Jag skulle behöva lite hjälp om någon sitter inne med värdefull information
Vi har idag ett AB med en anställd. Vi har funderat på att i detta företag ta en Förmånsbil där vi i huvudsak kommer att använda bilen privat och det är jag som ägare som skall ha bilen.
Det kommer upp 1 000 frågor som man vill få svar på innan man beslutar sig. Jag har ingen erfarenhet av detta tidigare så här behöver jag verkligen hjälp och på en nivå som 10 åring kan förstå

* Kan och får vi skaffa en förmånsbil för Skatteverket, där vi kanske bara kör ca 100mil/år i tjänsten, resten privat?
* Vi leker med tanken att vi köper en Tesla model S 75 och lägger på extrautrustning för 126 000kr. Vad blir den extra totala kostnaden för mig privat?
* Vad blir den totala kostnaden för mitt Företag? (Sociala avgifter samt leasingavgift) hur mycket får man dra av i moms?
* Vad innebär restvärdet?
* Vad händer när Leasingtiden är slut?
* Vad händer om något skulle hända under bindningstiden som gör att man måste avbryta leasingavtalet? Finns det försäkring för leasingavbrott?
Jag vore oerhört tacksam för hjälp av någon som är insatt i detta, har försökt att googla men tycker det är svårt och få en helhetsbild av vad det kommer att kosta.
Tack på förhand
Anna