I mina krokar har vi en snabbladdare ccs/chademo/typ 2 som jag vid två tillfällen på ett halvår fått felmeddelande att det inte går att ansluta när jag kommit med min Leaf. Efter felanmälan och felsökning har det visat sig vara ett kontaktstift som skjutits in båda gångerna. Enligt tillverkarens loggar så finns det ett samband att en Tesla med Chademo-adapter laddat innan vid båda tillfällen. På elbilsforumet fick vi en hint om att det är vanligt problem med att adaptrar förstör stiften i chademokontakten.
Nån som vet någonting om detta? Händer det ofta? Gäller det alla teslas chademoadaptrar eller bara någon viss årgång eller tillverkningsbatch? Skiljer kvaliteten på chademopistolerna på snabbladdaren? Är det en fråga om handhavande/försiktighet?
Mvh
Niklas
Chademoadaptrar som förstör signalstift i snabbladdare?
Moderator: Redaktion
Re: Chademoadaptrar som förstör signalstift i snabbladdare?
Ni som har adaptrar kan väl kolla hur de ser ut, om alla kontakter är raka och inte skadade? Den servicetekniker jag pratade med hävdade att det var pin 2, charging enable/disable som skjuts in i laddhandsken när adaptern är skadad. Han hade bett att få kolla på en Teslataxis adapter och den var skadad. Tydligen är särskilt Nissan Leaf beroende av signalen i pin 2, Tesla struntar tydligen i denna signal.
Elbilist sedan 2014
Jag brukar lådde med Chademo i Visby.
När jag är där har jag laddat 2-3 gånger/vecka.
Inga problem.
Troligen har han e chademo adapter som är fel eller trasig
När jag är där har jag laddat 2-3 gånger/vecka.
Inga problem.
Troligen har han e chademo adapter som är fel eller trasig
MYP -22 | MIB | svart/svart
Problemet är alltså att trasiga chademoadaptrar förstör laddhandsken på laddaren. Kontrollera ett extra varv så att inte honkontakten för signalstiften inte är skadad. Även med en skadad chademoadapter går det bra att ladda Tesla, problemet blir för Leafföraren som kommer efter, som försöker ladda utan adapter.
Jag tror att problemet är vanligast hos de som hanterar chademoadaptern ovarsamt.
Jag tror att problemet är vanligast hos de som hanterar chademoadaptern ovarsamt.
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har aldrig använt min så jag är oskyldig iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19