Reflektioner efter längre road trip...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare

Reflektioner efter längre road trip...

Inlägg av Bonden75 »

Road trip - Sportlov!

Några observationer och tankar...

Fjädringen bak slår igenom vid körning: last - takbox, full frunk och trunk upp till insynsskyddet, tre vuxna plus två barn (13 och 9 år) gissar att totala lasten inkl passagerare låg strax över 450kg

Det låga baksätet visar sig vara obekvämt vid långkörning för vuxen (167,5 cm) då man får dåligt stöd under låren.

Elektrisk taklucka är ett måste vid användning av takbox. Att med ett knapptryck kunna kalibrera hur mycket luckan skall öppnas är fantastiskt skönt.

Räckvidd - Vi valde 90kw för att vi hört att takboxen äter ganska mycket av räckvidden. På vår resa till Tandådalen lämnade vi Gävlebro 100% laddat (barnen ville prompt äta semla efter maten) och begav iväg oss iväg på de 30,5 milen mot stugan. Det småregnade och temperaturen var kring nollan. Efter bara någon mil började instruktionerna om att begränsa hastigheten komma och prognosen för hur mycket batteri jag skulle ha kvar vid ankomst gick mot nollan den med. För säkerhets skull stannade vi i Mora och tryckte i "12 mil" till i tanken. (Dessa var kvar när vi kom fram). Slutsatsen av detta är att de 450km jag hade i Gävle förbrukades och utan stopp i Mora hade jag varit tvungen att köra med telefonen inkopplad och suga krämen ur den i sista backen.

Tänkte vi fel som valde S90D kanske skulle man sparat lite slantar och köpt en S60D istället när man ändå stannar på varje SuC?

Skulle vi valt luftfjädringen för att slippa skrapa i i vissa parkeringsgarage och få genomslag vid sportlovslastning?

Premiumoaketet var jag tveksam till men sjukt nöjd att jag tog det inte minst för helljusautomatiken.

Låter gnälligt men jag gillar verkligen bilen - De vet du!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Re: Reflektioner efter längre road trip...

Inlägg av Zoidberg »

Jämförelsen du gör med 60D kan jag bara hålla med!

Nätverket med SuC är väl utbyggt och blir bara bättre. Fungerar fint med en S 60.

Jag har fått låna 90D vid ett tillfälle och jag upplever inte att räckvidden är så värst mycket längre med det större batteriet. Den måste ju också laddas då och då, näst intill vid varje SuC.

Lägg därtill att nya S60 laddar med hög fart upp till 100% och kommer snabbt iväg igen med sin fulla räckvidd.
S 90D kan köra längre, men man får i så fall också vänta längre på att komma iväg. Upp mot en halvtimma extra 0-100%.

Möjligen kör jag mer ekonomiskt med S 60 då jag är medveten om räckvidden.
Vid lungt tempo med S 60 är räckvidd ~ lika med S 90D i högt tempo.... och takbox.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bonden75 skrev:
Premiumoaketet var jag tveksam till men sjukt nöjd att jag tog det inte minst för helljusautomatiken.
Sist jag kollade, vilket var ett tag sedan, var det en del av autopilotpaketet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Bonden75 skrev:
Och det är den fortfarande. Den elektriska bakluckan (som jag tror han menar fastän han skriver takluckan) är däremot en del av premiumpaketet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Kul att jämföra erfarenheter! Vi gjorde en liknande resa förra veckan med en S85, från Skåne till Tandådalen via svärföräldrar i Habo (Jönköping) med nattladdning.
Erfarenheter:
  • Utan 85 kWh batteri hade det inte gått smidigt. Både Tandådalen-Karlstad och Karlstad-Habo krävde full laddning och 5% kvar när vi var framme.
  • Utan Ampera's lånade ChaDeMo-adapter och laddning i Malung hade vi inte kommit upp till Tandådalen från Karlstad. I nedförsbacken åt andra hållet gick det fint utan laddning i Malung.
  • Feteboxen Thule Motion 930 gjorde att bilen drog 280 Wh/km i 110 km/h enligt kalibreringen i ABRP
  • Luftfjädring funkade fint, inga genomslag ;)
  • RWD is not da shit i kombination med isiga vägar och dubbfritt. Varför kan de inte göra ett riktigt greppläge i antispinnen som inte tillåter spinn alls? Nu fick man köra med fisgas och känsla för att den inte skulle släppa i uppförsbacken till stugan.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

blincoln skrev:
  • Utan 85 kWh batteri hade det inte gått smidigt. Både Tandådalen-Karlstad och Karlstad-Habo krävde full laddning och 5% kvar när vi var framme.
  • Utan Ampera's lånade ChaDeMo-adapter och laddning i Malung hade vi inte kommit upp till Tandådalen från Karlstad. I nedförsbacken åt andra hållet gick det fint utan laddning i Malung.
Märkligt.
Vi gjorde samma resa med S60.
Även vi toppade upp lite i Malung för att vara på säkra sidan. 20% extra och dessa 20 hade vi med marginal kvar när vi var framme.
Stoppet i Malung var alltså egentligen onödigt och vi skulle klarat oss Karlstad-Tandådalen.
Vi hade dock ingen takbox, men likväl fullpackat i bilen.
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Inte så märkligt, väl? Vår bil drog alltså 30% mer med takboxen, vilket ungefär motsvarar skillnaden i praktiken mellan en S60 och en S85. Stoppet i Malung hade vi kanske kunnat skippa med 100% laddning i Karlstad och en hel del is i magen.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

blincoln skrev:
Inte så märkligt, väl? Vår bil drog alltså 30% mer med takboxen, vilket ungefär motsvarar skillnaden i praktiken mellan en S60 och en S85. Stoppet i Malung hade vi kanske kunnat skippa med 100% laddning i Karlstad och en hel del is i magen.
Så... du menar att om man köper en läsk med extra is på Max hamburgare i Karlstad... hur mycket mer räckvidd får man då? :geek:
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare

Inlägg av Bonden75 »

danni skrev:
bylund skrev:
Bonden75 skrev:
Och det är den fortfarande. Den elektriska bakluckan (som jag tror han menar fastän han skriver takluckan) är däremot en del av premiumpaketet.
Jävla rättstavning... baklucka menar jag så klart :)

joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Bonden75 skrev:
Road trip - Sportlov!

Fjädringen bak slår igenom vid körning: last - takbox, full frunk och trunk upp till insynsskyddet, tre vuxna plus två barn (13 och 9 år) gissar att totala lasten inkl passagerare låg strax över 450kg

Det låga baksätet visar sig vara obekvämt vid långkörning för vuxen (167,5 cm) då man får dåligt stöd under låren.

Elektrisk taklucka är ett måste vid användning av takbox. Att med ett knapptryck kunna kalibrera hur mycket luckan skall öppnas är fantastiskt skönt.

Räckvidd - Vi valde 90kw för att vi hört att takboxen äter ganska mycket av räckvidden. På vår resa till Tandådalen lämnade vi Gävlebro 100% laddat (barnen ville prompt äta semla efter maten) och begav iväg oss iväg på de 30,5 milen mot stugan. Det småregnade och temperaturen var kring nollan. Efter bara någon mil började instruktionerna om att begränsa hastigheten komma och prognosen för hur mycket batteri jag skulle ha kvar vid ankomst gick mot nollan den med. För säkerhets skull stannade vi i Mora och tryckte i "12 mil" till i tanken. (Dessa var kvar när vi kom fram). Slutsatsen av detta är att de 450km jag hade i Gävle förbrukades och utan stopp i Mora hade jag varit tvungen att köra med telefonen inkopplad och suga krämen ur den i sista backen.

Tänkte vi fel som valde S90D kanske skulle man sparat lite slantar och köpt en S60D istället när man ändå stannar på varje SuC?

Skulle vi valt luftfjädringen för att slippa skrapa i i vissa parkeringsgarage och få genomslag vid sportlovslastning?

Vad höll du för hastigheter? Du kanske hade klarat dig med skaplig marginal om du hållit 5-10km/h lägre hastighet just dom första milen inåt landet från Gävle.. Just där man kanske har högst hastighet och där det kostar allra mest med takbox och det extra luftmotstånd...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bonden75 skrev:
.

