Utropstecken på energidisplayen
Moderator: Redaktion
Utropstecken på energidisplayen
Vet någon vad utropstecknet på energidisplayen betyder (den gula trekanten i höger nederkant på bifogad bild)?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Utropstecken på energidisplayen
Begränsning av effekten och/eller regen.-bromsning. Kan bero på kallt eller för varmt batteri (eller motor).
Men det verkar finnas fler förklaringar som jag inte blivit riktigt klok på (än)...
Men det verkar finnas fler förklaringar som jag inte blivit riktigt klok på (än)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
En annan förklaring, som dock inte passar in här, är att ett fullt eller nästan fullt laddat batteri inte klarar av så mycket regen.Bjelke skrev:Begränsning av effekten och/eller regen.-bromsning. Kan bero på kallt eller för varmt batteri (eller motor).
Driver sajten Car.info
Begränsad regen om det är nere på "cirkeln". (Begränsad maxeffekt om det är uppe på "cirkeln")
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Men om det är begränsad regen eller maxeffekt ska det ju finnas streckade linjer i cirkeln också som visar var begränsningen ligger - vilket det inte finns i det här fallet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
Dom är luriga dom där linjerna, dom visas inte alltid (bättre förr med gamla instrumenten).danni skrev:Men om det är begränsad regen eller maxeffekt ska det ju finnas streckade linjer i cirkeln också som visar var begränsningen ligger - vilket det inte finns i det här fallet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tack för alla svar. Verkar inte som om jag behöver kasta mig på telefonen och ringa SC då iaf.
De gula strecken minskar i antal varefter batteri blir varmt eller begränsningen minskar. När begränsningen nästan inte är minskad alls så finns inga streck men triangeln finns där ett tag till.Bjelke skrev:Dom är luriga dom där linjerna, dom visas inte alltid (bättre förr med gamla instrumenten).danni skrev:Men om det är begränsad regen eller maxeffekt ska det ju finnas streckade linjer i cirkeln också som visar var begränsningen ligger - vilket det inte finns i det här fallet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Har samma "problem" på min X.
Samma sak oavsett om jag förvärmt bilen eller laddat "fullt" (90%).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Det var tydligare på gamla displayen, precis som Bjelke säger. Där kom det inget utropstecken heller. Jag undrade också först varför det ibland visas ett utropstecken och ibland bara gula streck, ibland utropstecken med gula streck.
Jag tror att det är såhär:
När batteriet är kallt visas av uppenbara skäl gula streck, dessa visas initialt ihop med utropstecken, vilket dock försvinner efter en stund.
När batteriet blir varmare minskar de gula strecken naturligtvis.
När batteriet är tillräckligt varmt försvinner strecken, men ibland dyker de upp igen för en kort stund och i detta skedet dyker varningstriangeln med utropstecknet upp igen. Det är alltså när batteriet är precis på gränsen mellan varmt och kallt som strecken och varningstriangeln kommer och går. Efter ytterligare en stund försvinner de för gott.
Jag tror att det är såhär:
När batteriet är kallt visas av uppenbara skäl gula streck, dessa visas initialt ihop med utropstecken, vilket dock försvinner efter en stund.
När batteriet blir varmare minskar de gula strecken naturligtvis.
När batteriet är tillräckligt varmt försvinner strecken, men ibland dyker de upp igen för en kort stund och i detta skedet dyker varningstriangeln med utropstecknet upp igen. Det är alltså när batteriet är precis på gränsen mellan varmt och kallt som strecken och varningstriangeln kommer och går. Efter ytterligare en stund försvinner de för gott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.Johnalm skrev:Har samma "problem" på min X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Gula streck = kallt batteri
Utropstecken = titta här! Nu har det ändrats.
Om du inte har energi framme, exempelvis mediespelare så dyker energi fram under tiden utropstecken finns på displayen.
Gula streck påverkar regenbromsen, där av bra att uppmärksamma föraren om förändring.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Utropstecken = titta här! Nu har det ändrats.
Om du inte har energi framme, exempelvis mediespelare så dyker energi fram under tiden utropstecken finns på displayen.
Gula streck påverkar regenbromsen, där av bra att uppmärksamma föraren om förändring.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Jo, batteripacket värms vid förvärmning från appen, såvida inte range mode är påslaget, då värms enbart kupén. Detta oavsett om man är inkopplad eller inte.Svenssons skrev:Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.Johnalm skrev:Har samma "problem" på min X.
2016 Model S 75
De värms en del men inte med någon hög effekt verkar det som. Jag hade förvärmning på i princip varje morgon under vintern i 15-30 minuter och hade alltid begränsning i regen ändå, efter ca 20 minuters körning så var den borta. Flera rapporter pekar på att avsluta laddningen precis innan man ska ta bilen ger en boost i uppvärmningen. Jag har inte själv testat detta i detalj, när jag laddat till 100% har jag visserligen försökt få laddningen färdig strax innan jag ska iväg men det har alltid varit klar 1-2 timmar innan färd.Jensa skrev:Jo, batteripacket värms vid förvärmning från appen, såvida inte range mode är påslaget, då värms enbart kupén. Detta oavsett om man är inkopplad eller inte.Svenssons skrev:Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.Johnalm skrev:Har samma "problem" på min X.
- Bjelke
- Teslaägare
Nu har jag oxo testat några dagar och visst är det så att batteriet oxo blir lite varmt men inte så värst mycket, men klart mer än om man inte kör förvärmning alls.Svenssons skrev:De värms en del men inte med någon hög effekt verkar det som. Jag hade förvärmning på i princip varje morgon under vintern i 15-30 minuter och hade alltid begränsning i regen ändå, efter ca 20 minuters körning så var den borta. Flera rapporter pekar på att avsluta laddningen precis innan man ska ta bilen ger en boost i uppvärmningen. Jag har inte själv testat detta i detalj, när jag laddat till 100% har jag visserligen försökt få laddningen färdig strax innan jag ska iväg men det har alltid varit klar 1-2 timmar innan färd.Jensa skrev:Jo, batteripacket värms vid förvärmning från appen, såvida inte range mode är påslaget, då värms enbart kupén. Detta oavsett om man är inkopplad eller inte.Svenssons skrev:Vid förvärmning så är det kupén som förvärms, inte batteripacken. Dock så blir batterierna lite varma av att laddas så om du laddar med hög effekt till 80% så bör batterierna vara lite varmare precis när du når 80%. Frågan är sedan om temperaturen håller sig när effekten minskar för fortsatt laddning till 80%.Johnalm skrev:Har samma "problem" på min X.
Men jag undrar ändå om det inte mest beror på strömuttaget ur batteriet till kupévärmen i kombination med att faktiskt kupén värmer batteriet indirekt som gör att batteriet blir lite varmt...?
Inte för att det spelar någon roll men man undrar ju

Jag har inte haft bilen inkopplad när jag jämfört detta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Har förvärmt bilen mycket under vintern då jag ofta kör korta sträckor och batteriet värms en del, inte så att begränsningen försvinner men tillräckligt för att få lite regen. Men har man range mode påslaget så är det kallt batteri och full begränsning på regen trots att man värmt kupén. Lite jobbigt att man måste ut till bilen och slå av range mode om man vill att batteriet också ska värmas. Nu kör jag oftast med det avslaget men ändå..
2016 Model S 75