Tl;dr: Byggkvaliteten på X verkar numera vara solid. Vi hittade bara mindre problem, inga stoppers.
Min DS tog inte emot utan istället fick jag träffa en representant från sälj som hjälpte oss under leverans. Han höll masken väl, men man kunde ana viss resignation inför vår utförliga leveranschecklista. Efter att vi var klara (på grund av diverse problem tog det cirka 1,5 timme) bekräftade han att vi var över medel petiga, men bedyrade att det måste vara okej eftersom det är en dyr bil vi köper.

Överlag är mitt intryck att bilen är välbyggd och fantastisk. Alla kinkiga linjer stämde väl, i synnerhet dörrhandtag och kromlister på sidorna som jag tycker syns direkt om det finns minsta fel. Undantaget var motorhuven där glipan mot höger strålkastare är större än mot vänster strålkastare. Skillnaden är dock så liten att Tesla vägrade åtgärd. Och jag får nog finna mig i att små skillnader faktiskt kan förekomma även på dyra bilar.
Vi hittade dock ett antal problem tack vare checklistan. Den var mycket användbar och hjälpte oss identifiera flera problem som Tesla kunde åtgärda direkt så att vi slapp störa oss på dem efter leverans. Mittkonsolen krånglade, men kunde åtgärdas. Även gummilisten vid triangelrutan längst fram på passagerardörren kunde åtgärdas under leverans.
Fyra problem (dock inga stoppers) återstår och får åtgärdas vid service:
* Gummilist på ovansida av falkdörr vänster bak ligger fel, dock ej risk för läckage
* Liten repa i vindruta, Tesla hoppas kunna polera bort den när de fått hem ett nytt medel
* Fönsterhissar på vänster sida (fram och bak) gnäller (Tesla tror att det kommer lösa sig själv när fukten som fanns i dörrarna torkat). Återstår att se, om fukt kommit in en gång vid tvätt lär det väl hända igen?
* Fotstöd för vänster fot saknar plastskydd. Enligt Tesla har ingen X någonsin haft det. Men forumet rapporterar annorlunda. Jag vill definitivt ha en platta där. Får se vad de säger när jag står på mig.
Utöver det saknas gummimattor och telefonhållare som är restade. Men det kan ju knappast se som leveransfel även om jag har svårt att förstå hur de fortfarande inte kan ha ordnat fram gummimattorna.
Överlag var leveransen en positiv upplevelse. Jag tyckte de hanterade mig som krävande kund på ett mycket bra sätt. Eftersom jag är rätt påläst och hade mycket att kolla följde vi nog inte normalt manus för hur en leverans brukar gå till.
Bilen är underbar att köra. Inga missljud, tyst och fantastisk. Och det händer mer när man trycker på pedalen längst till höger än i vår Ford S-Max 1,6 liters Etanol.

Tyvärr gick dock inte premiärturen längre än till Gärdet där jag lämnat in skönheten till Autoshield som ska wrappa hela bilen (inklusive stolsryggar) i Xpel Stealth. Avstår därför att posta bilder innan wrappen är på. Det kommer bli grymt snyggt!
För den som står inför leverans och kanske är extra intresserad kan ni hitta min använda checklista här:
Om man vill använda checklistan själv kan man använda denna som inte redan är ifylld. Välj bara File > Make a copy och kör sedan listan i appen Google Sheets på telefonen när du tar leverans. Länk:
Vi hittade alltså flera problem som kunde avhjälpas direkt på plats. Mindre fel och frustration efter leverans ftw!

Vi får tillbaka bilen 1/4 så först då jag kan köra längre och testa henne mer noggrant. Återstår att se om listan med problem växer då trots att jag alltså kollat bilen väldigt noggrant redan nu vid leverans.