Såhär i dagarna när vi nu fått reda på att Tesla slutar med model s 60kwh batteri som är mjukvarustrypt 75kwh batteripaket så är min spekulation följande:
Tesla model 3 insteg har har ex 55kwh tillgängliga men är egentligen ett ex 70kwh batteripaket som är mjukvarustrypt?
Dom kommer alldrig ge gratis batterier om dom inte måste för att hålla uppe produktionen
Precis, aldrig. Bas-Model-3 kommer att hållas så sparsmakad som möjligt. Inga gratis batterier där inte. Tesla har nog inga batterier över direkt heller, även om GF1 börjar jobba på högvarv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Däremot kanske de tillverkar bilarna med större buffer upptill fortsättningsvis för att inte behöva ha koll på att inte ladda till 100 %, ladda fortare på SuC och för att batteridegraderingen ska starta senare nu när de märkt att 60 har haft en hög efterfrågan och för att göra model 3 till mer utav en lättanvänd folkbil.
Däremot kanske de tillverkar bilarna med större buffer upptill fortsättningsvis för att inte behöva ha koll på att inte ladda till 100 %, ladda fortare på SuC och för att batteridegraderingen ska starta senare nu när de märkt att 60 har haft en hög efterfrågan och för att göra model 3 till mer utav en lättanvänd folkbil.
Dem gjorde så på B-class Electric. Sålde till möjligheten att använda toppreserven. Det är ju ett mellanting mellan att ge bort gratis batteri och skydda mot överladdning.
Dom vill att alla tar det större batteriet snitt priset är ju 42000dollar enligt Elon
Hur får du ett uttalande om snittpris på 42k$ till att alla kommer välja störst batteriet? Snittpriset är ju även baserat på utrustning. Dom kan alltså likagärna tro att alla kommer välja minsta batteriet och alla tillval eller nån annan kombination. Snittpris betyder ju dessutom just snittpris för att någon väljer snik och någon lull-lull. Inte så att alla kommer välja samma.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Varför inte erbjuda uppgradering med fler batterimoduler vb. ? Jag skulle övervägt att uppgradera min 70 till 100 om det fanns en smidig lösning på det. Det finns uppenbarligen tomt utrymme i golvet på 60/70/75 modellerna. Även uppgraderingslösning med byte av hela batteripaketet skulle säkert sälja bra även om dessa kostade en bra slant.
Visserligen "smartare" att byta bil, men det är mindre meckigt på många sätt att behålla den gamla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Varför inte erbjuda uppgradering med fler batterimoduler vb. ? Jag skulle övervägt att uppgradera min 70 till 100 om det fanns en smidig lösning på det. Det finns uppenbarligen tomt utrymme i golvet på 60/70/75 modellerna. Även uppgraderingslösning med byte av hela batteripaketet skulle säkert sälja bra även om dessa kostade en bra slant.
Visserligen "smartare" att byta bil, men det är mindre meckigt på många sätt att behålla den gamla.
När de släppte P100D så erbjöd de P90D ägare att uppgradera till P100D för $20 000 men för att uppgradera från 60/75 modellerna så finns det risk att du måste göra ändringar i fjädring mm för att kompensera för den högre vikten men jag är inte säker.
Enligt model3tracker's statistik så kommer ca 31% av köparna välja standard batteripacket:
Den kan man förstås inte lita på helt. Men med tanke på vilka länder som är underrepresenterade där sett till vad Tesla har sagt om antalet reservationer så skulle jag gissa på att det faktiskt blir en större andel än så.
I så fall är det ekonomiskt vansinne att sätta in ett större batteripack med mjukvarubegränsning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
De flesta kommer nog att ha model 3 som sin första elbil. Generellt är elbilar idag för dåliga. Så det är inte konstigt om man som nybörjare i detta skede promt skall ha det största batteriet. Dels för att man kommer från en fossilbil och dels för att man kanske provkört en Leaf eller eGolf och blivit chockad.
Mitt batteri befinner sig sen några månader tillbaks i Holland för nån slags reparation. Jag frågade när dom tog ut det om det var möjligt att mot en kostnad få det uppgraderat till 90kWh (har 85 idag), med det gick inte!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mitt batteri befinner sig sen några månader tillbaks i Holland för nån slags reparation. Jag frågade när dom tog ut det om det var möjligt att mot en kostnad få det uppgraderat till 90kWh (har 85 idag), med det gick inte!
Sa de varför? Är det tekniska skäl eller rent affärsmässiga?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mitt batteri befinner sig sen några månader tillbaks i Holland för nån slags reparation. Jag frågade när dom tog ut det om det var möjligt att mot en kostnad få det uppgraderat till 90kWh (har 85 idag), med det gick inte!
Sa de varför? Är det tekniska skäl eller rent affärsmässiga?
Fick inget svar på det, tyvärr. Eller snarare hon på SC sa "det är inte möjligt". Hon visste nog inte exakt varför heller.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mitt batteri befinner sig sen några månader tillbaks i Holland för nån slags reparation. Jag frågade när dom tog ut det om det var möjligt att mot en kostnad få det uppgraderat till 90kWh (har 85 idag), med det gick inte!
Sa de varför? Är det tekniska skäl eller rent affärsmässiga?
Fick inget svar på det, tyvärr. Eller snarare hon på SC sa "det är inte möjligt". Hon visste nog inte exakt varför heller.
Dem hävdar ju att en USA bil inte går att ladda i Sverige också.
Mitt batteri befinner sig sen några månader tillbaks i Holland för nån slags reparation. Jag frågade när dom tog ut det om det var möjligt att mot en kostnad få det uppgraderat till 90kWh (har 85 idag), med det gick inte!
Sa de varför? Är det tekniska skäl eller rent affärsmässiga?
Fick inget svar på det, tyvärr. Eller snarare hon på SC sa "det är inte möjligt". Hon visste nog inte exakt varför heller.
Dem hävdar ju att en USA bil inte går att ladda i Sverige också.
En USA-bil kan laddas utan problem i Europa så länge du har rätt kontakt. Supercharger har en annan kontakt, så det går bevisligen inte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mitt batteri befinner sig sen några månader tillbaks i Holland för nån slags reparation. Jag frågade när dom tog ut det om det var möjligt att mot en kostnad få det uppgraderat till 90kWh (har 85 idag), med det gick inte!
Sa de varför? Är det tekniska skäl eller rent affärsmässiga?
Fick inget svar på det, tyvärr. Eller snarare hon på SC sa "det är inte möjligt". Hon visste nog inte exakt varför heller.
Dem hävdar ju att en USA bil inte går att ladda i Sverige också.
En USA-bil kan laddas utan problem i Europa så länge du har rätt kontakt. Supercharger har en annan kontakt, så det går bevisligen inte.
Borde egentligen inte vara så svårt att fixa så USA bil kan ladda på type 2 men vill man inte så vill man inte och det verkar vara samma vilja från tesla när det gäller att uppgradera batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Att de skapade möjligheten att ned gradera 75 till 60 var ju för att locka M3 bokare att köpa en S. Tror aldrig de kommer göra något liknande igen eftersom det är dåligt att ge bort saker.
Bmw i3 uppgradering batteri. Jag har pratat med bmw om detta och de verkar vara ovilliga att utföra detta. Gav mig ett pris som mer var ett sätt att säga att det går inte. Köp ny bil istället. Har någon kontakt med någon som vet mer om detta?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Bmw i3 uppgradering batteri. Jag har pratat med bmw om detta och de verkar vara ovilliga att utföra detta. Gav mig ett pris som mer var ett sätt att säga att det går inte. Köp ny bil istället. Har någon kontakt med någon som vet mer om detta?
Oj, ja bmw håller väl på och testar hur det funkar. Leder utvecklingen? Hörde nåt om att bara i3 utan REX kan uppgradera batteriet. Kanske bara i Tyskland? Mm, med tiden så blir ny teknik billigare och enklare.