftfjädring av nån anledning, men jag ser det som rent slitagefel, bilen gick över 3000 mil innan detta missljud kom. Jag misstänker helt klart drivaxlar, men Tesla säger att dom just nu inte kan göra nåt, så jag lever med en bil som det är ganska pinsamt att låta nån känna på draget i. Låter ju som den ska falla i bitar.
Har du pratat med något annat SC? Kanske man kan begära en andra åsikt... Man ska givetvis inte behöva köra omkring med "torra" drivaxlar. Själv skulle jag väl antagligen återfetta knutarna med ett högkvalitativt fett men det är nog mest för att avståndet till SC är lite väl stort... (om jag nu hade lyckats köpa någon Tesla ännu...).

Är det fram eller bak som ljudet uppstår?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av LeffeP »

lator skrev:
LeffeP skrev:
LeffeP skrev:
Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Kanske ska förtydliga att min inte löste sig efter byte av motorfäste. Har samma knakande fortsatt. Fick också höra att ställ luftfjädringen i LOW, vilket i min mening är galet, ska man inte kunna göra en omkörning utan att först sänka bilen?!?! Dessutom, det gör ingen skillnad att göra det så. detta må vara ett fel på de med luftfjädring av nån anledning, men jag ser det som rent slitagefel, bilen gick över 3000 mil innan detta missljud kom. Jag misstänker helt klart drivaxlar, men Tesla säger att dom just nu inte kan göra nåt, så jag lever med en bil som det är ganska pinsamt att låta nån känna på draget i. Låter ju som den ska falla i bitar.
Har du pratat med något annat SC? Kanske man kan begära en andra åsikt... Man ska givetvis inte behöva köra omkring med "torra" drivaxlar. Själv skulle jag väl antagligen återfetta knutarna med ett högkvalitativt fett men det är nog mest för att avståndet till SC är lite väl stort... (om jag nu hade lyckats köpa någon Tesla ännu...).

Är det fram eller bak som ljudet uppstår?
Fetta om dom är gjort, vet inte om det vart nån skillnad, det handlar lite om ute temperatur också hur illa det låter så svårt att säga. Ljudet är från framaxlarna helt klart.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Gastrogate »

LeffeP skrev:
LeffeP skrev:
Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Kanske ska förtydliga att min inte löste sig efter byte av motorfäste. Har samma knakande fortsatt. Fick också höra att ställ luftfjädringen i LOW, vilket i min mening är galet, ska man inte kunna göra en omkörning utan att först sänka bilen?!?! Dessutom, det gör ingen skillnad att göra det så. detta må vara ett fel på de med luftfjädring av nån anledning, men jag ser det som rent slitagefel, bilen gick över 3000 mil innan detta missljud kom. Jag misstänker helt klart drivaxlar, men Tesla säger att dom just nu inte kan göra nåt, så jag lever med en bil som det är ganska pinsamt att låta nån känna på draget i. Låter ju som den ska falla i bitar.
Förstår precis vad du menar med att man inte våga accelerera med någon annan i bilen. Gör man de så tittar de med skräckblandad förtjusning. Accelerationen är underbar men kommentaren blir "vad konstigt det lät/låter".
Jag tror de är i full gång med att ta fram nya drivaxlar till de performancemodellern med luftfjädring då jag tror att majoriteten av de som har problem är just de med denna kombination.

Känns också helt galet att man utan "varning" låter folk "förstöra" bilen antingen medvetet eller omedvetet.

Lösning:
1. Fixa nya drivaxlar
2. Begränsa effekt om inte rätt förutsättningar är uppfyllda (däcken rakt fram samt low-läget).

Trevlig helg!
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Skriv svar