Har vid några tillfällen de senaste månaderna varit med om att UPS kabeln inte släpper fram strömmen. Sedan kan den fungera felfritt 10 ggr och så plötsiigt är det stopp. Om man lyfter på kabeln vid den kontakt som kopplas till bilen fingerar den igen.
Måste vara ett glapp i kabeln eller i kontakten.
Har någon varit ute för samma fel?
Bilen en S 85 levererad i november 2014 med 3500 mil på mätaren.
Fel på laddsladden
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fel på laddsladden
Liknande iaf, upptäckte nyligen att den bryter laddningen om jag petar på kontakten (upptäcktes när jag oavsiktligt råkade dra i kabeln)...
Göra rent från ev smuts i kontakterna och slipa bort ev fula kanter på kontakten kan hjälpa (kantstött plast på kontakten kan göra att den
inte når in i uttaget ordentligt => glappkontakt)...
Har gjort rent osv men inte hunnit kolla om det blev bättre...
Min laddar som den ska så länge man inte rör kontakten iaf.
Göra rent från ev smuts i kontakterna och slipa bort ev fula kanter på kontakten kan hjälpa (kantstött plast på kontakten kan göra att den
inte når in i uttaget ordentligt => glappkontakt)...
Har gjort rent osv men inte hunnit kolla om det blev bättre...
Min laddar som den ska så länge man inte rör kontakten iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
har du försökt med FedEx-sladden? kanske funkar bättre?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Eller DHL-Sladden...fnissHelectriC skrev:har du försökt med FedEx-sladden? kanske funkar bättre?

2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Japp
Har fått byta UMC 2ggr. Fick båda på garanti.
Det började med att den inte ville öppna laddluckan när man tryckte på knappen och sedan började även laddningen strula.
Första gången skickade Tesla en ny till mig, men andra gången fick jag åka in med den till SC.
Det syntes på kablen att den blivit tvinnad invändigt och hade fått en liten bulle vid laddhandtaget.
Även fast jag behandlade kabeln riktigt snällt när jag lindade, så gick min andra UMC ändå sönder.
Jag tror att det kan bero på att det är olika area på ledarna i kabeln, 5x grova och 2x väldigt tunna.
Efter jag fick den andra UMC:n har jag slutat att linda kabeln varje gång, för att få ner den i väskan.
Nu lägger jag bara in hela kabeln i bagaget bak. Lindar den bara om jag behöver mer plats, vilket är väldigt sällan.
Har fått byta UMC 2ggr. Fick båda på garanti.
Det började med att den inte ville öppna laddluckan när man tryckte på knappen och sedan började även laddningen strula.
Första gången skickade Tesla en ny till mig, men andra gången fick jag åka in med den till SC.
Det syntes på kablen att den blivit tvinnad invändigt och hade fått en liten bulle vid laddhandtaget.
Även fast jag behandlade kabeln riktigt snällt när jag lindade, så gick min andra UMC ändå sönder.
Jag tror att det kan bero på att det är olika area på ledarna i kabeln, 5x grova och 2x väldigt tunna.
Efter jag fick den andra UMC:n har jag slutat att linda kabeln varje gång, för att få ner den i väskan.
Nu lägger jag bara in hela kabeln i bagaget bak. Lindar den bara om jag behöver mer plats, vilket är väldigt sällan.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Laddsladden slutade fungera när jag bestämt mig för att köra upp till Mölndal. De testade och sa att det kommit in vatten. Fick en ny på garantin utan diskussion. Bilen är nu drygt 2 år gammal och bilen har 4 års garanti eller 8000 mil undantaget drivlina och batteri som har 8 år. Helt klart står sig detta mycket bra i bilvärlden. Känns tryggt med Tesla.
På tal om laddsladden. Det första som började krångla var att det blev svårare och svårare att öppna laddluckan med knappen på kontakten och till slut gick det inte. Så märker ni det kan sladden vara upphällningen.
Köpte en Wallbox. Blev inspirerad av Teslapodden.
På tal om laddsladden. Det första som började krångla var att det blev svårare och svårare att öppna laddluckan med knappen på kontakten och till slut gick det inte. Så märker ni det kan sladden vara upphällningen.
Köpte en Wallbox. Blev inspirerad av Teslapodden.
Köpte vår Model S som är uttagen i mars 2014 i november 2016. Bilen levererades fulladdad och jag körde de första dagarna glad i hågen över den nya bilen. Sedan på fjärde dagen skulle jag ladda för första gången. Luckan öppnade sig och i med sladden och det gröna pulsande ljuset visade att laddningen hade startat. Gick in och lagade middag. Sen gick jag ut för att kolla hur det gick. Inget funkade. Laddningen hade avslutats samtidigt som jag vände ryggen till. Jag hade 80 km i range och 55 km till servicecenter i Upplands Väsby. Tur man har en förstående chef! Jag tog ledigt på förmiddagen dagen efter och fick en ny laddkabel av Tesla på garantin som dessutom var av en uppgraderad modell. Sedan dess har det funkat perfekt!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40