Vad är nanoflowcell egentligen?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

rmokvist

Vad är nanoflowcell egentligen?

Inlägg av rmokvist »

https://www.nanoflowcell.com

Fick en artikel upptryckt i ansiktet när jag precis var på väg hem om en bil som drivs på saltvatten (med hjälp av ett batteri visade det sig sen som har fem ggr högre energidensitet än Li-ion batterier) som kan köra 1000 mil på en 200liters tank.

Nu har ja bara precis fått nys om det men tänkte kanske någon annan redan är mer påläst och kan guida mig rätt vad gäller status och mål. Tydligen var det på tapeten för några år sedan, hittade en artikel från 2014.

I artikeln som ja som sagt bara skymtade så fick ja till mig också att dom skulle konkurrera ut batterier och vätgas inom 10 år med sin teknik.

Oavsett så tycker ja det lilla jag läst verkar intressant, även om dom inte ger ut några detaljer alls annat än att "x" som vi uppfunnit funkar perfekt med "y" som vi uppfunnit och överträffar lithium ion batterierna, är miljövänliga, tär inte på jordens resurser och har högre energidensitet.

Vad tycker ni andra?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Vad är nanoflowcell egentligen?

Inlägg av Jerker »

Det har diskuterats i nån annan tråd här bara för nån vecka sedan, kanske i tråden Artikel i media? Tibor verkade rätt påläst och avfärdade det som något som knappast är nån idé med att ha i bilar men finns redan och fungerar i stationära installationer där man har utrymme för stora saltvattentankar.
rmokvist

Re: Vad är nanoflowcell egentligen?

Inlägg av rmokvist »

Jerker skrev:
Det har diskuterats i nån annan tråd här bara för nån vecka sedan, kanske i tråden Artikel i media? Tibor verkade rätt påläst och avfärdade det som något som knappast är nån idé med att ha i bilar men finns redan och fungerar i stationära installationer där man har utrymme för stora saltvattentankar.
Hittade mycket riktigt artikeln från förra veckan som tidigare nämnts i tråden du nämner. Om ja ska va ärlig så förstår jag inte hälften av vad Tibor säger i sin kommentar men det beror på min bristande kompetens i ämnena kemi och batteriteknik. ;)
Dock läste jag oavsett lite mer på sidan ja nämnde tidigare för att se om jag kunde bli klokare (blev inte det men har lite frågor).

Bilen dom visat upp i Geneve och nu säljer för drygt en miljon pund ska ju ha en mycket lägre spänning (48 volt) istället för de 400ish(?) som finns i bilarna nu. Till detta har dom sedan fyra motorer som inte är ynka 3- eller 4-fasig utan 45-fasig (ja, 45). Hur funkar detta? Kan det ens funka eller är det bara hittepå? Låter väldigt konstigt i mina öron iaf. Finns att läsas om här: http://emagazine.nanoflowcell.com/techn ... ell-drive/

760 hästar påstår dom sig få ut.
Skriv svar