Min erfarenhet efter att köra "korträckviddselbilar" är att helt odramatiskt våga lita på bilens mätare EFTER att man kört en del och lärt känna sin bil, förbrukning vid olika väglag/hastigheter osv.
Dvs genom att följa och matcha räckviddsmätarens nedgång och navigatorns nedräkning så törs man utnyttja hela räckvidden, från 100% ner till 1%.
Efter att ha kört upp i fjällvärlden utan laddmöjligheter så kom vi fram till stugan helt planenligt med 2km räckvidd kvar. Och med en medelhastighet på närmare 80km/h.
Känner mig helt lugn och trygg med med det och visst regn hanteras genom sänkt hastighet osv.
Hur gör ni andra? Vill ni ha marginaler på 7-15% då ni kommer fram för att känna er lugna eller?
Utnyttja marginalen max....
Moderator: Redaktion
Utnyttja marginalen max....
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Utnyttja marginalen max....
Att komma fram till en SuC med noll och ingenting är helt okej för mig. Men när jag åker till ett ställe där det inte finns snabbladdning vill jag ha lite mer marginal, helst 15-20%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Laddar upp med 5A/trefas och har ca 85% nu framemot kvällen. Så ingen brådska att fylla upp snabbare då vi inte ska åka något. Fyllde upp till ca 20mil över natten så lugnt.
(Finns andra här med bil om det skulle behövts plötslig utryckning nattetid)
Läst om de som fått strul vid laddning vid väldigt låg SoC och kyla men har aldrig upplevt det själv med någon elbil. Dock var det ju 2gr varmt nu så känns lugnt.
Har också med mig min extra laddkabel om det skulle hända något på den fronten.
Hänger man med hur räckvidd kontra förbrukning minskar allt eftersom så känns det som att man har bra koll på var det kommer hamna.
Hade 4mils "marginal" i början men det försvann ca 1mils marginal/10 mil körda. Dvs så mycket låg min förbrukning över "typical" som jag hela tiden följde.
Det blev 105,5 mil totalt och tog 13,5 timmar med alla laddstopp, lite shopping i Umeå osv. Där sista "laddstoppet" fick bli till 100% och tog extra tid eftersom vi sen hade ca 36mil uppåt i fjällvärlden utan vettiga laddmöjligheter förrän vi kom fram.
Slutade på 2,13 kWh/mil i snitt på 105,5 mil.
(Finns andra här med bil om det skulle behövts plötslig utryckning nattetid)
Läst om de som fått strul vid laddning vid väldigt låg SoC och kyla men har aldrig upplevt det själv med någon elbil. Dock var det ju 2gr varmt nu så känns lugnt.
Har också med mig min extra laddkabel om det skulle hända något på den fronten.
Hänger man med hur räckvidd kontra förbrukning minskar allt eftersom så känns det som att man har bra koll på var det kommer hamna.
Hade 4mils "marginal" i början men det försvann ca 1mils marginal/10 mil körda. Dvs så mycket låg min förbrukning över "typical" som jag hela tiden följde.
Det blev 105,5 mil totalt och tog 13,5 timmar med alla laddstopp, lite shopping i Umeå osv. Där sista "laddstoppet" fick bli till 100% och tog extra tid eftersom vi sen hade ca 36mil uppåt i fjällvärlden utan vettiga laddmöjligheter förrän vi kom fram.
Slutade på 2,13 kWh/mil i snitt på 105,5 mil.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Jag gillar att optimera så man max har 5 km kvar. Har dock varit med om ett par ggr att SUCn vägrar börja ladda och att jag då fått flytta bilen till annan SUC, de gångerna har jag blivit nervös och ångrat att jag bara har ett par kilometer range kvar 

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Om jag bara ska ge ett kort svar så känns det tryggast att alltid ha 30km räckvidd kvar.
Det längre svaret är att när jag börjar köra och har långt att åka vill jag gärna ha mycket marginal. Om man ska åka 30mil och bara har 30km kvar beräknat när man kommer fram känns det lite svettigt. Om man istället ska åka 3 mil och har beräknat 30km kvar beräknat så känns det ju som lite väl mycket marginal.
Så nån form av formel känns bättre "10km+0,1*körsträcka kvar" typ.
En annan grej är hur fort man kör. Jag gillar att lägga mig cirka 10 över hastighetsbegränsningen för att sedan se vad bilen säger. Hur många wh/km drar bilen och hur många kilometer säger gom:en att jag har kvar. Om jag klarar mig då så känns det tryggt för då kan jag alltid sänka hastigheten ganska kraftigt och på så sätt få upp räckvidden.
Det längre svaret är att när jag börjar köra och har långt att åka vill jag gärna ha mycket marginal. Om man ska åka 30mil och bara har 30km kvar beräknat när man kommer fram känns det lite svettigt. Om man istället ska åka 3 mil och har beräknat 30km kvar beräknat så känns det ju som lite väl mycket marginal.
Så nån form av formel känns bättre "10km+0,1*körsträcka kvar" typ.
En annan grej är hur fort man kör. Jag gillar att lägga mig cirka 10 över hastighetsbegränsningen för att sedan se vad bilen säger. Hur många wh/km drar bilen och hur många kilometer säger gom:en att jag har kvar. Om jag klarar mig då så känns det tryggt för då kan jag alltid sänka hastigheten ganska kraftigt och på så sätt få upp räckvidden.
Jag försökte tänka igenom och formulera hur jag resonerar. Så här känns det just nu i alla fall:
Känd sträcka där jag kan och ska ladda vid ankomst, och det är < 10 -15 mil, och bilen/batteriet är varmt. (tex mellan SuC eller SuC - hem) 3% Är ok marginal.
Långt 25 - 30 mil Lägg på 5%
Okänd sträcka eller väder men. Lägg på 3-6%
Helt obekant destination. Lägg på ytterligare 5%
Fick en överraskning i Tyskland en gång med att avfarten var avstängd så jag fick ta nästa och köra småvägar tillbaka. Då var det gott att ha lite marginal Tror jag hade 10% och gjorde av med 5-6% på omvägen.
Känd sträcka där jag kan och ska ladda vid ankomst, och det är < 10 -15 mil, och bilen/batteriet är varmt. (tex mellan SuC eller SuC - hem) 3% Är ok marginal.
Långt 25 - 30 mil Lägg på 5%
Okänd sträcka eller väder men. Lägg på 3-6%
Helt obekant destination. Lägg på ytterligare 5%
Fick en överraskning i Tyskland en gång med att avfarten var avstängd så jag fick ta nästa och köra småvägar tillbaka. Då var det gott att ha lite marginal Tror jag hade 10% och gjorde av med 5-6% på omvägen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Ska lägga till att mitt "tänk" helt beror på att jag har en X60... Det innebär att man hela tiden har en begränsning i hur snabbt man kan köra mellan SUCs samt att man utan bekymmer kan ladda fullt. Köra långsamt är inte kul och därmed blir optimerandet mot att ha så lite räckvidd kvar som möjligt i praktiken en optimering i att få köra så fort som möjligt 
Alltså... I en X60 blir det ju i praktiken alltid optimalt tidsmässigt att köra så snabbt som batteriet räcker till mellan SUCs, har man ett större batteri så blir väl ekvationen betydligt lurigare och då hade jag personligen optimerat på total tidsåtgång istället.

Alltså... I en X60 blir det ju i praktiken alltid optimalt tidsmässigt att köra så snabbt som batteriet räcker till mellan SUCs, har man ett större batteri så blir väl ekvationen betydligt lurigare och då hade jag personligen optimerat på total tidsåtgång istället.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag är mesig oftast och landar på typ 7-8% 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18