Kalkyl köpa privat

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Kalkyl köpa privat

Inlägg av Hajjen »

Hej

Jag har tidigare sett några bra kalkyler för att köpa och äga en Tesla privat och nu har jag en god vän som är riktigt sugen på att räkna hur det blir för honom jämfört med hans befintliga Audi.
Är det någon som har en bra kalkyl i t ex excel som han kan ta hjälp av?

Tack på förhand!
Rikard
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Re: Kalkyl köpa privat

Inlägg av janni »

Hajjen skrev:
Hej

Jag har tidigare sett några bra kalkyler för att köpa och äga en Tesla privat och nu har jag en god vän som är riktigt sugen på att räkna hur det blir för honom jämfört med hans befintliga Audi.

Tack på förhand!
Rikard
Vet inte om det finns någon kalkyl som är bra när de gäller att köpa privat =)
Det hela förutsätter att han kör en hel del och att Audin är i samma prisklass som Teslan, sen kan de vara så att han tycker att köra Tesla motiverar några tusenlappar till i månaden.
Kör han exempelvis nåt i stil med en standard A4/A6:a så skulle ju värdeminskningen på Teslan över 3 år (om man antar 50% restvärde) motsvara vad Audin kostar ny.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Hajjen skrev:
Hej

Tack på förhand!
Rikard
Jag har vridit på kalkylen på privatköp många gånger, och jag skulle säga att Toyotas lånekalkylator plus http://bilkalkyl.be ger bästa underlaget.

Det beror på hur ditt körmönster ser ut för att kunna "räkna hem" en S idag. För mig skulle det kosta ett par tusenlappar mer (då en S60D), exklusive försäkring som verkar vara ett lotteri för privatköpare. Och då kör jag 3500 mil per år med vår Audi idag.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Skippa kalkyler hit o dit. Har du råd, köp en Tesla. Är värt hur mycket som helst.
Har du inte råd är d en annan femma men det brukar ju heta att allt handlar om prioriteringar.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag använder http://bilkalkyl.be
Men för att vara tydlig, det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt att räkna hem en Tesla privat, såvida man inte jämför men en törstig bensinbil i samma prisklass.
Antingen så vill man ha en Tesla och skiter i vad den kostar, eller så vill/kan man inte betala så mycket och köper nåt som är billigare. Ganska enkelt.
Det som i slutändan ändå gör att man kan "räkna hem" köpet är YOLO och naturligtvis en stor portion självbedrägeri. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag använder http://bilkalkyl.be
Men för att vara tydlig, det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt att räkna hem en Tesla privat, såvida man inte jämför men en törstig bensinbil i samma prisklass.
Antingen så vill man ha en Tesla och skiter i vad den kostar, eller så vill/kan man inte betala så mycket och köper nåt som är billigare. Ganska enkelt.
Det som i slutändan ändå gör att man kan "räkna hem" köpet är YOLO och naturligtvis en stor portion självbedrägeri. :)
Jag är rätt bra på att lura mig själv... Själv letade jag efter en bil som jag kan köra helt oberoende av olja och utan att kompromissa mina transporter. Urvalet av dessa kriterier var inte särskilt stort, rörde sig om 1-2 bilmodeller dvs Tesla Model S och Tesla Model X. Nu ville jag ha lite fler riktiga sittplatser och dragkrok så då fanns endast en modell kvar.

Det var mycket pengar som försvann när jag betalade min Model X privat och det kändes rätt tungt just då men jag har inte saknat pengarna och är mycket nöjd över min bil. Tror att det kan finnas lite fler modeller att välja på om några år men sedan jag lade reservationen på Model X 2014 så har inget förändrats. Vill jag kunna köra land och rike runt utan att vara beroende av oljetransporter så finns ännu inga andra alternativ än Tesla även ifall det börjar komma bilar som närmar sig vad gäller räckvidden så har inget hänt på hastigheten för snabbladdning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Man kan ju välja att jämföra en XP100DL med en snik Model S 60. Ojojojoj vad billigt det blir med en Model S. :)
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

Tack för input!
Trodde någon satt på en vettig kalkyl för privat, men ett kanske var därför jag inte hittade på forumet :lol: :lol: :lol:
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Inlägg av svante76 »

Kalkylen är väldigt enkel.

Köp en Tesla för 1 200 000 kr kontant.

Efter 3 år och 6000 mil är bilen värd ca 600 000 kr vilket motsvarar 16 700 kr per månad.

Lägg till elkostnader på 3 kr per mil (3kr x 6000 mil) 18 000 kr, försäkring 36 000 kr på tre år och en uppsättning däck på 20 000 kr på tre år.

Räknar vi samman dessa kostnader har vi en månadskostnad på 18 755 kr före eventuell lånefinansiering.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Tyst med dig Svante.
Du förstör alla drömmar med din brutala sanning och verklighet. Det går inte yoloräkna efter att man sett dina siffror :cry:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jo, det går bra. Intala dig själv att det är nåt fel i kalkylen för så jäkla dyrt kan det väl inte vara. 3 kr per mil är alldeles för högt satt. Jag räknar med 2 kr. Då blir det genast överkomligt. Eller.....? Äh. Nej.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Crappy skrev:
Tyst med dig Svante.
Du förstör alla drömmar med din brutala sanning och verklighet. Det går inte yoloräkna efter att man sett dina siffror :cry:
Bestäm vad som är värt att betala för. Vill du att dina barn frågar dig sen varför ni inte har köpt elbil, ni som är rika och hade råd?

Vi satte upp en enkel regel: SuperMiljöbilsklassad och 7sits (har tre barn) för 2 år sedan fanns två val MS och MX, idag finns på pappret även XC90 men den kan ingen lura sig själv att den är miljövänlig så den går bort.

Hur man än vrider på det hela är det värdeminskningen som är den stora kostnaden. Jag betalade 500k kontant och sen skriver jag av resterande 700k på 10år. Det tror jag kommer vara en rimlig trappa över tiden baserat på vad jag skulle få om jag säljer privat. Under den tiden (10år) räknar jag att jag får 50% av den totala kostnaden ifrån min arbetsgivare baserat på ett tjänstebiltillägg och en milersättning. Jag slipper under samma tid betala förmånsvärde för en annan tjänstebil. Det var inte aktuellt för min arbetsgivare att tillåta en Tesla som leasing.
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Inlägg av svante76 »

Du har rätt Crappy men jag är uppväxt med en far som alltid talat om för mig att hans bil kostar 50 kr milen att köra när jag gett honom bensinpengar.

Nu när Teslan kostar mig 113 kr milen hånar han mig när jag säger att elen endast kostar mig 3 kr milen :roll:
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Hajjen skrev:
Tack för input!
Trodde någon satt på en vettig kalkyl för privat, men ett kanske var därför jag inte hittade på forumet :lol: :lol: :lol:
Tips 1. Ladda hem toyotas app "kalkylayor". Den kan ge en fingervisning om vad nya bilen kan kosta efter X kronor insats och Y kronor i restvärde.

Tips 2, kika på demobilar. Där har man kampanjränta på 1,25%!
IMG_8437.PNG
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Vill du räkna med en exlusivare kalkylator kan du istället använda Lexus variant :D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Gustafsson skrev:
Vill du räkna med en exlusivare kalkylator kan du istället använda Lexus variant :D
Neej! Då blir det ju jättedyrt! :o :geek:
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Zoidberg skrev:
Hajjen skrev:
Tack för input!
Tips 1. Ladda hem toyotas app "kalkylayor". Den kan ge en fingervisning om vad nya bilen kan kosta efter X kronor insats och Y kronor i restvärde.

IMG_8437.PNG
Grym app som jag har använt måååånga ggr för att dämpa självbedrägeri och skapa YOLO Bild
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Inlägg av janni »

SolnaGnagarn skrev:
Zoidberg skrev:
Hajjen skrev:
Tack för input!

IMG_8437.PNG
Grym app som jag har använt måååånga ggr för att dämpa självbedrägeri och skapa YOLO Bild
Fast den verkar ju bra räkna vad lånekostnaden blir, de finns ju en hel del andra saker som kostar om man ska vara realistisk, men då kanske man borde köpa en Kia istället =)
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Du menar vinterhjul, ladd-adaptrar, mattor mm.?
Det ser jag som investering i bilen, inte som kostnad (läs självbedrägeri).

Försäkring mm är så unikt från person till person. Det får man lägga till själv i sin beräkning. Någon fick ju jättebra erbjudande från LF. Jag fick erbjudande på drygt 27.000/år... halvförsäkring! Nejtack.
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

Jag delade min löjligt överarbetade kalkylator för privatköp på Facebook igår, tänkte att någon här kanske ville titta på den också. Det blir snabbt tydligt vilket privatekonomiskt vansinne det är, men är lite kul att pilla med.

Kalkylatorn bygger på att man lånar med fast ränta och rak amortering på 10 år. Celler med ljusare bakgrund är de man kan/ska ändra på. Celler som är/blir röda är inte relevanta baserat på val i andra celler.

Svart X75D -17
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Jag tror du summerar fel på löpande kostnader. Du inkluderar både hel och halvförsäkring om jag inte ser fel.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kul med kalkylark. Men det är nog bättre att inte räka för noga. Det kan förstöra en del drömmar tror jag. Ska man betala en mille så måste den ju komma från nånstans. Tyvärr.
Förresten, supermiljöbilspremie är 40000kr och inte 45000. Kalkylen blir alltså ännu dyrare. Men fr o m 1 juli är det 60000kr. Då blir det genast mycket billigare. ;-)
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inlägg av Satellite65 »

rockard skrev:
Jag delade min löjligt överarbetade kalkylator för privatköp på Facebook igår, tänkte att någon här kanske ville titta på den också. Det blir snabbt tydligt vilket privatekonomiskt vansinne det är, men är lite kul att pilla med.

Kalkylatorn bygger på att man lånar med fast ränta och rak amortering på 10 år. Celler med ljusare bakgrund är de man kan/ska ändra på. Celler som är/blir röda är inte relevanta baserat på val i andra celler.

Ingen köper väl en ny Tesla till 3,05% ränta? Det du har i kalkylen per månad (år1) betalar jag per år i ränta... :D
Annars så tror jag du är ganska rätt ute i kostnad, men gör en jämförelse mot en ny fossilbil med samma restvärde (%) så blir inte skillnaden så stor.
Jag räknade på en välutrustad passat diesel och min Model X blev ~2000kr dyrare i månaden, dvs 15-18% och det är det värt att köra TESLA :mrgreen:
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Verdi

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
....ja,ja. Vid det här laget vet nog alla vad jag tycker :roll:
OM man räknar med att värdet plötsligt faller som en sten pga dollarfall, världskrig, kolera, akne, mm och att elpriset höjs med flera hundra %, man burnar slut på en uppsättning däck/år, någon eldar upp min bil mm.
Ja, då blir det SVINDYRT att äga Tesla - jag håller med! ;)

Edit: låt mig förtydliga: jag säger inte att det är billigt att köra Tesla. Men tycker att en realistisk kalkyl inte bara ska utgå från det allra värsta tänkbara scenariot. Hittils har mig veterligen inte någon Tesla tappat lika mycket i värde irl som alla här inne förutspår. Att sia om framtiden är svårt - åt båda hållen. Visst kostar det att åka bil, men är man rädd för det så finns det allmänna kommunikationsmedel att tillgå.
Ja, men det har funnits faktorer som hållit priserna uppe de senaste åren som inte nödvändigtvis gäller framåt. Högkonjunktur, stigande bostadspriser, stigande dollarkurs, låga räntor, lågt utbud, inga direkta konkurrenter osv osv. Jag hoppas ju såklart att allt går bra men du ska nog inte räkna med högre restvärde än 50% efter 3 år och 6000 mil om du ska vara någorlunda realistisk. Själv ser jag allt över ett restvärde på 50% som ren bonus.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:

Ser ett par fel till, Summa handpenning beräknas inte och Totalt lån tar inte hänsyn till handpenning.

Efter att ha fyllt i mina uppgifter och anpassat supermiljöbilspremien, försäkringskostnaden samt sett till att Totalt lån minskas beroende av handpenningen så ser jag att jag sparar ca 2000:- per månad med att köpa en Model X 100D rätt bra utrustad jämfört med att ha en avgasbil. Inget privatekonomiskt vansinne här inte! Rena vinsten med en Tesla!

Detta förutsätter dock att man i handpenning lägger hela kostnaden på bilen samtidigt som det antas att dessa pengar bara hade legat på sparkonto med 0% ränta...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar