Honda Clarity EV - 13 mil för $35000
Moderator: Redaktion
Honda Clarity EV - 13 mil för $35000
Många har säkert noterat Hondas släpp av info om deras kommande batteribil som satsar mer på storlek och pris än på batterier. För mig är det obegripligt hur en bil som kostar $35000 och bara har en räckvidd på 13 mil skulle kunna kännas som en bra affär för nån?
Jag tycker Electreks krönika om denna bil är väldigt bra och belyser många aspekter. De tar också upp hur Honda gör med sin vätgasbil: De erbjuder den bara i Californien och då bara som leasing. Då kan de leasa ut bilen för ett pris som är billigare än det kostar dem för att kunna skaffa sig rättigheter att sälja fler fossilbilar där. Bara det är en anledning till att bojkotta Hondas plågsamma batteribilsförsök...
https://electrek.co/2017/02/27/honda-cl ... nge-price/
Jag tycker Electreks krönika om denna bil är väldigt bra och belyser många aspekter. De tar också upp hur Honda gör med sin vätgasbil: De erbjuder den bara i Californien och då bara som leasing. Då kan de leasa ut bilen för ett pris som är billigare än det kostar dem för att kunna skaffa sig rättigheter att sälja fler fossilbilar där. Bara det är en anledning till att bojkotta Hondas plågsamma batteribilsförsök...
https://electrek.co/2017/02/27/honda-cl ... nge-price/
Re: Honda Clarity EV - 13 mil för $35000
Jag har fortfarande inte förstått varför journalister stirrar sig blinda på batteristorleken men är helt ointresserade av laddmöjligheterna. Ja, 13 mil är kort, men om den går att snabbladda med CCS/ChaDeMo samt har trefasladdning 11 kW så är det i alla fall bättre än de flesta andra elbilar på marknanden. Kan man bara ladda den med enfas så är det en omöjlighet att bruka bilen på andra sätt än man skulle bruka en elcykel med tak.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Ja, fast bilen är ganska stor. Den är alltså förmodligen tänkt som familjebil, inte enbart som city- och pendlarbil. För att vara användbar på riktigt måste man kunna köra åtminstone 20 riktiga mil. Annars fortsätter folk att köpa bensinbilar, och är man lite konspiratoriskt lagd så kan man nästan misstänka att det är precis det Honda vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, det är det man misstänker. Jag tror många fossilbilstillverkare tänker så. "Hur gör vi för att både verka miljövänliga och samtidigt kunna fortsätta som vanligt?"mati skrev:Ja, fast bilen är ganska stor. Den är alltså förmodligen tänkt som familjebil, inte enbart som city- och pendlarbil. För att vara användbar på riktigt måste man kunna köra åtminstone 20 riktiga mil. Annars fortsätter folk att köpa bensinbilar, och är man lite konspiratoriskt lagd så kan man nästan misstänka att det är precis det Honda vill.
Jag fattar inte heller. En småbil med 13 mils räckvidd och prislapp på 120 000, visst, den kanske skulle hitta sina köpare. Men köper man en bil för 350 000, då vill man ha en fullfjädrad familjebil för alla användningsområden - och det inkluderar en rejäl räckvidd och bra laddmöjligheter.
Fattar inte att alla biltillverkare utom Tesla ska ha så svårt att förstå detta.
Fattar inte att alla biltillverkare utom Tesla ska ha så svårt att förstå detta.
För att de inte vill förstå det? Facit/Kodak/Nokia-syndromet.Jerka skrev:Jag fattar inte heller. En småbil med 13 mils räckvidd och prislapp på 120 000, visst, den kanske skulle hitta sina köpare. Men köper man en bil för 350 000, då vill man ha en fullfjädrad familjebil för alla användningsområden - och det inkluderar en rejäl räckvidd och bra laddmöjligheter.
Precis. Struts-syndromet skulle jag vilja kalla det. Stoppa huvudet i sanden och hoppas att det där eländiga elbilssnacket går över.Jerker skrev:
För att de inte vill förstå det? Facit/Kodak/Nokia-syndromet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Apropå det här med att "göra en Nokia" osv....mati skrev:Precis. Struts-syndromet skulle jag vilja kalla det. Stoppa huvudet i sanden och hoppas att det där eländiga elbilssnacket går över.Jerker skrev:
För att de inte vill förstå det? Facit/Kodak/Nokia-syndromet.

http://www.va.se/nyheter/2017/02/27/nu- ... och-snake/
Fast lite kul är det och prislappen är ju inte som en smartphone, men dom vägrar att ge upp lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Är det ett skämt eller? Jag var tvungen att titta på artikelns publiceringsdatum, men de skriver ju iofs om Ifån7. Ähmm ja. Det där med hålkort och reläer i datorer fungerade ju också. Så varför inte?Bjelke skrev:Apropå det här med att "göra en Nokia" osv....Strutsen har tittat upp igen.... efter 17 år, och vad gör dom då?
![]()
Lite kul dock att de säger att det är den grönaste bilen de byggt.
Undrar hur vätgasdyrkarna tolkar det

Svart X90D, bokat en M3.
Riktigt tråkigt, har med spänning gått och väntat på denna Honda bil. Honda prylar brukar ha enormt god driftsäkerhet men 13 mil till samma pris som en M3 

nöjd med min Ampera tillsvidare
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
De kommer låta ungefär såhär: "ommeh batteriiiiiiiieeeeeeerna dååå, och liiiiiiiiiiithiiiiiiiiuuuuuuum juuueeeeee!"Anders77 skrev:Lite kul dock att de säger att det är den grönaste bilen de byggt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Helt galen bil som tyvärr visar att Honda vill att batteribilar ska misslyckas. Något annat sätt att se på saken finns inte.
Om den kostat någonstans runt 120kkr så had den kanske haft en niche. Men nu? Vem är det som fick hjärnblödning på konstruktionskontoret där egentligen?
Skönt också att de motiverar det med att en Honda ska vara billig... Meeen så säljer de Honda NSX för 1,5 miljoner. Bra stringens där.
- Gustafsson
- Teslaägare
Hjärnsläpp hos marketingavdelningen. Har den inte en mycket bra snabbladdning borde den vara stendöd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16