fob

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

fob

Inlägg av jans »

Plötsligt kan jag inte öppna dörren, ingen reaktion när jag närmar mig eller trycker "öppna" med fob:en.
Till slut får jag upp dörren, men Tesslan vägrar köra, visar "key not present in car" eller något liknande. Halv panik eftersom jag tillfälligt parkerat på ett högt opassande ställe. Oturligt nog har jag inte luren med tesla-appen på mig.
Till sist hoppar "växeln" i alla fall in och vi kör iväg.

Batteriet i fobben slut, tänkte jag, men i morse kan jag plötsligt manövrera teslan från foben från 15-20 meter igen.....

Nån som bytt batteriet i fob:en ?
Hur länge ungefär skall den räcka ?

Nån idé om vad som kan ha hänt ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: fob

Inlägg av dstr »

Jag har läst om tjuvar som ställer sig på stora parkeringar med störsändare.

Stressade personer hoppar ur bilen, trycker slentrianmässigt på låsknappen på fjärren och springer in i affären, utan att märka att bilen aldrig låste sig. Sen är det fritt fram för tjuven att öppna bagagelucka+dörrar och plocka åt sig.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det finns info i instruktioerna att man behöver lägga den i en av mugghållarna om batteriet är dåligt liksom vart på bilen ma lägger nyckeln för att kunna öppna... Inte råkat ut för det men om lågt batteri i FOB så finns i varje fall info vart man skall lägga den för att kunna öppna och starta
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Jag har haft bilen i snart ett och ett halvt år utan batteriproblem med key fob. Däremot brukar bilen inte känna av den om jag har mobilen i samma ficka.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

MEL skrev:
Jag har haft bilen i snart ett och ett halvt år utan batteriproblem med key fob. Däremot brukar bilen inte känna av den om jag har mobilen i samma ficka.
Då måste du vara en av de första i Svergie?
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Det var ett tiotal bilar levererade när jag fick min.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

MEL skrev:
Det var ett tiotal bilar levererade när jag fick min.
Får man fråga antal mil och hur ser med ev. försämrad batterikapacitet ser ut och om det märks?
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Jag har kört ca 2200 mil och har inte upplevt sämre batterikapacitet under den tid jag haft bilen. Däremot är det stora säsongsvariationer mellan olika årstider, då den drar väsentligt mer vinter-tid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Drar bilen mer energi eller kan batteriet hantera mindre energi? Har ju hört från Leafare att de vid kallare temperatur inte får in eller ut lika mycket energi som när det är varmare.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Värma batteri och coupe drar mer energi på vintern. Själv märkte jag ingen skillnad då jag inte åker så långt. Konstaterar bara att 75-80% laddning alltid räcker och blir över för mina dagliga behov oavsett tid på året. Nu har jag inga långa resor normalt sett. Uppsala-Stockholm och lite resor runt Stockholm typ. Det vi vet är att Tesla är mer energieffektiv än alla andra elbilar pgr av den avancerade batteristyrning/klimat. Det finns en tråd på forumet om hur man får maximal räckvidd på vintern. Det viktigaste vid långresa är förvärma batteriet och som alltid hålla en lagom hastighet.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Att jag frågar är bl.a. att jag varje vecka kör Lödde-Smålandsstenar T o R och är 38 mil varav ca 12 mil är motorväg och resten 70-90 väg en av de första gångerna jag körde där lyckades jag precis komma hem igen 1 mil kvar. Fick köra lite sakta i slutet och kalt blev det men lyckades.

Men nu är det helt omöjligt och jag provade även för någon vecka sedan att köra motorvägs delen i 90 (usch drygt) men även då beräknades de till ca 0% kvar och omvägen om Falkenberg (ca 4 mil) var ett faktum och det förlänger hemresan med ca 1 timme.

Nu har kunden fixat möjlighet att ladda så problemet är löst men som jag upplevt det tappar man iallafall räckvidd i början av användandet av bilen kanske någon annan märkt liknande?
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

leiflodde skrev:
Att jag frågar är bl.a. att jag varje vecka kör Lödde-Smålandsstenar T o R och är 38 mil varav ca 12 mil är motorväg och resten 70-90 väg en av de första gångerna jag körde där lyckades jag precis komma hem igen 1 mil kvar. Fick köra lite sakta i slutet och kalt blev det men lyckades.

Men nu är det helt omöjligt och jag provade även för någon vecka sedan att köra motorvägs delen i 90 (usch drygt) men även då beräknades de till ca 0% kvar och omvägen om Falkenberg (ca 4 mil) var ett faktum och det förlänger hemresan med ca 1 timme.

Nu har kunden fixat möjlighet att ladda så problemet är löst men som jag upplevt det tappar man iallafall räckvidd i början av användandet av bilen kanske någon annan märkt liknande?
Jag försöker föra lite statistik på detta.
Om jag laddar min p85+ som jag nästan kört 4 000 mil med till 80% typical så blir den uppgivna räckvidden 302 km, och om jag gör samma sak med P85D så blir motsvarande siffra 320 km. Räckvidden försämras successivt hela tiden.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

dstr skrev:
Jag har läst om tjuvar som ställer sig på stora parkeringar med störsändare.

Stressade personer hoppar ur bilen, trycker slentrianmässigt på låsknappen på fjärren och springer in i affären, utan att märka att bilen aldrig låste sig. Sen är det fritt fram för tjuven att öppna bagagelucka+dörrar och plocka åt sig.
Jag har råkat ut för detta i en BMW. Tryckte på fjärrkontrollen och sprang iväg. Jag ställde bilen i stan vid en park, någonstans i Tyskland. Det satt några snubbar på en parkbänk inte långt bort. Jag hade en laptop i bakluckan vilket gjorde att jag var extra noga att trycka på knappen. Det var en massa trafik runt om så jag märkte inte att låset gick i, men jag kan ta gift på att jag "låste" bilen.

Oavsett vilket var bagaget rensat när jag kom tillbaka, utan märken på bilen. Kul. Not.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

En bra anledning att ha bilen inställd på att låsa själv när man går ifrån den. Jag tänkte att det var mest för om man skulle glömma själv, men det hjälper ju mot störsändare också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

bylund skrev:
En bra anledning att ha bilen inställd på att låsa själv när man går ifrån den. Jag tänkte att det var mest för om man skulle glömma själv, men det hjälper ju mot störsändare också.
Ja, under förutsättning att inte tjuven hinner fram och öppnar en dörr innan bilen hinner låsa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Man hinner inte gå många meter, så i alla fall jag upplever risken som liten att någon skall försöka smita in när man går ifrån bilen. Möjligtvis om någon hukar sig på passagerarsidan om jag är ensam.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

bylund skrev:
Det är precis det som är anledningen till att INTE använda autolock, då tror man ju att den låser sig själv och kontrollerar inte att den verkligen är låst. Man bara går därifrån och då sitter ngn där och blockerar signalen. För det är ju när foben är på ett visst avstånd från bilen som den låser, dvs det skickas signal ändå vid autolock. Eller hur?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Bra med Tesla då ma ser hur handtagen åker in, backspeglarna fälls in och den blinkar till... Händer inte det efter 10-15 meter är det bara att återvända och ladda hagelbössan...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Niclas skrev:
bylund skrev:
Det är precis det som är anledningen till att INTE använda autolock, då tror man ju att den låser sig själv och kontrollerar inte att den verkligen är låst. Man bara går därifrån och då sitter ngn där och blockerar signalen. För det är ju när foben är på ett visst avstånd från bilen som den låser, dvs det skickas signal ändå vid autolock. Eller hur?
Om signalen blockeras så låses ju bilen.

Liknande hände just mig, jag hade fob'en i fickan med kreditkorts-fodral och passerkort (undrar om Tesla kör rfid?), och då har jag märkt att den inte känner av mig. Lyfter jag den ngn centimeter i fickan så låses bilen upp. När jag åkte en sväng nyss så hade jag kommit halvvägs ner på gatan när texten "Nyckel är inte kvar i bilen" dök upp. Jag fiskade upp fob'en och då försvann texten.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Niclas skrev:
bylund skrev:
Det verkar som en överdrivet komplicerad lösning jämfört med att bara låta den låsa efter att den tappat signal om ingen är i bilen. Finns det något som tyder på att det krävs kommunikation också vid ett visst avstånd?

Jag brukar dock låsa manuellt ändå, ser mest att självlåsningen fungerar som en extra säkerhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

jag använder autolåsningenhela tiden. fungerar kanon.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Autolåsningen verkar ju vara en bra försäkring mot låspirater. Om signalen försvinner så låser sig bilen, vilket den gör om signalen störs ut. Eller kanske rättare det normala tillståndet för bilen är att vara låst, ändras bara av rätt fob signal.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

point1 skrev:
Såvitt jag vet så låser inte bilen sig självt om man öppnar den manuellt, så brukar undvika att använda foben för att låsa upp/låsa bilen.
Såvitt jag vet så låser den sig självt om man har öppnat den manuellt (åtminstone om man kör iväg, det kan vara så att den förblir olåst om man bara låser upp den och inte gör något mer). Om man däremot när man har parkerat dubbelklickar som för att låsa upp bilen innan den låst sig självt så förblir den definitivt olåst.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Skulle vilja att Tesla bygger in geofencing i sin app. Dvs om bilen rör sig "x" meter eller km så får man en varning. Hade varit perfekt...
Skriv svar