Slut på räckviddsångest?!
Moderator: Redaktion
Re: Slut på räckviddsångest?!
Vad har nav med att få en förbättrad uppskattning om räckvidd att göra? Pratade inte om nav...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Slut på räckviddsångest?!
Räckvidden är svårt att ange exakt om man inte vet vart man ska. Motorväg upp i bergen eller landsväg ner mot kusten gör rätt stor skillnad. Så nav och räckviddsuppskattning har rätt mycket med varandra att göra.hybris skrev:Vad har nav med att få en förbättrad uppskattning om räckvidd att göra? Pratade inte om nav...
Även om inte alla bilar har köpt nav så har väl alla hårdvaran för det? Skulle gå att aktivera med eller utan avgift.SR-71-BlackBird skrev:Tänk på att detta ska gälla HELA flottan av Model S, alla Model S har INTE navigation.
Jag tror som sagt inte att detta är om några procent mer räckvidd, och jag hoppas att det är något mer spännande än laddare i nav och bättre uppskattad energiåtgång.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Slut på räckviddsångest?!
Sätter mina pengar på en förbättrad tripp-kalkylator med vart och hur länge du måste ladda. Being Elon och att han tröttnat på anxt-snacket tror jag dom kanske chippar in att dom löser det åt dig om du skulle få torsk även om du följt instruktionerna (typ oväder eller annat). Taxi åt dig och dom tar hand om bilen.
Utan det senare skulle det inte vara värt en presskonf, eller hur?
Den lilla pojken i mig hoppas det är en flygande supercharger såklart och att Over The Air inte betyder det vi trodde det betyder
Utan det senare skulle det inte vara värt en presskonf, eller hur?
Den lilla pojken i mig hoppas det är en flygande supercharger såklart och att Over The Air inte betyder det vi trodde det betyder

Re: Slut på räckviddsångest?!
Om vi är inne på det spåret så håller jag tummarna för en induktionsladdare.Daoops skrev:Den lilla pojken i mig hoppas det är en flygande supercharger såklart och att Over The Air inte betyder det vi trodde det betyder

Re: Slut på räckviddsångest?!
Det skulle vara värt att hålla presskonferens för. Tänk om Nissan hoppar på med sin nya modell av Leaf med större batter samt som option för befintliga bilar. Antalet SC skulle lätt kunna dubbleras på kort tid om så vore fallet.Mikke996 skrev:Kanske någon stor biltillverkare som klivit på superchargernätverket?
Detta skulle dock inte kräva någon uppdatering av Model S OTA. Det skulle dock minska risken för räckviddsångest som jag vill hävda inte direkt har att göra med den maximala batterikapaciteten.
EDIT: Bjørn Nyland verkar sammanfatta denna tråd rätt bra

https://www.youtube.com/watch?v=i-kBLtxsn9k
Efter att ha kollat på den så lutar jag också åt att samtliga Model S kommer få navigering och i navigeringen kommer fler laddpunkter (inte enbart SC utan även destinationsladdare och andra laddare med högre kapacitet som flera Model S-ägare redan laddat vid) finnas samt bättre beräkning hur lång räckvidden kommer vara. Kanske kommer även samarbete med annan biltillverkare annonseras med fler utlovade SC.
Beställer du idag så ingår ju navigeringen även ifall du inte väljer teknikpaket vilket pekar på att Tesla tycker att alla ska ha navigering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Slut på räckviddsångest?!
Lägger mina 5 öre på den med.Daoops skrev:Sätter mina pengar på en förbättrad tripp-kalkylator med vart och hur länge du måste ladda.
En utökad gissning. "Molnbaserad trippkalkylator" som baseras på statistik som samlats in från samtliga Model S som åkt hela eller delar av sträckan du slagit in i navigatorn. Det insamlade förbrukningen samkörs sedan med data om väder och en beräknad profil på den aktuella föraren jämfört med andra förare.
Sedan, när du slår in en destination så beräknas en förbrukning baserat på historiska data, aktuellt väder och din förbrukningsprofil. (Din förbrukningsprofil == "hur tung fot du har".)
Tesla skulle rent tekniskt kunna samla in sjukt mycket statistik runt förbrukning på olika sträckor. Både för att få underlag för en sådan kalkylator och för att validera den.
Skulle kanske kunna bli riktigt bra. (Och inte så lite creepy...)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Slut på räckviddsångest?!
Jag tror:Svenssons skrev:Beställer du idag så ingår ju navigeringen även ifall du inte väljer teknikpaket vilket pekar på att Tesla tycker att alla ska ha navigering.
Det verkar väldigt troligt att de förberett för denna uppdateringen genom att först göra navigation inkluderat i alla nya bilar som säljs utan teknikpaketet. På torsdag kommer de meddela att navigation blir tillgängligt på alla historiska bilar också, och resten av presskonferensen kommer handla om algoritmförbättringar i räckviddsberäkningen samt översikt över fler laddare, och möjligen ett samarbete med någon annan kring att bygga ytterligare laddstationer (kanske Apple?).
Alternativt så kommer de presentera en live-uppdaterad översikt över alla bärgningsbilar i närheten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Slut på räckviddsångest?!
Att funktioner som man betalat extra för med tiden blir standardutrustning på nyare bilar är en sak, men att i efterhand via OTA bjussa på något som ursprungligen kostade extra känns lite, tja, taskigt. Men de kanske kan kreditera kostnaden till mitt bankkonto OTA också. 

S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Slut på räckviddsångest?!
Förbättrad verkningsgrad på frekvensomriktaren vid jämn låg belastning där trögheten i bilen utnyttjas på något sätt eventuellt kombinerad med en miniinsane/normal - knapp på displayen. Håller med Tibor om att det knappast kan ge mer än 10%, men även det är väl värt att hålla presskonferens om. Elon och hans gäng borde få Nobellpriset i Miljöteknik. 

-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 08 mar 2015 08:18
Re: Slut på räckviddsångest?!
På Tesla Motors Club har någon hört att Superchargers kommer integreras i rutten på navigatorn inkl. laddtider. Låter rimligt och mycket praktiskt tycker jag.
Re: Slut på räckviddsångest?!
Nu lär ju de som har teknikpaketet redan få andra godsaker som inte fanns när bilen köptes. Det är ju inte så att man går miste om något utan alla kommer att få ny funktioner.olarsson skrev:Att funktioner som man betalat extra för med tiden blir standardutrustning på nyare bilar är en sak, men att i efterhand via OTA bjussa på något som ursprungligen kostade extra känns lite, tja, taskigt. Men de kanske kan kreditera kostnaden till mitt bankkonto OTA också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Slut på räckviddsångest?!
Uppdateringen sägs ju handla om att bota räckviddsångest, inte att öka räckvidden. Så det är nog mer rimligt att uppdateringen gör beräkning av rutten bättre, eller möjligen annonsering av utbyggnad av ytterligare snabbladdare. Tesla brukar ju inte ha presskonferens om sina olika mjukvaruuppdateringar och redan i förra uppdateringen förbättrande man beräkningen, så det känns som att det är något större än bara ytterligare mjukvaruförbättringar.Delta skrev:Förbättrad verkningsgrad på frekvensomriktaren vid jämn låg belastning där trögheten i bilen utnyttjas på något sätt eventuellt kombinerad med en miniinsane/normal - knapp på displayen. Håller med Tibor om att det knappast kan ge mer än 10%, men även det är väl värt att hålla presskonferens om. Elon och hans gäng borde få Nobellpriset i Miljöteknik.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Slut på räckviddsångest?!
Jag tror att det är en uppdatering som gör att när en Modell S laddas någonstans kan man välja om platsen är offentlig eller privat. Alla platser som markeras som offentliga dyker upp på alla Modell S på en egen flik i navigatorn med information om placering och avsäkring. Delning av information om laddplatser helt enkelt.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Slut på räckviddsångest?!
Lysande idéDatordoktorn skrev:Jag tror att det är en uppdatering som gör att när en Modell S laddas någonstans kan man välja om platsen är offentlig eller privat.

