Val av andrabil (el)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Val av andrabil (el)

Inlägg av jpetters »

Nu är det dags att byta ut andrabilen och byta upp familjen till två elbilar.

Valet står i princip mellan en (till) Model S och en MB B-classe Electric Drive.

Den Model S jag spanat in är en P85+ CPO, dvs såld av Tesla med 4års "nybilsgaranti" och ca 6 år kvar på drivlina och batteri. Bilen är en pre-AP från 2014, fullutrustad i övrigt, med 5500 mil körda.
Priset är knappa 500k SEK

Andra alternativet är en MB B-classe med den mesta utrustningen och lätt begagnad. Ca ett år gammal och 1000 mil körda.
Priset i detta fall är ca 300k SEK

Andra alternativ av små elbilar är inte intressanta (för min fru).

Eftersom vi redan har en Modell S P90D så är storlek eller brist på snabbladdning för B-classe inget direkt problem.

Vad skulle ni välja?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Val av andrabil (el)

Inlägg av lator »

Min åsikt är då att får man en P85+ för under 500.000 sek så finns det inget att tveka på!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Får du en fullutrustad P85+ för 500k så är det ju ett enkelt val. Tala gärna om hur du får tag på en sådan via tesla
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja det priset låter som ett nytt rekord ju nästan :o :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Antar att det är i Schweiz?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

HelectriC skrev:
Oavsett var så är det ju extremt billigt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
HelectriC skrev:
Oavsett var så är det ju extremt billigt...
Får så låga priser i Norge också. Lika jobbigt att importera från Schweiz som Norge.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Stämmer att det är i Schweiz. Beror nog på många Teslor och en ganska liten marknad, som är avskärmad pga av ej EU och garanti som endast gäller i Schweiz (bilen ska tillbaka till Schweiz för garanti ärenden).

Hur som helst ett ruskigt bra alternativ.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Känns som att en begagnad Tesla känns klart mer attraktivt och håller troligen restvärdet bättre tror jag.

Men sen är ju alltid frågan om användning. Jag hade aldrig köpt en b klass då den inte har snabbladdning och då går den bort. Men åker man aldrig mer än 8 mil och vill ha en något mindre bil och med lättöverskådlig än teslan och inte ser några direkta fördelar med drivlinan i en tesla dåär ju mercan ett givet val.

Det korta svaret är att jag skulle ha valt teslan
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Jag har en granne som kör b-klass till (och i) jobbet, kanske 3 miö ToR. Hon laddar ur 10A motorvärmaruttag hemma och verkar väldigt nöjd. Bilen används inte jättemycket till vardagsärenden om jag förstår henne rätt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Med min personliga erfarenhet skulle jag inte ens sätta mig i en Tesla "utan" garanti... Och dessutom är det väl få verkstäder som kan göra nåt jobb på den så man hamnar väl i Väsby iaf
innan det är färdigt och då lär det bli jäkligt dyrt (dom är ju inte kända för sin oerhörda förmåga att fixa fel precis även om dom lyckas i en del fall såklart).

Men 500 papp är å andra sidan sjukt bra pris så... Man skulle ju kunna ha en rejäl budget för verkstadsbesök och ändå kunna gå plus jämfört med ett Svenskt köp kanske :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Med min personliga erfarenhet skulle jag inte ens sätta mig i en Tesla "utan" garanti...
Tänkte samma sak. Man måste få den jävligt billigt i så fall, med en verkstadsbudget på säg 50000 kr per år. Och som andrabil som kanske inte körs så mycket kan det ju fungera. Mindre risk för att nånting går sönder så att säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Med min personliga erfarenhet skulle jag inte ens sätta mig i en Tesla "utan" garanti...
Tänkte samma sak. Man måste få den jävligt billigt i så fall, med en verkstadsbudget på säg 50000 kr per år. Och som andrabil som kanske inte körs så mycket kan det ju fungera. Mindre risk för att nånting går sönder så att säga.
Ja som andrabil skulle jag kunna tänka mig det faktiskt! :) Ingen dum idé alls ju, bättre än Leafen här iaf :)
Och en andrabil är inte lika kattastrofiskt om den blir stående nån dag (bättre läge att få den lagad billigare än nere i Väsby sas)

Hur mycket får man böta för en kvaddad Tesla? låt säga utan batteri och drivlina (dom delarna har man ju garanti på iaf om man nu äger en Svensksåld bil alltså).
Skulle ju vara lite najs att ha en att plocka delar från (plus leka lite med kanske om den inte är totalt skrot iaf).
Boreno, har du din gamla kvar? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja som andrabil skulle jag kunna tänka mig det faktiskt! :) Ingen dum idé alls ju, bättre än Leafen här iaf :)
Och en andrabil är inte lika kattastrofiskt om den blir stående nån dag (bättre läge att få den lagad billigare än nere i Väsby sas)

Hur mycket får man böta för en kvaddad Tesla? låt säga utan batteri och drivlina (dom delarna har man ju garanti på iaf om man nu äger en Svensksåld bil alltså).
Skulle ju vara lite najs att ha en att plocka delar från (plus leka lite med kanske om den inte är totalt skrot iaf).
Boreno, har du din gamla kvar? :lol:
Det billigaste jag har sett vad gäller kvaddade Model S är runt 25000 euro och då pratar vi inte om rullande objekt... ;)

Jag har ju funderat på att jobba åt Tesla men borde kanske istället ta och öppna en oberoende verkstad just för Tesla. Problemet är ju att det är så svårt att få tag i delar att det enda sättet antagligen är just att köpa in krockade bilar om demontera... Hmm, Tesla-skroten i Sverige... Vad händer egentligen med de bilar som skadas i Sverige?
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

apkungen skrev:
Men åker man aldrig mer än 8 mil och vill ha en något mindre bil och med lättöverskådlig än teslan och inte ser några direkta fördelar med drivlinan i en tesla dåär ju mercan ett givet val.
Men är det inte Tesla som förser Mercedes med drivlinan? Eller har jag missat något och de har börjat bygga eget på sista tiden?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar