


Där rök vår planerade Norgeresa i sommar.

Har ni andra några erfarenheter eller tankar om plastlukten i era Teslor?
Moderator: Redaktion
Tycker faktiskt tvärt om. Skinn luktade mer än den vita jag hade.HelectriC skrev:Har du skinn, veganskinn (vita inredningen) eller tygstolar? Skulle gissa på att skinninredningen luktar minst plast. Plastmattor är också en möjlig orsak som nämnts ovan, dom brukar vara rena skräcken för näsan.
Ja, skinn luktar, men inte luktar det plast väl? Inte i de bilar jag har haft iaf. Skinn luktar gott, men det är ju klart subjektivt.Tars skrev:Tycker faktiskt tvärt om. Skinn luktade mer än den vita jag hade.HelectriC skrev:Har du skinn, veganskinn (vita inredningen) eller tygstolar? Skulle gissa på att skinninredningen luktar minst plast. Plastmattor är också en möjlig orsak som nämnts ovan, dom brukar vara rena skräcken för näsan.
Kemikalier. Kemikalier.HelectriC skrev:Ja, skinn luktar, men inte luktar det plast väl? Inte i de bilar jag har haft iaf. Skinn luktar gott, men det är ju klart subjektivt.Tars skrev:Tycker faktiskt tvärt om. Skinn luktade mer än den vita jag hade.HelectriC skrev:Har du skinn, veganskinn (vita inredningen) eller tygstolar? Skulle gissa på att skinninredningen luktar minst plast. Plastmattor är också en möjlig orsak som nämnts ovan, dom brukar vara rena skräcken för näsan.
Fast just Volvos kvalitet på inredningen är väl inte direkt nånting de kan skryta med. Jag har aldrig suttit i en Volvo som inte har skramlat nånstans. Det är nästan pinsamt när man provåker i en ny Volvo och det är gnissel och knarr överallt.P_EL skrev:Kunde jag ta Teslas drivlina och skärm/teknik med OTA uppdateringar och trycka in i nya Volvo v90 XC (byggd för vinter, drag mm och med bättre inredning både kvalitet/lukt) hade jag gjort det alla dar i veckan. Både Volvo och Tesla har lite att jobba på
Vi får väl se om vi får några åsikter angående kvalitet från detta håll...P_EL skrev:Vi hade samma problem i början (jag är okänslig för dofter och min respektive har supernäsa). Vi samåker på morgonen in till Gbg och första tre månaderna med bilen (okt-dec) inleddes varje resa med rutorna nere första minuten för att vädra ur bilen. Jag förvärmde bilen glatt via appen varje morgon och sedan vädrades den ur i minusgrader pga doften...intressant morgonrutin![]()
Även min ena son tyckte i början att bilen stank. På senare tid har jag hört mycket mindre klagomål i familjen så jag tror dofterna har mattats av ordentligt. Har bilen stått orörd någon dag och förvärms är det definitivt mest risk för "återfall".
Kunde jag ta Teslas drivlina och skärm/teknik med OTA uppdateringar och trycka in i nya Volvo v90 XC (byggd för vinter, drag mm och med bättre inredning både kvalitet/lukt) hade jag gjort det alla dar i veckan. Både Volvo och Tesla har lite att jobba på
Jag tycker dom har shapeat upp sig rejält sista 5-6 åren.. Från sista versionen av V70, för att ta ytterligare ett steg upp när det gäller XC90 och V90. Även i min V60 har jag inga märkliga ljud eller knarr. Sånt skulle ju märkas ganska direkt på en hybrid när man kör i pure-läget.mati skrev:Fast just Volvos kvalitet på inredningen är väl inte direkt nånting de kan skryta med. Jag har aldrig suttit i en Volvo som inte har skramlat nånstans. Det är nästan pinsamt när man provåker i en ny Volvo och det är gnissel och knarr överallt.P_EL skrev:Kunde jag ta Teslas drivlina och skärm/teknik med OTA uppdateringar och trycka in i nya Volvo v90 XC (byggd för vinter, drag mm och med bättre inredning både kvalitet/lukt) hade jag gjort det alla dar i veckan. Både Volvo och Tesla har lite att jobba på
Det är ingenting som gnisslar och knarrar i Teslan, åtminstone inte i min.
Ja, såklart. Tesla har en bit kvar när det gäller finsh och så. Det finns många bilar som kostar bara en bråkdel av en Tesla där man upplever interiören och finishen som mycket bättre. Fast dessa bilar byggs vanligtvis inte heller i USA.P_EL skrev:@mati: kunde lika gärna skrivit Audi Allroad eller liknande. Senast körde jag BMW. Min poäng var mest att jag hoppas Tesla blir bättre på fit/finish/doft/vinter...
danni skrev:Har man problem med lukter i en bil så kan en bra rekondare få bort dem med exempelvis ozonbehandling. Problemet med just nybilslukt är väl att platserna kontinuerligt släpper ifrån sig lukt, så frågan är om det hjälper. Men det kan ju vara värt att höra med en bra rekondare om de har tips.
Ja, ozon fungerar genom att oxidera organiska ämnen. Och de flesta ämnen som får plast och gummi att lukta, som t.ex. ftalater, är väl organiska?Verdi skrev:danni skrev:Har man problem med lukter i en bil så kan en bra rekondare få bort dem med exempelvis ozonbehandling. Problemet med just nybilslukt är väl att platserna kontinuerligt släpper ifrån sig lukt, så frågan är om det hjälper. Men det kan ju vara värt att höra med en bra rekondare om de har tips.
Ozonbehandling hjälper väl bara mot "organiska" lukter? Typ om nån kräkts i bilen eller liknande?