Motion till BRF för laddstolpar
Moderator: Redaktion
- mattiasottosson
- Teslaägare
Motion till BRF för laddstolpar
Hej!
Har länge tänkt att skriva en motion för laddplatser till min BRF. Tyvärr upptäckte jag, till min stora fasa, en lapp på ytterdörren som informerade att sista dagen för att lämna motioner till årets stämma var idag. Strålande timing, speciellt i och med att jag är bortlovad hela kvällen sen lång tid tillbaka.
Vet att det förmodligen finns mycket information att hämta både här på forumet och på google i frågan, men eftersom det brinner lite med deadlinen så tänkte jag helt enkelt fråga om någon här har skrivit någon liknande motion, eller har lite tips på bra punkter man bör ta upp? Just för att påskynda det sena kvällsarbetet.
Ber på förhand om ursäkt om jag framstår som lat, men det är för att få lite mer kött på benen snabbare, så jag kan lämna in något som har lite större sannolikhet att klubbas igenom.
Det finns 34 utomhusplatser totalt i föreningen. Ingen av dem har någon form av el (för motorvärmare etc) framdragen idag.
Tänkte att det kanske inte är helt orimligt att låta kanske fyra av dem förses med stolpar. Både sett till att man kan få statligt bidrag (om jag förstått det rätt) och miljöaspekten, samt att det blir attraktivt för föreningen att det faktiskt finns stolpar som möjliggör laddning.
Har länge tänkt att skriva en motion för laddplatser till min BRF. Tyvärr upptäckte jag, till min stora fasa, en lapp på ytterdörren som informerade att sista dagen för att lämna motioner till årets stämma var idag. Strålande timing, speciellt i och med att jag är bortlovad hela kvällen sen lång tid tillbaka.
Vet att det förmodligen finns mycket information att hämta både här på forumet och på google i frågan, men eftersom det brinner lite med deadlinen så tänkte jag helt enkelt fråga om någon här har skrivit någon liknande motion, eller har lite tips på bra punkter man bör ta upp? Just för att påskynda det sena kvällsarbetet.
Ber på förhand om ursäkt om jag framstår som lat, men det är för att få lite mer kött på benen snabbare, så jag kan lämna in något som har lite större sannolikhet att klubbas igenom.
Det finns 34 utomhusplatser totalt i föreningen. Ingen av dem har någon form av el (för motorvärmare etc) framdragen idag.
Tänkte att det kanske inte är helt orimligt att låta kanske fyra av dem förses med stolpar. Både sett till att man kan få statligt bidrag (om jag förstått det rätt) och miljöaspekten, samt att det blir attraktivt för föreningen att det faktiskt finns stolpar som möjliggör laddning.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Motion till BRF för laddstolpar
Jag tycker man skall börja med att förslå att man skall undersöka saken. (kanske skapa en grupp som kan ta fram beslutsunderlag)
Det kostar inget förutom frivilligt arbete och är lättare att få igenom än att förslå att de skall sätta upp x antal laddplatser. och att de sedan inom en viss tidsperiod skall presentera denna (de kan även få tillåtelse att ta in offerter et.c.).
Om man får med några i styrelsen i arbetet är det också lättare att få dessa att sedan att gå med på investeringen för att de redan investerat sin tid i projektet.
Det kostar inget förutom frivilligt arbete och är lättare att få igenom än att förslå att de skall sätta upp x antal laddplatser. och att de sedan inom en viss tidsperiod skall presentera denna (de kan även få tillåtelse att ta in offerter et.c.).
Om man får med några i styrelsen i arbetet är det också lättare att få dessa att sedan att gå med på investeringen för att de redan investerat sin tid i projektet.
Här har du nästan färdiga motioner för brf'er och en massa annat nyttigt att veta för BRFer och flerbostadshus:
www.fixaladdplats.se
www.fixaladdplats.se
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- spacemoose
- Teslaägare
Håller med Mickep. Be stämman om att tillsätta ett arbetsutskott som utreder och levererar ett förslag tillbaka till styrelsen inom viss specificerad tid.
Att sätta upp laddplats krävs det inte ett stämmobeslut för utan det kan styrelsen själva besluta.
Att få stämman att besluta om en utredning är troligen betydligt enklare än att få bifall på att sätta upp laddplatser för då skall alla tycka till. Insatta såväl som oinsatta.
Viktigt att tänka på är att motionen formuleras med en att-sats så det tydligt går att svara ja eller nej på motionen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Att sätta upp laddplats krävs det inte ett stämmobeslut för utan det kan styrelsen själva besluta.
Att få stämman att besluta om en utredning är troligen betydligt enklare än att få bifall på att sätta upp laddplatser för då skall alla tycka till. Insatta såväl som oinsatta.
Viktigt att tänka på är att motionen formuleras med en att-sats så det tydligt går att svara ja eller nej på motionen.
Model 3 SR+ Refresh 2021 samt Model Y Performance 2024.
Model S 90D 2016 - såld.
Model S 90D 2016 - såld.
Skickar ett PM med vår proposition till årsstämman i mars. Hos oss är det vi i styrelsen som driver detta.mattiasottosson skrev:Hej!
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- mattiasottosson
- Teslaägare
Tror det är helt rätt väg att gå att tillsätta en liten utredningsgrupp för frågan.
Känns spontant, precis som ni säger, som att det mjukar upp för ett beslut med en positiv utgång i senare skede.
Bra med fixaladdplats-motionen som mall.
Tack för snabb input!
Känns spontant, precis som ni säger, som att det mjukar upp för ett beslut med en positiv utgång i senare skede.
Bra med fixaladdplats-motionen som mall.
Tack för snabb input!
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
Kan bara tipsa om att försöka få in mer än "standard" 3.7kw laddare.
Vi har dessa i vårat garage vilket ger ca 14km/h på X:en, det fungerar ju för daligt bruk men har man kört mycket så tar det väldigt lång tid att ladda fullt igen, särskilt för mig som brukar komma hem sent.
De andra i mitt hus har laddhybrider så för dem räcker det men värre om man ska ladda en Tesla full.
Funderar på att kolla med föreningen om man kan uppgradera laddaren, dock misstänker jag att de bara dragit fram en fas.
Vi har dessa i vårat garage vilket ger ca 14km/h på X:en, det fungerar ju för daligt bruk men har man kört mycket så tar det väldigt lång tid att ladda fullt igen, särskilt för mig som brukar komma hem sent.
De andra i mitt hus har laddhybrider så för dem räcker det men värre om man ska ladda en Tesla full.
Funderar på att kolla med föreningen om man kan uppgradera laddaren, dock misstänker jag att de bara dragit fram en fas.
- spacemoose
- Teslaägare
Vi sätter 11kw som standardladdare just nu.
Model S 90D 2016 - såld.
Model S 90D 2016 - såld.
Ja, det funkar ju iaf. Iofs hade inte Skanska tänkt sätta upp laddare i garaget innan jag frågade om de skulle finnas så får va glad att de satte upp nåt åtminstone.spacemoose skrev:Vi sätter 11kw som standardladdare just nu.
Kostnaden för uppsäkring kan bli rätt saftig så småningom om det kommer upp ett gäng 11kw. Men kan man hitta laddare som har lastbalansering funkar det ju.. En 6st 11kw-laddare som delar på 32A trefas borde räcka rätt långt.
- spacemoose
- Teslaägare
Garos LS4 har lastbalansering. Vi beställde den som har rfid med mätare och lan. 2st portar per stolpe. Lastbalanseringen sköts via nätverket.
http://www.garo.se/MediaBinaryLoader.ax ... nload=true
http://www.garo.se/MediaBinaryLoader.ax ... nload=true
Model S 90D 2016 - såld.
Model S 90D 2016 - såld.
Vad blev totalkostnaden för en sån stolpe? Fick ni bidrag för en del av kostnaden?
Var det 11kw-stolpen med mätning ni beställde?
Var det 11kw-stolpen med mätning ni beställde?
- spacemoose
- Teslaägare
Kan inte priset per stolpe utantill men kan ta reda på det. 11kw med mätning som standardstolpe. Sedan några 22kw för de med lite större batterier. Även de med mätning. Samma bestyckning i övrigt med rfid och lan.
Vi har sökt bidrag via klimatklivet men den är fortfarande under behandling.
Vi har sökt bidrag via klimatklivet men den är fortfarande under behandling.
Model S 90D 2016 - såld.
Model S 90D 2016 - såld.