Tesla Autopilot krashat...
Moderator: Redaktion
Tesla Autopilot krashat...
En video på en Tesla som kör in i mittbarriären vid temporärd avstängd fil.
https://vid.me/gwtx
Här är ägarens egna reddit-tråd:
https://vid.me/gwtx
Här är ägarens egna reddit-tråd:
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla Autopilot krashat...
E man inte vaken får man skylla sig själv. Man kan inte skylla på autosteer eftersom den inte är gjord för att klara detta än.
Vad har han för inställning på vilket avstånd den ska hålla, ser ut som att den är rätt nära bilen framför.
Men att köra in i vägbygge utan att vara beredd på att ta över skulle jag inte själv prova på, dock verkar han inte anklaga någon för det inträffade.
Men att köra in i vägbygge utan att vara beredd på att ta över skulle jag inte själv prova på, dock verkar han inte anklaga någon för det inträffade.
Nej han skriver ju själv att han failed to take over.
Han har förmodligen suttit och joxat med mått annat.
Jag tänkte mest på rubriken. Det va ju inte autopilotens fel tycker jag.
Han har förmodligen suttit och joxat med mått annat.
Jag tänkte mest på rubriken. Det va ju inte autopilotens fel tycker jag.
Bilen kör efter linjerna i första hand och linjerna fortsatte rakt in i barriären.point1 skrev:Martinen skrev:E man inte vaken får man skylla sig själv. Man kan inte skylla på autosteer eftersom den inte är gjord för att klara detta än.
Det tycker jag ändå man kan, eftersom den andra bilen inte körde in i den och det är ett fast föremål.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Känns ändå inte riktigt ok att en "autopilot" inte fixar hinder bara för att den följer linjer. Jag trodde faktiskt den kunde undvika sånt här... man har ju sett videos på hur den undviker krocka med vingliga bilister.. men är väl enklare att tracka andra fordon...Martinen skrev:Bilen kör efter linjerna i första hand och linjerna fortsatte rakt in i barriären.point1 skrev:Martinen skrev:E man inte vaken får man skylla sig själv. Man kan inte skylla på autosteer eftersom den inte är gjord för att klara detta än.
Det tycker jag ändå man kan, eftersom den andra bilen inte körde in i den och det är ett fast föremål.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Räkna INTE med att APn skall upptäcka vägbarriärer som skär in i vägbanan. Inte ens om det finns tydliga temporära linjer som leder rätt
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Radarn är duktig på att känna av metall =andra bilar, och helst om det rör sig, inte betong (som står stilla dessutom) som jag antar att hindret han kör in i består av.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Hur gammal är klippet den nya ap1.1 skulle inte köra in i den där borde inte i alla fall
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är upplagt för 3 dagar sen.
Så här skriver föraren:
So I was driving in the left lane of a two lane highway. The car is AP1 and I've never had any problems until today. Autopilot was on didn't give me a warning. It misread the road and hit the barrier. After the airbags deployed there was a bunch of smoke and my car rolled to a grinding stop. Thankfully no one was hurt and I walked away with only bruises.
Så här skriver föraren:
So I was driving in the left lane of a two lane highway. The car is AP1 and I've never had any problems until today. Autopilot was on didn't give me a warning. It misread the road and hit the barrier. After the airbags deployed there was a bunch of smoke and my car rolled to a grinding stop. Thankfully no one was hurt and I walked away with only bruises.
Skulle tro att radarn helt enkelt inte ser hindret i detta fall då radarvågorna knappast lär reflekteras tillbaka. Därmed får man ingen varning. Jag passerar dagligen ett vägarbete där APn inte ser denna typ av hinder (trots fina linjer).
- Gustafsson
- Teslaägare
Autopiloten är en automatisk filhållare och adaptiv farthållare, inget annat värt namnet ännu.
Såå nåt annat ska man inte räkna med att den kan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Undrar om bilen eller föraren styrde precis efter smällen. Det ser så kursstabilt ut, den åker inte över i den andra filen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja det ser så ut iaf, annars gjorde AP ett riktigt bra jobb med att räta upp bilen och hålla kursen tills den stannat...AGCF skrev:Undrar om bilen eller föraren styrde precis efter smällen. Det ser så kursstabilt ut, den åker inte över i den andra filen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag kan erkänna, jag har varit nära en liknande händelse!
Jag är 100% medveten om vad Autopiloten klarar och inte klarar. Jag har t.om. varit ute och "lekt" bara för att testa.
Trots detta hamnar man i ibland i liknande situation och iallafall en gång har jag varit nära att det hänt.
"Problemet" är att när man kör så klarar APn så många mil utan problem, att man faktiskt blir lite för bekväm (Har full förståelse för att man skall lägga handen på ratten emellanåt).
Sitter man och fipplar med mobilen t.ex. (som ändå är säkrare att man gör med AP än utan, men dumt ändå ja) och kollar upp med några sekunders mellanrum så hinner man inte alltid reagera på liknande händelser.
Hade denna barriär gjort en skarpare sväng så hade nog bilen framför saktat in och AP hade KANSKE klarat det, om inte annat hade föraren kanske känt av fartminskningen och reagerat, beroende på hur abrupt den kom dvs.
/Jocce
Jag är 100% medveten om vad Autopiloten klarar och inte klarar. Jag har t.om. varit ute och "lekt" bara för att testa.
Trots detta hamnar man i ibland i liknande situation och iallafall en gång har jag varit nära att det hänt.
"Problemet" är att när man kör så klarar APn så många mil utan problem, att man faktiskt blir lite för bekväm (Har full förståelse för att man skall lägga handen på ratten emellanåt).
Sitter man och fipplar med mobilen t.ex. (som ändå är säkrare att man gör med AP än utan, men dumt ändå ja) och kollar upp med några sekunders mellanrum så hinner man inte alltid reagera på liknande händelser.
Hade denna barriär gjort en skarpare sväng så hade nog bilen framför saktat in och AP hade KANSKE klarat det, om inte annat hade föraren kanske känt av fartminskningen och reagerat, beroende på hur abrupt den kom dvs.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Exakt ,man skall inte göra något som det inte är (ap 2 kvalificerar däremot in förhoppningsvis)Gustafsson skrev:Autopiloten är en automatisk filhållare och adaptiv farthållare, inget annat värt namnet ännu.
Det visar att föraren är än så länge ansvarig för framförandet. Kan inte lasta tekniken för denna olycka.
Det verkar vara rätt få som faktiskt skyller på Tesla och själva Autopiloten.
Inte föraren heller...
Inga sensationsrubriker om hur farlig bilen är eller liknande..
Även dailymail har tagit upp storyn:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... pilot.html
Dom var väl lite mer skyllande på autopiloten i rubriken, men i unerrubriken skriver dom att man måste ha koll/hålla handen på ratten och att autopiloten inte är till för att helt kunna ta över.
Inte föraren heller...
Inga sensationsrubriker om hur farlig bilen är eller liknande..
Även dailymail har tagit upp storyn:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... pilot.html
Dom var väl lite mer skyllande på autopiloten i rubriken, men i unerrubriken skriver dom att man måste ha koll/hålla handen på ratten och att autopiloten inte är till för att helt kunna ta över.
Vill poängtera att jag oxå är medveten om APns begränsningar, så detta är inte gnäll utan heads up info till de som ännu ej lärt känna begränsningarnaOddball skrev:Skulle tro att radarn helt enkelt inte ser hindret i detta fall då radarvågorna knappast lär reflekteras tillbaka. Därmed får man ingen varning. Jag passerar dagligen ett vägarbete där APn inte ser denna typ av hinder (trots fina linjer).
Däremot så börjar undra ifall APn aktivt ignorerar gula linjer. I videoklippet så har bilen alla förutsättningar att ta en måttlig kurva då farten är låg och det finns en bil att följa. Men kolla vad som händer...
(observera även att det aldrig kommer någon varning för den förestående närkontakten med vägbarriären)
https://youtu.be/LG_xPSOwKsk
Oddball skrev:Vill poängtera att jag oxå är medveten om APns begränsningar, så detta är inte gnäll utan heads up info till de som ännu ej lärt känna begränsningarnaOddball skrev:Skulle tro att radarn helt enkelt inte ser hindret i detta fall då radarvågorna knappast lär reflekteras tillbaka. Därmed får man ingen varning. Jag passerar dagligen ett vägarbete där APn inte ser denna typ av hinder (trots fina linjer).
Däremot så börjar undra ifall APn aktivt ignorerar gula linjer. I videoklippet så har bilen alla förutsättningar att ta en måttlig kurva då farten är låg och det finns en bil att följa. Men kolla vad som händer...
(observera även att det aldrig kommer någon varning för den förestående närkontakten med vägbarriären)
På din (?) video här hade det varit intressant att se hela instrumentpanelen, för att se när bilen indikerar något med ultraljudssensorerna.
Du avbryter ganska tidigt här (fullt förståeligt).
Jag har gjort liknande tester och som du har här är det nog problemet med att de gamla vita linjerna fortsätter framåt och den har låst på¨dem. (tror det finns för mycket annat som den filtrerar bort som kan tolkas som linjer annars).
Hade de vita linjerna upphört och de gula tagit vid så TROR jag att bilen hade reagerat bättre, jag har tagit mig igenom skarpare svängar med gula/orangea linjer, men då har den låst på dessa innan svängen och de vita har inte funnits kvar.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Ja, vi har tydligen inte samma definition på att avbryta tidigtJocce skrev:Oddball skrev:Vill poängtera att jag oxå är medveten om APns begränsningar, så detta är inte gnäll utan heads up info till de som ännu ej lärt känna begränsningarnaOddball skrev:Skulle tro att radarn helt enkelt inte ser hindret i detta fall då radarvågorna knappast lär reflekteras tillbaka. Därmed får man ingen varning. Jag passerar dagligen ett vägarbete där APn inte ser denna typ av hinder (trots fina linjer).
På din (?) video här hade det varit intressant att se hela instrumentpanelen, för att se när bilen indikerar något med ultraljudssensorerna.
Du avbryter ganska tidigt här (fullt förståeligt).
Jag har gjort liknande tester och som du har här är det nog problemet med att de gamla vita linjerna fortsätter framåt och den har låst på¨dem. (tror det finns för mycket annat som den filtrerar bort som kan tolkas som linjer annars).
Hade de vita linjerna upphört och de gula tagit vid så TROR jag att bilen hade reagerat bättre, jag har tagit mig igenom skarpare svängar med gula/orangea linjer, men då har den låst på dessa innan svängen och de vita har inte funnits kvar.
/Jocce

Bilen var halvägs över i vänsterfilen och fortfarande på väg spikrakt mot barriären när jag avbröt

Tror att du har en poäng angående att APn är låst på den vita streckade linjen som fortsätter rakt fram in i avspärrningen. Dock lustigt att inte radarn reagerar på skyltarna som borde ge klockrena ekon.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Problemet här är ju att de andra linjerna inte upphör, och jag tycker det är rätt förståeligt att prioritera att fortsätta följa de linjer man redan följer. Det kan ju rätt ofta hända att det dyker upp streck eller saker som kan tolkas som streck på vägbanan härs och tvärs utan riktig anledning.Oddball skrev:Vill poängtera att jag oxå är medveten om APns begränsningar, så detta är inte gnäll utan heads up info till de som ännu ej lärt känna begränsningarnaOddball skrev:Skulle tro att radarn helt enkelt inte ser hindret i detta fall då radarvågorna knappast lär reflekteras tillbaka. Därmed får man ingen varning. Jag passerar dagligen ett vägarbete där APn inte ser denna typ av hinder (trots fina linjer).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Som sagt, fullt förståeligt, speciellt i den farten. Jag har vid ett par tillfällen låtit den gå längre, men i lägre fart.Oddball skrev:
Ja, vi har tydligen inte samma definition på att avbryta tidigt![]()
Bilen var halvägs över i vänsterfilen och fortfarande på väg spikrakt mot barriären när jag avbröt![]()
Tror att du har en poäng angående att APn är låst på den vita streckade linjen som fortsätter rakt fram in i avspärrningen. Dock lustigt att inte radarn reagerar på skyltarna som borde ge klockrena ekon.
Inte alls lustigt att den inte reagerar. Nu är jag inte 100 insatt, men jag utgår från lite tester, erfarenhet, lite koll på radar och så att den sorterar bort den sortens eko (om den ens registrerar det, ganska tunna plåtar i dom där och inget bakom, vet ej vilket "range" radarn kör på.
Tänk om den skulle reagera på alla skyltar längs vägen, antingen bara stora eller alla, det skulle ge så extremt många "false-positive" att det skulle bli okörbart.
Radarn är kalibrerad (hårdvaru- eller mjukvarumässigt eller troligen en kombo) på att detektera fordon. Inget annat. En MC, en Bil eller en Lastbil kommer ge ett helt annat eko än en skylt, därav - Skylteko - Släng i papperskorgen.
Tror att även i AP2 så används radarn endast till detta och kamerorna används för att identifiera annat, t.ex. skyltar.
Finns andra beteenden som jag tycker är konstigare i APn, t.ex. att den tillåts åka över linjer, tom. så att den varnar själv/syns tydligt i displayen att den passerar linjen, men ändå korrigerar den extremt sent.
/Jocce