
Jag passade på att skicka ett mail till kundtjänst och klagade på deras hutlösa priser på elen.
/70D
Moderator: Redaktion
Mm, tycker det visar att clever kan ta bra mycket mindre än 5 kr/kwh och göra vinst. Elbilen blir dyrare på långresor än med en snål diesel eller tom snål bensinbil. Inte bra för ekonomiskt sinnade bilister.TiborBlomhall skrev:Laddpotten på 1 MWh gäller på CLEVER laddstationer, alltså inte när du laddar hemma. Laddpotten gäller i 12 månader.
Åker du mycket elbil och laddar ofta på CLEVER är det en bra deal. Laddar du oftast hemma kommer du inte ha särskilt mycket nytta av erbjudandet.
Pekar väl snarare på motsatsen, att det även i detta fall kostar ca 5:- per kWh? Köp en laddbox för 10 000:-, få 1 000 kWh el vid publika laddare eller köp en laddbox kring 5 000:- utan att få ett laddkort. Nu är just 5:-/kWh det dyraste alternativet från Clever om du tänker dig ladda för mer än 20 kWh per månad, varje månad. Du kan betala 2,5 per kWh eller till och med få fri tillgång till el om du vill det. 5:- per kWh är ju inget alternativ för daglig eller ens återkommande laddning varje månad.Swede1 skrev:Mm, tycker det visar att clever kan ta bra mycket mindre än 5 kr/kwh och göra vinst. Elbilen blir dyrare på långresor än med en snål diesel eller tom snål bensinbil. Inte bra för ekonomiskt sinnade bilister.TiborBlomhall skrev:Laddpotten på 1 MWh gäller på CLEVER laddstationer, alltså inte när du laddar hemma. Laddpotten gäller i 12 månader.
Åker du mycket elbil och laddar ofta på CLEVER är det en bra deal. Laddar du oftast hemma kommer du inte ha särskilt mycket nytta av erbjudandet.
Tror aldrig att det kommer att bli lönsamt att enbart ladda elbil...Jerker skrev:Det finns fortfarande inga lönsamma alternativ för oss normalkonsumenter till att betala lite extra för de gånger man behöver ladda ute.
Hemma har jag en vanlig röd 3-fashandske och en variabel laddsladd. Ute laddar jag så ofta det går på gratisladdare och väljer endast Clever när det är absolut nödvändigt.
Tror inte det. Den är dyrare och den har inte fast kabel så detta måste köpas in extra och gör det mer omständligt. Den har troligen inte lastbalansering (finns olika modeller av den) som Tesla WallConenctor. Eventuella fördelar är väl att den kanske kan styras med RFID-tag och att det kanske går att få statistik.Legato skrev:Jag upprepar min egen fråga...Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.Legato skrev:Jag upprepar min egen fråga...Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
OK, tack för infon. Vilka bilar säljs i Sverige med typ 1? Förstår att Clevers box kan vara bra för tex en bostadsrättsförening, men fattar inte grejen för en privatperson?Limbster skrev:Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.Legato skrev:Jag upprepar min egen fråga...Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
För laddhybrider är det väl ganska vanligt, eller?Legato skrev:OK, tack för infon. Vilka bilar säljs i Sverige med typ 1? Förstår att Clevers box kan vara bra för tex en bostadsrättsförening, men fattar inte grejen för en privatperson?Limbster skrev:Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.Legato skrev:Jag upprepar min egen fråga...Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Är det? Min 330e är typ 2 och har för mig att samma gäller för både Passat GTE och V60 TE?Jerker skrev:För laddhybrider är det väl ganska vanligt, eller?Legato skrev:OK, tack för infon. Vilka bilar säljs i Sverige med typ 1? Förstår att Clevers box kan vara bra för tex en bostadsrättsförening, men fattar inte grejen för en privatperson?Limbster skrev:Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.Legato skrev:Jag upprepar min egen fråga...Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Leaf och PHEV har type 1Legato skrev:Är det? Min 330e är typ 2 och har för mig att samma gäller för både Passat GTE och V60 TE?Jerker skrev:För laddhybrider är det väl ganska vanligt, eller?Legato skrev:OK, tack för infon. Vilka bilar säljs i Sverige med typ 1? Förstår att Clevers box kan vara bra för tex en bostadsrättsförening, men fattar inte grejen för en privatperson?Limbster skrev:Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.Legato skrev:Jag upprepar min egen fråga...Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.