Aktivera handbroms med fotbroms
Moderator: Redaktion
Aktivera handbroms med fotbroms
Upptäckte att trycker man 2-3 gånger på bromspedalen lite hårt då bilen står stilla så aktiveras handbromsen. Det indikeras med handbromssymbol i displayen framför ratten och gör att bilen inte rullar bakåt eller framåt förrän man gasar. Praktiskt vid rödljus om man inte orkar hålla på bromsen och ändå vill ha kryp funktionen inkopplad.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Aktivera handbroms med fotbroms
Trycker man till rejält på bromsen så aktiveras Hill Hold, vilket kännetecknas av ett H i en cirkel. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
/LG G5 Dual
/LG G5 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Det räcker att trycka ner pedalen en gång. Kör i och för sig inte med creep mode.
Älskar den funktionen och använder den jämt, vid rödljus har dom andra bilarna inte en chans att hänga med
Älskar den funktionen och använder den jämt, vid rödljus har dom andra bilarna inte en chans att hänga med

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Funkar bra med Creep Mode med, den slutar Creep:a när man aktiverar Hill Hold.Lembritt skrev:Det räcker att trycka ner pedalen en gång. Kör i och för sig inte med creep mode.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Använder den oxo jämt
Lite extra kul vid rödljus som sagt 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nja handbroms finns ju inte i bilen, men parkeringsbroms finns. Det är däremot inte denna som används när det står ett H i displayen. Hill hold ersättes av vehicle hold för ett år sedan eller nått och använder den vanliga bromsen när den aktiverats.
Edit: även hill hold använde den vanliga bromsen men var begränsad till några sekunder.
Edit: även hill hold använde den vanliga bromsen men var begränsad till några sekunder.
Vänta nu va? Har jag missat nånting? Hur, vadå????Bjelke skrev:Använder den oxo jämtLite extra kul vid rödljus som sagt
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du trycker ner bromsen lite hårdare ett ((H)) dyker uppmati skrev:Vänta nu va? Har jag missat nånting? Hur, vadå????Bjelke skrev:Använder den oxo jämtLite extra kul vid rödljus som sagt
Du kan nu släppa bromsen gasa när det är grönt

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det har jag aldrig sett, hur kunde jag ha missat det???e5m1r skrev:Du trycker ner bromsen lite hårdare ett ((H)) dyker upp

Edit: Det var ju konstigt. Nu har jag läst i manualen, men jag känner inte alls igen det beteendet. Min bil rullar fritt när jag bromsar och stannar i en backe. Min uppfart hemma är ganska brant, det borde jag väl ha upptäckt i så fall? Jag har aldrig upplevt att det finns nån form av broms som håller bilen på plats, såvida jag inte trycker på parkeringsbromsen. Jag har alltid saknat den funktionen eftersom min förra bil gjorde så. Antingen så har jag missat nånting grovt eller så har min bil inte det. Måste kolla.
- Bjelke
- Teslaägare
Ja det måste du kolla upp!mati skrev:Det har jag aldrig sett, hur kunde jag ha missat det???e5m1r skrev:Du trycker ner bromsen lite hårdare ett ((H)) dyker upp
Edit: Det var ju konstigt. Nu har jag läst i manualen, men jag känner inte alls igen det beteendet. Min bil rullar fritt när jag bromsar och stannar i en backe. Min uppfart hemma är ganska brant, det borde jag väl ha upptäckt i så fall? Jag har aldrig upplevt att det finns nån form av broms som håller bilen på plats, såvida jag inte trycker på parkeringsbromsen. Jag har alltid saknat den funktionen eftersom min förra bil gjorde så. Antingen så har jag missat nånting grovt eller så har min bil inte det. Måste kolla.

Nog för att en Tesla är snabb vid rödljus men det blir ytterligare lite skojsigare med denna funktion sas

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
har det med övergången till nytt bromssystem som skedde samtidigt som introduktionen av AP att göra? Din bil kanske inte har hill hold eftersom bromssystemet är annorlunda?mati skrev:Det har jag aldrig sett, hur kunde jag ha missat det???e5m1r skrev:Du trycker ner bromsen lite hårdare ett ((H)) dyker upp
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
bara AP bilar?mati skrev:Det har jag aldrig sett, hur kunde jag ha missat det??? :shock:e5m1r skrev:Du trycker ner bromsen lite hårdare ett ((H)) dyker upp
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
Ja just det ja, det har du nog rätt i, det var ju iom att AP kom som dom introducerade "elektriska" bromsar och därmed möjligt för bilen att bromsa utan att man trycker på pedalen osv...HelectriC skrev:har det med övergången till nytt bromssystem som skedde samtidigt som introduktionen av AP att göra? Din bil kanske inte har hill hold eftersom bromssystemet är annorlunda?mati skrev:Det har jag aldrig sett, hur kunde jag ha missat det???e5m1r skrev:Du trycker ner bromsen lite hårdare ett ((H)) dyker upp
Så AP = Hill hold, antar jag iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kan förklara saken.
Jag hade Hill Hold på min gamla AP-fria 2014 års modell. Ett av de första tilläggen som kom i en mjukvaruuppgradering, jag var så imponerad att det gick att lägga till funktionalitet!
Skoda Enyaq 85x 2025
Fast det är nog det mer begränsade varianten som håller bilen stilla med motorn medan man flyttar över foten från bromsen till acceleratorn. Bilar med elektromekaniska bromsar har en version som håller bilen med bromsarna och visar då broms-h:et
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det känner jag igen däremot. Men det varar bara i nån sekund eller så, sen börjar bilen rulla igen. H-broms har jag uppenbarligen inte i min pre-AP. Det kan ju iofs förklara varför jag aldrig har sett det.bylund skrev:Fast det är nog det mer begränsade varianten som håller bilen stilla med motorn medan man flyttar över foten från bromsen till acceleratorn.

Jag blir bara mer och mer förtjust i denna funktion. Lite hårdare tryck på bromsen så går H-bromsen i. Sedan kan man sitta och chilla vid rödljuset tills det slår om till grönt och då - wam
- stampa på gasen och man flyger iväg!! Sparar viktiga hundradelar vid rödljusrace och avkopplande då man väntar.
Yes jag har AP2

Yes jag har AP2
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016