Varför inte ladda 100%
Moderator: Redaktion
- TeslaSP85D-2015
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
- Ort: Karlskrona
Varför inte ladda 100%
Har läst här på forumet (tror jag iaf) att man inte ska ladda upp batteriet 100% , bara när man planerar att
köra en längre sträcka. Varför kan man inte ladda fullt alltid??
Har läst i instruktionsboken och kan inte hitta "varför" eller att man "inte ska" ladda upp fullt vid varje laddning..?
köra en längre sträcka. Varför kan man inte ladda fullt alltid??
Har läst i instruktionsboken och kan inte hitta "varför" eller att man "inte ska" ladda upp fullt vid varje laddning..?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Varför inte ladda 100%
Det är helt enkelt bättre för batteriets livslängd att inte ladda fullt varenda gång. Det är mer skonsamt att ladda till 80-90% när man inte behöver ha maximal räckvidd. Med det sagt så tycker jag inte man ska vara rädd för att dra upp till 100% så fort man ska ut och åka långt - batterierna är inte direkt ömtåliga, de tål mer än många vill ge dem cred för!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Varför inte ladda 100%
Tanken är väl att den inte ska stå med 100%, däremot brukar jag ställa om i appen innan jag ska åka så den laddar över 90% när jag ska på lägre tur.
Sen om jag är på SuC i Väsby brukar jag ladda till 95% så är den på 90% när jag kommer hem, brukar svänga förbi där när jag kört mycket pga klen laddning (3,7kw) i BRF garaget för att komma ikapp.
Sen om jag är på SuC i Väsby brukar jag ladda till 95% så är den på 90% när jag kommer hem, brukar svänga förbi där när jag kört mycket pga klen laddning (3,7kw) i BRF garaget för att komma ikapp.
Re: Varför inte ladda 100%
Det finns en ökad risk för permanenta skador om batteriet laddas 100% eller urladdas väldigt djupt. Utöver detta kan tydligen tiden som batteriet är fulladdat och om batteriet är väldigt varmt även skada batteriet.
Men vi pratar om en ökad risk för skador inte att det alltid blir skador.
Tesla har marginal i batterierna men utöver den marginalen kan man ytterligare sänka risken för skador genom att hålla sig mellan 20-80% laddning mesta delen av tiden. Alltså rekommenderar tesla att man inte laddar 100% dagligen om det inte behövs. Telsa säger också att batteriet troligen går sönder om du lämnar bilen så att batteriet går ner till noll.
Eftersom tiden är en faktor så är det många som bara laddar full precis innan dom ska åka.
Ren riskhantering för att minska eller slippa permanenta skador.
Men vi pratar om en ökad risk för skador inte att det alltid blir skador.
Tesla har marginal i batterierna men utöver den marginalen kan man ytterligare sänka risken för skador genom att hålla sig mellan 20-80% laddning mesta delen av tiden. Alltså rekommenderar tesla att man inte laddar 100% dagligen om det inte behövs. Telsa säger också att batteriet troligen går sönder om du lämnar bilen så att batteriet går ner till noll.
Eftersom tiden är en faktor så är det många som bara laddar full precis innan dom ska åka.
Ren riskhantering för att minska eller slippa permanenta skador.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Varför inte ladda 100%
Utöver det som sagts här så har jag hört att det kan vara bra att ibland ladda ut nästan helt och ladda upp till 100%. Det viktiga är att batterierna inte står nära 0% eller på 100% under längre tid (jag tolkar "längre tid" som flera timmar).
Själv märkte jag att laddningen av kalla batterier SuC gick snabbare i måndags (45kW) än i veckan innan (30kW) vid samma SOC och då hade jag under helgen varit nere på 4% och laddat upp till 98% för att sedan gå ner till 4% igen innan jag laddade till 90% hemma. Normalt ligger annars batterierna dagligen på 55-90% för mig.
Själv märkte jag att laddningen av kalla batterier SuC gick snabbare i måndags (45kW) än i veckan innan (30kW) vid samma SOC och då hade jag under helgen varit nere på 4% och laddat upp till 98% för att sedan gå ner till 4% igen innan jag laddade till 90% hemma. Normalt ligger annars batterierna dagligen på 55-90% för mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaSP85D-2015
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
- Ort: Karlskrona
Re: Varför inte ladda 100%
Mats skrev:Det finns en ökad risk för permanenta skador om batteriet laddas 100% eller urladdas väldigt djupt. Utöver detta kan tydligen tiden som batteriet är fulladdat och om batteriet är väldigt varmt även skada batteriet.
Men vi pratar om en ökad risk för skador inte att det alltid blir skador.
Tesla har marginal i batterierna men utöver den marginalen kan man ytterligare sänka risken för skador genom att hålla sig mellan 20-80% laddning mesta delen av tiden. Alltså rekommenderar tesla att man inte laddar 100% dagligen om det inte behövs. Telsa säger också att batteriet troligen går sönder om du lämnar bilen så att batteriet går ner till noll.
Eftersom tiden är en faktor så är det många som bara laddar full precis innan dom ska åka.
Ren riskhantering för att minska eller slippa permanenta skador.
Kan inte hitta något i manualen om ökad risk för skador om man laddar 100% ofta.
Däremot ska man undvika att köra ner batteriet för lågt.
Utdrag från manualen:
There is no advantage to waiting until the
Battery’s level is low before charging. In fact,
the Battery performs best when charged
regularly.
Re: Varför inte ladda 100%
Kommer det inte upp en varningsruta ifall man i Tesla trycker i att den ska ladda upp till 100%?TeslaSP85D-2015 skrev:Mats skrev:Det finns en ökad risk för permanenta skador om batteriet laddas 100% eller urladdas väldigt djupt. Utöver detta kan tydligen tiden som batteriet är fulladdat och om batteriet är väldigt varmt även skada batteriet.
Men vi pratar om en ökad risk för skador inte att det alltid blir skador.
Tesla har marginal i batterierna men utöver den marginalen kan man ytterligare sänka risken för skador genom att hålla sig mellan 20-80% laddning mesta delen av tiden. Alltså rekommenderar tesla att man inte laddar 100% dagligen om det inte behövs. Telsa säger också att batteriet troligen går sönder om du lämnar bilen så att batteriet går ner till noll.
Eftersom tiden är en faktor så är det många som bara laddar full precis innan dom ska åka.
Ren riskhantering för att minska eller slippa permanenta skador.
Kan inte hitta något i manualen om ökad risk för skador om man laddar 100% ofta.
Däremot ska man undvika att köra ner batteriet för lågt.
Utdrag från manualen:
There is no advantage to waiting until the
Battery’s level is low before charging. In fact,
the Battery performs best when charged
regularly.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5902
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varför inte ladda 100%
Om jag förstått de videos som finns på nätet om saken, så ökar de sk parasitiska strömmarna vid maximal uppladdning d.v.s. de som förstör batterierna på sikt. Speciellt i förhållande till den begränsade ökning av energi som denna långsamma laddning ger. Internt i batteriet byggs bryggor av litium upp som till slut kortsluter batteriet i värsta fall. Denna process vill man undvika förstås. Ett sätt att minska betydelsen av dessa processer är att endast vid behov ladda till 100 % och hålla sig under 90%.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varför inte ladda 100%
Det beror nog på att det inte är en exakt vetenskap det där. Ungefär som att äta fast-food. Gör du det ibland så gör det inte så mycket men om du bara lever på pommes och burgare så tar din hälsa skada på sikt. Typ.TeslaSP85D-2015 skrev:Kan inte hitta något i manualen om ökad risk för skador om man laddar 100% ofta.
Däremot ska man undvika att köra ner batteriet för lågt.
Det kommer lite olika signaler t.o.m. från Tesla. Jag har fått höra på SC att man ska ladda till 100% en gång i månaden och låta bilen stå fulladdad över natten för att balansera cellerna i batteriet. Detta går alltså tvärsemot vad de flesta anser är bra för batteriet.
Generellt är det nog såhär att det är bättre att småladda ofta istället för att ladda sällan med fulla cykler. Alltså exempelvis 50-70% fem gånger i veckan är bättre än att ladda en gång 0-100%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaSP85D-2015
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
- Ort: Karlskrona
Re: Varför inte ladda 100%
Jag laddar min dagligen när bilen ändå står här vid firman, har en Tesla vägg laddare och funkar utmärkt.mati skrev:Det beror nog på att det inte är en exakt vetenskap det där. Ungefär som att äta fast-food. Gör du det ibland så gör det inte så mycket men om du bara lever på pommes och burgare så tar din hälsa skada på sikt. Typ.TeslaSP85D-2015 skrev:Kan inte hitta något i manualen om ökad risk för skador om man laddar 100% ofta.
Däremot ska man undvika att köra ner batteriet för lågt.
Det kommer lite olika signaler t.o.m. från Tesla. Jag har fått höra på SC att man ska ladda till 100% en gång i månaden och låta bilen stå fulladdad över natten för att balansera cellerna i batteriet. Detta går alltså tvärsemot vad de flesta anser är bra för batteriet.
Generellt är det nog såhär att det är bättre att småladda ofta istället för att ladda sällan med fulla cykler. Alltså exempelvis 50-70% fem gånger i veckan är bättre än att ladda en gång 0-100%.
Är ju ändå garanti på batteripack så man kan ju ladda fullt

Re: Varför inte ladda 100%
Behöver du ladda fullt? Varför? Kör du 40 mil om dagen? Jag tror inte att bilen tillåter det hur länge som helst. Efter några dagar tror jag att den vill att du ställer tillbaka laddnivån till 90%.TeslaSP85D-2015 skrev:Jag laddar min dagligen när bilen ändå står här vid firman, har en Tesla vägg laddare och funkar utmärkt.
Är ju ändå garanti på batteripack så man kan ju ladda fullt
Det som antagligen händer är inte att batteriet går sönder en vacker dag sådär pang. Däremot så är det troligt att kapaciteten minskar snabbare än vanligt. Du tappar räckvidd fortare än om du inte hade laddat fullt hela tiden. Det är ingenting som Tesla tar på garanti.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför inte ladda 100%
Med tanke på att garantin är väldigt svårdefinierad(gäller ej mot normal degration) och säger vid normal användning så skulle jag inte laddat fullt varje dag.TeslaSP85D-2015 skrev:Jag laddar min dagligen när bilen ändå står här vid firman, har en Tesla vägg laddare och funkar utmärkt.mati skrev:Det beror nog på att det inte är en exakt vetenskap det där. Ungefär som att äta fast-food. Gör du det ibland så gör det inte så mycket men om du bara lever på pommes och burgare så tar din hälsa skada på sikt. Typ.TeslaSP85D-2015 skrev:Kan inte hitta något i manualen om ökad risk för skador om man laddar 100% ofta.
Däremot ska man undvika att köra ner batteriet för lågt.
Det kommer lite olika signaler t.o.m. från Tesla. Jag har fått höra på SC att man ska ladda till 100% en gång i månaden och låta bilen stå fulladdad över natten för att balansera cellerna i batteriet. Detta går alltså tvärsemot vad de flesta anser är bra för batteriet.
Generellt är det nog såhär att det är bättre att småladda ofta istället för att ladda sällan med fulla cykler. Alltså exempelvis 50-70% fem gånger i veckan är bättre än att ladda en gång 0-100%.
Är ju ändå garanti på batteripack så man kan ju ladda fullt
Tesla kan säkert se att du ständigt laddar till 100% och om då batteriet har tappat kapacitet ovanligt fort så skulle de säkert kunna säga att anledningen är att du inte laddar det som du ska göra och därmed täcks det ej av garantin.
Re: Varför inte ladda 100%
Du får ingen varning när du ändrar till 100%, min X har ett spann mellan 50%-90% som är Daily use och det över är för Trip.vigge50 skrev:Kommer det inte upp en varningsruta ifall man i Tesla trycker i att den ska ladda upp till 100%?TeslaSP85D-2015 skrev:Mats skrev:Det finns en ökad risk för permanenta skador om batteriet laddas 100% eller urladdas väldigt djupt. Utöver detta kan tydligen tiden som batteriet är fulladdat och om batteriet är väldigt varmt även skada batteriet.
Men vi pratar om en ökad risk för skador inte att det alltid blir skador.
Tesla har marginal i batterierna men utöver den marginalen kan man ytterligare sänka risken för skador genom att hålla sig mellan 20-80% laddning mesta delen av tiden. Alltså rekommenderar tesla att man inte laddar 100% dagligen om det inte behövs. Telsa säger också att batteriet troligen går sönder om du lämnar bilen så att batteriet går ner till noll.
Eftersom tiden är en faktor så är det många som bara laddar full precis innan dom ska åka.
Ren riskhantering för att minska eller slippa permanenta skador.
Kan inte hitta något i manualen om ökad risk för skador om man laddar 100% ofta.
Däremot ska man undvika att köra ner batteriet för lågt.
Utdrag från manualen:
There is no advantage to waiting until the
Battery’s level is low before charging. In fact,
the Battery performs best when charged
regularly.
Dock börjar den varna när man närmar sig 10% om att det är hög tid att ladda.
Re: Varför inte ladda 100%
Om batterikapaciteten inte betyder något för dig så har du helt rätt. Om batteriets degradering inte har någon betydelse så har du också rätt. Tänk dock på att din laddningsmetodik loggas av Tesla och denna loggning kan användas mot dig i ett framtida garantiärende. Garantin gäller inte normal degradering av batteripacket. Med andra ord: Ladda till 100% bara om du behöver.TeslaSP85D-2015 skrev:Jag laddar min dagligen när bilen ändå står här vid firman, har en Tesla vägg laddare och funkar utmärkt.mati skrev:Det beror nog på att det inte är en exakt vetenskap det där. Ungefär som att äta fast-food. Gör du det ibland så gör det inte så mycket men om du bara lever på pommes och burgare så tar din hälsa skada på sikt. Typ.TeslaSP85D-2015 skrev:Kan inte hitta något i manualen om ökad risk för skador om man laddar 100% ofta.
Däremot ska man undvika att köra ner batteriet för lågt.
Det kommer lite olika signaler t.o.m. från Tesla. Jag har fått höra på SC att man ska ladda till 100% en gång i månaden och låta bilen stå fulladdad över natten för att balansera cellerna i batteriet. Detta går alltså tvärsemot vad de flesta anser är bra för batteriet.
Generellt är det nog såhär att det är bättre att småladda ofta istället för att ladda sällan med fulla cykler. Alltså exempelvis 50-70% fem gånger i veckan är bättre än att ladda en gång 0-100%.
Är ju ändå garanti på batteripack så man kan ju ladda fullt
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Varför inte ladda 100%
Jodå, det kommer en varningsruta om man laddar till 100% ett antal gånger i rad. Och det är väl lite det som är kruxet... Om du gör något och får en varning av bilen att ditt beteende kan skada bilen, och du ignorerar den varningen och fortsätter, då lär inte garantin gälla. De har nämligen en klausul om att ignorera aktiva varningssignaler i batterigarantin:


Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TeslaSP85D-2015
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
- Ort: Karlskrona
Re: Varför inte ladda 100%
Nu blev det fel, jag laddar inte fullt 100% av kapaciteten dagligen!!mati skrev:Behöver du ladda fullt? Varför? Kör du 40 mil om dagen? Jag tror inte att bilen tillåter det hur länge som helst. Efter några dagar tror jag att den vill att du ställer tillbaka laddnivån till 90%.TeslaSP85D-2015 skrev:Jag laddar min dagligen när bilen ändå står här vid firman, har en Tesla vägg laddare och funkar utmärkt.
Är ju ändå garanti på batteripack så man kan ju ladda fullt
Det som antagligen händer är inte att batteriet går sönder en vacker dag sådär pang. Däremot så är det troligt att kapaciteten minskar snabbare än vanligt. Du tappar räckvidd fortare än om du inte hade laddat fullt hela tiden. Det är ingenting som Tesla tar på garanti.
Har bara testat det en gång för att se hur mycket mer räckvidd jag fick.
Jag laddar "fullt" dagligen till den 85% nivå jag har inställd, detta ger
ca 350km räckvidd enligt bilen men i verkligheten skulle jag säga nästan
bara hälften nu vintertid och då jag kör ca 15mil/dygn så behöver jag
ladda upp bilen varje dag.
Så därav min fråga varför man inte kan/ska ladda 100% av kapacitet
för ofta.
Hade räknat med iaf 400km verklig räckvidd när jag köpte denna bil
men kanske når dit till sommaren när det är varmt????
Jag hade aldrig klarat mig på bara en model S med denna dåliga räckvidd
som jag upplever nu i vinter, därav har jag kvar min Bensin bil också

Re: Varför inte ladda 100%
Jaha okej. Den nivån du ställer in för daglig laddning ska ligga mellan 50% och 90%. Du kan ställa in 90% och så sköter bilen resten.TeslaSP85D-2015 skrev:Nu blev det fel, jag laddar inte fullt 100% av kapaciteten dagligen!!
Har bara testat det en gång för att se hur mycket mer räckvidd jag fick.
Jag laddar "fullt" dagligen till den 85% nivå jag har inställd, detta ger
ca 350km räckvidd enligt bilen men i verkligheten skulle jag säga nästan
bara hälften nu vintertid och då jag kör ca 15mil/dygn så behöver jag
ladda upp bilen varje dag.
Så därav min fråga varför man inte kan/ska ladda 100% av kapacitet
för ofta.
Hade räknat med iaf 400km verklig räckvidd när jag köpte denna bil
men kanske når dit till sommaren när det är varmt????
Jag hade aldrig klarat mig på bara en model S med denna dåliga räckvidd
som jag upplever nu i vinter, därav har jag kvar min Bensin bil också
Du kan köra 40mil med 100% laddning. Du kan nog köra mer om bilen lovar 35 mil vid 85% laddning. Min bil lovar 34 mil vid 90% och jag har kört 40 mil med marginal på landsväg och 36 mil i rask motorvägsfart. Det behöver inte vara sommar, men det ska inte vara så kallt som det är nu och helst ska det vara torrt på vägarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaSP85D-2015
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
- Ort: Karlskrona
Re: Varför inte ladda 100%
Det lovar ju gott!mati skrev:Jaha okej. Den nivån du ställer in för daglig laddning ska ligga mellan 50% och 90%. Du kan ställa in 90% och så sköter bilen resten.TeslaSP85D-2015 skrev:Nu blev det fel, jag laddar inte fullt 100% av kapaciteten dagligen!!
Har bara testat det en gång för att se hur mycket mer räckvidd jag fick.
Jag laddar "fullt" dagligen till den 85% nivå jag har inställd, detta ger
ca 350km räckvidd enligt bilen men i verkligheten skulle jag säga nästan
bara hälften nu vintertid och då jag kör ca 15mil/dygn så behöver jag
ladda upp bilen varje dag.
Så därav min fråga varför man inte kan/ska ladda 100% av kapacitet
för ofta.
Hade räknat med iaf 400km verklig räckvidd när jag köpte denna bil
men kanske når dit till sommaren när det är varmt????
Jag hade aldrig klarat mig på bara en model S med denna dåliga räckvidd
som jag upplever nu i vinter, därav har jag kvar min Bensin bil också
Du kan köra 40mil med 100% laddning. Du kan nog köra mer om bilen lovar 35 mil vid 85% laddning. Min bil lovar 34 mil vid 90% och jag har kört 40 mil med marginal på landsväg och 36 mil i rask motorvägsfart. Det behöver inte vara sommar, men det ska inte vara så kallt som det är nu och helst ska det vara torrt på vägarna.
Min ca15mil/dygn blir ju uppdelat på flera körningar, den kortaste när jag bara kör några kilometer på lunchen.
Tack för alla kunniga svar man får på forumet

Kanon när man är ny med elbil.
Re: Varför inte ladda 100%
Till nästa vinter får du se till att jobbet och/eller lunchstället har laddare som du kan nyttja så behöver du inte ladda mer än 85% ändå...TeslaSP85D-2015 skrev:Det lovar ju gott!mati skrev:Jaha okej. Den nivån du ställer in för daglig laddning ska ligga mellan 50% och 90%. Du kan ställa in 90% och så sköter bilen resten.TeslaSP85D-2015 skrev:Nu blev det fel, jag laddar inte fullt 100% av kapaciteten dagligen!!
Har bara testat det en gång för att se hur mycket mer räckvidd jag fick.
Jag laddar "fullt" dagligen till den 85% nivå jag har inställd, detta ger
ca 350km räckvidd enligt bilen men i verkligheten skulle jag säga nästan
bara hälften nu vintertid och då jag kör ca 15mil/dygn så behöver jag
ladda upp bilen varje dag.
Så därav min fråga varför man inte kan/ska ladda 100% av kapacitet
för ofta.
Hade räknat med iaf 400km verklig räckvidd när jag köpte denna bil
men kanske når dit till sommaren när det är varmt????
Jag hade aldrig klarat mig på bara en model S med denna dåliga räckvidd
som jag upplever nu i vinter, därav har jag kvar min Bensin bil också
Du kan köra 40mil med 100% laddning. Du kan nog köra mer om bilen lovar 35 mil vid 85% laddning. Min bil lovar 34 mil vid 90% och jag har kört 40 mil med marginal på landsväg och 36 mil i rask motorvägsfart. Det behöver inte vara sommar, men det ska inte vara så kallt som det är nu och helst ska det vara torrt på vägarna.
Min ca15mil/dygn blir ju uppdelat på flera körningar, den kortaste när jag bara kör några kilometer på lunchen.
Tack för alla kunniga svar man får på forumet![]()
Kanon när man är ny med elbil.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Varför inte ladda 100%
Ja, om det är uppdelat på flera körningar blir det värre eftersom bilen kommer värma upp både kupen men även batteriet varje gång du kör vilket gör att förbrukningen blir väldigt hög per km.TeslaSP85D-2015 skrev:Det lovar ju gott!mati skrev:Jaha okej. Den nivån du ställer in för daglig laddning ska ligga mellan 50% och 90%. Du kan ställa in 90% och så sköter bilen resten.TeslaSP85D-2015 skrev:Nu blev det fel, jag laddar inte fullt 100% av kapaciteten dagligen!!
Har bara testat det en gång för att se hur mycket mer räckvidd jag fick.
Jag laddar "fullt" dagligen till den 85% nivå jag har inställd, detta ger
ca 350km räckvidd enligt bilen men i verkligheten skulle jag säga nästan
bara hälften nu vintertid och då jag kör ca 15mil/dygn så behöver jag
ladda upp bilen varje dag.
Så därav min fråga varför man inte kan/ska ladda 100% av kapacitet
för ofta.
Hade räknat med iaf 400km verklig räckvidd när jag köpte denna bil
men kanske når dit till sommaren när det är varmt????
Jag hade aldrig klarat mig på bara en model S med denna dåliga räckvidd
som jag upplever nu i vinter, därav har jag kvar min Bensin bil också
Du kan köra 40mil med 100% laddning. Du kan nog köra mer om bilen lovar 35 mil vid 85% laddning. Min bil lovar 34 mil vid 90% och jag har kört 40 mil med marginal på landsväg och 36 mil i rask motorvägsfart. Det behöver inte vara sommar, men det ska inte vara så kallt som det är nu och helst ska det vara torrt på vägarna.
Min ca15mil/dygn blir ju uppdelat på flera körningar, den kortaste när jag bara kör några kilometer på lunchen.
Tack för alla kunniga svar man får på forumet![]()
Kanon när man är ny med elbil.
Re: Varför inte ladda 100%
Det är nog det som får dig att uppleva att räckvidden är kass. Bilen drar massor med el på korta sträckor eftersom den måste värma kupén och batteriet hela tiden. Har man väl fått upp temperaturen så sjunker förbrukningen enormt. Men så fort du stannar en längre stund så blir batteriet kallt igen och det hela börjar på nytt.TeslaSP85D-2015 skrev:Det lovar ju gott!
Min ca15mil/dygn blir ju uppdelat på flera körningar, den kortaste när jag bara kör några kilometer på lunchen.
Ju högre utetemperatur desto mindre uppvärmning krävs för att få batteriet på gott humör. Ett tips är att kolla i energi-appen. Sätt körsträckan till 10km när du har kört några mil och bilen är varm. Du kommer att se att snittförbrukningen den senaste milen är mycket lägre än de senaste 50 km.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför inte ladda 100%
Det gyllene undantaget från regeln är ju 60 kwh batteriet, det kan man ladda max hela tiden då dess egentliga max är 75 kwh
(För visst är alla 60-batterier nedprogrammerade 75or? Eller finns det äldre S60-modeller där det är 60 kwh fysisk maxkapacitet på batteriet?)

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Varför inte ladda 100%
De är endast de nya 60 som är nedgraderadr 75or, enklast att veta vilken som är vilken är att alla 60 med facelift har 75 kWh batteri och de 60 med gamla fronten har ett 60 kWh batteri.Legato skrev:Det gyllene undantaget från regeln är ju 60 kwh batteriet, det kan man ladda max hela tiden då dess egentliga max är 75 kwh(För visst är alla 60-batterier nedprogrammerade 75or? Eller finns det äldre S60-modeller där det är 60 kwh fysisk maxkapacitet på batteriet?)
Re: Varför inte ladda 100%
Kör du kortare än 5 mil och stoppet är längre så tjänar du på att ha rangemode påTeslaSP85D-2015 skrev:Det lovar ju gott!mati skrev:Jaha okej. Den nivån du ställer in för daglig laddning ska ligga mellan 50% och 90%. Du kan ställa in 90% och så sköter bilen resten.TeslaSP85D-2015 skrev:Nu blev det fel, jag laddar inte fullt 100% av kapaciteten dagligen!!
Har bara testat det en gång för att se hur mycket mer räckvidd jag fick.
Jag laddar "fullt" dagligen till den 85% nivå jag har inställd, detta ger
ca 350km räckvidd enligt bilen men i verkligheten skulle jag säga nästan
bara hälften nu vintertid och då jag kör ca 15mil/dygn så behöver jag
ladda upp bilen varje dag.
Så därav min fråga varför man inte kan/ska ladda 100% av kapacitet
för ofta.
Hade räknat med iaf 400km verklig räckvidd när jag köpte denna bil
men kanske når dit till sommaren när det är varmt????
Jag hade aldrig klarat mig på bara en model S med denna dåliga räckvidd
som jag upplever nu i vinter, därav har jag kvar min Bensin bil också
Du kan köra 40mil med 100% laddning. Du kan nog köra mer om bilen lovar 35 mil vid 85% laddning. Min bil lovar 34 mil vid 90% och jag har kört 40 mil med marginal på landsväg och 36 mil i rask motorvägsfart. Det behöver inte vara sommar, men det ska inte vara så kallt som det är nu och helst ska det vara torrt på vägarna.
Min ca15mil/dygn blir ju uppdelat på flera körningar, den kortaste när jag bara kör några kilometer på lunchen.
Tack för alla kunniga svar man får på forumet![]()
Kanon när man är ny med elbil.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Varför inte ladda 100%
Bara undrar lite vad det är för resor du inte klarar av i en p85d där du behöver bensinbilen? Folk här kör ju landet runt utan större problem.. Att stanna 15-20 minuter på en supercharger efter 3 timmars resa bör väl inte vara så extremt? Om man inte gör sånna resor väldigt ofta och i tidspress ser jag inte varför man skulle behöva binsinbilen kvar...?TeslaSP85D-2015 skrev:Jag hade aldrig klarat mig på bara en model S med denna dåliga räckvidd
som jag upplever nu i vinter, därav har jag kvar min Bensin bil också
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR