Skönt med torrt väder

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av mati »

Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)
Rackarns vilken skillnad! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Från 2,8 till 3,3 skrev han så det är ganska normalt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11239
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.

Sen läste jag om en test som taxi i Göteborg gjorde nån gång på 90-talet, tror jag. De höjde däcktrycket med 1 bar mot rekommendationerna. Resultatet blev lägre bränslekonsumtion och mindre slitage på däcken. Ganska mycket bättre värden. Men sen vet jag inte vad som händer med greppet när man har högre däcktryck. Kanske får man längre bromssträcka?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Nej, jag hade bara 2,8 bar i mina däck som bilen levererades med. Alldeles för lågt alltså. Förmodligen anpassas täcktrycket på nya bilar efter dollarkursen eller nåt.
Jerker skrev:
En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.
Just det. Jag rådfrågade min granne som jobbar på bilia och som dagligen håller på med sånt. Han tyckte inte att det var nåt konstigt alls med lite högre tryck än vad tillverkaren anger. För lågt tryck däremot är dåligt för då slits däcken ojämnt.
Jag kommer inte ihåg på vilken bil det var, om det var nån Volvo eller Mazda jag hade, men iaf så angav de alltid två olika värden för däcktrycket. Ett normalvärde och ett för eko-driving, vilket var 0,2 bar över normalt. Det som märks är att bilen blir lite hårdare i körsättet såklart, och att förbrukningen sjunker drastiskt. Om och hur bromssträckan påverkas vågar jag inte svara på, men med tanke på det jag skrev i början så tror jag inte att det spelar någon roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av Gretsch »

Här är mitt bidrag till ämnet låg förbrukning !
IMG_0328.JPG
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Nej, jag hade bara 2,8 bar i mina däck som bilen levererades med. Alldeles för lågt alltså. Förmodligen anpassas täcktrycket på nya bilar efter dollarkursen eller nåt.
Jerker skrev:
En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.
Just det. Jag rådfrågade min granne som jobbar på bilia och som dagligen håller på med sånt. Han tyckte inte att det var nåt konstigt alls med lite högre tryck än vad tillverkaren anger. För lågt tryck däremot är dåligt för då slits däcken ojämnt.
Jag kommer inte ihåg på vilken bil det var, om det var nån Volvo eller Mazda jag hade, men iaf så angav de alltid två olika värden för däcktrycket. Ett normalvärde och ett för eko-driving, vilket var 0,2 bar över normalt. Det som märks är att bilen blir lite hårdare i körsättet såklart, och att förbrukningen sjunker drastiskt. Om och hur bromssträckan påverkas vågar jag inte svara på, men med tanke på det jag skrev i början så tror jag inte att det spelar någon roll.
Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3695
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av Niklas Z »

HelectriC skrev:
Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?
Nog finns det nackdelar, t ex sämre komfort och högt lufttryck kan medföra sämre grepp.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11239
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Nej, jag hade bara 2,8 bar i mina däck som bilen levererades med. Alldeles för lågt alltså. Förmodligen anpassas täcktrycket på nya bilar efter dollarkursen eller nåt.
Jerker skrev:
En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.
Just det. Jag rådfrågade min granne som jobbar på bilia och som dagligen håller på med sånt. Han tyckte inte att det var nåt konstigt alls med lite högre tryck än vad tillverkaren anger. För lågt tryck däremot är dåligt för då slits däcken ojämnt.
Jag kommer inte ihåg på vilken bil det var, om det var nån Volvo eller Mazda jag hade, men iaf så angav de alltid två olika värden för däcktrycket. Ett normalvärde och ett för eko-driving, vilket var 0,2 bar över normalt. Det som märks är att bilen blir lite hårdare i körsättet såklart, och att förbrukningen sjunker drastiskt. Om och hur bromssträckan påverkas vågar jag inte svara på, men med tanke på det jag skrev i början så tror jag inte att det spelar någon roll.
Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?
Ja, det är väl nära till hands att ta till konspirationsteorier. Men jag kan tänka mig dels att det är en historisk förklaring från tiden före stålradialdäcken, att man hittade ett optimalt däcktryck där anliggningsytan blev perfekt och så har man bara fortsatt slentrianmässigt att ange detta som rekommenderat däcktryck. Dels att det faktiskt är så att ett däck som har högre tryck faktiskt får en mindre yta som har kontakt med vägen och därmed har sämre grepp. Det är ju inte så svårt att föreställa sig att ett däck som inte deformeras alls av bilens tyngd får en mindre anliggningsyta. Dessutom är ett hårdare däck mindre benäget att forma sig efter underlaget och därför ger det inte alltid ett optimalt grepp. (Jämför med en traktor som plöjer och harvar körs med ett lägre däcktryck och ofta med dubbelmontage för att fördela trycket och inte packa jorden för hårt.) Det är iaf så min logik fungerar. Sen gör det väl antagligen inte ont att ett lägre däcktryck konsumerar mer däck, om man ser ur tillverkarnas perspektiv...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skönt med torrt väder

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
HelectriC skrev:
Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?
Nog finns det nackdelar, t ex sämre komfort och högt lufttryck kan medföra sämre grepp.
Jo, som jag skrev. Komforten lider såklart. Bilen blir hårdare och beter sig lite annorlunda. Däcktrycket som rekommenderas är väl som så ofta en kompromiss mellan en massa faktorer såsom slitage, förbrukning, komfort, grepp osv. På vintern kan man ju t.ex. sänka trycket för att öka greppet avsevärt. Men då blir bilen mjuk som en svamp och däcken slits fortare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar