Igår fick jag chansen att köra en Tesla för första gången och det blev i deras popup-store i Karlstad. Körde en 90D med AP2 och min snabba sammanfattning är detta:
Plus:
- Makalöst trevligt drivlina. Direkt respons vid acceleration, riktigt bra tryck i motorn, bra grepp tack vare fyrhjulsdriften.
- Väghållningen. Den ligger väldigt fint på vägen och den är stabil även i snabba svängar.
- Komfort. Trots avsaknad av luftfjädring var min upplevelse att bilen tar ojämnheter nästan lika bra som nya BMW 5-serien som jag också sneglar på. Testbilen hade 19" dubbfria.
- Den där svårdefinierade wow-känslan som bilen ger överlag. Från att man sätter sig i bilen till att man glider iväg ljudlöst, den stora skärmen, inställningsmöjligheterna och infotainmentsystemet.
Minus:
- AP2 funkade knappt. På de 70- och 90-vägar vi körde på först gav den bara meddelande om att autopilot inte godkändes på dessa vägar. Endast på motorvägen gick den med på att aktiveras men då i max 80 km/h. Vad ska man med den till då? Man kunde även se i displayen att den tolkade sidolinjerna väldigt "vobblande" trots att bilen kördes rakt fram på vägen. Kändes som att man testkör en ickefärdig funktion.
- Baksätet. Nu är jag inte lång, men hade ändå svårt att sitta bekvämt i det låga baksätet. Håret touchade taket och låren fick inget stöd alls under. Här skulle jag inte vilja sitta på längre resor. Som tur är skulle detta vara barnens plats för oss, så det är ingen dealbreaker.

- Avsaknad av premiumkänsla i interiören. Jo, bilen hade premiumpaket men den är fortfarande långt ifrån exempelvis nya E-klass eller nya 5-serien. Och varför finns det inte dörrfack varken fram eller bak?
Summa summarum, plussidan väger ändå över rejält och hittar jag en lagerbil med AP1 till vettigt pris kan jag absolut tänka mig detta som nästa bil.
/Jakob