Nut torque ska vara 175Nm enligt instruktionsboken. Mitt skaft är 40cm långt till centrum där man håller handen. Vridmoment är massa X gravitation X avståndet till centrum av rotationspunkten. Det innebär att massan jag måste applicera vid handtaget är 175/0.4/9.82=44.6.
Då tar jag fram min fru från förrådet och låter henne lägga an hennes vikt så mycket att hon just inte lättar.
Äntligen får min fru på 48kg komma till nytta
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Fast med den kalkylen får du rotera bilen runt bulten i samma takt som bulten dras åt. Så att skaftet alltid står exakt vågrätt. Annars får du inkludera nån jobbig cosinus i kalkylen och då blir det komplicerat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är inte så superkinkigt att ha momentarmen vågrät. Om den är 10° från vågrät så blir felet ungefär 1,5 %. Därefter börjar felet öka allt snabbare.
Petitesser jämfört med att ha mera fru!
Stämmer inte fruns vikt för att få rätt åtdragningsmoment återstår inget alternativ än att byta fru. Eller också ser man till att ha flera fruar, så man kan ropa på den med en vikt som passar den aktuella bulten. Precis som man har olika hylsor för olika bultar så behövs olika fruar för olika åtdragningsmoment. Man kan ju också gå runt i grannskapet och fråga efter andra fruars vikt och sedan be att få låna dem när de behövs. Då blir man säkert populär.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nut torque ska vara 175Nm enligt instruktionsboken. Mitt skaft är 40cm långt till centrum där man håller handen. Vridmoment är massa X gravitation X avståndet till centrum av rotationspunkten. Det innebär att massan jag måste applicera vid handtaget är 175/0.4/9.82=44.6.
Då tar jag fram min fru från förrådet och låter henne lägga an hennes vikt så mycket att hon just inte lättar.
Äntligen får min fru på 48kg komma till nytta
Nu är det ju dessutom så här att Nm vinner race! så bilen bör ju ha accelererat iväg som skjuten ur en kanon vid erat däckskifte också.