Plus för att uppgradera nu
- Prestandan!!!

- Större batteri vilket gör att laddstoppen blir kortare och att jag kan köra vidare när laddhastigheten dalar efter 75% SoC vid SuC och ändå bekvämt ta mig till nästa laddare i motorvägsfart med rimlig moms i Sverige samt kunna trycka på lite genom Tyskland under sommarsemestern.
- AP2
- Premiumstolar (snyggare, men är de bekvämare och hur är egentligen kvaliteten?)
- Känslan att köra världens snabbaste bil 0-60 och det enorma vridmomentet även högre upp i registret.
- Fri SuC
- Njuta av ny bil hela sommaren
Minus
- Stor prisskillnad
- Högre förmånsvärde
- AP2 även på minussidan då den i dagsläget är sämre än min AP1. Framtidssäkrar bilen (kanske? Eller behövs AP3?)
- Värdeminskningen på en P100D kan potentiellt vara enorm. Osäker dollarkurs att köpa just nu även om dollarn åter ligger runt 9kr.
- Många nya funktioner och uppgraderingar kan vara runt hörnet. Det som jag känner är mest intressant är om hårdvaran för infotainment uppgraderas eller om inredningen får en omarbetning med HUD, nytt baksäte, bättre förvaring, m.m. Det skulle vara trist om det kommer till sommaren när man precis tagit leverans... Då sitter man där med en ny dyr bil som gått 100 mil och plötsligt är värd avsevärt mycket mindre över en natt. Jag vet att Tesla alltid kommer uppdateras titt som tätt, men man vill ändå försöka tajma så man inte missar tillfällena då någon större förändring görs om det är möjligt…
- Kvaliteten på lädret i premiumstolarna känns tveksam och vad jag kunnat utröna sämre än i mina NextGen som jag har nu.
- Chassi, styrning, bromsar är samma som i min 90D. Detta är något som gör mig lite skeptisk. En P100D borde vara sportigare konfigurerad, förstärkta komponenter i chassit, möjlighet till att justera dämpningen adaptivt, reglera antispinn för roligare körning, 6-kolvs bromsar med större bromsskivor, osv. Dessa delar hade jag hoppats kulle vara bättre i en P100D för den premium man får betala, men vad jag har kunnat läsa mig till så är det inga skillnader. Eller har jag missat något? Ni som äger P-modeller, orkar bromsar och chassi med?
Det kloka valet är givetvis att behålla 90D, men någonstans känner jag ändå att det är värt det där extra. Jag kommer inte gå i konkurs på grund av det högre priset på bilen, men det är klart att det alltid finns annat kul man kan göra för de pengarna istället.
Undrar också om hårdvaran för infotainment är snäppet uppgraderad för AP2-bilar och om interfacet är snabbare? Eller är det fortfarande exakt samma hårdvara från 2012 även i 2017-modeller?

Antar att det är fler än jag som känner suget efter en P-modell när man väl fått mersmak på Tesla. Hur har ni resonerat?