Faktisk förbrukning körning och laddning, Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Faktisk förbrukning körning och laddning, Model S

Inlägg av bjelkeman »

När jag byggde garage och installerade en Tesla Wall Connector så installerade jag också en en kWh mätare samtidigt och noterade km ställningen på bilen. Jag har inte åkt så långt sedan dess, bara 892 km och laddat 287 kWh. Plus kanske 3-4 kWh på köpcentret. Säg 290 kWh. Det blir 325 W/km.

Normalt så kör jag ganska kort 30 km eller typ 4-5 km. Så ibland under den kalla perioden i år så låg konsumtionen på 245-280 W/km i genomsnitt, enligt bilen (mycket batterivärmning, och när jag väl kör lite längre ligger jag nere på 180-200 W/km.) Sedan i september så har min medelförbrukning legat på 239 W/km (ser fram emot sommaren).

Diskussionerna på TMC snackar om ungefär 80% effektivitet, beroende på ute temperatur. 325 kWh x 0.8=260 kWh. Så det är nog vad jag ser också.

Bor man i villa så är man van vid att uppvärmningskostnaderna drar i höjden under vintern. Nu ser jag det ganska klart i bilen med. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Faktisk förbrukning körning och laddning, Model S

Inlägg av mati »

Jodå, uppvärmning av bilen drar en del el. Det har jag också märkt. Nästan så att man tycker det blir lite dyrt när man får elräkningen. Jag har redan glömt att jag lade flera tusen kronor varje månad på diesel för bara ett år sedan. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Jodå, uppvärmning av bilen drar en del el. Det har jag också märkt. Nästan så att man tycker det blir lite dyrt när man får elräkningen. Jag har redan glömt att jag lade flera tusen kronor varje månad på diesel för bara ett år sedan. ;)
Hehe, känner igen det där.
La i snitt 5000 på soppa i månaden när jag hade Rs6:an. Va skitkul att köra, sen så grät jag blod när jag tankade.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Har kört lite i de norska fjällen senaste dagarna och hade en fin förbrukning igår :D
20170404_095828.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Närapå on topic: ;)

Svenska Teslaägare med villa eller motsvarande hög förbrukning kan vinna på att räkna på detta avtal:
https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... ill-bilen/
Lite högre spotpris per kWh, lite högre månadsavgift än en del andra bolag men rabatt på ca 150 kr/mån före moms, i tre år. Ska föreställa 1500 mil om året, schablonmässigt.

Jag högg ju direkt :mrgreen: (men kalkylerade lite först) eftersom mitt avtal just skulle gå ut och jag ändå skulle byta bolag. Beroende på din verkliga elförbrukning kanske det inte är lönt att byta -- men väl att räkna!

Det är Skellefteå Kraft som levererar el till SuC.
Skriv svar