Köpa importerad Leaf i Sverige
Moderator: Redaktion
Köpa importerad Leaf i Sverige
Hej!
Jag undrar vad ni säger om att köpa en importerad Leaf i Sverige, är det ett big NO NO?
Vad påverkas av importeringen? Har den något SIM-kort som slutar fungera?
Kartorna till GPS:en fungerar väl inte, men går det att uppdatera på verkstad eller är det fel hårdvara också?
Betalar man batterihyra ändå, och hur?
Vad för nackdelar finns det helt enkelt med att köpa importerad? Vi förutsätter att priset är förmånligt och inte i nivå med svenska Leafs.
Jag undrar vad ni säger om att köpa en importerad Leaf i Sverige, är det ett big NO NO?
Vad påverkas av importeringen? Har den något SIM-kort som slutar fungera?
Kartorna till GPS:en fungerar väl inte, men går det att uppdatera på verkstad eller är det fel hårdvara också?
Betalar man batterihyra ändå, och hur?
Vad för nackdelar finns det helt enkelt med att köpa importerad? Vi förutsätter att priset är förmånligt och inte i nivå med svenska Leafs.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
Hej. Antar att du har tittat på ett billigt exemplar på Blocket...
Generellt så anses det lite riskabelt att köpa en USA-import då de kan ha varit skadade och blivit reparerade utan dokumentation. Förövrigt så saknar de ofta snabbladdning och som du påpekar så är gps och simkort eventuellt av fel typ. Just det exemplaret som finns på Blocket nu är dessutom tydligen utrustat med ett något nergånget batteri (10/12) men priset är ju helt klart attraktivt...
Generellt så anses det lite riskabelt att köpa en USA-import då de kan ha varit skadade och blivit reparerade utan dokumentation. Förövrigt så saknar de ofta snabbladdning och som du påpekar så är gps och simkort eventuellt av fel typ. Just det exemplaret som finns på Blocket nu är dessutom tydligen utrustat med ett något nergånget batteri (10/12) men priset är ju helt klart attraktivt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
I stort sett går det bra att importera Leaf, men några grejer att tänka på:
Om laddsladden som följer med inte har rätt stickpropp i ena änden som passar i svenska vägguttag kan du åka på att behöva köpa en ny för runt 3-7000 kr. (Eller byta stickproppen.)
Om SIM kortet inte fungerar i Sverige kommer fjärrstyrningen via mobilen att inte funka (kolla laddnivå, starta laddning och kupévärme). Dessutom kan då bilen inte uppdatera listan över laddstationer till sin karta. Jag är osäker om Nissan kan/vill byta SIM till svensk.
Att GPS kartan inte är svensk är kanske lättare att åtgärda då flash minneskortet som innehåller kartan ligger lätt åtkomligt. Antingen att man kopierar över filerna från någon annans Leaf eller köper senaste kartan från Nissan för runt 5000 kr.
Om hastighetsmätaren inte visar km/h kan nog Nissan ställa om den.
I övrigt inga större problem, då laddkontakterna är likadana över hela världen och bilen stödjer bara enfas. Men som sagt se upp med billigaste modellen av Leaf som utomlands saknade CHAdeMO snabbladdningskontakt (svenska återförsäljaren tog tack och lov aldrig in den modellen till Sverige). Utan snabbladdning blir bilen mycket mer begränsad, inte bara på långresor utan om du snabbt behöver toppa upp batteriladdningen på dan.
Om laddsladden som följer med inte har rätt stickpropp i ena änden som passar i svenska vägguttag kan du åka på att behöva köpa en ny för runt 3-7000 kr. (Eller byta stickproppen.)
Om SIM kortet inte fungerar i Sverige kommer fjärrstyrningen via mobilen att inte funka (kolla laddnivå, starta laddning och kupévärme). Dessutom kan då bilen inte uppdatera listan över laddstationer till sin karta. Jag är osäker om Nissan kan/vill byta SIM till svensk.
Att GPS kartan inte är svensk är kanske lättare att åtgärda då flash minneskortet som innehåller kartan ligger lätt åtkomligt. Antingen att man kopierar över filerna från någon annans Leaf eller köper senaste kartan från Nissan för runt 5000 kr.
Om hastighetsmätaren inte visar km/h kan nog Nissan ställa om den.
I övrigt inga större problem, då laddkontakterna är likadana över hela världen och bilen stödjer bara enfas. Men som sagt se upp med billigaste modellen av Leaf som utomlands saknade CHAdeMO snabbladdningskontakt (svenska återförsäljaren tog tack och lov aldrig in den modellen till Sverige). Utan snabbladdning blir bilen mycket mer begränsad, inte bara på långresor utan om du snabbt behöver toppa upp batteriladdningen på dan.
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
Jag skulle inte köpa en importerad.
Exempel på saker som kan vara bekymmer.
-krockskadad, felaktigt repad(stulen?)
-sämre rostskydd
-ingen snabbladdning
-ej vinterutrustning som elstolar och värmepump
-ej svensk gps
-ej fungerande app i mobil
-svår, dyr omöjlig? att försäkra, reparera och serva
och den eventuella vinsten du får när du köper, förlorar du vid försäljning...
Exempel på saker som kan vara bekymmer.
-krockskadad, felaktigt repad(stulen?)
-sämre rostskydd
-ingen snabbladdning
-ej vinterutrustning som elstolar och värmepump
-ej svensk gps
-ej fungerande app i mobil
-svår, dyr omöjlig? att försäkra, reparera och serva
och den eventuella vinsten du får när du köper, förlorar du vid försäljning...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
Jo, det är klart, den saknade dokumentationen är väl det värsta. Den kan ju varit krockad och lagad...lator skrev:Hej. Antar att du har tittat på ett billigt exemplar på Blocket...
Generellt så anses det lite riskabelt att köpa en USA-import då de kan ha varit skadade och blivit reparerade utan dokumentation. Förövrigt så saknar de ofta snabbladdning och som du påpekar så är gps och simkort eventuellt av fel typ. Just det exemplaret som finns på Blocket nu är dessutom tydligen utrustat med ett något nergånget batteri (10/12) men priset är ju helt klart attraktivt...
Vad är det du känner till om batteriet på den bilen? 10/12? Vad menas?

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
Det verkar med andra ord som att det mesta kan gå att lösa förutom snabbladdning då. Men den kontakten saknas alltså fysiskt?TiborBlomhall skrev:I stort sett går det bra att importera Leaf, men några grejer att tänka på:
Om laddsladden som följer med inte har rätt stickpropp i ena änden som passar i svenska vägguttag kan du åka på att behöva köpa en ny för runt 3-7000 kr. (Eller byta stickproppen.)
Om SIM kortet inte fungerar i Sverige kommer fjärrstyrningen via mobilen att inte funka (kolla laddnivå, starta laddning och kupévärme). Dessutom kan då bilen inte uppdatera listan över laddstationer till sin karta. Jag är osäker om Nissan kan/vill byta SIM till svensk.
Att GPS kartan inte är svensk är kanske lättare att åtgärda då flash minneskortet som innehåller kartan ligger lätt åtkomligt. Antingen att man kopierar över filerna från någon annans Leaf eller köper senaste kartan från Nissan för runt 5000 kr.
Om hastighetsmätaren inte visar km/h kan nog Nissan ställa om den.
I övrigt inga större problem, då laddkontakterna är likadana över hela världen och bilen stödjer bara enfas. Men som sagt se upp med billigaste modellen av Leaf som utomlands saknade CHAdeMO snabbladdningskontakt (svenska återförsäljaren tog tack och lov aldrig in den modellen till Sverige). Utan snabbladdning blir bilen mycket mer begränsad, inte bara på långresor utan om du snabbt behöver toppa upp batteriladdningen på dan.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
Vad menar ni med -"Ej Svensk GPS" och -"GPS av fel typ" ?
Sverige har inget GPS system! GPS är amerikanskt.
GPS mottagaren/antennen är inte landsspecifik och behöver således inte bytas.
Menar ni att navigatorn inte har svenska kartor? och bara hade lite otur när ni skrev?
(Se Tibors svar ovan! )
Sverige har inget GPS system! GPS är amerikanskt.

Menar ni att navigatorn inte har svenska kartor? och bara hade lite otur när ni skrev?

Tesla Model Y
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
om/att den är krockad, där kan man ta hjälp av carfax, om det är en fd usa bil
gps kan vara annorlunda i usa och europa, de har waas som vi inte har
gps kan vara annorlunda i usa och europa, de har waas som vi inte har
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
Finns en annan tråd om den.OldschoolWarfare skrev:Jo, det är klart, den saknade dokumentationen är väl det värsta. Den kan ju varit krockad och lagad...lator skrev:Hej. Antar att du har tittat på ett billigt exemplar på Blocket...
Generellt så anses det lite riskabelt att köpa en USA-import då de kan ha varit skadade och blivit reparerade utan dokumentation. Förövrigt så saknar de ofta snabbladdning och som du påpekar så är gps och simkort eventuellt av fel typ. Just det exemplaret som finns på Blocket nu är dessutom tydligen utrustat med ett något nergånget batteri (10/12) men priset är ju helt klart attraktivt...
Vad är det du känner till om batteriet på den bilen? 10/12? Vad menas?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
Är det så att en GPS mottagare med inbyggd WAAS inte fungerar i Europa eller får den bara sämre position? Och v.v. Funkar en GPS mottagare med EGNOS i USA eller inte alls?12man skrev:om/att den är krockad, där kan man ta hjälp av carfax, om det är en fd usa bil
gps kan vara annorlunda i usa och europa, de har waas som vi inte har
Om ni inte hänger med i alla akronymer ...
WAAS är ett amerikanskt hjälpsystem till GPS för att förbättra positionen. Motsvarande system till GPS och GLONASS i Europa heter EGNOS.
EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service)
GLONASS (Globalnaja navigatsionnaja sputnikovaja sistema) Är Rysslands "GPS"system.
GPS (Global Positioning System) Amerikansk!
WAAS (Wide Area Augmentation System)
Tesla Model Y
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
10 av 12 batteristaplar finns kvar, dvs batterierna har tappat dryga 16% av sin ursprungskapacitet, räckvidden har minskat med sådär 2 mil jämfört mot vad det var från början. En Leaf har sådär 12-15 mils räckvidd, nu när den har tappat så pass mycket batterikapacitet klarar den bara 10-12 mil.OldschoolWarfare skrev:Vad är det du känner till om batteriet på den bilen? 10/12? Vad menas?
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about3840-260.html
I folkmun kallas navigeringskartor för "GPS"gellerstam skrev:Vad menar ni med -"Ej Svensk GPS" och -"GPS av fel typ" ?
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
tror (99%) att varken WAAS eller EGNOS används i gps'er som sitter i bilar, utan konsumenten luras att tro att precisionen är bättre än den är mha dödräkning och styrutslagsgivare etcgellerstam skrev:Är det så att en GPS mottagare med inbyggd WAAS inte fungerar i Europa eller får den bara sämre position? Och v.v. Funkar en GPS mottagare med EGNOS i USA eller inte alls?12man skrev:gps kan vara annorlunda i usa och europa, de har waas som vi inte har
men en GPS med WAAS funkar i Europa med sämre/normal precision, EGNOS fanns inte när jag höll på med detta
ms 76132 "Eleamore"
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Köpa importerad Leaf i Sverige
För visso kan jag gissa mig till vad som menas. Men jag trodde faktiskt att ni menade att det var ngt fysiskt som behövde bytas, där av min fråga!TiborBlomhall skrev:I folkmun kallas navigeringskartor för "GPS"gellerstam skrev:Vad menar ni med -"Ej Svensk GPS" och -"GPS av fel typ" ?
Forats jargong är att vi skriver rätt. Och att vi gärna hjälper varandra att skriva rätt.Gellerstam skrev:Är det så att en GPS mottagare med inbyggd WAAS inte fungerar i Europa eller får den bara sämre position? Och v.v. Funkar en GPS mottagare med EGNOS i USA eller inte alls?
Vi är snabba att på peka när ngn skriver kW i stället för kWh eller när någon talar om laddaren i laddstolpen. Då är det inte konstigt, snarare förväntat, att någon påpekar att den fysiska klumpen med GPS-antenn/mottagare inte är samma sak som en digital karta på ett minneskort.
Beklagar om jag trampade ngn på tårna med enligt mig en för tråden relevant fråga.
Tesla Model Y