Få se när ångesten lägger sig. Ja just det, blå är den.

Moderator: Redaktion
Så där går det när man låter kärestan låna bilen över dagen... Andrabilen blev en ny förstabil!mati skrev:Nu har jag gjort nånting som jag aldrig trodde att jag skulle göra. Jag tryckte på beställ-knappen. Tack vare Dannis kalkylark kom jag fram till att min privatägda P85 inte går att försvara ekonomiskt. Det blev en 90D som låg på Teslas hemsida. Den kommer kosta mig inte mycket mer än hälften av vad min nuvarande kostar mig i månaden. Jag fick den för gamla priset, fri SuC och AP2. Känns som ett klipp.
Få se när ångesten lägger sig. Ja just det, blå är den.
Du får väl fråga vad sambon bjuder.mati skrev:Ja, jag kände mig ensam. Men P85:an kommer jag sälja såklart. Jag tänkte lägga upp den här, beroende på vad Tesla erbjuder i inbytespris.
Hon får prova en Zoe från och med i kväll. Den får hon nöja sig med.lator skrev:Du får väl fråga vad sambon bjuder.mati skrev:Ja, jag kände mig ensam. Men P85:an kommer jag sälja såklart. Jag tänkte lägga upp den här, beroende på vad Tesla erbjuder i inbytespris.
Ja så är det. Jag får tacka dig för kalkylarket. Synd att det inte fanns nån ref-länk kvar att använda sig av. Utan din kalkyl hade jag inte fattat nånting. Det är ju direkt intuitivt det där med leasing. Det har fortfarande inte sjunkit in riktigt hur en helt ny bil för närmare 1,2 mille kan vara billigare än en 3 år gammal bil för 700'. Men okej, jag fattar nu.danni skrev:Wooohooooo! Grattis! Jag tror det är ett mycket klokt val. Du tajmade ju in det helt perfekt också, att få facelift med AP2 och ändå fri SC är ju helt perfekt. Och jag tror inte du kommer bli missnöjd, de nya bilarna är märkbart tightare på alla vis, och 90D har riktigt fin prestanda.
En till sak du kan trösta dig med är att nu kan du ju dessutom ta alla löpande kostnader på företaget. Lackförsegling, tvätt, försäkring, självrisk på försäkringen, etc. Det blir också en del sparade pengar.
Företagsleasing. Det är därför det är "billigare" att köpa en ny än att behålla den gamla.Jerker skrev:Privatleasing?
Hemligheten i kalkylen ligger ju i skatten. En elbil får man lov att till större delen finansiera med oskattade pengar, vilket gör en sjujäkla skillnad.mati skrev:Ja så är det. Jag får tacka dig för kalkylarket. Synd att det inte fanns nån ref-länk kvar att använda sig av. Utan din kalkyl hade jag inte fattat nånting. Det är ju direkt intuitivt det där med leasing. Det har fortfarande inte sjunkit in riktigt hur en helt ny bil för närmare 1,2 mille kan vara billigare än en 3 år gammal bil för 700'. Men okej, jag fattar nu.danni skrev:Wooohooooo! Grattis! Jag tror det är ett mycket klokt val. Du tajmade ju in det helt perfekt också, att få facelift med AP2 och ändå fri SC är ju helt perfekt. Och jag tror inte du kommer bli missnöjd, de nya bilarna är märkbart tightare på alla vis, och 90D har riktigt fin prestanda.
En till sak du kan trösta dig med är att nu kan du ju dessutom ta alla löpande kostnader på företaget. Lackförsegling, tvätt, försäkring, självrisk på försäkringen, etc. Det blir också en del sparade pengar.![]()
Jo, det känns som en fullträff. En sprillrans ny bil till gamla villkor med fri SuC är inte fy skam. Det enda den inte har är köldpaketet, men det hade jag ändå inte velat ha.
Jag var faktiskt tvungen att fråga vad det är för fel på den att den kostar nästan 200' mindre än alla andra. Det blev i princip samma pris som en 75D.
Du är egenföretagare?mati skrev:Företagsleasing. Det är därför det är "billigare" att köpa en ny än att behålla den gamla.Jerker skrev:Privatleasing?
PS: Jag svettas och fryser samtidigt just nu.![]()
![]()
![]()
![]()
Ja, numera är jag det.Jerker skrev:Du är egenföretagare?mati skrev:Företagsleasing. Det är därför det är "billigare" att köpa en ny än att behålla den gamla.Jerker skrev:Privatleasing?
![]()
![]()
![]()
Jag går faktiskt från ingen AP alls till AP2.Feddan skrev:Grattis! Hade din gamla bil AP1 så du går från AP1 till AP2 eller ingen alls så du går från ingen AP till AP2?
Det går fortfarande, maila Tesla så lägger de in den. Han är inte egentligen i behov, men förra gången han vann en PowerWall så missade han den för att någon avbokade. Tänker att den här gången vore det bra om vi kunde lösa en extra länk åt honom som buffert, så han verkligen får den. Här är hans länk: http://---mati skrev:Ja, numera är jag det.Jerker skrev:Du är egenföretagare?mati skrev:Företagsleasing. Det är därför det är "billigare" att köpa en ny än att behålla den gamla.Jerker skrev:Privatleasing?
![]()
![]()
![]()
@Danni:
Ja, det kanske går att använda reflänkar. Det står 0 dagar kvar. Då kör jag på Zoidberg isf. Jag hade missat att han var fortfarande i behov av referrals. Och så har han varit jäkligt bussig mot mig också.
Min pappa är lite intresserad av att köpa så jag har jämfört varje bil som finns, vad de har och vad de skulle kosta att beställa samma ny. Flera av bilarna är rabatterade ungefär 100 000 kr men just den var rabatterad 155 550 kr. De som gjorde att den sticker ut från de andra vad jag kan se är att den har next-gen säten och inte de nya som introducerades med Model X. Att de sätena är värda 40-50 000 håller jag inte med om men grattis till ett bra klipp.mati skrev:Jo, det känns som en fullträff. En sprillrans ny bil till gamla villkor med fri SuC är inte fy skam. Det enda den inte har är köldpaketet, men det hade jag ändå inte velat ha.
Jag var faktiskt tvungen att fråga vad det är för fel på den att den kostar nästan 200' mindre än alla andra. Det blev i princip samma pris som en 75D.
Tack. Den var faktiskt billigare än så. De hade sänkt priset precis med drygt 20.000 men inte hunnit lägga ut det på nätet, jag hann före.vigge50 skrev:Min pappa är lite intresserad av att köpa så jag har jämfört varje bil som finns, vad de har och vad de skulle kosta att beställa samma ny. Flera av bilarna är rabatterade ungefär 100 000 kr men just den var rabatterad 155 550 kr. De som gjorde att den sticker ut från de andra vad jag kan se är att den har next-gen säten och inte de nya som introducerades med Model X. Att de sätena är värda 40-50 000 håller jag inte med om men grattis till ett bra klipp.mati skrev:Jo, det känns som en fullträff. En sprillrans ny bil till gamla villkor med fri SuC är inte fy skam. Det enda den inte har är köldpaketet, men det hade jag ändå inte velat ha.
Okej, det fanns en blå som var prissänkt 155 500 och som har försvunnit nu men i så fall tog någon annan den alltså.mati skrev:Tack. Den var faktiskt billigare än så. De hade sänkt priset precis med drygt 20.000 men inte hunnit lägga ut det på nätet, jag hann före.vigge50 skrev:Min pappa är lite intresserad av att köpa så jag har jämfört varje bil som finns, vad de har och vad de skulle kosta att beställa samma ny. Flera av bilarna är rabatterade ungefär 100 000 kr men just den var rabatterad 155 550 kr. De som gjorde att den sticker ut från de andra vad jag kan se är att den har next-gen säten och inte de nya som introducerades med Model X. Att de sätena är värda 40-50 000 håller jag inte med om men grattis till ett bra klipp.mati skrev:Jo, det känns som en fullträff. En sprillrans ny bil till gamla villkor med fri SuC är inte fy skam. Det enda den inte har är köldpaketet, men det hade jag ändå inte velat ha.
Skönt, då slipper du att något blir sämremati skrev:Jag går faktiskt från ingen AP alls till AP2.Feddan skrev:Grattis! Hade din gamla bil AP1 så du går från AP1 till AP2 eller ingen alls så du går från ingen AP till AP2?
Nej den blåa. Den ligger en till blå där men den är dyrare.Tars skrev:Köpte du den svarta för 1.079.000?
Inte på den fronten, men jo, den har mörkt innertak. Usch. Jag vet inte om jag kan leva med det. Jag får nog sitta med pannlampa i bilen eller ha pano-taket öppet hela tiden. Och den lilla frunken är också nästan så illa att jag ångrar mig.Feddan skrev:Skönt, då slipper du att något blir sämremati skrev:Jag går faktiskt från ingen AP alls till AP2.Feddan skrev:Grattis! Hade din gamla bil AP1 så du går från AP1 till AP2 eller ingen alls så du går från ingen AP till AP2?
Eller hur! Minst en timmes kalkylbladsläsning varje kväll och sen tjugo "Ave Elon" före läggdags, så klarar man vad som helst (på beställningsfronten) sen!blincoln skrev:Wohoo! Fasen vad kul, Mati!
Jag tror jag måste ta och läsa det där kalkylarket jag med