themax skrev:Legato skrev:Enligt den text du klistrade in så är både vattenförbrukningen och recirkulationskravet i Malmö bör krav, inte ska krav. Det är ju stor skillnad legalt sett. Har ingen aning om hur andra kommuner ställt sig, men har inte tidigare hört talas om att recirkulering skulle vara ett ska krav. Har du någon källa på att så är fallet? (Appropå det du skrev tidigare att man ej kan vara godkänd om man inte återanvänder vattnet).
Naturvårdsverket:
http://www.naturvardsverket.se/Document ... f?pid=3939, sidan 21:
Införande av teknik för ökad vattenåtervinning är en processintern åtgärd som tillkommit av miljöskäl. Tidigare återvanns vatten endast till underspolning av ekonomiska skäl.
Circle K:
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340725 ... tvatt.html
Dessutom har vi reningsverk på 8 av 10 anläggningar där vi återanvänder en stor del av vattnet vilket avlastar de kommunala vattenreningsverken.
Så visst, möjligen finns tvättar som fortfarande används utan återcirkulering av vattnet, men jag skulle i så fall vilja se vilka nya tvättar som godkänns utan rening och återcirkulering. Vilken kommunal miljöinspektör skulle försvara ett sånt beslut? Och när ägaren av tvätten dessutom kan spara pengar genom minskad vattenförbrukning så finns incitament att göra det också.
Meningen ovan från Naturvårdsverket borde vara nog för att konstatera att ja, tidigare användes återcikulerat vatten bara för underspolning, men idag används det i större utsträckning av miljöskäl. Själv tvättar jag i biltvättar där jag vet att de sparar på jordens resurser genom rening och återcirkulering hellre än att slabba med svamp på parkeringen hemma. Men det är ju ändå upp till var och ens samvete vilket val man tar.
Nya tvättar har säkert problem att få godkänt utan återcirkulering (men gissningsvis väldigt olika från kommun till kommun). Ditt påstående var dock att det inte existerar godkända tvättar som inte återcirkulerar. Det undrade jag om du har en källa på, då jag som sagt tror att Circle K vid Roslagstull är ett bevis på motsatsen. Det är ju dessutom en väldigt populär anläggning så de lär inte ha gått under radarn.
Ur ett miljöperspektiv tror jag det överlägset viktigaste är att
reningen är väl fungerande. I Sverige har vi ju generellt sett inga problem med sötvattenstillgång, däremot är det ju såklart ett jätteproblem om man spolar ner kemikalier i dagvattnet.
Om påståendet är sant att vissa tvättar "blästrar" lacken så medför det ju ökat behov av rekond, omlackeringar och i slutändan även nyköp av bilar. Stämmer det så känns det tveksamt om man ens kan påstå att det förutsatt bra filtrering och rening är bättre för miljön med omfattande recirkulering.
Slutligen tror jag det är ett skevt antagande ovan att filtren vid recirkulering alltid släpper igenom en massa partiklar. Det måste vara extremt olika från anläggning till anläggning. Rent teoretiskt skulle man såklart kunna ha exakt samma process som det lokala vattenreningsverket...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021