Tesla som förmånsbil
Moderator: Redaktion
Re: Tesla som förmånsbil
Ja att köra under 100 mil både i företaget och privat är väl ingen standardlösning direkt
Är den avställd under vintermånaderna ska man inte behöva betala förmånsvärde på den under den tiden.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
*dubbelpost*
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
Stämmer.joel80 skrev:Är den avställd under vintermånaderna ska man inte behöva betala förmånsvärde på den under den tiden.
Gäller även om den är avställd under sommarmånadernabullen skrev:Stämmer.joel80 skrev:Är den avställd under vintermånaderna ska man inte behöva betala förmånsvärde på den under den tiden.
Sorry, kunde inte hålla mig

Nej, det stämmer inte rakt av. Om bilen står hemma och är avställd så har du möjlighet att ställa på den och åka när du känner för det. Då har du tillgång till förmånen och ska förmånsbeskattas. Skatteverket hade något prejudikat på sin hemsda om någon som försökt hävda det men haft Ferrarin hemma på garageuppfarten.bullen skrev:Stämmer.joel80 skrev:Är den avställd under vintermånaderna ska man inte behöva betala förmånsvärde på den under den tiden.
Om bilen tex vinterförvaras på annan ort så kommer du undan med en månads förmånsvärde, för då har arbetsgivaren "tagit bort" din förmån. Om du själv klantar dig så att du inte kan använda bilen så ska du betala tre månaders förmånsvärde innan du slipper, tex om du blir av med körkortet.
Ok.. Då får man väl ställa den hos en kompis eller hyra nån billig garageplats på nån mindre ort. 
Själv har jag "tjänstebil" eller vad man ska kalla det (ej förmånsbil) där jag kör nästan 3000mil per år i tjänsten och håller mig under 100mil privat (och under 10 resor).
Typ 78 mil privat körde jag förra året...
Man får se till att föra ordentlig körjournal, och det skulle inte funka om jag inte hade mitt arbetsställe och "huvudkontor" på samma adress som bostaden eftersom resor från hemmet till arbetsplatsen räknas som privatresor.
Har också en annan bil i samma storlek som är skapligt modern som privatbil som går ca 1000 privatmil per år.. Så än har inte Skatteverket gnällt något, och skulle dom det får jag skicka detaljerade körjournaler (som tack och lov bilen min skriver automatiskt, jag behöver bara döpa resorna.).

Själv har jag "tjänstebil" eller vad man ska kalla det (ej förmånsbil) där jag kör nästan 3000mil per år i tjänsten och håller mig under 100mil privat (och under 10 resor).
Man får se till att föra ordentlig körjournal, och det skulle inte funka om jag inte hade mitt arbetsställe och "huvudkontor" på samma adress som bostaden eftersom resor från hemmet till arbetsplatsen räknas som privatresor.
Har också en annan bil i samma storlek som är skapligt modern som privatbil som går ca 1000 privatmil per år.. Så än har inte Skatteverket gnällt något, och skulle dom det får jag skicka detaljerade körjournaler (som tack och lov bilen min skriver automatiskt, jag behöver bara döpa resorna.).
Då är det viktigt att du utan tvekan har ditt tjänsteställe i hemmet, eftersom en företagsbil alltd annars ska parkeras på företaget på natten. Om du har jour kan du få ha den hemma ett fåtal nätter. Det är även bra att han bil på sig privat (men inte tvunget) när skattmasen kommer och frågar om hur mkt privat du kört med företagets bil.joel80 skrev:Själv har jag "tjänstebil" eller vad man ska kalla det (ej förmånsbil) där jag kör nästan 3000mil per år i tjänsten och håller mig under 100mil privat (och under 10 resor).
Ja jag har tjänstestället på min enskilda firma här hemma... Däremot är jag nog ute hos kunder och liknande 2-3 dagar per vecka. Ibland mer..
Jag kommer över gränsen på 800h arbete på "tjänstestället" hemma med marginal.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Om trådstartaren eller någon annan vill ha en kalkyl för att räkna på bilkostnader som egenföretagare (eller för personalbil) så har jag ett Excel-blad som kan användas till det här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... relse.xlsx
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Jag ringde till skatteverket om detta för ett par år sedan. Hon kollade detta och ringde tillbaka efter någon timme. Om man har bilen avställd mer än tre månader så utgår förmånsvärdet från månad 1. Skulle man ställa på bilen innan månad 3 så åker man på 3 månaders förmånsvärde.dstr skrev:Nej, det stämmer inte rakt av. Om bilen står hemma och är avställd så har du möjlighet att ställa på den och åka när du känner för det. Då har du tillgång till förmånen och ska förmånsbeskattas. Skatteverket hade något prejudikat på sin hemsda om någon som försökt hävda det men haft Ferrarin hemma på garageuppfarten.bullen skrev:Stämmer.joel80 skrev:Är den avställd under vintermånaderna ska man inte behöva betala förmånsvärde på den under den tiden.
Om bilen tex vinterförvaras på annan ort så kommer du undan med en månads förmånsvärde, för då har arbetsgivaren "tagit bort" din förmån. Om du själv klantar dig så att du inte kan använda bilen så ska du betala tre månaders förmånsvärde innan du slipper, tex om du blir av med körkortet.
Nån som vet hur man fastställer rätt förmånsvärde på en bil från -91?
Det är sällan lönt att ha en äldre bil som förmån då du fortfarande ska betala förmån på nybilspriset eller lägst 4 prisbasbelopp (179200:-)SolnaGnagarn skrev:Jag ringde till skatteverket om detta för ett par år sedan. Hon kollade detta och ringde tillbaka efter någon timme. Om man har bilen avställd mer än tre månader så utgår förmånsvärdet från månad 1. Skulle man ställa på bilen innan månad 3 så åker man på 3 månaders förmånsvärde.dstr skrev:Nej, det stämmer inte rakt av. Om bilen står hemma och är avställd så har du möjlighet att ställa på den och åka när du känner för det. Då har du tillgång till förmånen och ska förmånsbeskattas. Skatteverket hade något prejudikat på sin hemsda om någon som försökt hävda det men haft Ferrarin hemma på garageuppfarten.bullen skrev:Stämmer.joel80 skrev:Är den avställd under vintermånaderna ska man inte behöva betala förmånsvärde på den under den tiden.
Nån som vet hur man fastställer rätt förmånsvärde på en bil från -91?
Var det samma person som bara ville betala förmånsvärde för Ferrerin typ 2-3 månader per år och ändå dra alla kostnader typ service och däck mm på firman? Då vart väl inte skatteverket så glada då dessa kostnader var ganska höga på den bilen, tror dom enades om att han skulle betala förmån för typ 6 månader per år.dstr skrev:Nej, det stämmer inte rakt av. Om bilen står hemma och är avställd så har du möjlighet att ställa på den och åka när du känner för det. Då har du tillgång till förmånen och ska förmånsbeskattas. Skatteverket hade något prejudikat på sin hemsda om någon som försökt hävda det men haft Ferrarin hemma på garageuppfarten.bullen skrev:Stämmer.joel80 skrev:Är den avställd under vintermånaderna ska man inte behöva betala förmånsvärde på den under den tiden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vad är det för gräns på 800h för att kunna ange hemmakontoret som tjänsteställe?joel80 skrev:Ja jag har tjänstestället på min enskilda firma här hemma... Däremot är jag nog ute hos kunder och liknande 2-3 dagar per vecka. Ibland mer..
Har du någon länk till SKV om det?
Som t.ex. konsult med uppdrag ute hos kund så är det ju annars sjukt svårt att klassa resor till kund som tjänsteresor då "tjänstestället" hamnar hos kunden och inte i hemmet.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Det finns exempel för tex hantverkare. Om du förvarar dina verktyg hemma, planerar ditt arbete hemifrån, skriver rapporter osv efter arbetet hemma så är ditt tjänsteställe hemma. Sporadiskt får du åka in till ett huvudkontor för möten. Om du dock har verktygen på kontoret så är inte tjänstestället i hemmet.Oddball skrev:Vad är det för gräns på 800h för att kunna ange hemmakontoret som tjänsteställe?joel80 skrev:Ja jag har tjänstestället på min enskilda firma här hemma... Däremot är jag nog ute hos kunder och liknande 2-3 dagar per vecka. Ibland mer..
Har du någon länk till SKV om det?
Som t.ex. konsult med uppdrag ute hos kund så är det ju annars sjukt svårt att klassa resor till kund som tjänsteresor då "tjänstestället" hamnar hos kunden och inte i hemmet.
edit: jag rök ihop med min förrförra revisor kring detta. Han tyckte jag borde betala förmånsvärde för företagsbilen jag hade. Jag hade inte ens ett skrivbord inne vid kontoret, utan satt ute hos kunder till 110%. "bla bla bla, för kom inte och säg att du brukar parkera bilen här - för jag är ofta här, och jag har då aldrig sett bilen här!!" - "Nej, precis..."
Edit: Nu fattar jag.danni skrev:Om trådstartaren eller någon annan vill ha en kalkyl för att räkna på bilkostnader som egenföretagare (eller för personalbil) så har jag ett Excel-blad som kan användas till det här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... relse.xlsx
Det roliga är att ditt och mitt eget kalkylark ger nästan identiska siffror.
Skönt ändå att få mina siffror någorlunda bekräftade.

Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Ja det tar tid att sätta sig in i denna djungel, förmånsvärde kan i ett AB hanteras på två sätt 1 det läggs ovanpå lönen och höjer på så sätt skatten för den anställde och arbetsgivaravgifter för företaget
2 man drar av förmånsvärde på nettolönen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Det blev nog rätt till sist i det där kalkylarket. Förmånsvärdet räknades som plus för företaget också så det blev som jag tänkt mig.Smutt skrev:Ja det tar tid att sätta sig in i denna djungel, förmånsvärde kan i ett AB hanteras på två sätt 1 det läggs ovanpå lönen och höjer på så sätt skatten för den anställde och arbetsgivaravgifter för företaget
Som sagt. Ruskigt skönt att man inte varit ute och snedseglat i sina egna beräkningar. Brukar få en del skit för dem. "Du har så mycket specialfall för just dig" osv. Det här gör att jag litar betydligt mer på att jag tänker rätt.
Edit: Känns även skönt att man äntligen träffat på likasinnade som tycker om att räkna lite.

Här har du ett till kalkylark om du vill räkna lite merVerdi skrev:Det blev nog rätt till sist i det där kalkylarket. Förmånsvärdet räknades som plus för företaget också så det blev som jag tänkt mig.Smutt skrev:Ja det tar tid att sätta sig in i denna djungel, förmånsvärde kan i ett AB hanteras på två sätt 1 det läggs ovanpå lönen och höjer på så sätt skatten för den anställde och arbetsgivaravgifter för företaget
Som sagt. Ruskigt skönt att man inte varit ute och snedseglat i sina egna beräkningar. Brukar få en del skit för dem. "Du har så mycket specialfall för just dig" osv. Det här gör att jag litar betydligt mer på att jag tänker rätt.
Edit: Känns även skönt att man äntligen träffat på likasinnade som tycker om att räkna lite.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... kalkylator
2016 Model S 75
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Apropå siffror, någon som har ett excelark med annuitetslån?
Formeln samt en enkel graf som visar amortering kontra ränta under perioden vore najs
(fast räntesats såklart annars blir det bökigt)
För några år sedan hade jag en 3D-variant där den tredje parametern var räntans förändring över tid, det användes för
att visa hur (pension-) sparande varierade över tid, men jag hittar det inte just nu (det var meningen att vi skulle 3D-printa diagrammet i färg till en bank för en presentation
där man skulle jämföra olika portföljers utvedkling)
Formeln samt en enkel graf som visar amortering kontra ränta under perioden vore najs

(fast räntesats såklart annars blir det bökigt)
För några år sedan hade jag en 3D-variant där den tredje parametern var räntans förändring över tid, det användes för
att visa hur (pension-) sparande varierade över tid, men jag hittar det inte just nu (det var meningen att vi skulle 3D-printa diagrammet i färg till en bank för en presentation
där man skulle jämföra olika portföljers utvedkling)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Även detta har vi avhandlat i en tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672Smutt skrev:Ja det tar tid att sätta sig in i denna djungel, förmånsvärde kan i ett AB hanteras på två sätt 1 det läggs ovanpå lönen och höjer på så sätt skatten för den anställde och arbetsgivaravgifter för företaget
Nettolöneavdrag är klart bättre både för egenföretagare och i fallet personalbil.
Eller hur, kommer vi alla tre fram till ungefär samma saker så lär det ju stämma rätt braJensa skrev:Här har du ett till kalkylark om du vill räkna lite merVerdi skrev:Det blev nog rätt till sist i det där kalkylarket. Förmånsvärdet räknades som plus för företaget också så det blev som jag tänkt mig.Smutt skrev:Ja det tar tid att sätta sig in i denna djungel, förmånsvärde kan i ett AB hanteras på två sätt 1 det läggs ovanpå lönen och höjer på så sätt skatten för den anställde och arbetsgivaravgifter för företaget
Edit: Känns även skönt att man äntligen träffat på likasinnade som tycker om att räkna lite.Som i dannis kalkyl verkar vi tänkt ganska lika i uträkningen. Alltid kul att få sina siffror bekräftade.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... kalkylator

Det svåraste tycker jag är hur man ska värdera 1:- i företaget i privata pengar. Man kan ju få ut 62,4 öre genom bolagsskatt och utdelningsskatt. Men det är ju en begränsad summa man får ut så. Men ser man det på låååååång sikt kanske det blir så?
