Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Moderator: Redaktion
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Ni som fått era bilar. Vilken utrustning tyckte ni var onödig såhär i efterhand? Samt, vilken ångrade ni att ni inte tog?
Själv har jag valt att inte ta varken luftfjädring eller panoramatak. Luftfjädring har jag haft på en range rover och jag använde aldrig höj/sänk-funktionen. Upplevde inte heller att den fjädrade bättre. Reparationer kan kosta väldigt mycket. Samt, den drar el (kanske är obefintligt lite). Panoramatak är trevligt, men på de bilar jag haft med taklucka så har jag aldrig använt dem. Den höjer också ljudnivån och tyngdpunkten. Dessa två bortprioriteringar är jag mest osäker på. Vi får se om jag ångrar mig.
Själv har jag valt att inte ta varken luftfjädring eller panoramatak. Luftfjädring har jag haft på en range rover och jag använde aldrig höj/sänk-funktionen. Upplevde inte heller att den fjädrade bättre. Reparationer kan kosta väldigt mycket. Samt, den drar el (kanske är obefintligt lite). Panoramatak är trevligt, men på de bilar jag haft med taklucka så har jag aldrig använt dem. Den höjer också ljudnivån och tyngdpunkten. Dessa två bortprioriteringar är jag mest osäker på. Vi får se om jag ångrar mig.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Har iofs inte fått min bil än men har gjort exakt samma val avs luftfjädring och panoramatak. Vi har båda dessa tillval på vår andra bil men använder nästan aldrig luftfjädringen och även om panoramatak ger en ganska skön och luftig känsla så valde jag till slut bort detta också.
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Valde bort luftfjädring. Tog vinterpaket, Techpaket och Panoramatak, vill kunna titta på stjärnorna när jag åker med som passagerare, precis som resten av familjen. Tog något mer som jag inte kommer ihåg just nu. Vad jag funderar över är om jag borde tagit dubbelladdare. Har inte riktigt bestämt mig om förbetald service. Andy sa att det kunde jag bestämma det vid leveransen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- fleijerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:57
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Twin Charger - verkar inte som om jag kommer att få någon användning av den i Sverige. Det krävs minst 32A laddning för att den ska kicka in, och det har inte jag någonstans i närheten. Vore iofs trevligt att kunna ladda 11 mil/timme, men icke...
Performance-versionen. Det är ju oerhört häftigt med acceleration från 0-100 på 4,2 sek. Men ärligt talat, 5,6 hade räckt helt och fullt. Då hade jag även kunnat spara däck genom att byta plats på fram och bakdäck, vilket inte går på Performance-modellen där däckvidden är olika fram och bak.
Panoramatak ångrar jag definitivt inte, och använder när det är tillräckligt varmt.
Kanske ångrar jag i backspegeln att jag beställde så tidigt. Nackdelen är just backspeglarna. Mina är inte infällbara! Den enda detaljen som faktiskt är sämre på min Tesla än min tidigare SAAB 9-5...
Röd lack. Absolut snyggast, men den verkar vara mjukare än andra färger. Har 2-3 st lackskador på fronten redan innan det gått ett halvår av körning...
Performance-versionen. Det är ju oerhört häftigt med acceleration från 0-100 på 4,2 sek. Men ärligt talat, 5,6 hade räckt helt och fullt. Då hade jag även kunnat spara däck genom att byta plats på fram och bakdäck, vilket inte går på Performance-modellen där däckvidden är olika fram och bak.
Panoramatak ångrar jag definitivt inte, och använder när det är tillräckligt varmt.
Kanske ångrar jag i backspegeln att jag beställde så tidigt. Nackdelen är just backspeglarna. Mina är inte infällbara! Den enda detaljen som faktiskt är sämre på min Tesla än min tidigare SAAB 9-5...
Röd lack. Absolut snyggast, men den verkar vara mjukare än andra färger. Har 2-3 st lackskador på fronten redan innan det gått ett halvår av körning...

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
I alla fall för signature-bilarna så levererades alla bilar med båda laddarna monterade. De som inte köpte twin chargers fick ena laddaren disablad via mjukvara, men kunde i efterhand köpa en mjukvarulicens som låste upp den.
Jag vet inte hur det är nuförtiden dock. Ni som ska beställa bil kan väl fråga Andy eller någon annan av Teslas säljare.
Jag vet inte hur det är nuförtiden dock. Ni som ska beställa bil kan väl fråga Andy eller någon annan av Teslas säljare.
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Har inte fått bilen ännu, men det enda jag "grubblar" över är om jag skulle ha valt till air suspension eller inte. Nu valde jag bort det då jag vid beställningstillfället inte riktigt såg användningsområdet, men efter att ha läst runt på forumen så verkar det, framförallt i länder där det snöar, som Sverige, finnas vettiga fördelar med det tillvalet.
Panoramaglastaket valde jag enkom för att kunna montera på takbox, då detta inte är möjligt utan panoramaglastaket. Ska man få med barnvagnar och golfklubbor, eller skidor, på semestern, så är takbox lite av ett måste, Teslans stora bagageutrymme till trots.
//Daniel
Panoramaglastaket valde jag enkom för att kunna montera på takbox, då detta inte är möjligt utan panoramaglastaket. Ska man få med barnvagnar och golfklubbor, eller skidor, på semestern, så är takbox lite av ett måste, Teslans stora bagageutrymme till trots.
//Daniel
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Jag har nu kört 400 mil och valde bort både panoramatak och luftfjädringen.
Ångrar inte mina beslut så här långt utan tycker bilen är snyggare utan panoramatak och om jag kan inte påstå att jag märker någon direkt
skillnad mot när jag kört Model S som har haft luftfjädring. (Har inte haft några problem med bristande markfrigång).
Valde även bort twin charger vilket jag ännu inte ångrat men kan komma att ångra i en framtid men hoppas på super chargers i sverige...
//Jonas
Ångrar inte mina beslut så här långt utan tycker bilen är snyggare utan panoramatak och om jag kan inte påstå att jag märker någon direkt
skillnad mot när jag kört Model S som har haft luftfjädring. (Har inte haft några problem med bristande markfrigång).
Valde även bort twin charger vilket jag ännu inte ångrat men kan komma att ångra i en framtid men hoppas på super chargers i sverige...
//Jonas
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Ang. dubbelladdare så finns det väl vissa offentliga platser som erbjuder 32A? Järnvägsstationen i Jönköping exempelvis, enligt uppladdning.nu. Eller missar jag något?fleijerstam skrev:Twin Charger - verkar inte som om jag kommer att få någon användning av den i Sverige. Det krävs minst 32A laddning för att den ska kicka in, och det har inte jag någonstans i närheten. Vore iofs trevligt att kunna ladda 11 mil/timme, men icke...
Performance-versionen. Det är ju oerhört häftigt med acceleration från 0-100 på 4,2 sek. Men ärligt talat, 5,6 hade räckt helt och fullt. Då hade jag även kunnat spara däck genom att byta plats på fram och bakdäck, vilket inte går på Performance-modellen där däckvidden är olika fram och bak.
Panoramatak ångrar jag definitivt inte, och använder när det är tillräckligt varmt.
Kanske ångrar jag i backspegeln att jag beställde så tidigt. Nackdelen är just backspeglarna. Mina är inte infällbara! Den enda detaljen som faktiskt är sämre på min Tesla än min tidigare SAAB 9-5...
Röd lack. Absolut snyggast, men den verkar vara mjukare än andra färger. Har 2-3 st lackskador på fronten redan innan det gått ett halvår av körning...
Beträffande min bil så ångrar jag möjligen att jag inte tog det bättre ljudsystemet, standardvarianten är lite klen tycker jag. Ångrar definitivt inte panoramtak, använder den mycket mer än i andra bilar som jag har tacklucka i. Problemet är att Tesla måste byta ut min lucka eftersom den är felmonterad.
Model X P100D
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
har all utrustning. Luftfjädringen använder jag ofta. bilen i low på motorvägen, standard på vanliga vägar. high vid gupp och very high om åka över kanter tex infarter vid vissa affärer etc. Otroligt smidigt att kunna bli 7-8 cm högre/lägre... Skulle aldrig välja bort luftfjädringen. P85+ i low är som ett strykjärn...
Panorama är kanske inte superviktigt men gillar ljuset och kunna öppna nu när det blir varmare.
Det jag skulle kunna skippat är premium lightning.
barnstolarna i bakluckan ör verkligen kanon med barnen...
Nej jag ängrar ingen utrustning och otroligt glad med P85+. sjukt bra handling. En vän med maserati insåg hur mycket bättre teslan är på alla plan vs hans bil...
Panorama är kanske inte superviktigt men gillar ljuset och kunna öppna nu när det blir varmare.
Det jag skulle kunna skippat är premium lightning.
barnstolarna i bakluckan ör verkligen kanon med barnen...
Nej jag ängrar ingen utrustning och otroligt glad med P85+. sjukt bra handling. En vän med maserati insåg hur mycket bättre teslan är på alla plan vs hans bil...

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
premium sound helt givet för mig. en elbil är väldigt tyst och man hör vägljud etc. en bra stereo är faktiskt viktigare än i andra bilar.,givet för mig. Poppar mycket och högt.
Dubbelladdaren har jag inte nyttjat men om/nör man har nytta av den bra att ha... eventuellt onödigt men det får framtiden utvisa...
Performance modellen har square setup det är + som har staggered... men skulle aldrig byta ut den sjukt bra väghållningen mot S85/P85... Plus is da shit...
P85+ kör du på 4s till 100... har sett tider på 3.8-3.9s med antispinn av. Det är dessutom ärliga tider och ingen loss pgr av växling eller turbolagg... dvs den drar som en Ferrari... vill du ha en supersportbil eller en sportbil? valet är ditt... prova en kurvig sommarväg och sktiv körning med luftfjädringen i low så fattar du...
Säger som förut om ekonomin styr är S85 med techpaket, PDC och cold weather en vettig kombo...
Lacken är inte mer känslig för stt den är röd. Alla Tesla har en tunn lack. multicoat red och pearlwhite är dessutom fler lager än de andra färgerna... Opticoat pro rekommenderat till alla tesla då bilen är dyr och de minskar riskerna för lackskador. Lacken är inte sämre än BMW mfl...
Dubbelladdaren har jag inte nyttjat men om/nör man har nytta av den bra att ha... eventuellt onödigt men det får framtiden utvisa...
Performance modellen har square setup det är + som har staggered... men skulle aldrig byta ut den sjukt bra väghållningen mot S85/P85... Plus is da shit...
P85+ kör du på 4s till 100... har sett tider på 3.8-3.9s med antispinn av. Det är dessutom ärliga tider och ingen loss pgr av växling eller turbolagg... dvs den drar som en Ferrari... vill du ha en supersportbil eller en sportbil? valet är ditt... prova en kurvig sommarväg och sktiv körning med luftfjädringen i low så fattar du...
Säger som förut om ekonomin styr är S85 med techpaket, PDC och cold weather en vettig kombo...
Lacken är inte mer känslig för stt den är röd. Alla Tesla har en tunn lack. multicoat red och pearlwhite är dessutom fler lager än de andra färgerna... Opticoat pro rekommenderat till alla tesla då bilen är dyr och de minskar riskerna för lackskador. Lacken är inte sämre än BMW mfl...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Har nog tänkt en Opticoat behandling, men tar det verkligen flera dagar? Det är ju det sista man vill om man har väntat 4 månader på sin bil
Är det någon annan än jag som valt lönndekor?

Är det någon annan än jag som valt lönndekor?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
opticoat tar två dagar. dvs den behöver stå över natten för att härda..
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- fleijerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:57
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Helt riktigt. Men efter 6 månader har jag ännu inte haft vägarna förbi Jönköping. Kanske i sommar, på väg till Skåne. Jag har hört att det ska finnas ett sådant publikt uttag även i Stockholm någonstans, men vet inte var. I ett P-hus i Uppsala har jag sett ett rött trefasuttag på 32A, men har ingen adapter från den till Teslas kontakt eller Mennekes... Tips emottages tacksamt!EricH skrev:Ang. dubbelladdare så finns det väl vissa offentliga platser som erbjuder 32A? Järnvägsstationen i Jönköping exempelvis, enligt uppladdning.nu. Eller missar jag något?
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Nu har jag haft min bil en dag. Wow den är verkligen bra. Jag tog det mesta utan pluspaket. 19-tums fälgar.
Reflektioner.
Jag gillar ordentliga motorer så jag tog största. Enormt drag i denna, men för de flesta räcker det nog med en mindre motor.
Luftfjädringen gillar jag. Stykjärnskänslan är bra utan pluspaket, men kan tänka mig att det blir ännu snäppet bättre med den. Har kört Porsche och riktigt så mycket strykjärn är det inte nu.
Extra ljudpaket tog jag. Det rekommenderar jag också.
Köldpaketet behöver man ju inte använda än. Resten av grejerna är väl mest en smaksak. Skippade extra skinnpaketet vilket man inte alls märker. Nej, nu måste jag ut och åka en sväng igen.
Reflektioner.
Jag gillar ordentliga motorer så jag tog största. Enormt drag i denna, men för de flesta räcker det nog med en mindre motor.
Luftfjädringen gillar jag. Stykjärnskänslan är bra utan pluspaket, men kan tänka mig att det blir ännu snäppet bättre med den. Har kört Porsche och riktigt så mycket strykjärn är det inte nu.
Extra ljudpaket tog jag. Det rekommenderar jag också.
Köldpaketet behöver man ju inte använda än. Resten av grejerna är väl mest en smaksak. Skippade extra skinnpaketet vilket man inte alls märker. Nej, nu måste jag ut och åka en sväng igen.
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
ja det är en grym bil... idag första gången jag aktivt kör snålt... man kommer klart längre genom att köra ekonomiskt... hade glömt ladda under natten (glömt kabeln) så hade bara 23 mil typical sade den... T&R Uppsala-Stockholm... hade faktiskt 8 mil kvar nör jag kom hem. Imponerande...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Björn Nyland klagade ju på att det blev ett kall-dropp ned från panoramafönstret på vintern så han kör runt med ljudisoleringsstoppning intryckt. Nån som märkt något liknande? Verkar ju tala ganska mycket mot panorama i sverige..
Åsikter?
Åsikter?
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Körde bilen den gångna vintern och även om den var relativt mild var det säker 10 - 15 minusgrader vid ett par tillfällen och det här är inget som jag har noterat.
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Vikingen Björn kör ju i kort t-shirt genom Norges vinter och campar i bilen ... 

- fleijerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:57
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Stort grattis! Vi får ses någon gång när jag har vägarna förbi Västerås, eller du Uppsala.z balata skrev:Nu har jag haft min bil en dag. Wow den är verkligen bra.

Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Japp men än dock tätar han pano...Lessmog skrev:Vikingen Björn kör ju i kort t-shirt genom Norges vinter och campar i bilen ...

Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Ser väldigt konstigt ut att trycka upp biltema-skumplast i taket på en miljon-bil.Daoops skrev:Björn Nyland klagade ju på att det blev ett kall-dropp ned från panoramafönstret på vintern så han kör runt med ljudisoleringsstoppning intryckt. Nån som märkt något liknande? Verkar ju tala ganska mycket mot panorama i sverige..
Åsikter?
Då är det klart bättre att inte välja panoramatak.
De gånger jag testat Tesla med pano, så noterade jag att pano-taket börjar ganska långt bak, och för föraren märker man inte mycket av pano-taket. Syns mes från baksätet.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Mitt tyngsta motiv när jag beställde panoramatak var möjlighet till att montera takbox vilket inte går annars. Kanske lite trevligt med öppningsbart tak nu när värmen kommer, vi får se, hämtar bilen i morgon. 

Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
blir ljusare i bilen, mer utrymme för huvudet, trevligt att öppna delvis eller helt... och man kan montera takbox...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vilken utrustning ångrade ni att ni tog, och tvärt om
Panoramatak är en självklarhet på en Tesla anser jag. Både snyggt och praktiskt och häftigt.