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Slut på räckviddsångest?!
Kan ju vara så att samtliga superchargers blir uppkopplade mot bilen så att du i realtid kan se hur många platser som är lediga etc...
Re: Slut på räckviddsångest?!
En sorts crowdsourcing av laddning som tillhandahålls av privatpersoner som stöttar saken?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Slut på räckviddsångest?!
Nu behöver egentligen inte förarna till bilarna som laddar göra något. Tesla får ju in uppgiften om vilken bil som laddar var och hur mycket. Om ett större antal olika bilar från olika platser ladda på samma plats så skulle man ju kunna anta att det är en offentlig laddning och därför lägga med den på kartorna automatiskt. Alla dessa uppgifter har Tesla redan från alla bilar som laddat på dessa platser så kartan skulle kunna uppdateras direkt. Eftersom det är presskonferans tror jag att det är något större. Säger inte att crowdsourcing av laddplatser inte kommer utan tror att det är flera nya saker i mjukvaruuppdateringen. Misstänker att det kan vara ett sammarbete på gång med annan biltillverkare som pyntar in en rejäl slant till SC-stationer globalt. Nissan skulle ligga närmast då med tanke på att de har en 50 kWh-bil på gång och verkar inte vara lika fast i förbränningsmotorträsket som övriga biltillverkare. Möjligt dock att det kommer något helt annat större bilmärke som inte inte gjort så mycket väsen av sig vad gäller elbilar och vill dela snabbladdare med Tesla.Kilowatt skrev:En sorts crowdsourcing av laddning som tillhandahålls av privatpersoner som stöttar saken?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Slut på räckviddsångest?!
Vi har nyhetsångest...Jojo skrev:Varför alla dessa spekulationer? Vänta till torsdag, så får ni se...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Slut på räckviddsångest?!
Har hört att dom ska släppa "magnetic drive", man har lyckats göra om batteripacket till en stor magnet som man kan rikta framåt för att åka snålskjuts på framförvarande bil.
Samma funktion ska också användas för att skapa en virtuell dragkrok genom att rikta magneten bakåt
Samma funktion ska också användas för att skapa en virtuell dragkrok genom att rikta magneten bakåt

Re: Slut på räckviddsångest?!
En annan (okvalificerad) gissning är väl att den speciella mjukvara som finns i taxibilarna på Schipol görs tillgänglig för alla? Har inte sett särskilt mycket detaljer om exakt vilken vinst maxhastigheten på 130 km/h och "slöare" acceleration skulle ha i realiteten, och frågan om det verkligen skulle begränsa räckviddsångesten? Förutom alla andra kreativa förslag här i tråden så kan det ju vara så att det är en kombination av alla. Blir en intressant torsdag i alla fall.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Slut på räckviddsångest?!
SpaceX skjuter upp sateliter som via laser laddar alla model S från rymden...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Slut på räckviddsångest?!
En traktor beam alltså. Det var på tiden.Logge skrev:Har hört att dom ska släppa "magnetic drive", man har lyckats göra om batteripacket till en stor magnet som man kan rikta framåt för att åka snålskjuts på framförvarande bil.
Samma funktion ska också användas för att skapa en virtuell dragkrok genom att rikta magneten bakåt
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Slut på räckviddsångest?!
Behövs alltså inte ens en mjukvaru uppdatering det är bara att säga till alla att inte köra fortare än 130 och accelerera mjukt. Det är kanske därför han ska ha en presskonferens.themax skrev:En annan (okvalificerad) gissning är väl att den speciella mjukvara som finns i taxibilarna på Schipol görs tillgänglig för alla? Har inte sett särskilt mycket detaljer om exakt vilken vinst maxhastigheten på 130 km/h och "slöare" acceleration skulle ha i realiteten, och frågan om det verkligen skulle begränsa räckviddsångesten? Förutom alla andra kreativa förslag här i tråden så kan det ju vara så att det är en kombination av alla. Blir en intressant torsdag i alla fall.