SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av apkungen »

Var på en intressant pressrelease imorse. Ni som inte vet om SGF energy eller som de nu heter Northvolt, så är det Peter Carlsson, en fd högt uppsatt chef på Tesla som har startat ett företag med ambitionen att bygga en gigafactory i Sverige med 35GWh runt 2023, något som kan förse 500k elbilar med 60kWh batterier t.ex. även om det verkar som som Peter tror på energilager mer i början. Han verkade ha väldigt bra koll på läget och väldigt realistisk i sitt extremt högt uppsatta mål.

Det som slog mig mest är vilka kompetenser han redan har kunnat knyta till företaget. Folk håller på o flyttar med sina familjer från Kalifornien och Tokyo till Sverige för att jobba med detta. Tesla, ABB, Panasonic, Ericsson, är bara några av bakgrunderna de har.

Det blir ett otroligt svårt uppdrag men det ska bli väldigt intressant att följa!
FredrikR
elbilist
Inlägg: 433
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av FredrikR »

Lätt värt en egen tråd, kommenterade det i en annan. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=710

Intressant det du skriver om att det verkar vara bra personer han knutit till sig. Helt rätt person med rätt kontakter för att starta upp det här projektet.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av apkungen »

Jag ställde en fråga om batteriteknologi och möjligheter samt risker med att välja "fel teknologi".

Peter menade att dagens teknik är redan såpass bra att den kan tillverkas till ett konkurrenskraftigt pris och mycket av kommande utveckling inom de närmaste 15 åren kommer de att kunna implementera i sina batterier. Om 15 år skulle eventuellt något nytt kunna komma, ställde även en fråga om Solid state batterier och han menade att lite av det kan de få in i sina batterier men att storskalig konkurrenskraftig produktion av det är långt bort. Balanserat och välgenomtänkt svar!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av apkungen »

O så en asdålig bild från dagens presentation:
2017-03-07 10.05.50.jpg
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av _TonyV »

Nåt nämnt om börsnotering? eller har de finansiering klar för översiktlig tid.
kanske även för tidigt och osäkert businesscase än..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 758
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av bat »

Är nog bättre att satsa på riskkapital än börsen i detta tidiga läge. Iaf om de kan bygga ett trovärdigt case, annars får de satsa på lättlurade småsparare...
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Jerka »

Sjukt spännande och helt rätt i tiden! Världsmarknaden för batterier kommer explodera inom kort och efterfrågan skjuta i höjden. Elbilar, energilagring, även mindre uppenbara grejer som båtar, motorcyklar och snöskotrar - när batterierna finns att köpa så kommer allt gå på el. Kommer inte vara några som helst problem att få in stora kundordrar direkt från start.

Jag investerar gärna om de tar det till börsen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7986
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av TiborBlomhall »

Min enda fråga är "vem ska köpa batterierna?"

För utan massa elbilar som batterierna ska sitta i blir det lite svårt att få business i det hela.
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Laddvin »

TiborBlomhall skrev:
Min enda fråga är "vem ska köpa batterierna?"

För utan massa elbilar som batterierna ska sitta i blir det lite svårt att få business i det hela.
Det är klart det finns köpare. Tesla bygger ju egna fabriker av två stora anledningar: Det finns för lite batterier och de ville få batterierna så billigt som möjligt. Detta kan ju Northvolt säkert erbjuda till andra företag. Alla andra elbilar har ju hittils batterier från tredjepart, och det kommer nog många ha en bra tid framöver också. Volkswagen är väl på gång att bygga en egen fabrik men de har velat lite fram och tillbaka har det verkat som. :)
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Vasp
Inlägg: 587
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Vasp »

Även Electrek har snappat upp det här. Kan faktiskt bli jäkla bra det här. Kan inte bli för mycket batterier. Energilagring + att det säljs mer och mer elbilar med större och större batterier.

https://electrek.co/2017/03/07/former-t ... ry-sweden/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av apkungen »

TiborBlomhall skrev:
Min enda fråga är "vem ska köpa batterierna?"

För utan massa elbilar som batterierna ska sitta i blir det lite svårt att få business i det hela.
Tesla energy säljer ju mängder med batterilager. Peter verkar iaf tro på det de första åren, sen när elbilsmarknaden kommit igång på riktigt så kommer de att behöva mängder med batterier. Likt Elon pratar han redan om ytterligare fabriker :O :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7986
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo fast jag vidmakthåller att Gigafabrikens batterier har redan en köpare, man vet vart de ska ta vägen.

Man bygger inte miljontals batterier utan att veta vem som ska köpa dem och för hur mycket. Skulle jag lägga fram ett sånt business case skulle folk skratta ihjäl sig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av bylund »

Skulle det ge effekt om Nordström blev vd för Northvolt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av 12man »

hur som helst, ger fler jobb i sverige än nord stream, och framtidssäkrare
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av apkungen »

TiborBlomhall skrev:
Jo fast jag vidmakthåller att Gigafabrikens batterier har redan en köpare, man vet vart de ska ta vägen.

Man bygger inte miljontals batterier utan att veta vem som ska köpa dem och för hur mycket. Skulle jag lägga fram ett sånt business case skulle folk skratta ihjäl sig.
Massor med olja pumpas väl upp utan att ha någon köpare direkt, el produceras innan de har köpare. Massor med konsumentprodukter produceras och även olika saker till företag, hus byggs osv. Nu är det inte så att de ska bygga batteriet utan köpare utan de ska bygga fabriken som ska kunna tillverka batterierna och det är till och med tänkt att kommande köpare ska vara med och investera i fabriken. Vi får se hur det går :)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Skulle det ge effekt om Nordström blev vd för Northvolt?
Vet inte. Det lär ju bli laddat i varje fall!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11236
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
bylund skrev:
Skulle det ge effekt om Nordström blev vd för Northvolt?
Vet inte. Det lär ju bli laddat i varje fall!
Investerarna slår en volt!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Kalle »

Jerker skrev:
apkungen skrev:
bylund skrev:
Skulle det ge effekt om Nordström blev vd för Northvolt?
Vet inte. Det lär ju bli laddat i varje fall!
Investerarna slår en volt!
Han kan ju få sitta i Ledningen
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1188
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av MangeT »

Spänn av och känn strömmarna.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5568
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Min enda fråga är "vem ska köpa batterierna?"

För utan massa elbilar som batterierna ska sitta i blir det lite svårt att få business i det hela.
Nu är de bara spekulation men skulle inte Volvo kunna vara en köpare? Var ska de köpa sina batterier från? Vore antagligen praktiskt att kunna köra från Sverige åtminstone för de bilar som ska tillverkas här.

I dagens industri finne en artikel om att Volvo ska ökar takten på sin elbils utveckling.

http://www.di.se/bil/volvo-utvecklar-he ... r-elbilar/

GENEVE. Volvo Cars håller på att utveckla en helt ny teknik för framtida elbilar. Det avslöjar nye utvecklingschefen Henrik Green i en intervju med Di. Med den nya tekniken ska kunderna kunna välja mellan olika batterier och olika antal motorer.

Volvo Cars har ökat tempot i utvecklingen av elbilar sedan Henrik Green tog över efter Peter Mertens, som i höstas lockades över till Audi.

”De senaste två åren har vi varit fokuserade på att lansera våra nya modeller baserade på SPA-bottenplattan i 90-serien, i år 60-serien och senare 40-serien, men nu är vi inne i en definierande fas för vilka produkter som ska komma efteråt. Sedan vi beslutade om SPA-bilarna har jättemycket hänt, särskilt när det gäller batterierna, som blivit mycket bättre. Nu avser vi att vi lansera en renodlad elbil som säljer på sina egna meriter 2019”, säger Henrik Green.

Planen är att utveckla SPA-bottenplattan så att den blir ännu mer modulär än i dag. I nästa generation ska den rymma alltifrån förbränningsmotorer till små batterier för laddhybrider till stora batteripack för renodlade elbilar.

”Vi vill bli mer flexibla och snabbare. Jag ser ingen tillverkare på marknaden i dag som har det system vi skissar på”, säger Henrik Green.

När Di talade med vd Håkan Samuelsson om saken sa han, en smula sorglöst, att det ”bara handlar om att bygga om golvet”, medan resten av bilens chassi behålls.
Läs mer
Designern siktar på kundens hjärta

Den är den utmaningen som Henrik Green har att kämpa med nu.

”Vi vill ha ett brett utbud av elektrifierade bilar, bland annat med olika kapacitet på batterierna som ger olika räckvidd. Vår bransch och många kunder är så vana vid lång räckvidd, genom stora bränsletankar och snåla dieselmotorer, och vissa kunder kommer att vilja ha det också i framtiden. Men samtidigt kommer det en yngre generation som inte nödvändigtvis behöver läng räckvidd. Jämför med en Iphone. En del vill att batteriet ska räcka i tre dagar, medan andra som föredrar lättare, mindre och billigare batterier nöjer sig med att ladda varje natt”, säger Henrik Green.
Läs mer
30.000 svenskar kan snart inte förlänga körkortet

När Volvos första renodlade elbil lanseras 2019 bygger den dock fortfarande på SPA-plattan och får en räckvidd på 50 mil.

”I början kommer det att vara ett krav från kunderna, men senare kan vi trappa ned räckvidden för vissa versioner.”

I det modulära systemet ingår också möjligheten att låta bilarna ha en eller två elmotorer, återigen beroende på kundernas krav.

Som ett led i den utökade elbilssatsningen ska Volvo Cars också ändra strategi för dottermärket Polestar, som tidigare var helt inriktat på konventionella förbränningsmotorer med massor av hästkrafter och höga prestanda.

Nu ska Polestar bli en föregångare just när det gäller elektrifiering,

”Det kommer inte att vara ett bensinorienterat märke längre, utan vi ska flytta fokus till elektriska prestanda”, säger vd Håkan Samuelsson till Di.

Han förklarar att Polestar ska står för det engelska begreppet ”progressive premiumness”.

”Polestar ska identifiera vad folk tycker är premium är om fem år”, svarar Håkan Samuelsson.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5903
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Gustafsson »

Norrköpings tidningar rapporterar om långt framskridna planer på en gigafactory i Norrköping med Tesla-Peter som primus motor. Många tunga instanser inblandade.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7986
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av TiborBlomhall »

Ska de skaffa några laddplatser också på köpet? ;)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av AGCF »

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 14.58.29.png
Tog bort mitt förra inlägg. Hittade istället två områden som är över 50 hektar och hamnar inom utvecklingsområdet för industri in kommunens ÖP och är kommunal mark. Järnvägen följer vägen mitt i mellan och hamn finns både vid Bravikens pappersbruk öster om området och den större hamnen söder om. Elledningen borde räcka till. Braviken förbrukar lika mycket el som hela Malmö stad.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Laddvin »

apkungen skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jo fast jag vidmakthåller att Gigafabrikens batterier har redan en köpare, man vet vart de ska ta vägen.

Man bygger inte miljontals batterier utan att veta vem som ska köpa dem och för hur mycket. Skulle jag lägga fram ett sånt business case skulle folk skratta ihjäl sig.
Massor med olja pumpas väl upp utan att ha någon köpare direkt, el produceras innan de har köpare. Massor med konsumentprodukter produceras och även olika saker till företag, hus byggs osv. Nu är det inte så att de ska bygga batteriet utan köpare utan de ska bygga fabriken som ska kunna tillverka batterierna och det är till och med tänkt att kommande köpare ska vara med och investera i fabriken. Vi får se hur det går :)
+1 Mycket bra poäng.

Jag hoppas att de håller miljöaspekten lika högt prioriterad som Tesla, och inte bara köttar på med det allra billigaste som går att få tag på. Bland annat elen de förbrukar. Även moralfrågor som till exempel vilka gruvor metallerna kommer ifrån.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av apkungen »

De pratade om att Sverige var bra just pga den rena elen. Koldioxidneutral kom upp flera gånger. Brytningen i sydamerika sa han är inte hållbar men de vill göra brytning hållbar i sverige alltså map socialt, ekonomi och miljö. Och de pratade mycket om att kunna återvinna batterierna också, cirkulärt tänkande. de vill få med allt :)

Sen får man så klart se vad det blir i praktiken!
Skriv svar