Tesla batteriets laddcykler
Moderator: Redaktion
Tesla batteriets laddcykler
Läste att Teslas battericell behåller 95 % av kapaciteten efter 500 laddcykler. Det låter ju bra, men då dök det upp en fråga i huvudet ! Vad är EN laddcyklisk period för ett batteri ? Är det när man laddar till 100% och sen kör ner 0% och sen laddar upp till 100% igen ? Om det är så , så innebär det att batteriet håller nästan en evighet för det är inte så ofta man laddar 100% kör slut och laddar 100% igen. Eller? Någon kunnig här på forumet som kan svara?
Re: Tesla batteriets laddcykler
En cykel är vad jag vet 0-100-0%, alltså som du säger. Vanliga li-jon-batterier brukar tappa runt 20% efter 500 cykler vad jag kan minnas. Att Teslas batterier bara tappar enbart 5% låter väldigt bra. Var nånstans har du läst det?
Det finns ju visserligen en massa statistik som visar att Teslas batterier faktiskt tappar runt 5%, men då är det inte efter 500 laddcykler utan det är vad ägarna upplever efter att de har kört bilarna i några år.
Det finns ju visserligen en massa statistik som visar att Teslas batterier faktiskt tappar runt 5%, men då är det inte efter 500 laddcykler utan det är vad ägarna upplever efter att de har kört bilarna i några år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla batteriets laddcykler
Och då syftas alltså på 0-100%, oavsett om det är på en gång, eller 5x20% ur och uppladdning. Ungefär.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla batteriets laddcykler
All statistik så här långt indikerar att batterierna kommer hålla bra kapacitet längre än vad bilen kommer hålla.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Tesla batteriets laddcykler
Jag läste detta på RECHARGE som även visar hur Teslabatteriet ser ut inuti , sevärt för dom som intresserade.
Re: Tesla batteriets laddcykler
Så här jag också hört att det fungerar. Man förlorar ingen livslängd på att dutt-ladda.Teslaspolen skrev:Och då syftas alltså på 0-100%, oavsett om det är på en gång, eller 5x20% ur och uppladdning. Ungefär.
Hög laddningsgrad, soc inte är bra över tid och hög värme inte är bra och att kombination av båda är än värre. Finns lite om det i en gammal tråd, med länk till en föreläsning.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 050#p41050
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Tesla batteriets laddcykler
Tack Franz ! Jag visste att informationen fanns någonstans.
Har du köpt någon Porsche ännu ?

Har du köpt någon Porsche ännu ?
Re: Tesla batteriets laddcykler
Hade ju varit intressant att få se testresultat från en mer relevant testcykel, tex 20-80-20%. Hur länge håller ett Tesla batteri då?
Nissan Leaf går inte ens att ladda till 80%. Men jag antar att det finns en marginal vid 100% på displayen så att batterierna ändå är safe.
Nissan Leaf går inte ens att ladda till 80%. Men jag antar att det finns en marginal vid 100% på displayen så att batterierna ändå är safe.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7986
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla batteriets laddcykler
Nissan Leaf mfl elbilar har säkerhetsmarginaler både i toppen och botten av batterierna. "100%" laddning enligt färddatorns display hos dem betyder i själva verket endast ca 95% verklig batteriladdning. Och "0%" är i själva verket ca 5% batteriladdning.
Hos Tesla är det annorlunda: "0%" betyder i själva verket ca 9% laddning kvar i batterierna (och bilarna kan köra upp till 2 mil med "0%" på displayen innan de stannar med ca 5% verklig laddning kvar i batterierna). Men Teslas "100%" är verkligen 100% maxladdade batterier. Tesla är alltså mycket känsligare än övriga elbilar för att stå med fulladdade batterier.
Sen varifrån Recharge fick för sig att Teslas batterier skulle ha 95% kapacitet kvar efter 500 laddcykler vet nog bara de. Enligt oberoende tester är Teslas batterier inte bättre än andras - snarare tvärtom.
Hos Tesla är det annorlunda: "0%" betyder i själva verket ca 9% laddning kvar i batterierna (och bilarna kan köra upp till 2 mil med "0%" på displayen innan de stannar med ca 5% verklig laddning kvar i batterierna). Men Teslas "100%" är verkligen 100% maxladdade batterier. Tesla är alltså mycket känsligare än övriga elbilar för att stå med fulladdade batterier.
Sen varifrån Recharge fick för sig att Teslas batterier skulle ha 95% kapacitet kvar efter 500 laddcykler vet nog bara de. Enligt oberoende tester är Teslas batterier inte bättre än andras - snarare tvärtom.