Har jag fel eller visst är det så att en Otlander inte har nån nytta av att hellre koppla in sig på ett 22 kW-uttag än ett 7,2 kW
Jag kom till en laddstolpe med två uttag, ett 7,2 och ett 22 kW. Outlandern hade kopplat in sig på 22 och hade laddat klart. Jag har en Zoe och hade verkligen behövt 22...
Det är riktigt. Ombordladdaren kan ge max 3.3kW..
Men förmodligen tror ägaren att det går fortare i 22kW uttaget..
Det är ju en ganska liten del av befolkningen som är insatt i ellära..
Vi har ju några fina skyltar som några själar här knåpat ihop för det där med ICEing-problemet, skulle någon kunna ordna en sån här för "Hej du vet väl om att du är inkopplat på fel uttag osv"-skylt oxo?
Vi har ju några fina skyltar som några själar här knåpat ihop för det där med ICEing-problemet, skulle någon kunna ordna en sån här för "Hej du vet väl om att du är inkopplat på fel uttag osv"-skylt oxo?
Vart kan man hitta dessa skyltar? Har ju märkt att behovet finns
Tycker att man föst och främst ska skylla på stolpen. Den borde vara lastbalanserad med stolpen brevid så att de totalt hade haft 29,5kW. Då hade du kunna koppla in och få din laddning.
Håller nog med Lars.. Blir svårt att veta hur man annars ska agera som hybridägare eller bil med lägre laddmöjlighet på AC om det antingen är en stolpe blockad med den lägre strömmen eller om det kanske bara finns 22kw-stolpar.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skulle ju kunna vara så att det stod nån och laddade på den andra platsen när Outlandern kom...
Jo, jag tänkte det också, så kan det ha varit. Men om det är så att hen bor där och brukar stå och ladda över natten så skulle hen kunna tänka så här: Jag sätter en lapp med mitt telefonnummer som man kan ringa om jag blockerar laddplatsen så kommer jag ut och flyttar min bil. Det skulle jag ha gjort.
Men i hens värld kanske det inte finns bilar som det spelar nån roll för vilken sida av stolpen man är inkopplad på.
Outlandern har val Chademo uttag och kan ladda 50kW DC den vägen eller?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Outlandern har val Chademo uttag och kan ladda 50kW DC den vägen eller?
Det är helt och hållet meningslöst. Det tar lång tid och under den tiden blockerar de en snabbladdare som någon kanske behöver på riktigt. Under min tid med Outlander laddade jag CHAdeMO en enda gång - bara för att testa det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ecotricity i Storbritannien har planer har jag för mig att jag har hört att sätta upp 20kw stationer vid sina 50kw stationer så att Outlander ägarna kan ladda utan att blockera den snabbare laddaren.
Tror att det var i en Fully charged video jag hörde det.
Det kan ju vara nånting för de svenska laddoperatörena att tänka på. Långsammare Chademo och CCS för PHEV ägarna.
Kommer säkert att bli vanligt med större batteri och snabbare laddning även på laddhybrider.
Detta är egentligen det enda bra argument jag ser för tidsdebitering snarare än energidebitering vid snabbladdare. Om man laddar ett fordon som inte kan dra nytta av snabbladdning får man betala så pass mycket för det att man får incitament att söka laddning som fordonet klarar av.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Även här funkar det ju bra med flera uttag från samma källa. Risken är ju annars uppenbar att Outlandern ändå står och laddar ur 50kW uttaget.
Ja, om ägaren är beredd att betala priset för 50 kW-uttaget. Jag menar såklart inte att man skulle betala samma pris per minut för 50 kW-uttaget som för för 3,7 kW-uttaget. I det senare tar man lämpligen betalt per kWh, eller bara ren parkeringsavgift.
I en ideal värld har man såklart tillräckligt med uttag så att man inte behöver ta ut överpriser för att få någon att hålla sig borta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ett pris per kwh och många uttag laatbalanserade och med intelligens för att komma ihåg i vilken ordning bilar kopplat in sig. En laddare på säg 100kw skulle kunna underhålla 10 uttag.. Då skulle det inte behöva köas aktivt utan man kopplar i sig, får ev det som blir över från de före i kön och sen allt eftersom andra före får fullt eller avslutar får man mer.
Lastbalansering och fler uttag till samma laddare bör vara det absolut bästa för en smidig utbyggnad där man inte behöver tänka på att man blockar laddplatsen med bilar som inte laddar så snabbt eller om man kan Åke tar lite extra tid på sig på restaurangen även om bilen typ är fulladdad.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Att ta hutlöst betalt per minut avskräcker bara folk från elbilar så jag tror inte alls på den lösningen. Jag menar alltså att "folk" inte förstår varför det helt plötsligt är så dyrt att ladda på just det här uttaget. Lite som olika pris på olika parkeringar, när jag bara ville ställa bilen någonstans.