Test i Vi Bilägare - Ioniq / Leaf / I3
Moderator: Redaktion
Test i Vi Bilägare - Ioniq / Leaf / I3
Som prenumerant fick jag senaste numret av Vi Bilägare i lådan igår, och detta nummers mer ingående "duelltest" (där man testar tre bilar mot varandra) är en jämförelse av BMW I3, Hyundai Ioniq och Nissan Leaf. Dessa tester brukar inte dyka upp på hemsidan i elektronisk form så jag kan inte länka till hela texten men i korthet vinner Ioniq på allmän användbarhet och bättre energieffektivitet i landsvägs/motorvägsfart.
Nissan Leaf menar man är tydligt föråldrad som modell iom att den har några år på nacken, men den är ändå tystast av de tre. BMW I3 bedöms vara kul att köra om än en småbil storleksmässigt, och slutsatsen blir att iom det nya batteriet kan man skippa REX och gå på den helelektriska då den väger mindre och därmed har bättre räckvidd på el samt får full miljöbilspremie vilket netto sparar 70.000 på priset (20' mer i premie och man slipper 50' i merkoststnad för REXen)
Sammanfattningsvis konstaterar man också att det fortfarande är svårt att räkna hem ett elbilsköp åtminstone som privatperson pga det högre inköpspriset, men att vi i högsta grad närmar oss den dag då en batteribil blir det rimliga alternativet för de flesta.
Nissan Leaf menar man är tydligt föråldrad som modell iom att den har några år på nacken, men den är ändå tystast av de tre. BMW I3 bedöms vara kul att köra om än en småbil storleksmässigt, och slutsatsen blir att iom det nya batteriet kan man skippa REX och gå på den helelektriska då den väger mindre och därmed har bättre räckvidd på el samt får full miljöbilspremie vilket netto sparar 70.000 på priset (20' mer i premie och man slipper 50' i merkoststnad för REXen)
Sammanfattningsvis konstaterar man också att det fortfarande är svårt att räkna hem ett elbilsköp åtminstone som privatperson pga det högre inköpspriset, men att vi i högsta grad närmar oss den dag då en batteribil blir det rimliga alternativet för de flesta.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Test i Vi Bilägare - Ioniq / Leaf / I3
Kan du inte fota och lägga ut i tråden här?
Vissa kan nog skippa REX, men körde snabbt på motorväg i kallt väder och då kommer man 12mil på motorväg och kommer man fram till en laddare som inte funkar så är man körd, så för många är nog REX ändå en bra grej.
Vissa kan räkna hem en Ioniq ganska lätt. Var en tjej i ioniqgruppen på FB som åker 20 mii tor om dagen till jobbet och lite på fritiden, cirka 6500mil om året, bränslebesparingen betalar typ hela privatleasingkostnaden, mervärdet jämfört med hybriden körs igen efter rätt få mil/mån.
Vissa kan nog skippa REX, men körde snabbt på motorväg i kallt väder och då kommer man 12mil på motorväg och kommer man fram till en laddare som inte funkar så är man körd, så för många är nog REX ändå en bra grej.
Vissa kan räkna hem en Ioniq ganska lätt. Var en tjej i ioniqgruppen på FB som åker 20 mii tor om dagen till jobbet och lite på fritiden, cirka 6500mil om året, bränslebesparingen betalar typ hela privatleasingkostnaden, mervärdet jämfört med hybriden körs igen efter rätt få mil/mån.
Ska göra ett försök att fota. Det kan ju vara intressant att t.ex. se siffrorna de använder i sina beräkningar av milkostnad där samtliga bilar hamnar över 40 kr milen. Förutsättningen är som alltid att man behåller bilen i tre år och kör 1500 mil/år, så värdeminskningen får förstås stort genomslag.apkungen skrev:Kan du inte fota och lägga ut i tråden här?
Och nog tror även jag att det finns de som kan räkna hem en elbil, men normabilisten kör inte 6500 mil om året...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Det är precis den frågan jag ställer här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7688apkungen skrev:Vissa kan räkna hem en Ioniq ganska lätt. Var en tjej i ioniqgruppen på FB som åker 20 mii tor om dagen till jobbet och lite på fritiden, cirka 6500mil om året, bränslebesparingen betalar typ hela privatleasingkostnaden, mervärdet jämfört med hybriden körs igen efter rätt få mil/mån.
Går det verkligen att räkna hem en Ioniq?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Privatleasing med en körsträcka på 6500 mil om året?! Det blir 20 000 mil på tre år, vågar firman hon leasar från garantera en enda krona i restvärde? Vad betalar hon och för hur lång tid? Vad anses vara normalt slitage? Det hela låter ytterst märkligt i mina öron. För att kalkylen ska gå ihop och besparingen på bränsle täcka hela leasingkostnaden så måste restvärdet vara på över 100 000 kr, efter tre år och 20 000 mil... Jag tror inte ett ögonblick att ett företag skulle våga köra på den typen av kalkyler.apkungen skrev:Vissa kan räkna hem en Ioniq ganska lätt. Var en tjej i ioniqgruppen på FB som åker 20 mii tor om dagen till jobbet och lite på fritiden, cirka 6500mil om året, bränslebesparingen betalar typ hela privatleasingkostnaden, mervärdet jämfört med hybriden körs igen efter rätt få mil/mån.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vi Bilägare lär annars dyka upp på Ztory och Readly om några dagar, så då är vi säkert många som kan ordna en skärmbild.StefL skrev:
Ska göra ett försök att fota...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Här är Vi Bilägares ägarkalkyl och sammanfattande omdömen.
Jag har faktiskt dålig koll. Jag återger bara de hon sagt och det som sagts i övrigt i gruppen:
"Puh hade problem med att posta i gruppen, men nu är det fixat! Har därför flyttat inlägget från kommentar på annans inlägg till ett eget. Vill gärna att ni ger lite support i tänkandet. Jag har nu kommit nästan ända fram till beslut att skaffa en Ioniq Electric som personalbil. Fått bra villkor vid köp av bil och därmed ett relativt bra leasingavtal så när som på att leasingbolaget anser att värdet på bilen motsvarar mellan 35-45 procent efter tre år!!
Jag pendlar 20 mil dagligen mellan Jönköping och Ljungby såser jag möjligheten att byta dyra bensinräkningar mot att åka nytt och "bensinsnålt". Kan ladda bilen gratis i Ljungby på torget (nära kontoret) och vid Lidl, men hemma blir det värre...."
"Puh hade problem med att posta i gruppen, men nu är det fixat! Har därför flyttat inlägget från kommentar på annans inlägg till ett eget. Vill gärna att ni ger lite support i tänkandet. Jag har nu kommit nästan ända fram till beslut att skaffa en Ioniq Electric som personalbil. Fått bra villkor vid köp av bil och därmed ett relativt bra leasingavtal så när som på att leasingbolaget anser att värdet på bilen motsvarar mellan 35-45 procent efter tre år!!
Jag pendlar 20 mil dagligen mellan Jönköping och Ljungby såser jag möjligheten att byta dyra bensinräkningar mot att åka nytt och "bensinsnålt". Kan ladda bilen gratis i Ljungby på torget (nära kontoret) och vid Lidl, men hemma blir det värre...."
Jag läste igenom det mesta ikväll i min tidning.. Märkligt att dom provar tre elbilar utan att nämna ett ord om laddning. Ingen jämförelse med snabbladdning eller så. Ingen jämförelse om vilken som laddar snabbast ur AC-uttag.
Annars rätt okej och "vanlig" recension av bilar.. Dom fastnade bara i räckviddsångest i ett stycke och det gällde mest att Leafens gissometer slutade visa antal km när den gick under 15km kvar.. Då man bäst behöver den som dom skrev. Hyundaien visade ner till 2km kvar.. Dom kom 18 mil lite drygt med Ioniqen.. 0-gradigt och rätt mkt motorväg.
Annars rätt okej och "vanlig" recension av bilar.. Dom fastnade bara i räckviddsångest i ett stycke och det gällde mest att Leafens gissometer slutade visa antal km när den gick under 15km kvar.. Då man bäst behöver den som dom skrev. Hyundaien visade ner till 2km kvar.. Dom kom 18 mil lite drygt med Ioniqen.. 0-gradigt och rätt mkt motorväg.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Märklig beräkning av milkostnad. Vad är den beräknad på för körsträcka? Min Zoe-leasing är upplagd på 3 år och 2500 mil/år. Eftersom det är garanterat restvärde så landade jag på en milkostnad inkl. försäkring, service och el på 21:-/mil. Ungefär hälften av vad de kommit fram till i tabellen ovan.
Det står under tabellen att de har räknat på 6000 mil över tre år.Jerker skrev:Märklig beräkning av milkostnad. Vad är den beräknad på för körsträcka? Min Zoe-leasing är upplagd på 3 år och 2500 mil/år. Eftersom det är garanterat restvärde så landade jag på en milkostnad inkl. försäkring, service och el på 21:-/mil. Ungefär hälften av vad de kommit fram till i tabellen ovan.
Gissningsvis har de räknat på 1250 mil per år då?
Jag vet att jag drar upp det här i varje tråd, men milkostnad är ett nästintill meningslöst mätetal eftersom den totalt dominerande faktorn är hur mycket man kör, vilket ju är totalt oberoende av bilen. Kör man dubbelt så långt per år kan man nästan halvera sin milkostnad (medan den faktiska årskostnaden för bilen skjuter i höjden).
Istället förordar jag månadskostnad som mätetal. Mindre känsligt för antal körda mil, mer relevant för folk då man direkt ser hur mycket pengar man får över i plånboken, och sambandet fler körda mil = högre kostnad håller.

Jag vet att jag drar upp det här i varje tråd, men milkostnad är ett nästintill meningslöst mätetal eftersom den totalt dominerande faktorn är hur mycket man kör, vilket ju är totalt oberoende av bilen. Kör man dubbelt så långt per år kan man nästan halvera sin milkostnad (medan den faktiska årskostnaden för bilen skjuter i höjden).
Istället förordar jag månadskostnad som mätetal. Mindre känsligt för antal körda mil, mer relevant för folk då man direkt ser hur mycket pengar man får över i plånboken, och sambandet fler körda mil = högre kostnad håller.
De lät som en bra milkostnad, är de privat leasing? Vad har du för kostnader och hur har du räknat?Jerker skrev:Märklig beräkning av milkostnad. Vad är den beräknad på för körsträcka? Min Zoe-leasing är upplagd på 3 år och 2500 mil/år. Eftersom det är garanterat restvärde så landade jag på en milkostnad inkl. försäkring, service och el på 21:-/mil. Ungefär hälften av vad de kommit fram till i tabellen ovan.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fast det är ju just pga detta som milkostnad är det intressanta.Jerka skrev:Gissningsvis har de räknat på 1250 mil per år då?![]()
Milkostnad blir tydligare istället för månadskostnad, tycker jag. Antal mil måste ju framgå i bägge fallen oavsett.
