"Cruise unavailable" & "Autosteer temporarily unavailable"

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inlägg av tias »

Hur lång tid/hur många mil tar det för en ny bil att kalibrera kameror så man slipper ovan felmeddelanden? Jag har de svarta linjerna som markerar filen sedan några mil tillbaka...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: "Cruise unavailable" & "Autosteer temporarily unavailabl

Inlägg av mati »

Om du ser streck som markerar vägen i displayen så är kamerorna antagligen färdigkalibrerade. Det hände för mig efter 16 mil. Sen hände inget mer. Felet var att radarn inte hade kalibrerat sig och jag fick samma felmeddelanden som du beskriver. Resultatet blev en dagsutflykt till Tesla Service Center som löste det på 10 minuter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Vi hämtade en ny MS i tisdags, som efter en dag kom med just dessa två meddelanden. Man kunde se väglinjerna men inte bilarna på instrumentpanelen. Fick tid morgonen därpå för att manuellt kalibrera radarn (som teknikern berättade att den rapporterade autocalibration failed, manual calibration needed). Skulle ta 10 minuter, men tog 2 timmar. Tydligen var radarn inte korrekt monterad. Efteråt fungerade allt som förväntat, och vi fick 8.1 också.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olle4951

Inlägg av okjhum »

Vår MX ville inte kalibrera sig färdigt själv utan behövde till Service. Ca 23 mil och 3 timmars färd ×2. Men de skickade hit en kille (Simon) som hämtade bilen ena dagen, lämnade en Modell S som lånebil, och kom tillbaka med vår bil nästa dag, kalibrerad och klar. Fin service!!
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare

Inlägg av TeslaX Anders »

Vår MX ville inte kalibrera sig färdigt själv utan behövde till Service. Ca 23 mil och 3 timmars färd ×2. Men de skickade hit en kille (Simon) som hämtade bilen ena dagen, lämnade en Modell S som lånebil, och kom tillbaka med vår bil nästa dag, kalibrerad och klar. Fin service!
Kul att du uppskattade servicen men...

Hämtade vår X i slutet av februari 2017. Exakt samma fel som ni andra beskriver. Verkar ju vara ett mer eller mindre generellt problem vid nyleverans. Jag kan tycka att det är dåligt av Tesla att lämna ut bilar med dessa fel när de vet att flera bilar har dessa för oss kunder "jobbiga" fel som föranleder besök på SC. Själv bor jag ca 3km från SC i Mölndal så för mig är det lätt att få hjälp. Tycker synd om er som bor längre bort. Annars är det väl rätt typiskt för oss Teslaägare att vi står ut med lite mer fel än vi skulle gjort om vi köpt en mer "vanlig" bil. Märks mycket tydligt att Tesla är ett mycket ungt bilföretag som ännu inte nått upp till Premiumklassen avseende leveranssäkerhet.
Jag är nu efter ca 6 v med vår X dock supernöjd med komfort och känslan av att köra en så fin elbil. Men lite surt är det att det fortfarande verkar vara så mycket leveransfel på våra bilar. Kommer att bli jobbigt för Tesla och SC om detta fortsätter när modell 3 rullar ut i stora mängder.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag har också problemet med

Märkligt att jag inte ens kan få en dum farthållare...

Måste åka från Umeå till Upplands-Väsby tor för att kalibrera radarn.
En resa på 61x2=122 mil.

Och som sagt, måste hålla foten på gasen hela vägen ner till Upplands-Väsby.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Jag har nu kört ca 1000 mil, just det - ett tusen mil, sedan jag hämtade ut nya S90D. Detta utan farthållare. Jag är inte bitter...
På fjärde försöket har jag äntligen fått attention på problemet och ska på fredag in för kalibrering av radarn. Kan lugnt säga att jag har höga förväntningar.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

TeslaX Anders skrev:
Vår MX ville inte kalibrera sig färdigt själv utan behövde till Service. Ca 23 mil och 3 timmars färd ×2. Men de skickade hit en kille (Simon) som hämtade bilen ena dagen, lämnade en Modell S som lånebil, och kom tillbaka med vår bil nästa dag, kalibrerad och klar. Fin service!
Kul att du uppskattade servicen men...

Hämtade vår X i slutet av februari 2017. Exakt samma fel som ni andra beskriver. Verkar ju vara ett mer eller mindre generellt problem vid nyleverans. Jag kan tycka att det är dåligt av Tesla att lämna ut bilar med dessa fel när de vet att flera bilar har dessa för oss kunder "jobbiga" fel som föranleder besök på SC. Själv bor jag ca 3km från SC i Mölndal så för mig är det lätt att få hjälp. Tycker synd om er som bor längre bort. Annars är det väl rätt typiskt för oss Teslaägare att vi står ut med lite mer fel än vi skulle gjort om vi köpt en mer "vanlig" bil. Märks mycket tydligt att Tesla är ett mycket ungt bilföretag som ännu inte nått upp till Premiumklassen avseende leveranssäkerhet.
Jag är nu efter ca 6 v med vår X dock supernöjd med komfort och känslan av att köra en så fin elbil. Men lite surt är det att det fortfarande verkar vara så mycket leveransfel på våra bilar. Kommer att bli jobbigt för Tesla och SC om detta fortsätter när modell 3 rullar ut i stora mängder.
Tyvärr har du rätt i allt du skriver :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inlägg av tias »

Det var mycket riktigt radarn som behövde kalibreras manuellt. Nu verkar allt fungera som det ska. Jag ser dock bara bilar framåt på displayen, inga bilar på sidorna alls - är det så för er andra som har AP2 och 8.1?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

tias skrev:
Det var mycket riktigt radarn som behövde kalibreras manuellt. Nu verkar allt fungera som det ska. Jag ser dock bara bilar framåt på displayen, inga bilar på sidorna alls - är det så för er andra som har AP2 och 8.1?
Ja, bara bilarna i samma fil syns. Och de kan hoppa omkring en hel del. Det kan dyka upp skuggbilar också. Allt är dessutom bilar, även lastbilar, motorcyklar och cyklister visas som bilar. Jag låg bakom en buss häromdagen, den visades som två bilar. :)
Autopiloten låser dessutom inte på andra bilar. Den går enbart efter vägmarkeringar, aldrig efter andra bilar.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

tias skrev:
Jepp, samma för mig. Displayen visar inte allt som AP2 "ser". Den vet ju att det finns bilar bredvid då den inte byter fil mha att man blinkar om det finns någon där. Har testat detta flera ggr och det måste byggas upp ett avstånd innan linje-markeringen i displayen blir streckad och filbytet sker.

Kan nog bli bra med tiden detta.

Har för övrigt haft samma problem som nämnts ovan och behövt åka in till SC för att få radarn kalibrerad.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Måste den in på verkstad för detta alltså? Kan inte teknikern lösa detta på plats? Hade sparat Tesla en hel del om några tekniker åker runt till alla berörda och kalibrerar dem.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inlägg av tias »

Inställningen görs manuellt med ett litet verktyg och sen provkörs bilen för att säkerställa att det funkar så det hade gått bra med Tesla mobile service om det nu funnits i Sverige...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

tias skrev:
Inställningen görs manuellt med ett litet verktyg och sen provkörs bilen för att säkerställa att det funkar så det hade gått bra med Tesla mobile service om det nu funnits i Sverige...
Hoppas det kommer. Tror de kan räkna hem den sortens bil inom en ganska snar framtid. Och dessutom få mindre irritationsmoment hos kunder vars bilar strular.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
tias skrev:
Hoppas det kommer. Tror de kan räkna hem den sortens bil inom en ganska snar framtid. Och dessutom få mindre irritationsmoment hos kunder vars bilar strular.
Tror inte dom kan "räkna hem" det alls, det är alltid billigast för Tesla när alla måste komma till dom, det enda värdet kulle isf vara som du säger kundernas upplevda kvalitet däremot,
men rent krasst så "tjänar" dom nog ingenting på att ha ranger service så länge dom inte har svår lokalbrist eller stora kostnader för densamma möjligen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Tars skrev:
tias skrev:
Tror inte dom kan "räkna hem" det alls, det är alltid billigast för Tesla när alla måste komma till dom, det enda värdet kulle isf vara som du säger kundernas upplevda kvalitet däremot,
men rent krasst så "tjänar" dom nog ingenting på att ha ranger service så länge dom inte har svår lokalbrist eller stora kostnader för densamma möjligen.
Nja, alltså, tänk vad det kostar att ha lånebilar, speciellt Tesla, och det blir en massa mil på dessa lånebilar och värdetapp. Det är en del jag tror de skulle kunna spara in på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Bjelke skrev:
Tars skrev:
tias skrev:
Nja, alltså, tänk vad det kostar att ha lånebilar, speciellt Tesla, och det blir en massa mil på dessa lånebilar och värdetapp. Det är en del jag tror de skulle kunna spara in på.
Fast man får ju ingen lånebil för en sån här åtgärd som inte tar så lång tid. Det kostar alltså ingenting i det här fallet.
Ändå så har Tesla inget val på längre sikt än att fixa servicemöjligheter även för oss som bor i ödemarken.
Jag tror ju att många väljer bort Tesla på grund av de stora avstånden till närmsta SC. Vi som har vant oss, och som inte längre kan leva utan elbil, är det är ett nödvändigt ont att behöva åka tiotals mil för att få en skruv justerad. Men för många som står inför valet att skaffa en Tesla eller en fossilbil är de långa avstånden kanske ett skäl att välja fossilbilen trots allt. Och det kan ju inte vara meningen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

tias skrev:
Exakt vad görs när man ställer in radarn? Vad gör det lilla verktyget?
Skulle man kunna låna verktyget och göra inställningen själv?
Låter som det tar i bästa fall 10 minuter att ställa in, låter inte så svårt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AndreasX
Teslaägare

Inlägg av AndreasX »

Mycket intressant, eftersom jag hämtade min X i fredags, har typ 30 mil upp till Göteborg och det verkar som jag har samma problem. Plus några mindre monteringsmissar. Något erbjudande om att någon kommer och hämtar min bil har jag inte fått. Hur får man dem till att göra det?
okjhum skrev:
Vår MX ville inte kalibrera sig färdigt själv utan behövde till Service. Ca 23 mil och 3 timmars färd ×2. Men de skickade hit en kille (Simon) som hämtade bilen ena dagen, lämnade en Modell S som lånebil, och kom tillbaka med vår bil nästa dag, kalibrerad och klar. Fin service!!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

AndreasX skrev:
Mycket intressant, eftersom jag hämtade min X i fredags, har typ 30 mil upp till Göteborg och det verkar som jag har samma problem. Plus några mindre monteringsmissar. Något erbjudande om att någon kommer och hämtar min bil har jag inte fått. Hur får man dem till att göra det?
okjhum skrev:
Ja det kan man ju undra, det är inget jag ens hört talas om när jag haft kontakt med SC kan jag säga iaf...
Jag har tom ett fel som funnits sedan bilen var nästan ny och som dom inte kan laga för att dom inte kan återskapa det där i Väsby men som jag får varje dag hemma och jag har
på alla sätt som finns försökt få dom att åtminstone komma hit för att verkligen få bevis för att felet faktiskt finns och sedan kanske komma vidare, men det kan man ju fullständigt
bara glömma, inte ens att dom kan svänga förbi när dom har något annat ärende i krokarna. Service minded? Inte ett jävla skit som jag märkt av iaf :twisted:
Men jag har ju "bara" haft felet på bilen i två år så dom kanske inte tycker att det är bråttom, dom kanske vill vänta lite till....
(det låter som en krängningshämmare som nästan lossnat eller är rejält glapp, inte så kul...)
Vore det inte för sånt här så skulle jag köpt DSTR:s bil, eller vilken annan P85D som helst som varit till salu det senaste året typ :( Men vem fan vågar det lixom?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Min har levt sitt liv 15 minuter från SC, så den är beprövad och färdigfixad. :)
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olle4951

Inlägg av okjhum »

Bjelke skrev:
AndreasX skrev:
okjhum skrev:
Ja det kan man ju undra, det är inget jag ens hört talas om när jag haft kontakt med SC kan jag säga iaf......
Tja, det kanske beror på hur de uppfattar kundens attityd? Aggressiv eller ödmjuk? Det kan ju också finnas tillfälligheter, någons återbud, etc. Det här var en fredag em. Ungefärlig konversation: De sa, kom hit med bilen. Jag sa, det har jag ingen möjlighet till, en heldagsfärd, nej, jag har annat att göra. De sa, vänta lite så ringer vi tillbaka. Efter nån timme ringde de tillbaka: Vi skickar en kille på måndag ... Etc. Resten är "historia" enl. ovan.
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Skriv svar