Model S P100D ludicrous+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Model S P100D ludicrous+

Inlägg av Gastrogate »

Två månader har nu gått med Tesla som bil.
Ca 370 mil på mätaren.
Några besök hos SC.
Fick autopiloten aktiverad idag.
Fick senaste firmware för autopark också.
Hämtade bilden från Johan på Rosenbergsinpol - sjukt snygg bil jag har! ;)

Götta er med lite foton här:
IMG_3661.JPG
IMG_3663.JPG
IMG_3666.JPG
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S P100D ludicrous+

Inlägg av Bjelke »

Yeh! Gött mos :)
Vad blir det för fälgar till sommarsulorna?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Hehe japp, riktigt fint åk!!
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Jag kör 19" till denna sommar. Skiftar däcken på dessa fälgar.

Provade autopark idag - cool :)
Försökte också köra lite autopilot på 50-sträckor, funkar ju fint.

Ska bli schysst sedan när hastigheten ökas för autopiloten. Känns rätt konstigt att köra 80 på motorvägen.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Läcker :)
Frågan är. Hur många ludicrous starter har du hunnit demonstrera hittills? :lol:
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Pro-Z skrev:
Frågan är. Hur många ludicrous starter har du hunnit demonstrera hittills? :lol:
Med detta väder som vi just nu har i Sverige (Mälardalen) så har jag väl inte fått till någon riktig alls.
Annars är det väl vid varje rödljus :) snabbast 0-60 garanterat!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Grymt snygg bil, bra val! Men du behöver 21"-fälgar och bli av med de hemska slipstreamarna. Inte för att jag har råd, men i P100D-fallet är det ju bara brus ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Gastrogate skrev:
Pro-Z skrev:
Med detta väder som vi just nu har i Sverige (Mälardalen) så har jag väl inte fått till någon riktig alls.
Annars är det väl vid varje rödljus :) snabbast 0-60 garanterat!
Hehe, det har du ju rätt i!
Även min S60 blinkar antispinnlampan som en julgran när man försöker accelerera fullt.
EDIT: jag har iofs bara bakhjulsdrift.

Velade för övrigt sjukt mycket mellan den blåa och den röda. Har fortfarande inte bestämt mig för vilken jag tycker är snyggast ;)
Senast redigerad av Pro-Z, redigerad totalt 1 gånger.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare

Inlägg av Emil »

Najs bil! 8-)

Får man fråga hur du lyckades få autopilot aktiverad i efterhand? Eller lade du till det vid beställning?
Model S 90D '17
Model Y LR '22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Emil skrev:
Najs bil! 8-)

Får man fråga hur du lyckades få autopilot aktiverad i efterhand? Eller lade du till det vid beställning?
Det har alltid varit möjligt att köpa till i efterhand. När jag gjorde det på min var det bara att ringa/maila servicecentret och få dem att göra det, då behövde bilen också in till dem för att uppdateras. Men numera tror jag man kan göra det med en knapp direkt på skärmen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Emil skrev:
Najs bil! 8-)

Enligt servicecenter så fanns det inga rutiner från Tesla för hur man aktiverar den i efterhand.

Det tänkte jag att så borde det inte vara. Detta borde helt klar vara en mjukvaruspärr som sätter stopp för detta.
Mailade autopilotfeedback@tesla.com där jag angav mitt VIN samt min firmware samt att köpt och betalat för Enhanced autopilot.
12 timmar senare fick jag svar att det nu skulle vara aktiverat på min bil.

Och visst, när jag startade bilen så fick jag möjlighet att aktivera autopiloten.
IMG_3678.PNG
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

autopilotfeedback@tesla.com, är det nått man kan maila för allmänna frågor eller synpunkter på autopiloten? Har aldrig sett den adressen förut.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Gastrogate skrev:
Emil skrev:
Najs bil! 8-)

Enligt servicecenter så fanns det inga rutiner från Tesla för hur man aktiverar den i efterhand.

Det tänkte jag att så borde det inte vara. Detta borde helt klar vara en mjukvaruspärr som sätter stopp för detta.
Mailade autopilotfeedback@tesla.com där jag angav mitt VIN samt min firmware samt att köpt och betalat för Enhanced autopilot.
12 timmar senare fick jag svar att det nu skulle vara aktiverat på min bil.

Och visst, när jag startade bilen så fick jag möjlighet att aktivera autopiloten.
IMG_3678.PNG
Beställningen av bilen gjordes med Autopilot 1, men när den gick i produktion blev det med nya hårdvaran. Lyckades dock övertyga Tesla om att jag ville uppgradera och bara betala mellanskillnad mellan AP1 (vid beställning) till EAP (vid beställning).
Teslas utgångspunkt var att jag visst kunde uppgradera men att jag då skulle få betala mellanskillnaden mellan AP1 och priset för EAP efter leverans... detaljer, men ändå ca 8000kr mer i kostnad.
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

eric skrev:
autopilotfeedback@tesla.com, är det nått man kan maila för allmänna frågor eller synpunkter på autopiloten? Har aldrig sett den adressen förut.
Hittade den på något forum i någon skärmdump för de som fått autopiloten aktiverad.
Tror den ska användas främst till att ge feedback på konstiga beteenden som autopiloten orsakar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gastrogate skrev:
eric skrev:
Hittade den på något forum i någon skärmdump för de som fått autopiloten aktiverad.
Tror den ska användas främst till att ge feedback på konstiga beteenden som autopiloten orsakar.
Tur att jag inte sett den adressen förr för annars hade deras spamfilter gett upp totalt och klassat mig som spambot :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Bjelke skrev:
Gastrogate skrev:
eric skrev:
Tur att jag inte sett den adressen förr för annars hade deras spamfilter gett upp totalt och klassat mig som spambot :lol:
Kan tänka mig det. Tror också att den är främst riktad till de som har nya hårdvaran?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

blincoln skrev:
Grymt snygg bil, bra val! Men du behöver 21"-fälgar och bli av med de hemska slipstreamarna. Inte för att jag har råd, men i P100D-fallet är det ju bara brus ;)
Absolut! Bilen gör sig inte rätt i röd med silver slipstream. Gör om, gör rätt ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare

Inlägg av Emil »

danni skrev:
Emil skrev:
Najs bil! 8-)

Det har alltid varit möjligt att köpa till i efterhand. När jag gjorde det på min var det bara att ringa/maila servicecentret och få dem att göra det, då behövde bilen också in till dem för att uppdateras. Men numera tror jag man kan göra det med en knapp direkt på skärmen.
Inte AP2? Jag har försökt lägga till det i efterhand. Finns ingenting på skärmen eller MyTesla. Ringe service center och de sa att det inte är möjligt ännu för att AP2 inte är "redo" att lanseras ännu :cry:

Edit: Såg nu alla andra svar. Så då hade du lagt till det innan leverans iallafall. Verkar som att det är när man vill köpa och betala för det i efterhand som det tar stopp.

Hur som helst, återkom gärna om hur bra/dåligt AP2 fungerar på de svenska vägarna :)
Model S 90D '17
Model Y LR '22
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Emil skrev:
danni skrev:
Emil skrev:
Najs bil! 8-)

Inte AP2? Jag har försökt lägga till det i efterhand. Finns ingenting på skärmen eller MyTesla. Ringe service center och de sa att det inte är möjligt ännu för att AP2 inte är "redo" att lanseras ännu :cry:

Edit: Såg nu alla andra svar. Så då hade du lagt till det innan leverans iallafall. Verkar som att det är när man vill köpa och betala för det i efterhand som det tar stopp.

Hur som helst, återkom gärna om hur bra/dåligt AP2 fungerar på de svenska vägarna :)
Eftersom den fortfarande är begränsad till 80km/h på motorväg är den helt värdelös.
På småvägar så funkar den upp till 50km/h och det gör den ganska bra.

