Utropstecken på energidisplayen

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av tias »

Vet någon vad utropstecknet på energidisplayen betyder (den gula trekanten i höger nederkant på bifogad bild)?
IMG_5858.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Bjelke »

Begränsning av effekten och/eller regen.-bromsning. Kan bero på kallt eller för varmt batteri (eller motor).
Men det verkar finnas fler förklaringar som jag inte blivit riktigt klok på (än)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Franz »

Bjelke skrev:
Begränsning av effekten och/eller regen.-bromsning. Kan bero på kallt eller för varmt batteri (eller motor).
Men det verkar finnas fler förklaringar som jag inte blivit riktigt klok på (än)...
En annan förklaring, som dock inte passar in här, är att ett fullt eller nästan fullt laddat batteri inte klarar av så mycket regen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Feddan »

Begränsad regen om det är nere på "cirkeln". (Begränsad maxeffekt om det är uppe på "cirkeln")
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av danni »

Men om det är begränsad regen eller maxeffekt ska det ju finnas streckade linjer i cirkeln också som visar var begränsningen ligger - vilket det inte finns i det här fallet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Men om det är begränsad regen eller maxeffekt ska det ju finnas streckade linjer i cirkeln också som visar var begränsningen ligger - vilket det inte finns i det här fallet.
Dom är luriga dom där linjerna, dom visas inte alltid (bättre förr med gamla instrumenten).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av tias »

Tack för alla svar. Verkar inte som om jag behöver kasta mig på telefonen och ringa SC då iaf.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
danni skrev:
Men om det är begränsad regen eller maxeffekt ska det ju finnas streckade linjer i cirkeln också som visar var begränsningen ligger - vilket det inte finns i det här fallet.
Dom är luriga dom där linjerna, dom visas inte alltid (bättre förr med gamla instrumenten).
De gula strecken minskar i antal varefter batteri blir varmt eller begränsningen minskar. När begränsningen nästan inte är minskad alls så finns inga streck men triangeln finns där ett tag till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Johnalm »

Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av mati »

Det var tydligare på gamla displayen, precis som Bjelke säger. Där kom det inget utropstecken heller. Jag undrade också först varför det ibland visas ett utropstecken och ibland bara gula streck, ibland utropstecken med gula streck.
Jag tror att det är såhär:
När batteriet är kallt visas av uppenbara skäl gula streck, dessa visas initialt ihop med utropstecken, vilket dock försvinner efter en stund.
När batteriet blir varmare minskar de gula strecken naturligtvis.
När batteriet är tillräckligt varmt försvinner strecken, men ibland dyker de upp igen för en kort stund och i detta skedet dyker varningstriangeln med utropstecknet upp igen. Det är alltså när batteriet är precis på gränsen mellan varmt och kallt som strecken och varningstriangeln kommer och går. Efter ytterligare en stund försvinner de för gott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Svenssons »

Johnalm skrev:
Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).
Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Frettoo »

Gula streck = kallt batteri
Utropstecken = titta här! Nu har det ändrats.

Om du inte har energi framme, exempelvis mediespelare så dyker energi fram under tiden utropstecken finns på displayen.

Gula streck påverkar regenbromsen, där av bra att uppmärksamma föraren om förändring.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26
Referralkod: ts.la/jens1164

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Jensa »

Svenssons skrev:
Johnalm skrev:
Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).
Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.
Jo, batteripacket värms vid förvärmning från appen, såvida inte range mode är påslaget, då värms enbart kupén. Detta oavsett om man är inkopplad eller inte.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Svenssons »

Jensa skrev:
Svenssons skrev:
Johnalm skrev:
Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).
Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.
Jo, batteripacket värms vid förvärmning från appen, såvida inte range mode är påslaget, då värms enbart kupén. Detta oavsett om man är inkopplad eller inte.
De värms en del men inte med någon hög effekt verkar det som. Jag hade förvärmning på i princip varje morgon under vintern i 15-30 minuter och hade alltid begränsning i regen ändå, efter ca 20 minuters körning så var den borta. Flera rapporter pekar på att avsluta laddningen precis innan man ska ta bilen ger en boost i uppvärmningen. Jag har inte själv testat detta i detalj, när jag laddat till 100% har jag visserligen försökt få laddningen färdig strax innan jag ska iväg men det har alltid varit klar 1-2 timmar innan färd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Jensa skrev:
Svenssons skrev:
Johnalm skrev:
Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).
Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.
Jo, batteripacket värms vid förvärmning från appen, såvida inte range mode är påslaget, då värms enbart kupén. Detta oavsett om man är inkopplad eller inte.
De värms en del men inte med någon hög effekt verkar det som. Jag hade förvärmning på i princip varje morgon under vintern i 15-30 minuter och hade alltid begränsning i regen ändå, efter ca 20 minuters körning så var den borta. Flera rapporter pekar på att avsluta laddningen precis innan man ska ta bilen ger en boost i uppvärmningen. Jag har inte själv testat detta i detalj, när jag laddat till 100% har jag visserligen försökt få laddningen färdig strax innan jag ska iväg men det har alltid varit klar 1-2 timmar innan färd.
Nu har jag oxo testat några dagar och visst är det så att batteriet oxo blir lite varmt men inte så värst mycket, men klart mer än om man inte kör förvärmning alls.
Men jag undrar ändå om det inte mest beror på strömuttaget ur batteriet till kupévärmen i kombination med att faktiskt kupén värmer batteriet indirekt som gör att batteriet blir lite varmt...?
Inte för att det spelar någon roll men man undrar ju ;)
Jag har inte haft bilen inkopplad när jag jämfört detta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26
Referralkod: ts.la/jens1164

Re: Utropstecken på energidisplayen

Inlägg av Jensa »

Har förvärmt bilen mycket under vintern då jag ofta kör korta sträckor och batteriet värms en del, inte så att begränsningen försvinner men tillräckligt för att få lite regen. Men har man range mode påslaget så är det kallt batteri och full begränsning på regen trots att man värmt kupén. Lite jobbigt att man måste ut till bilen och slå av range mode om man vill att batteriet också ska värmas. Nu kör jag oftast med det avslaget men ändå..
2016 Model S 75
Skriv svar