Efter en dryg vecka med nya bilen noterar jag;
- Mentalt skönt att bilen nu är här. Så mycket funderingar om man ska eller inte ska osv innan som tog energi.
- Trots att bilen är stor och tung är det som det slitna uttrycket "som att köra gokart" eller kanske snarare bilbanebil med magnet under - 22" hjul kanske bidrar till känslan.
- 0-100 kändes väldigt snabbt i början nu normalt.
- Acceleration när det verkligen gäller, vid omkörning landsväg, är riktigt bra och slår allt jag tidigare har kört.
- Efter allt man läst om tvivelaktig kvalitet och passform så kan jag bara konstatera att på min bil märker jag inget av det.
- Inte så farlig på elförbrukning som jag befarade, ligger på c:a 300 dvs dubbelt upp mot eGolfen. Känns rimligt.
- Leriga barn och ultravit klädsel = man tvingas städa bil flera gånger i veckan. Skulle dock välja ultravit om jag fick välja igen.
- Falcon Wing Doors - positivt överaskad, men det tar lite lång tid att stänga, och varför kan jag inte få köra iväg under processen precis som en cab kan köra upp till X kmh? Dom sista 2-3 sekundrarna känns som en evighet utanför skolan när man vill köra vidare med bilar bakom.
- Jag noterar att en hög procentandel män och ännu större andel barn/ungdomar lägger märke till bilen. Har aldrig haft en bil som orsakat så mycket huvudvridningar.
- Inte klokt vad mycket grejer man glömmer att handla som man måste åka och köpa!
- På kvällen längtar jag till att det ska bli morgon så jag får köra bil igen.
Efter en vecka
Moderator: Redaktion
Re: Efter en vecka
Ditt beteende är helt normalt - du håller på att etablera ett tvättäkta tesla-beroende. Jag är helt fast i skiten efter att ha kört Tesla i snart 3 år!

Kul läsning, och visst känner man igen sig.
Angående acceleration kan jag bara hålla med. Man upplever det som helt normalt numera. Testa bara att köra bensin- eller dieselbil om några veckor. Du kommer inte tro att det är sant. Sånt där trögt åkdon har man kört omkring med och tyckte kanske till och med att det var snabbt då.
Huvudvridningar är mycket vanliga. Jag noterar att min Deep Blue Model S facelift orsakar betydligt fler nacksmärtor hos folk än vad min grå-blåa Model S classic gjorde. Det är roligt att parkera bilen utanför t.ex. en restaurang så man kan se den inifrån. Gud vad folk stirrar. Vissa till och med går tillbaka för att titta en gång till.
Längtan till nästa åktur är nästan lika jobbig som väntan på leverans. Det blir dessutom inte bättre. Jag har kört Tesla i ett år nu och det är fortfarande samma jobbiga känsla när man inte har använt bilen på några timmar (är det nån slags missbruk kanske?)
I går åkte jag två gånger till Ica (2 mil t o r) för att handla småsaker.

Angående acceleration kan jag bara hålla med. Man upplever det som helt normalt numera. Testa bara att köra bensin- eller dieselbil om några veckor. Du kommer inte tro att det är sant. Sånt där trögt åkdon har man kört omkring med och tyckte kanske till och med att det var snabbt då.
Huvudvridningar är mycket vanliga. Jag noterar att min Deep Blue Model S facelift orsakar betydligt fler nacksmärtor hos folk än vad min grå-blåa Model S classic gjorde. Det är roligt att parkera bilen utanför t.ex. en restaurang så man kan se den inifrån. Gud vad folk stirrar. Vissa till och med går tillbaka för att titta en gång till.

Längtan till nästa åktur är nästan lika jobbig som väntan på leverans. Det blir dessutom inte bättre. Jag har kört Tesla i ett år nu och det är fortfarande samma jobbiga känsla när man inte har använt bilen på några timmar (är det nån slags missbruk kanske?)
I går åkte jag två gånger till Ica (2 mil t o r) för att handla småsaker.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Känslan påminner en hel del om när jag köpte en Honda Fireblade (jävla monster till hoj helt enkelt) för några år sedan, det fanns inte en minut på dygnet
jag inte ville ut å dra en sväng, och alltid lika adrenalinstinn (nästan iaf), det var lixom det största nöjet att få släppa lös den besten
Teslan är inte riktigt samma sak men väldigt nära
Har kört över 10.000 mil på dom två första åren och det är oftast lika kul som i början
Som tur är (för körkortet alltså) så lyckades jag hålla mig från en P85D men suget är stort
jag inte ville ut å dra en sväng, och alltid lika adrenalinstinn (nästan iaf), det var lixom det största nöjet att få släppa lös den besten

Teslan är inte riktigt samma sak men väldigt nära

Har kört över 10.000 mil på dom två första åren och det är oftast lika kul som i början

Som tur är (för körkortet alltså) så lyckades jag hålla mig från en P85D men suget är stort

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19