Oavsett så tycker jag den är i klar nivå med AP1 vid dessa hastigheter.
Känns som om AP2 har lite bättre koll på vägar som tappar sidolinjer, men fortfarande för få mil för att säga för mycket...
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Gastrogate skrev:
Emil skrev:
danni skrev:
Emil skrev:
Najs bil! 8-)

Eftersom den fortfarande är begränsad till 80km/h på motorväg är den helt värdelös.
På småvägar så funkar den upp till 50km/h och det gör den ganska bra.

Oavsett så tycker jag den är i klar nivå med AP1 vid dessa hastigheter.
Känns som om AP2 har lite bättre koll på vägar som tappar sidolinjer, men fortfarande för få mil för att säga för mycket...

Hur vet du att du har AP 2 mjukvara som utnyttjar alla kameror? Vet man vet via Releasnummer? Tidigare var det mycket skriverier om AP2 bilar som bara använder en kamera som AP1 bilarna gör. Alltså typ AP1 mjukvara! Det var ju tom ngn som tejpat över alla kameror utom en framåt och hans AP2 bil körde med AP ändå.

Är bara nyfiken på om du fått riktig AP2 mjukvara eller om även du med special aktivering fått "AP1" mjukvaran ....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

gellerstam skrev:
Hur vet du att du har AP 2 mjukvara som utnyttjar alla kameror? Vet man vet via Releasnummer? Tidigare var det mycket skriverier om AP2 bilar som bara använder en kamera som AP1 bilarna gör. Alltså typ AP1 mjukvara! Det var ju tom ngn som tejpat över alla kameror utom en framåt och hans AP2 bil körde med AP ändå.

Är bara nyfiken på om du fått riktig AP2 mjukvara eller om även du med special aktivering fått "AP1" mjukvaran ....
Detta vet jag givetvis inte helt säkert, men det är ju ny hårdvara och mjukvara som är Teslas egna istället för den tidigare modellen som gjordes av något annat bolag som jag glömt namnet på.

Sedan verkar den bara använda 1 kamera men det blir ju flera förhoppningsvis :)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Gastrogate skrev:
gellerstam skrev:

Detta vet jag givetvis inte helt säkert, men det är ju ny hårdvara och mjukvara som är Teslas egna istället för den tidigare modellen som gjordes av något annat bolag som jag glömt namnet på.

Sedan verkar den bara använda 1 kamera men det blir ju flera förhoppningsvis :)
Ok.
Jag som hoppades på att du fått ngt super nytt. Det hade varit kul. :-D

MobileEye har jag för mig att de heter. ?!

Fin bil BTW. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vad står pluset för i p100+?

Om du har ap2 jag du kolla på hårdvaran. Har du tre kameror framme vid backspegeln så har du ap2.
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... ision/amp/
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:

Om du har ap2 jag du kolla på hårdvaran. Har du tre kameror framme vid backspegeln så har du ap2.
Ludicrous+ är vad många kallar det när man aktiverat påskägget för ludicrous mode och svarat ja på den här frågan:

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

apkungen skrev:

Massor av kameror, 3 framme, 2 vid sidoblinkersen, 2 vid b-stolpen.
Men som skrevs tidigare så används väl bara en av kamerorna i dagsläget.
För att få tillgång till alla kameror så kommer det att krävas att man aktiverar total självkörningsförmåga. Fast i dagsläget finns ju inte ens mjukvaran klar för detta.
Enhanced Autopilot ökar antalet kameror att användas från 1 st till 4 st, men vilka det blir är osäkert.
Tror det blir två framme och två från blinkerskamerorna.
Dock är det ju så att mjukvaran verkar inte ta hänsyn till övriga kameror ännu.

Gällande ludicrous+ så är den riktiga beskrivningen: "helt galet ;)"
Skriv svar