Regen/AC-laddning
Moderator: Redaktion
Regen/AC-laddning
Jag har en teknisk fundering som jag har tänkt på ibland och kanske nån här kan svara på. Hur kommer det sig att man vid regenarativ bromsning kan komma upp i en effekt på 60 kW men vid vanlig AC-laddning funkar inte mer än 11kW eller 22kW? Om jag har förstått saken rätt så fungerar motorn som en 3-fas växelströmsgenerator som skickar upp till 60 kW via invertern tillbaka till batteriet. Då kan man ju tycka att det borde gå att koppla in en yttre 3-fas strömkälla med hög effekt samma väg och helt enkelt strunta i ombordladdaren.
Re: Regen/AC-laddning
Intressant fråga. Laddaren i bilen är begränsad till 11 kW vilket ger 22 kW om det finns två. Jag tror inte att dessa likriktarna används alls vid regenarativ bromsning då de är konstruerade för en specifik input (troligen 200-250 V, 50/60 Hz, max 32A i sinusvåg) och strömen ut vid regenerativ bromsning lär inte alls passa likriktarna. Invertern gör ju om DC till AC så den används inte heller för att ladda batterierna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- JonPersson
- Teslaägare
Kan det vara så att 11 kW-laddaren även har säkerhetsfunktioner som invertern inte har? Exempelvis att den är bättre på att hantera transienter och smutsig el? Dessutom har väl laddaren logik för handskakning och kontroll av laddningen vilket inte behövs när spänningskällan är regen?
Det är samma på Renault Zoe i alla fall som har en löjlig 3kw laddare men rappoterar +20kw vid regen. Man kan ju fråga sig om inte detta bara är en visuell gimick. Hur mycket som faktiskt går tillbaka till batteriet är ju inte solklart.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Just Zoe har som jag förstått det hela löst precis det du pratar om i första inlägget... Använder motor och inverter för att ladda snabbt via AC.
De kallar det Chamelion-laddare och den kan ladda med typ 43 kw AC genom att använda denna teknik... I mitt tycke fullständigt genialiskt!
Att denna laddare inte sitter någon annan stans kanske har med patent och andra otrevligheter att göra
De kallar det Chamelion-laddare och den kan ladda med typ 43 kw AC genom att använda denna teknik... I mitt tycke fullständigt genialiskt!
Att denna laddare inte sitter någon annan stans kanske har med patent och andra otrevligheter att göra

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
11 kW laddaren klarar av att leverera 11 kW timme efter timme.
Invertern klarar av att ta hand om 60 kW men bara en kort tidsperiod. En inbromsning tar inte så lång tid. Det är för att skydda invertern som man inte får bogsera bilen.
Invertern klarar av att ta hand om 60 kW men bara en kort tidsperiod. En inbromsning tar inte så lång tid. Det är för att skydda invertern som man inte får bogsera bilen.
Ok, jag misstänkte att det kunde ha med nåt sånt att göra. Men invertern måste väl klara hög effekt bra mycket mer än en kort inbromsning? Om man ska ner för en alptopp t.ex. Vid hygglig brant nedförsbacke kommer regen åtminsone upp i 40 kW har jag för mig och är det ett högt berg man ska nerför så kan det ju ligga där ett bra tag.TiborBlomhall skrev:11 kW laddaren klarar av att leverera 11 kW timme efter timme.
Det kanske kickar igång en begränsning efter ett tag så man får bromsa manuellt, precis som vid kallstart. Nån som har kört i alperna och vet?
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Det jag sett när jag lusläst är att man inte får bogsera eftersom ingen kontrollelektronik då är igång för att t.ex. kyla invertern...TiborBlomhall skrev:11 kW laddaren klarar av att leverera 11 kW timme efter timme.
- Men om då bilen är igång (på t.ex. D-läge) så blir det ju som att åka i nerförsbacke (och precis som senare post säger så kan ju backar vara hiskeligt långa)...
Jag tror att den där bogserregeln mest handlar om att folk inte förstår att bilen måste vara igång, annars kan man koka/förstöra elektronik i bilen... därför är det enklare att skriva den regeln än att förklara för gemene man hur det fungerar med inverters och kylning etc...
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Har kört i Alperna men bara på motorvägar. Är farthållaren inställd på 120km/h så tar luftmotståndet det mesta av energin. Det blir bara en mindre del kvar till invertern. Så jag fick aldrig några begränsnings sträck som jag faktiskt hade förväntat mej. Det blir nog en annan sak om man kör utför en brant serpentin väg i låg fart. Det hänger på vad kylsystemet kan hantera. Men givetvis skulle Tesla kunnat konstrera det så att det gått att ladda via invertern. Det finns många sådana lösningar på marknaden. Då finns även möjligheten att ladda en annan elbil via sitt batteri (slanga). Men det blir mer komplicerat och risken för krångel fick nog dem att avstå. De hade helt enkelt inte råd att misslyckas med Modell S. Men för framtida billigare volym bilar lär vi få se det som standard.
Vad jag läst så ska regen bara kunna ta tillbaka ca 10 procent av energin det tog att få upp bilen i hastigheten som var innan regen.
En annan sak jag lärde mig idag är att godstågen med järnmalm mellan Kiruna och Narvik kör med regenerativ bromsning från Kiruna och eftersom de de kör fullastade uppe ifrån Kiruna så klarar de av att köra tillbaka till tomma från Narvik utan extra energi.
En annan sak jag lärde mig idag är att godstågen med järnmalm mellan Kiruna och Narvik kör med regenerativ bromsning från Kiruna och eftersom de de kör fullastade uppe ifrån Kiruna så klarar de av att köra tillbaka till tomma från Narvik utan extra energi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Zoe använder faktiskt invertera till motorn vid laddning av AC så den kan ladda 40kW växelström om du har rett sladd för det och om laddboxen klarar av det.Wahll skrev:Det är samma på Renault Zoe i alla fall som har en löjlig 3kw laddare men rappoterar +20kw vid regen. Man kan ju fråga sig om inte detta bara är en visuell gimick. Hur mycket som faktiskt går tillbaka till batteriet är ju inte solklart.
Jag har kört en hel del i alperna med en leaf, de funkar bra. jag fick faktiskt en regen begränsning en gång men de va för att jag lyckades fylla hela batteriet så de blev fult (eller nästan fullt) då fick bromsarna ta över istället.elulf skrev:Vid hygglig brant nedförsbacke kommer regen åtminsone upp i 40 kW har jag för mig och är det ett högt berg man ska nerför så kan det ju ligga där ett bra tag.TiborBlomhall skrev:11 kW laddaren klarar av att leverera 11 kW timme efter timme.
Det kanske kickar igång en begränsning efter ett tag så man får bromsa manuellt, precis som vid kallstart. Nån som har kört i alperna och vet?
(jag laddade över lunchen på en alptopp)
jag har kört samma backe med tommare batteri och då funkade de hela tiden (men de e sällan man snittar på mer en 20kW även i alperna, på de brantaste partierna kommer man up i ca 35 kW ettt kort tag men sen lägger man sig på 15-20 igen för att hålla farten.
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Jag hade -200 kWh/km i 15 km i San Bernadinopasset. Om det är till någon glädje för diskussionen 

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com