Det ligger nånting i det. Håller man sig inom SuC-nätverket räcker en 60D. Skulle jag köpa ny Tesla så skulle jag utan tvekan ta en 60. Mest Tesla för pengarna skulle jag säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Kul att jämföra erfarenheter! Vi gjorde en liknande resa förra veckan med en S85, från Skåne till Tandådalen via svärföräldrar i Habo (Jönköping) med nattladdning.
Erfarenheter:
  • Feteboxen Thule Motion 930 gjorde att bilen drog 280 Wh/km i 110 km/h enligt kalibreringen i ABRP
  • Luftfjädring funkade fint, inga genomslag ;)
  • RWD is not da shit i kombination med isiga vägar och dubbfritt. Varför kan de inte göra ett riktigt greppläge i antispinnen som inte tillåter spinn alls? Nu fick man köra med fisgas och känsla för att den inte skulle släppa i uppförsbacken till stugan.
En 60D går nog snålare än en S85. Min P85 ligger enligt ABRP på minst 280 utan takbox nu på vintern. Det större batteriet äts upp av större elektronhunger. Hade varit kul att testa en 60D.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Zoidberg skrev:
blincoln skrev:
Så... du menar att om man köper en läsk med extra is på Max hamburgare i Karlstad... hur mycket mer räckvidd får man då? :geek:
Jag får testa det nästa gång Bild
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Jag återkommer med rapport från resa Västerås - Tänndalen under vecka 13.
Det blir en P100D med fjällpulka och skidor på taket. 2 vuxna och 2 barn (5 & 2 år) med packning för en vecka.
Kör dubbfritt och tänkte använda rangemode.

Jag såg att på min bil så normalt så verkar den driva det mesta på bakhjulen. Givetvis kickar den in främre motorn när det ska accelereras.
Om jag kör rangemode så driver den majoriteten från den främre motorn...

Varför är det så? Om det nu är mer ekonomiskt att köra mer effekt fram, varför gör man inte alltid det?
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Gastrogate skrev:
Det blir en P100D med fjällpulka och skidor på taket. 2 vuxna och 2 barn (5 & 2 år) med packning för en vecka.

Jag såg att på min bil så normalt så verkar den driva det mesta på bakhjulen. Givetvis kickar den in främre motorn när det ska accelereras.

Varför är det så? Om det nu är mer ekonomiskt att köra mer effekt fram, varför gör man inte alltid det?
Det ska bli intressant att höra! Varför range mode? Ni kommer väl behöva ladda i Mora i vilket fall, men med en P100D har du ju hur mycket marginal som helst?

Vad gäller motorval, fram eller bak: Tesla specar AC-motorerna så att de har olika egenskaper fram och bak, de har olika effektivitet vid olika varvtal och moment. Range mode kanske bara helt enkelt begränsar maxeffekten och kan därmed köra mer enskilt på den motor som är effektivast, oftast fram?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
Bonden75 skrev:
.

Det ligger nånting i det. Håller man sig inom SuC-nätverket räcker en 60D. Skulle jag köpa ny Tesla så skulle jag utan tvekan ta en 60. Mest Tesla för pengarna skulle jag säga.
Skillnaden är väl att man om man löser destinationsladdning kommer undan med mindre laddning längs vägen. Det kände jag när jag planerade resan till Italien. Om jag fixar laddning över natten kanske jag sparar 50 minuters laddtid på dagsetapperna. Med en 100D hade jag sparat mer tid än så. Och, för oss som har småbarn, så blir det effektivare att stanna mindre ofta men längre - vi stannar kanske en timme på ett ställe och äter mat, och då är det också mycket bättre med en 100D än en 60D för att maxa nyttan av rasten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

blincoln skrev:
Gastrogate skrev:

Det ska bli intressant att höra! Varför range mode? Ni kommer väl behöva ladda i Mora i vilket fall, men med en P100D har du ju hur mycket marginal som helst?

Vad gäller motorval, fram eller bak: Tesla specar AC-motorerna så att de har olika egenskaper fram och bak, de har olika effektivitet vid olika varvtal och moment. Range mode kanske bara helt enkelt begränsar maxeffekten och kan därmed köra mer enskilt på den motor som är effektivast, oftast fram?
Testar rangemode på ena hållet och utan åt andra hållet... eller så kanske jag ändrar mig :)
Jag tänker mig försöka identifiera om förbrukningen ändras nämnvärt kring rangemode eller inte.

Vanligtvis stannar vi i Orsa och äter, men jag tänker mig denna gång att vi käkar i Mora och fyller 100% där.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare

Inlägg av Bonden75 »

joel80 skrev:
Bonden75 skrev:
Road trip - Sportlov!

Vad höll du för hastigheter? Du kanske hade klarat dig med skaplig marginal om du hållit 5-10km/h lägre hastighet just dom första milen inåt landet från Gävle.. Just där man kanske har högst hastighet och där det kostar allra mest med takbox och det extra luftmotstånd...
Sedan jag bytte till Tesla överraskar jag mig själv ofta med att faktiskt köra enligt hastighetsbegränsningen. Så också denna gång. Tänkte dra ner på farten ytterligare men någon jäkla rim och reson får det vara...

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
mati skrev:
Bonden75 skrev:
.

Skillnaden är väl att man om man löser destinationsladdning kommer undan med mindre laddning längs vägen. Det kände jag när jag planerade resan till Italien. Om jag fixar laddning över natten kanske jag sparar 50 minuters laddtid på dagsetapperna. Med en 100D hade jag sparat mer tid än så. Och, för oss som har småbarn, så blir det effektivare att stanna mindre ofta men längre - vi stannar kanske en timme på ett ställe och äter mat, och då är det också mycket bättre med en 100D än en 60D för att maxa nyttan av rasten.
Naturligtvis tjänar man tid nånstans med ett större batteri. Frågan är om det är värt pengarna. För mig skulle det inte löna sig.
En funderare: Hade det varit tätare mellan SuC hade man tjänat mer tid med ett större batteri än vad man gör idag. Varför det? Jo, just nu är det ju mest runt 20 mil mellan SuC. Det går oftast inte att hoppa över en SuC även med största batteriet eftersom det skulle innebära att man måste köra 40 mil. Man laddar alltså vid varje SuC oavsett hur stort batteri man har. Visserligen kortare tid med ett större batteri, men man måste ändå stanna. Men om det hade varit tätare emellan, säg 10mil, så hade man med ett stort batteri kunnat hoppa över varannan SuC och hade kunnat ladda efter 30 mil isf 20, och därmed hade man behövt stanna mindre ofta än den som har ett mindre batteri.
Samtidigt hade man klarat sig med ett ännu mindre batteri om man vill stanna vid varje SuC. ;)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Bonden75 skrev:

Sedan jag bytte till Tesla överraskar jag mig själv ofta med att faktiskt köra enligt hastighetsbegränsningen. Så också denna gång. Tänkte dra ner på farten ytterligare men någon jäkla rim och reson får det vara...

Förståeligt.. :) Tänkte om du brände på i 130-140 kunde det ju varit en idé att sakta ner lite.. Men så mkt mindre än hastighetsgränsen håller jag med om att man inte vill ligga.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Var på roadtrip med S85 från 2014. Positivt överraskad över hur långt vi kom på hemvägen. 97 % i Ödeshög, ankom Sigtuna med 13% kvar. Det blev ca 30 mil i +5% mot gällande skyltning hela vägen hem. Snittade ca 200Wh/km. Genom sthlm var snittet nere i 168 Wh/km. Kanske bidrog solen i ryggen och hemlängtan till den låga förbrukning...
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Fredriksv skrev:
Var på roadtrip med S85 från 2014. Positivt överraskad över hur långt vi kom på hemvägen. 97 % i Ödeshög, ankom Sigtuna med 13% kvar. Det blev ca 30 mil i +5% mot gällande skyltning hela vägen hem. Snittade ca 200Wh/km. Genom sthlm var snittet nere i 168 Wh/km. Kanske bidrog solen i ryggen och hemlängtan till den låga förbrukning...
Verkligen förvånansvärt låg förbrukning! Vi låg på 220 Wh/km på samma väg för några veckor sedan med en likadan bil. Vet du om ni hade medvind?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Solen i ryggen kanske innebar solvind! ;)

Det har dock blåst "vanlig" vind från sydväst genom hela Sverige idag.. Kollade i min Windyty-app.. Dock inte mycket mer än runt 5ms...

Temperaturen borde väl göra lite också? Inte bara 5+ utan sol också som ju hjälper till med uppvärmningen. :)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

De gånger jag kört Leafen Jönköping - Stockholm tycker jag att förbrukningen ligger lägre än tvärtom. Även motlutet Jkpg - mjölby går smärtfritt.
Måste vara medvind oftare , sen kanske man kör försiktigare med stigningen men det kan inte göra all skillnad.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

En 100D laddar klart snabbare än en 60D också på SuC. Toppeffekten är högre. Även 85 o 90 laddar snabbare. Och när det är 20 mil mellan laddarna börjar batteriet fyllas fullt på n 60 och då blir skillnaden ännu större

En 100D ger upp emot 140-170km längre räckvidd på motorväg vilket är lika mycket som en Hyundai ioniqs hela räckvidd. Klart att det gör skillnad. Och även om man har en SuC längs med vägen så tar även 40kwh på SuC 20-30 min att ladda.

Ska man åka långt och ofta är så klart en 100 att föredra och visst tjänar man på det. Med det sagt skulle jag ändå ta en 60 då det är så pass stor skillnad i pris.
Skriv svar