Även om de i praktiken visar precis samma sak.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Vi Bilägare brukar normalt anta en årlig körsträcka på 1500 mil i sina kalkyler. Det som anges under tabellen med siffran 6000 mil är dels värdeminskningen och dels servicekostnaden. Värdeminskningen har hämtats från Autovista Inter-Global AB och sägs vara räknad på 3 år/6000 mil. Det är såklar otydligt uttryckt - betyder det "3 år och 6000 mil" eller betyder det "3 år eller 6000 mil, det som kommer först"? Samtidigt får man nog leva med att kalkylen blir lite trubbig även om den är tänkt att ge en fingervisning om kostnaden.vigge50 skrev:Det står under tabellen att de har räknat på 6000 mil över tre år.Jerker skrev:Märklig beräkning av milkostnad. Vad är den beräknad på för körsträcka? Min Zoe-leasing är upplagd på 3 år och 2500 mil/år. Eftersom det är garanterat restvärde så landade jag på en milkostnad inkl. försäkring, service och el på 21:-/mil. Ungefär hälften av vad de kommit fram till i tabellen ovan.
Och milkostnad tycker jag inte är ett sämre mått än månadskostnad om man utgår från en given körsträcka per år.
Jag tycker hur som helst det är intressant att elbilar nu börjar bli såpass vanliga att en tidning som Vi Bilägare gör ett relativt grundligt test av dem. Samtidigt tycker jag testet är genomgående fullständigt inriktat på att det är elbilar man testar och man utesluter faktiskt en del andra moment man annars alltid har med, t.ex. undanmanöverprov, vilket är en aning märkligt.
Leasing, försäkring och batterihyra: c:a 4200:-/mån = 50400:-/årchaffis75 skrev:De lät som en bra milkostnad, är de privat leasing? Vad har du för kostnader och hur har du räknat?Jerker skrev:Märklig beräkning av milkostnad. Vad är den beräknad på för körsträcka? Min Zoe-leasing är upplagd på 3 år och 2500 mil/år. Eftersom det är garanterat restvärde så landade jag på en milkostnad inkl. försäkring, service och el på 21:-/mil. Ungefär hälften av vad de kommit fram till i tabellen ovan.
Service: 1222:-/år
Summa 51622 delat med 2500 mil = 21:65 /mil. Lägg till 1:50 - 2:-/mil i elkostnad
OK, kom inte ihåg riktigt korrekt, kostnad är alltså 23:-/mil, men ändå långt under det de skriver. Så ska man väl lägga till spolarvätska, däckslitage etc. men det verkar de inte ha räknat med i deras kalkyl.
blir billigare och billigare ju mer man körJerker skrev:Leasing, försäkring och batterihyra: c:a 4200:-/mån = 50400:-/årchaffis75 skrev:De lät som en bra milkostnad, är de privat leasing? Vad har du för kostnader och hur har du räknat?Jerker skrev:Märklig beräkning av milkostnad. Vad är den beräknad på för körsträcka? Min Zoe-leasing är upplagd på 3 år och 2500 mil/år. Eftersom det är garanterat restvärde så landade jag på en milkostnad inkl. försäkring, service och el på 21:-/mil. Ungefär hälften av vad de kommit fram till i tabellen ovan.
Service: 1222:-/år
Summa 51622 delat med 2500 mil = 21:65 /mil. Lägg till 1:50 - 2:-/mil i elkostnad
OK, kom inte ihåg riktigt korrekt, kostnad är alltså 23:-/mil, men ändå långt under det de skriver. Så ska man väl lägga till spolarvätska, däckslitage etc. men det verkar de inte ha räknat med i deras kalkyl.

Kanske inte helt sant men räknar man på detta sättet så blir milkostnaden ganska mycket lägre om man kör mycket jämför med kortare sträcka även om leasing kostnaden skulle vara något lägre vid en beräknad körsträcka på 1500 mil om året.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Bara för att klargöra: en bil är aldrig en bra affär. punkt.
men bara för att räkna, hur mycket skall inköpspriset vara för att man skall tjäna in en elbil om man åker 1500 mil om året. (här får man variera antal år och värdeminskningen på den (säg 10-15 år)). skall vi anta ca 150 000
men bara för att räkna, hur mycket skall inköpspriset vara för att man skall tjäna in en elbil om man åker 1500 mil om året. (här får man variera antal år och värdeminskningen på den (säg 10-15 år)). skall vi anta ca 150 000