I övrigt tänker jag att bilen blir billigare om man håller sig under brytpunkten för statlig skatt. Dvs att marginalskatten blir 33% eller vad det nu blir istället för 50%. Men enligt din kalkyl så blir bilen dyrare vid lägre marginalskatt. Jag tänker att skatten för förmånsvärdet blir lägre om man håller nere lönen?
Är det ingen moms på försäkringen förresten?
Just det. Tror du missat att räkna med bolagets kostnader för sociala avgifter och skatt på förmånsvärdet. Visst blir det väl så? Är förmånsvärdet 10 tusen så betalar bolaget 3 142:- i soc.avg. och 5000 i skatt (vid 50% marginalskatt)?
Kanske är blind men bränslekostnaden och en del andra kostnader räknas inte upp med antal år heller? Inte förmånsvärdet heller väl?
Edit: Leasingkostnaden tar du bara ggr 12. Borde det inte vara ggr 36?
Edit igen. Äsch. Jag får inte ihop det riktigt. Men tyvärr tror jag du gjort en del missar map 12 och 36 månader.
Edit återigen: Beräkningen av kontantinsatsen blir fel också. Det är * 0,25 i kalkylen men det är väl 20%? Det står ju exklusive moms på båda raderna. Så det borde vara * 0,2 istället.
I övrigt tänker jag att bilen blir billigare om man håller sig under brytpunkten för statlig skatt. Dvs att marginalskatten blir 33% eller vad det nu blir istället för 50%. Men enligt din kalkyl så blir bilen dyrare vid lägre marginalskatt. Jag tänker att skatten för förmånsvärdet blir lägre om man håller nere lönen?
Just det. Tror du missat att räkna med bolagets kostnader för sociala avgifter och skatt på förmånsvärdet. Visst blir det väl så? Är förmånsvärdet 10 tusen så betalar bolaget 3 142:- i soc.avg. och 5000 i skatt (vid 50% marginalskatt)?
Kanske är blind men bränslekostnaden och en del andra kostnader räknas inte upp med antal år heller? Inte förmånsvärdet heller väl?
Edit igen. Äsch. Jag får inte ihop det riktigt. Men tyvärr tror jag du gjort en del missar map 12 och 36 månader.
Edit återigen: Beräkningen av kontantinsatsen blir fel också. Det är * 0,25 i kalkylen men det är väl 20%? Det står ju exklusive moms på båda raderna. Så det borde vara * 0,2 istället.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Grundantagandet i kalkylbladet är att utgå från att man annars tar ut pengarna som lön, eller att man har personalbil. Det gör det enkelt att jämföra med att ta ut lön istället och ha en privat bil för privata pengar. På vissa bilar går kostnaden faktiskt ner med en lägre marginalskattesats just därför att de bilarna är relativt sett såpass gynnade, skattemässigt, att man tjänar mer på att ha dem ju högre skatt man har. Tittar du på min gamla Audi ute i kanten så går effekten åt andra hållet där.Verdi skrev:Det svåraste tycker jag är hur man ska värdera 1:- i företaget i privata pengar. Man kan ju få ut 62,4 öre genom bolagsskatt och utdelningsskatt. Men det är ju en begränsad summa man får ut så. Men ser man det på låååååång sikt kanske det blir så?
Sociala avgifter och skatt på förmånsvärdet är inte med därför att jag räknar förmånsvärdet som en privat kostnad - jag utgår med andra ord från att man gör nettolöneavdrag för förmånsvärdet, och då ingår ju sociala avgifter och skatt redan i det beloppet.
Det är inte moms på försäkring.
Bränslekostnad, förmånsvärde, service, försäkring etc anges per år. Sen slås de kostnaderna ut per månad när månadskostnaden ska räknas ut. Ingenstans slår jag ihop kostnaderna för 36 månader. De enda omvandlingarna som finns är från årskostnad till månadskostnad. Att man ändå måste ange hur många år man ska ha bilen är bara för att kunna räkna ut rätt leasingavgift baserat på inputparametrarna. Jag har gått igenom siffrorna och ser inga missar på den fronten.
Att kontantinsatsen är angiven som *0,25 beror på att jag la 25% i kontantinsats, och inget annat. Vill du lägga 10% i kontantinsats så sätter du *0,1. Det har alltså inget med moms att göra.