Konvertera gamla avgasbilar till elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Konvertera gamla avgasbilar till elbilar

Inlägg av MagnusG »

I veckan avsnitt av Wheeler Dealers på Discovery channel bygger de om en Maserati från 1985 till en elbil. De pluggar in elmotorns axel direkt i växellådan på bilen. Fyller bagaget med ett gäng 3 kwh batterier till 36 kwh. Bilen gör 0-100 km/h strax över 8 sekunder och kommer knappt 20 mil på en laddning.



Det verkar vara en begynnande trend att bygga om gamla bilar till elbilar i USA. Undrar när det börjar komma SAAB 99 och Volvo 140 som elbilar i Sverige.

Ca 150 000 kr kostade elkonverteringen i USA, blir väl 200 000 kr i Sverige, men kör man mycket går det ihop ekonomiskt.

Komiskt annars att de bygger en elbil som gör 0-100 km/h på 8 sek och har nästan 20 mils räckvidd på en vecka eller två. Det är väl knappt så kända biltillverkare kan matcha de siffrorna som e-Golf, Zoe och Leaf. Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt för etablerade bilmärken att komma ut med en vettig elbil.

Intressant annars att de har dubbla motorer sammanbyggda på samma axel.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Konvertera gamla avgasbilar till elbilar

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konvertera gamla avgasbilar till elbilar

Inlägg av mati »

MagnusG skrev:
Komiskt annars att de bygger en elbil som gör 0-100 km/h på 8 sek och har nästan 20 mils räckvidd på en vecka eller två. Det är väl knappt så kända biltillverkare kan matcha de siffrorna som e-Golf, Zoe och Leaf. Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt för etablerade bilmärken att komma ut med en vettig elbil.
Det är klart de kan. Men de vill inte. Det finns ett antal små företag som konverterar avgasbilar till riktigt kapabla elbilar. Det har ingenting med brist på kunnande att göra att etablerade biltillverkare inte bygger bra elbilar. Det skulle ju kanibalisera deras kärnmarknad. Ingen skulle köpa deras bensinbilar längre om de hade sålt elbilar till ungefär samma pris och med hyfsad räckvidd. Dessutom skulle det krävas stora batterifabriker, många gigafactories så att säga. Etablerade biltillverkare har istället satsat enorma summor på utvecklingen av förbränningsmotorer och fabriker som bygger dessa. De byter inte bara spår, såvida inte vi kunder eller politiska krav tvingar dem att göra så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar