Nu går det dock att byta fil genom att blinka och samtidigt hålla i ratten.
Det fixar även min bil utan autopilot.
Ibland är inte Tesla först med allt det kom ju tex nu också möjlighet att ställa in nackstödet själv, jippie, det har jag alltid önskat, eller vänta nu, nej, det hade jag tom i den Mazda 323 jag övningskörde med för 20 år sedan
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Förstår att de inte kan köra ut en uppdatering till alla samtidigt.
Men hur lång tid brukar det ta från att en uppdatering släpps till att "alla" fått den,
en vecka?
Är för tillfället i fjällen utan Wi-fi. Delade ut mobilens nät och lät den sitta i bilen under natten.
04.32 i natt fick mobilen en notis om att uppdatering är möjlig.
Hade laddat hem ca 700mb data då.
Fick uppadteringen imorse också. Laddade ner och körde en sväng i södra Stockholm. Autopilot funkar nu riktigt bra på motorvägen inklusive att automatiskt byta fil. Jag har också testat Autosteer på lokala vägar. Det funkar bättre än tidigare men har fortfarande en del att önska avseende placering i filen samt att den ibland styr över mittlinjen. Ni kan se min senaste test run här
Senast redigerad av hakan_forss, redigerad totalt 1 gånger.
fick 8,1 imorse
men vid provkörning ingen auto
meddelande att kameror måste justeras
måste man in till service?
Om du menar Autosteer över 90 knyck så behöver bilen kalibrera sig, och det gör den automatiskt efter några dagars körning på motorvägar med tydliga linjer.
Se "Improved Autosteer on Highways" i bilderna som Gastrogate la in nyss.
Fått 8.1 imorse samt varit på SC för kalibrering av radar.
Facit: jag kör hellre själv än att bli skjutsad av en psykopatisk bil som vill ta livet av mig.
Autosteer fungerar på landsvägar bara upp till 50km/h, vilken är en himla tur för man hinner reagera innan man hamnar i diket eller kör i nånting dyrt.
På motorväg i 110km/tim, vilket jag hann testa lite kort mellan Partille och Alingsås, fungerar det hyfsat. Fast inte så bra att man vågar lita på det. Vill man köra avkopplad får man köra själv. Det går ganska vingligt till annars.
Den upptäcker bara bilar i det egna körfältet. Lastbilar upptäcks inte. De ser ut som bilar. Dessutom kan bilarna på nåt magiskt sätt förflytta sig några meter till höger och vänster. Några gånger tvärnitade bilen pga farliga skyltar som plötsligt hoppade ut på vägen. Ja, och så låser den aldrig på bilar, bara på vägmarkeringar. Det är en bra bit kvar till någon form av autonomi. En kul leksak, men ingenting jag tänker använda till vardags.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fick 8.1 imorse. Körde lite på småvägarna här i trakten. Kan tänkas blivit lite mer säker i sin körning upplever jag.
Funkade mycket bra på motorvägen däremot.
Klagade mindre på att ha händerna på ratten hela tiden (jag håller i ratten men ger inget tydligt "motstånd" för att visa att jag är närvarande). Den klagade faktiskt inte en enda gång vilket var ovanligt.
Edit:
Summon var Awsome (Äntligen!)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Fått 8.1 imorse samt varit på SC för kalibrering av radar.
Facit: jag kör hellre själv än att bli skjutsad av en psykopatisk bil som vill ta livet av mig.
Autosteer fungerar på landsvägar bara upp till 50km/h, vilken är en himla tur för man hinner reagera innan man hamnar i diket eller kör i nånting dyrt.
På motorväg i 110km/tim, vilket jag hann testa lite kort mellan Partille och Alingsås, fungerar det hyfsat. Fast inte så bra att man vågar lita på det. Vill man köra avkopplad får man köra själv. Det går ganska vingligt till annars.
Den upptäcker bara bilar i det egna körfältet. Lastbilar upptäcks inte. De ser ut som bilar. Dessutom kan bilarna på nåt magiskt sätt förflytta sig några meter till höger och vänster. Några gånger tvärnitade bilen pga farliga skyltar som plötsligt hoppade ut på vägen. Ja, och så låser den aldrig på bilar, bara på vägmarkeringar. Det är en bra bit kvar till någon form av autonomi. En kul leksak, men ingenting jag tänker använda till vardags.
Som du skriver på landsvägar upp till 50km/h är bilen en livsfara.
Däremot på motorvägen måste jag ändå säga att det gick väldigt smidigt och bilen följde trafiken mycket bra.
Ganska mycket trafik idag in till Malmö från Trelleborg.
Testade också att byta fil och när jag ville svänga ut till vänster gick det smidigt men tillbaka till höger inget bra alls.
Det är oceaner mellan AP1 och AP2.
Det som fortfarande inte fungerar i min bil är (vad jag vet, kan vara mer än så):
- Automatiska vindrutetorkare
- Automatiskt helljus
- Reglering av ljusstyrkan i displayen och i kupén
- Autosteer över 50km/h på alla vägar som inte är motorvägsklassade
Lane departure warning fungerar nu, till och med ganska bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Innan lät det som att ap2.0 skulle passera 1.0 i och med 8.1. Det låter fortfarande som att det är en bit kvar.
När Elon sa december så sa jag påsk. Jag tror jag reviderar det till midsommar.
Jag stämde in i kören då och även nu...
Det är ju bara tre månader kvar till midsommar. Låter som en ganska optimistisk gissning.
Jag tänker iaf inte dra i den där spaken igen innan nästa uppdatering är släppt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Innan lät det som att ap2.0 skulle passera 1.0 i och med 8.1. Det låter fortfarande som att det är en bit kvar.
När Elon sa december så sa jag påsk. Jag tror jag reviderar det till midsommar.
Jag stämde in i kören då och även nu...
Haha jag vill minnas jag la min gissning ännu längre fram
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Innan lät det som att ap2.0 skulle passera 1.0 i och med 8.1. Det låter fortfarande som att det är en bit kvar.
När Elon sa december så sa jag påsk. Jag tror jag reviderar det till midsommar.
Jag stämde in i kören då och även nu...
Haha jag vill minnas jag la min gissning ännu längre fram
Helt ärligt så minns jag inte riktigt vad jag gissade på men absolut inte den takt Tesla trodde iaf, och kan nog hålla med om att det vore oväntat om det blev "klart" ens till midsommar...
Innan lät det som att ap2.0 skulle passera 1.0 i och med 8.1. Det låter fortfarande som att det är en bit kvar.
När Elon sa december så sa jag påsk. Jag tror jag reviderar det till midsommar.
Jag stämde in i kören då och även nu...
Det är ju bara tre månader kvar till midsommar. Låter som en ganska optimistisk gissning.
Jag tänker iaf inte dra i den där spaken igen innan nästa uppdatering är släppt.
förstår det, jag använder knappt AP1 som den är...
förstår det, jag använder knappt AP1 som den är...
Jag har inte testat AP1 så mycket, men de gångerna jag har kört en AP1-bil var jag föga imponerad. Den var vinglig och lynnig tyckte jag.
Men jämfört med nuvarande AP2 var det faktiskt riktigt bra.
Det som stör mig med AP2 är att en så pass vanlig funktion som adaptiv farthållare är så dålig. Vi har en sådan i lilla Mazdan och den funkar riktigt bra. Utan konstiga tvärbromsningar eller så. Det går alltså. Behöver jag ens nämna regnsensor eller automatiskt helljus? Jag frågade idag på SC varför det inte fungerar. De visste inte heller, och dessutom höll de med mig att det är ganska pinsamt att det inte fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
fick 8,1 imorse
men vid provkörning ingen auto
meddelande att kameror måste justeras
måste man in till service?
Tydligen så används två kameror så det krävs en kalibrering.
Detta gör bilen tydligen automatisk så det är bara att köra ett antal mil..
För min del funkade det med en gång att köra snabbare på motorväg, testade upp till 115 km/h. Ingen kalibrering krävdes.
Funkade ganska bra tyckte jag. Bilen saktade dock ner några gånger utan anledning, men inga tvärbromsar eller så utan bara några km/h lägre hastighet och ett lätt tryck på accelerationspedalen fixade det.
Funkar lite bättre i snäva kurvor på landsväg i max 50 knyck, men fortfarande rätt så oanvändbart. Blir man uttråkad av att köra på 50 vägar rekommenderas AP2 - då har man att göra hela tiden
Har inte testa Summon ännu, måste göra det också...
Tog en tur bara för att testa ap2 på motorväg. Funkade bra i 120 och med ganska mycket regn. Häftig känsla! Kommer att bli spännande med fler uppdateringar framöver och uppleva utvecklingen på nära håll.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt