Tankar efter första provkörningen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare

Inlägg av jakobt »

Hallå,

Igår fick jag chansen att köra en Tesla för första gången och det blev i deras popup-store i Karlstad. Körde en 90D med AP2 och min snabba sammanfattning är detta:

Plus:
- Makalöst trevligt drivlina. Direkt respons vid acceleration, riktigt bra tryck i motorn, bra grepp tack vare fyrhjulsdriften.
- Väghållningen. Den ligger väldigt fint på vägen och den är stabil även i snabba svängar.
- Komfort. Trots avsaknad av luftfjädring var min upplevelse att bilen tar ojämnheter nästan lika bra som nya BMW 5-serien som jag också sneglar på. Testbilen hade 19" dubbfria.
- Den där svårdefinierade wow-känslan som bilen ger överlag. Från att man sätter sig i bilen till att man glider iväg ljudlöst, den stora skärmen, inställningsmöjligheterna och infotainmentsystemet.

Minus:
- AP2 funkade knappt. På de 70- och 90-vägar vi körde på först gav den bara meddelande om att autopilot inte godkändes på dessa vägar. Endast på motorvägen gick den med på att aktiveras men då i max 80 km/h. Vad ska man med den till då? Man kunde även se i displayen att den tolkade sidolinjerna väldigt "vobblande" trots att bilen kördes rakt fram på vägen. Kändes som att man testkör en ickefärdig funktion.
- Baksätet. Nu är jag inte lång, men hade ändå svårt att sitta bekvämt i det låga baksätet. Håret touchade taket och låren fick inget stöd alls under. Här skulle jag inte vilja sitta på längre resor. Som tur är skulle detta vara barnens plats för oss, så det är ingen dealbreaker. ;)
- Avsaknad av premiumkänsla i interiören. Jo, bilen hade premiumpaket men den är fortfarande långt ifrån exempelvis nya E-klass eller nya 5-serien. Och varför finns det inte dörrfack varken fram eller bak?

Summa summarum, plussidan väger ändå över rejält och hittar jag en lagerbil med AP1 till vettigt pris kan jag absolut tänka mig detta som nästa bil.

/Jakob
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
vigge50

Re: Tankar efter första provkörningen

Inlägg av vigge50 »

När det kommer till autopiloten så har Tesla fått lite problem med övergången från AP1 till AP2 vilket har gjort att de än så länge har begränsat hastigheten på AP2 till 80 km/h. AP1 funkar upp till 150 km/h tror jag och det är såklart även tänkt att AP2 ska komma dit men när de händer vet vi inte. Antagligen så är detta även anledningen till att den var vinglig, AP2 har inte kommit upp i funktionerna av AP1 än.

Elon angående AP2
Yes, we had some challenges in the transmission from Mobileye to Tesla software running on GPU. The original plan was to have a migration strategy where we have Mobileye and Tesla Vision operating at the same time to have this kind of a smooth process, but Mobileye refused to do that so that forced us to re-spin the board and caused unexpected delays.
https://electrek.co/2017/02/23/tesla-en ... l-parking/
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Angående baksätet så kolla in model X istället om det ska sitta långa människor där. Model X är en av få bilar jag kan "sitta bakom mig själv" i. Jag är 188cm. I mitten bak får man dock vara liten då balken går där (har själv 6sits så det finns inget säte där i min bil)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Ap2 skall fixa högre hastigheter om 2 veckor enligt Elon. Inom 2 månader då... ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fundera på hur ofta du sitter i baksätet? Det kanske inte spelar någon roll om du får plats där eller inte? Om du tror att vuxna ska sitta bak ofta Tilda på en X där sitter man förträffligt i andra raden.

AP2 har betydligt större potential att bli bra. Tror det kommer vara överlägsen AP1 till sommaren eller så. Tänk på att Tesla inte är som andra bilar eftersom den uppdateras hela tiden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Fundera på hur ofta du sitter i baksätet? Det kanske inte spelar någon roll om du får plats där eller inte? Om du tror att vuxna ska sitta bak ofta Tilda på en X där sitter man förträffligt i andra raden.

AP2 har betydligt större potential att bli bra. Tror det kommer vara överlägsen AP1 till sommaren eller så. Tänk på att Tesla inte är som andra bilar eftersom den uppdateras hela tiden.
Jag tror att ap2 är ikapp till sommaren. Överlägsen är nog lätt 2 år bort. Minst. Just eftersom det behövs lagändringar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
LarsL skrev:

Jag tror att ap2 är ikapp till sommaren. Överlägsen är nog lätt 2 år bort. Minst. Just eftersom det behövs lagändringar.
Den självkörande delen får vi nog inte se bra länge nej. Men AP2 kan ju bli bättre än AP1 utan att det behövs nya lagar.
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare

Inlägg av jakobt »

Enligt Tesla.com ingår numera även Summon och autopark i AP1, det trodde jag bara var i AP2 nyss?

"Din Tesla anpassar hastigheten till trafikförhållanden, håller sig i sin fil, byter automatiskt fil utan insats från föraren, sköter övergången från en motorväg till en annan, tar en avfart från motorvägen när du närmar dig din destination, parkerar sig själv när i närheten av en parkeringsplats och kan kallas till och från ditt garage med Summon-funktionen. "

För övrigt verkar alla priser ha hoppat upp 5% sen förra veckan?

/Jakob
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

parkerar sig själv när i närheten av en parkeringsplats och kan kallas till och från ditt garage med Summon-funktionen.
Känner jag igen dessa funktioner från vad som lovades i AP1 men som aldrig kom?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Franz skrev:
Ap2 skall fixa högre hastigheter om 2 veckor enligt Elon. Inom 2 månader då... ;)
Vid den första torsdagen då månen står i linje med mars... :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

jakobt skrev:
Hallå,

Igår fick jag chansen att köra en Tesla för första gången och det blev i deras popup-store i Karlstad. Körde en 90D med AP2 och min snabba sammanfattning är detta:

Plus:
- Makalöst trevligt drivlina. Direkt respons vid acceleration, riktigt bra tryck i motorn, bra grepp tack vare fyrhjulsdriften.
- Väghållningen. Den ligger väldigt fint på vägen och den är stabil även i snabba svängar.
- Komfort. Trots avsaknad av luftfjädring var min upplevelse att bilen tar ojämnheter nästan lika bra som nya BMW 5-serien som jag också sneglar på. Testbilen hade 19" dubbfria.
- Den där svårdefinierade wow-känslan som bilen ger överlag. Från att man sätter sig i bilen till att man glider iväg ljudlöst, den stora skärmen, inställningsmöjligheterna och infotainmentsystemet.

Minus:
- AP2 funkade knappt. På de 70- och 90-vägar vi körde på först gav den bara meddelande om att autopilot inte godkändes på dessa vägar. Endast på motorvägen gick den med på att aktiveras men då i max 80 km/h. Vad ska man med den till då? Man kunde även se i displayen att den tolkade sidolinjerna väldigt "vobblande" trots att bilen kördes rakt fram på vägen. Kändes som att man testkör en ickefärdig funktion.
- Baksätet. Nu är jag inte lång, men hade ändå svårt att sitta bekvämt i det låga baksätet. Håret touchade taket och låren fick inget stöd alls under. Här skulle jag inte vilja sitta på längre resor. Som tur är skulle detta vara barnens plats för oss, så det är ingen dealbreaker. ;)
- Avsaknad av premiumkänsla i interiören. Jo, bilen hade premiumpaket men den är fortfarande långt ifrån exempelvis nya E-klass eller nya 5-serien. Och varför finns det inte dörrfack varken fram eller bak?

Summa summarum, plussidan väger ändå över rejält och hittar jag en lagerbil med AP1 till vettigt pris kan jag absolut tänka mig detta som nästa bil.

/Jakob
Såg att denna stod i Infra City. Sjukt snygg färg! Verkar ha allt utom luftfjädring samt AP2.
IMG_1827.JPG
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare

Inlägg av jakobt »

SolnaGnagarn skrev:

Såg att denna stod i Infra City. Sjukt snygg färg! Verkar ha allt utom luftfjädring samt AP2.
Riktigt schysst spec. Lite väl högt förmånsvärde bara.
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

jakobt skrev:
SolnaGnagarn skrev:

Riktigt schysst spec. Lite väl högt förmånsvärde bara.
Ääähhh, YOLO!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Köp en X istället. Då har du suddat ut alla dina minus. Stort baksäte, bättre premiumkänsla och sidofack i dörrarna. :-)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Om du behövde tanka undrar jag ifall du verkligen provkörde rätt bil :lol:
Driver sajten Car.info
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Läser rubriken och funderar på om det inte skulle stått "Laddar efter första provkörningen". ;)

*fredagshumor* (på en söndag!)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Franz skrev:
Om du behövde tanka undrar jag ifall du verkligen provkörde rätt bil :lol:

Men va faan! Du var en minut innan mig med "skämtet"... Nu blev mitt ännu sämre än vad det var från början! Faan! ;)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Läser rubriken och funderar på om det inte skulle stått "Laddar efter första provkörningen". ;)

+1

Hade liknande tankegångar... :lol:
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare

Inlägg av jakobt »

Jerker skrev:
joel80 skrev:

+1

Inte "laddgångar" då...? :roll: ;)
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Är det bara göteborgare här?

Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

SolnaGnagarn skrev:

Vesst serrö. De teslar elbilar.

Jag bjuder på en till:
-Vet du när Göteborgare märker att de kör elbil?
- De el la när de tankar.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Torkel skrev:
SolnaGnagarn skrev:

Vesst serrö. De teslar elbilar.

Jag bjuder på en till:
-Vet du när Göteborgare märker att de kör elbil?
- De el la när de tankar.
BildBildBild
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Är iofs stockholmare, men jag ett gammalt Göteborgsskämt jag med.
Vad får man om man sätter på glasögon på en gös?
Han blir serigös.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

jakobt skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:

+1

Inte "laddgångar" då...? :roll: ;)
Det är det som kallas sladdar... :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar