Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Det var väldans. Jag har hittills inte lyckats hamna under 200 med nya bilen hur sakta jag än kör (var nere på 180 igen efter vintern med gamla bilen). Jag får nog kolla däcktrycket eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det var väldans. Jag har hittills inte lyckats hamna under 200 med nya bilen hur sakta jag än kör (var nere på 180 igen efter vintern med gamla bilen). Jag får nog kolla däcktrycket eller nåt.
Samma här (därav min fråga om hastigheten)!
Nu har jag dock kört extremt lite då jag ska lämna in bilen på lackbehandling på måndag och därför vill bevara nyskicket på lacken så mycket som möjligt innan dess. Kan säga att det kliar i hela kroppen när jag kör fossilaren till jobbet och Teslan står kvar på uppfarten...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Det var väldans. Jag har hittills inte lyckats hamna under 200 med nya bilen hur sakta jag än kör (var nere på 180 igen efter vintern med gamla bilen). Jag får nog kolla däcktrycket eller nåt.
180 är inte tillräckligt sakta för att få ner förbrukningen, du får gå ner lite till
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kör i lagstadgad hastighet mellan Västerås/Eskilstuna. Blandning från 30-100km/h.
Gjorde bara en snabb omkörning idag, annars är det rena mordet på förbrukningen. Nedersta raden är snittet med vinterdäck - 219 wh/km - vet inte om det är bra eller dåligt?
219Wh/km med vinterdäck känns också som väldigt bra, men här utgår jag enbart från vad jag läst på forumet och min egna ringa erfarenhet av min bil (uthämtad den 31/3-17 och körd enbart med sommardäck och mestadels på motorväg i ca 120km/h).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Jo, det går lite snålare. 27-milsrunda med kallt batteri vid start. Hälften motorväg, i övrigt landsväg 70-90.
Lätt 340km med 60:an med andra ord så här års!
Körde hem från jobbet ca 5 mil och det är blandat motorväg och landsväg men jag njöt så av att köra så jag hade inte bråttom utan låg i 85 i snitt på E6. När jag kom hem låg förbrukningen på 148 . Mitt personlägsta hittills
112Wh/km för mig idag. Av den enkla anledningen att jag blev tvungen att tjäna in en mil på fyra. Körde vilse först. Snittade 65km/h och gled in med 1km tillgodo. Fegt, jag vet.
112Wh/km för mig idag. Av den enkla anledningen att jag blev tvungen att tjäna in en mil på fyra. Körde vilse först. Snittade 65km/h och gled in med 1km tillgodo. Fegt, jag vet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kört med sommarsulorna?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
112Wh/km för mig idag. Av den enkla anledningen att jag blev tvungen att tjäna in en mil på fyra. Körde vilse först. Snittade 65km/h och gled in med 1km tillgodo. Fegt, jag vet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
112Wh/km med en Tesla? Hur går det till? Du måste verkligen ha krypkört. Eller hade du medvind och draghjälp?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Snittade runt 120 wh/km förra helgen vemdalen-gävle suc. Dubbade vinterdäck 3,2psi, farthållaren inställd på max 105km/h och snittfart runt 85 pga mycket trafik.
Det går att köra snålt även i en Tesla
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Jag måste göra nåt fel. Jag lyckades komma ner till 160Wh/km idag, men då krypkörde jag stora delar av sträckan med farthållaren på 50-70. Inte en enda gång körde jag fortare än 80. Sommardäck. Däcktryckssensorerna påstår att trycket ligger på 3,1 bar. Det kanske inte stämmer. Jag får kolla upp det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Börja med att lära dig att lägga i neutralen i nedförsbackarna och när du vet att du ska stanna/sakta in (rondeller exempelvis) så ska du se att det sjunker markant. 3,3 bar har jag i mina däck.
Börja med att lära dig att lägga i neutralen i nedförsbackarna och när du vet att du ska stanna/sakta in (rondeller exempelvis) så ska du se att det sjunker markant. 3,3 bar har jag i mina däck.
Det gör jag alltid, rulla i neutralt alltså. Pulse & glide kör jag också rätt ofta. Jag har det som vana från förr med dieselbilarna. Det gjorde underverk då. Nedförsbackar finns inte så många här på västgötaslätten.
Jag anser att jag är en ganska erfaren eko-driver. Jag brukade köra mina ice-bilar nästan alltid nära eller t o m under NEDC-förbrukning. Det är helt klart svårare med Teslan tycker jag. Men jag ska kolla däcktrycket i morgon, det har visat sig vara en stor faktor när det gäller förbrukning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
112Wh/km för mig idag. Av den enkla anledningen att jag blev tvungen att tjäna in en mil på fyra. Körde vilse först. Snittade 65km/h och gled in med 1km tillgodo. Fegt, jag vet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
112Wh/km med en Tesla? Hur går det till? Du måste verkligen ha krypkört. Eller hade du medvind och draghjälp?
Odubbade vinterdäck 6°C men som du säger, krypkörde.
Jag hade bara 2,8 bar i mina (kalla) däck insåg jag nu. Det var nog lite väl lågt. Nu är det 3,3 bar runtom, det borde ge märkbar effekt på förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I min dörr står det 45psi / 3,1 bar. Detta gäller alltid kalla däck. Jag brukar ha 0,2 bar högre tryck än rekommenderat, det påverkar inte slitaget på däcken enligt min erfarenhet, men komforten lider lite. Och förbrukningen blir lägre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14